Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten ja nuorten nykyajan sosiaaliset paineet "Reppu pitää olla Kånken ja pyörä Jopo, melkoisen kalliiksi tulee"

Vierailija
06.11.2018 |

Luin jotain perhe/lapsi-lehteä odotellessani lääkärille pääsyä. Siinä oli juttu lasten ja nuorten "kilpavarustelusta" ja miten joutuu kiusatuksi jos ei ole tietyn merkkistä pyörää, reppua tai vaatteita.

Miten kuvottavaa on, että vanhemmat tosiaan antavat tuon kilpavarustelun toteutua ja pahentua ostamalla nuo "in" tavarat ja lisäksi uusimmat puhelimet.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo kalliita ole. Kerran kun ostaa niin moneksi vuodeksi on käyttöä. Kaikkea muotia ei tietenkään pidä ostaa, mutta aika kurjaa, jos lapsi ei mitään toivomaa saa. Kuitenkin pyörävja rwppu on oltava niin miksi toinen noista ei voisi olla se lapaen valitsema.

Koska saimme siistin ja ehjän repun marketista 15 eurolla ja lähes käyttämättömän vaihdepyörän tytölle kirpparilta hintaan 40€. En edes ottaisi riskiä että tyttöni kaatuisi autotielle hoiperrellen jollain jopolla. Niin huteraa niillä ajelu näkyy olevan jopa yläkoulu-ikäisillä. 

Miksi maksaisin käyttöominaisuuksiltaan huonommista tavaroista monta sataa? Siksi, koska niillä kuuluisilla "kaikilla muillakin" on?

Se samankaltaisuus, yhteisöön kuuluminen voi olla erittäin tärkeää joillekin. Voi vaikuttaa melkoisesti itsetuntoon, kavereiden saamiseen ym.

Edelleenkään en ole sitä mieltä, että kaikki haluttu pitää saada, mutta edes jotain toivottua. Kai jokainen haluaa nähdä lapsensa onnelliset kasvot.

Onnellisemmaksi sinä sen lapsen teet, jos opetat hänelle miten seistään omilla jaloillaan lähtemättä mukaan lammaslaumaan ja muutenkin ajattelemaan omilla aivoillaan ja puolustamaan itseään tuollailta törppö-Iivareilta, jotka kiusaa toista jostain väärän merkkisistä verkkareista. Katso vähän kauemmas kuin tähän päivään.

Voi lässynlässynlässynlässyn!! Uskomatonta sontaa..

Huomaat sen sitten joskus, jos saat aidon ystävän. Minä ainakin olen aina kunnioittanut itseäni sen verran, että sellaiset ihmiset eivät edes seuraani ansaitse, jotka merkkiä vaatteesta etsivät.

Sinä olet sen tyypin ihminen mutta varmasti sinulla on myös ystäviä jotka itse pukeutuvat merkkivaatteisiin mutta eivät välitä sinun vaatteistasi. Kukaan tuskin valitsee ystäviään vaatemerkin tai merkittömyyden perusteella.

Vierailija
42/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kerran jopo ja pari kertaa konkken = 400+90+90 = 580e

Osta 24", 26" ja 28" käytetyt polkupyörät ja yhdeksän kertaa joku 20 euron prismareppu, kun ei kestä kuin vuoden = 100+150+200+9*20 = 630e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo kalliita ole. Kerran kun ostaa niin moneksi vuodeksi on käyttöä. Kaikkea muotia ei tietenkään pidä ostaa, mutta aika kurjaa, jos lapsi ei mitään toivomaa saa. Kuitenkin pyörävja rwppu on oltava niin miksi toinen noista ei voisi olla se lapaen valitsema.

Koska saimme siistin ja ehjän repun marketista 15 eurolla ja lähes käyttämättömän vaihdepyörän tytölle kirpparilta hintaan 40€. En edes ottaisi riskiä että tyttöni kaatuisi autotielle hoiperrellen jollain jopolla. Niin huteraa niillä ajelu näkyy olevan jopa yläkoulu-ikäisillä. 

Miksi maksaisin käyttöominaisuuksiltaan huonommista tavaroista monta sataa? Siksi, koska niillä kuuluisilla "kaikilla muillakin" on?

Se samankaltaisuus, yhteisöön kuuluminen voi olla erittäin tärkeää joillekin. Voi vaikuttaa melkoisesti itsetuntoon, kavereiden saamiseen ym.

Edelleenkään en ole sitä mieltä, että kaikki haluttu pitää saada, mutta edes jotain toivottua. Kai jokainen haluaa nähdä lapsensa onnelliset kasvot.

