Lasten ja nuorten nykyajan sosiaaliset paineet "Reppu pitää olla Kånken ja pyörä Jopo, melkoisen kalliiksi tulee"
Luin jotain perhe/lapsi-lehteä odotellessani lääkärille pääsyä. Siinä oli juttu lasten ja nuorten "kilpavarustelusta" ja miten joutuu kiusatuksi jos ei ole tietyn merkkistä pyörää, reppua tai vaatteita.
Miten kuvottavaa on, että vanhemmat tosiaan antavat tuon kilpavarustelun toteutua ja pahentua ostamalla nuo "in" tavarat ja lisäksi uusimmat puhelimet.
Kommentit (78)
Oman tytön koulussa kilpavarustelu on aika kovaa. Olemme ostaneet ne it-tuotteet lapselle, koska niihin on varaa. Vastineeksi tyttö on saanut hyviä numeroita koulussa ja tehnyt kotitöitä. Muistan omasta lapsuudesta/nuoruudesta kuinka vanhemmat yritti ”opettaa” jotain, eivätkä ostaneet niitä tuotteita ihan vain periaatteesta, vaikka varaa olisi ollut. No, en oppinut muuta kuin ulkopuolelle jäämistä. Teinien sosiaaliset suhteet on muutenkin aika raakoja. Omani ei tarvitse kärsiä vanhempien periaatteista (tässä asiassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo kalliita ole. Kerran kun ostaa niin moneksi vuodeksi on käyttöä. Kaikkea muotia ei tietenkään pidä ostaa, mutta aika kurjaa, jos lapsi ei mitään toivomaa saa. Kuitenkin pyörävja rwppu on oltava niin miksi toinen noista ei voisi olla se lapaen valitsema.
Koska saimme siistin ja ehjän repun marketista 15 eurolla ja lähes käyttämättömän vaihdepyörän tytölle kirpparilta hintaan 40€. En edes ottaisi riskiä että tyttöni kaatuisi autotielle hoiperrellen jollain jopolla. Niin huteraa niillä ajelu näkyy olevan jopa yläkoulu-ikäisillä.
Miksi maksaisin käyttöominaisuuksiltaan huonommista tavaroista monta sataa? Siksi, koska niillä kuuluisilla "kaikilla muillakin" on?
Se samankaltaisuus, yhteisöön kuuluminen voi olla erittäin tärkeää joillekin. Voi vaikuttaa melkoisesti itsetuntoon, kavereiden saamiseen ym.
Edelleenkään en ole sitä mieltä, että kaikki haluttu pitää saada, mutta edes jotain toivottua. Kai jokainen haluaa nähdä lapsensa onnelliset kasvot.
En sanoisi, että nykyajan paineet. Menin lukioon 15 vuotta sitten ja samalaiset paineet jo silloin oli Helsinkiläisessä huippulukiossa.
Jopo on järkipyörä. Ajelee vuosia, ettei tarvitse muuta huoltoa kuin ketjujen öljyämistä. Tästä syystä suosio mummisbuumin rinnalla kai alkoikin. Eli ei ole eliittikampe vaan pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo kalliita ole. Kerran kun ostaa niin moneksi vuodeksi on käyttöä. Kaikkea muotia ei tietenkään pidä ostaa, mutta aika kurjaa, jos lapsi ei mitään toivomaa saa. Kuitenkin pyörävja rwppu on oltava niin miksi toinen noista ei voisi olla se lapaen valitsema.
Koska saimme siistin ja ehjän repun marketista 15 eurolla ja lähes käyttämättömän vaihdepyörän tytölle kirpparilta hintaan 40€. En edes ottaisi riskiä että tyttöni kaatuisi autotielle hoiperrellen jollain jopolla. Niin huteraa niillä ajelu näkyy olevan jopa yläkoulu-ikäisillä.
Miksi maksaisin käyttöominaisuuksiltaan huonommista tavaroista monta sataa? Siksi, koska niillä kuuluisilla "kaikilla muillakin" on?
Se samankaltaisuus, yhteisöön kuuluminen voi olla erittäin tärkeää joillekin. Voi vaikuttaa melkoisesti itsetuntoon, kavereiden saamiseen ym.
Edelleenkään en ole sitä mieltä, että kaikki haluttu pitää saada, mutta edes jotain toivottua. Kai jokainen haluaa nähdä lapsensa onnelliset kasvot.
Onnellisemmaksi sinä sen lapsen teet, jos opetat hänelle miten seistään omilla jaloillaan lähtemättä mukaan lammaslaumaan ja muutenkin ajattelemaan omilla aivoillaan ja puolustamaan itseään tuollailta törppö-Iivareilta, jotka kiusaa toista jostain väärän merkkisistä verkkareista. Katso vähän kauemmas kuin tähän päivään.
En edes tiedä mikä se känkenin reppu on mistä täällä aina jauhetaan, ei ole meillä ollu teinin toivelistalla koskaan, pyörä on jopon mallinen mutta joku halpisversio siitä vissiin, käytettynä ostettu.
Ainoa merkki jota kai fanittaa, koska halusi sellaset kengät on Vans.
Onnihan se on, että ei ole pinnallinen materialisti, välillä saan oikein tyrkyttää että ostaisi joskus jotain itselleen jos jossain isommassa kaupassa päästään käymään, kun ei millään käytä rahojaan, joita on saanut.
Eli fiksu onneksi rahan käytössä on, mitään turhaa ei osta, mutta harvoin kun jotain oikein haluaa, ansaitsee sen että yritän sen saada hälle, mummokin tulee silloin avuksi.
Köyhä kun olen, niin luojan kiitos lapsi ei hingu kokoajan jotain.
Minäkään en saanut kaikkia muotihömpötyksiä, ja erottuipa jyvät akanoista. Ne ketkä välitti vain pinnasta sai jäädä ihan suosiolla pois mun kaveripiiristä. Yhä aikuisena minulla on samat kouluajan ystävät kuin silloin, aito ystävyys kestää ilman vermeitäkin. Saman opetan omilleni, ystävyyttä ei saa rahalla. Oikeat ystävät kyllä huomaa. :)
Kaksi huonoa esinettä, erittäin huono reppu kantaa ja pyörä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekä Jopo että Kånken on mun mielestä melko tarpeellisia hankintoja lapselle. En nää mitään syytä ostaa jotain toista merkkiä jos noi tekee lapsen onnelliseksi ja tulevat hyötykäyttöön.
Tarpeellisia? Joku tietyn merkkinen ylihinnoiteltu tuote on sinusta _tarpeellinen_ lapselle sen merkin takia?
Reppu ja pyörä ovat molemmat pitkäikäisiä tavaroita. Aika sama, vaikka oisivat nuo mainitut.
Ohis
Tässä hyvä tilaisuus opettaa lapsi ansaitsemaan itse rahansa ja hankkimaan sillä haluamansa tavaran.
Vierailija kirjoitti:
Jopo on järkipyörä. Ajelee vuosia, ettei tarvitse muuta huoltoa kuin ketjujen öljyämistä. Tästä syystä suosio mummisbuumin rinnalla kai alkoikin. Eli ei ole eliittikampe vaan pikemminkin päinvastoin.
On niitä muitakin ihan vastaavan helppoja järkeviä pyöriä. Jotka ovat huomattavasti halvempia.
Nuo Jopot ja Kånkenit oli pääkaupunkiseudulla jo 5 vuotta sitten muotina. Ei ne enää ole muotijuttu. Mutta onneksi