Onnellisemmaksi sinä sen lapsen teet, jos opetat hänelle miten seistään omilla jaloillaan lähtemättä mukaan lammaslaumaan ja muutenkin ajattelemaan omilla aivoillaan ja puolustamaan itseään tuollailta törppö-Iivareilta, jotka kiusaa toista jostain väärän merkkisistä verkkareista. Katso vähän kauemmas kuin tähän päivään.

Voi lässynlässynlässynlässyn!! Uskomatonta sontaa..

Huomaat sen sitten joskus, jos saat aidon ystävän. Minä ainakin olen aina kunnioittanut itseäni sen verran, että sellaiset ihmiset eivät edes seuraani ansaitse, jotka merkkiä vaatteesta etsivät.

Sinä olet sen tyypin ihminen mutta varmasti sinulla on myös ystäviä jotka itse pukeutuvat merkkivaatteisiin mutta eivät välitä sinun vaatteistasi. Kukaan tuskin valitsee ystäviään vaatemerkin tai merkittömyyden perusteella.

Kommentoin vain kommenttiin, jossa vanhempi aiko ostaa kaikki ettei lapsi jäisi yksin. Tottakai on, ja on mulla itelläki. Pointti oli se, että en osta niitä siksi, että saisin kavereita tai lapsi saisi.

Vierailija
44/78 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huolisi mun poika Jopoa ja Kånken reppu.

Joo Vans huppari pitää olla ja Niken lenkkarit sekä 3 raidan verkkarit.

Nuoret nyt on muodin ja merkkejen perään. Se on ihan ok.

Känny on niin kovassa käytössä et senkin oltava hyvä.

Kalliiksi tulee mutta ei niitä vaatteita osteta läjäpäin.

Poika 14 vuotta.

Pojalla kahdet housut. Slimfit reikä farkut ja kolmen raidan verkkarit ja tilasin yhdet lisää sekä Adidas hupparin. Yhdet Niken kengät.

Slim fit t-paitoja.

Siinä ne on.

Kantoi olkkariin kaikki Hm vaatteet ja jatkossa mennään lempivaatteilla ja vähällä määrällä.

Kevyt untuvatakki.

Malli slim fit, kaikissa vaatteissa.

On todella ronkeli.

Känny aina Honor, täällä pojat ei halua i phonea josta itse tykkään.

Vierailija
45/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu se muuten on että iphone on naisten ja tyttöjen puhelin? Sirous?

Vierailija
46/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi teiniä. Ainoa huushollin jopo on minun. Kånkeneitä ei ole.

Minusta nykyään ne sosiaaliset paineet on paljon pienemmät kuin omassa nuoruudessani. Nykyään saa enemmän kukin olla just sellainen kuin on.

Vierailija
47/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun kannattaa ostaa hetilaukeeva kiinalainen fillari ja valmiiksreikänen prismareppu.

Vierailija
48/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin nuori, piti olla Adidas lenkkarit tai purkkarit ja Levikset. Ja tästä on paljon aikaa. Tarkoitan, että aina on pinnalla joku/jotain mitä pitää saada ja minusta nuoren pitää jotain niistä saada, jos haluaa, se vähän kuuluu nuoruuteen.

Vierailija
49/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekä Jopo että Kånken on mun mielestä melko tarpeellisia hankintoja lapselle. En nää mitään syytä ostaa jotain toista merkkiä jos noi tekee lapsen onnelliseksi ja tulevat hyötykäyttöön.

Tarpeellisia? Joku tietyn merkkinen ylihinnoiteltu tuote on sinusta _tarpeellinen_ lapselle sen merkin takia?

Reppu ja pyörä ovat molemmat pitkäikäisiä tavaroita. Aika sama, vaikka oisivat nuo mainitut.

Ohis

Kunnes menee pois muodista. Mulla on tallessa oma edellisen villityksen Kånken. Silloinkin se oli must. Edelleen ihan hyvässä kunnossa, mutta eipä sitä kukaan enää sitten käytä kun trendi on joku muu. Sitten pitää ostaa se uuden trendin ylihinnoiteltu reppu ja pyörä. Myös Jopo on tullut ja mennyt jo aikaisemminkin. Kun trendi vaihtuu, ei pyörä enää kelpaa. Jos ja kun nää siis piti saada siksi että kaikilla muillakin on.

Vierailija
50/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekä Jopo että Kånken on mun mielestä melko tarpeellisia hankintoja lapselle. En nää mitään syytä ostaa jotain toista merkkiä jos noi tekee lapsen onnelliseksi ja tulevat hyötykäyttöön.

Tarpeellisia? Joku tietyn merkkinen ylihinnoiteltu tuote on sinusta _tarpeellinen_ lapselle sen merkin takia?

Reppu ja pyörä ovat molemmat pitkäikäisiä tavaroita. Aika sama, vaikka oisivat nuo mainitut.

Ohis

Kunnes menee pois muodista. Mulla on tallessa oma edellisen villityksen Kånken. Silloinkin se oli must. Edelleen ihan hyvässä kunnossa, mutta eipä sitä kukaan enää sitten käytä kun trendi on joku muu. Sitten pitää ostaa se uuden trendin ylihinnoiteltu reppu ja pyörä. Myös Jopo on tullut ja mennyt jo aikaisemminkin. Kun trendi vaihtuu, ei pyörä enää kelpaa. Jos ja kun nää siis piti saada siksi että kaikilla muillakin on.

Mun miehellä on Kånken vuodelta 1978. Ihan se on käypä edelleen.

Vierailija
51/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä vuodelta se lehti oli? :D

Vierailija
52/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi teiniä. Ainoa huushollin jopo on minun. Kånkeneitä ei ole.

Minusta nykyään ne sosiaaliset paineet on paljon pienemmät kuin omassa nuoruudessani. Nykyään saa enemmän kukin olla just sellainen kuin on.

Ja entistä enemmän myös uidaan vastavirtaan - ei nimenomaan haluta noita massatuotteita. Ei tarkoita että pitäis olla halvempaa, mutta ei samaa kuvaa n kaikilla. Lukiolaiselle osti juuri Kånkenia kalliimman repun, ominaisuuksien, ei merkin takia.

Vierailija
53/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Niin. Sun mies tuskin on trendien mukana menevä teini? Minunkin Kånkenini on ihan kunnossa ja voisin sitä näin aikuisena käyttää jos se olisi oikeasti käytännöllinen ja hyvä reppu ja kovasti reppua käyttäisin. Mutta se teini jonka on pakko olla just samanlainen kuin muut ei tasan sitä Kånkenia käytä sen hetken jälkeen kun tulee uusi "pakko olla" massatuote muotiin. Vaikka se reppu olisi ehjä.

Hänelle hän ostettiin se nimenomaan siksi kun kaikilla muillakin on.

Vierailija
54/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kerran jopo ja pari kertaa konkken = 400+90+90 = 580e

Osta 24", 26" ja 28" käytetyt polkupyörät ja yhdeksän kertaa joku 20 euron prismareppu, kun ei kestä kuin vuoden = 100+150+200+9*20 = 630e

Prismassa se kånken maksaa vajaa 70 e ja jopo 299 e.

Mutta parempi väki ei osta mitään prismasta.

Vierailija
55/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Niin. Sun mies tuskin on trendien mukana menevä teini? Minunkin Kånkenini on ihan kunnossa ja voisin sitä näin aikuisena käyttää jos se olisi oikeasti käytännöllinen ja hyvä reppu ja kovasti reppua käyttäisin. Mutta se teini jonka on pakko olla just samanlainen kuin muut ei tasan sitä Kånkenia käytä sen hetken jälkeen kun tulee uusi "pakko olla" massatuote muotiin. Vaikka se reppu olisi ehjä.

Oletko ylpeä siitä, että teinisi haluaa jotain koska muillakin on?

Vierailija
56/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Oletko ylpeä siitä, että teinisi haluaa jotain koska muillakin on?

Sulla ei oikein ole käsitystä teini-iän kehitysvaiheesta?

Vierailija
57/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaverini tupakoivat teininä. En alkanut itse polttamaan, vaikka paineet oli kovat. Onneksi oli jo siinä vaiheessa omat aivot päässä.

Vierailija
58/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat vanhempien ongelmia enemmän. T. Köyhän kodin lapsi.

Vierailija
59/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin nykyajan paineet. 60-luvullakin ja aina sen jälkeenkin on ollut ne paineet.

Itsekin halusin 65 Jopon, mutta piti itse mennä töihin ja hankkia se.

Ajan sillä edelleen.

Ei taida nyky-Jopoilla onnistua enää 50 vuoden päästä😉

Vierailija
60/78 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut onneks paljas nilkka on ilmainen. Senkun käärii lahkeen ylös.

Kannattaa huomioida ne myöhemmät lääkärikulut.🤣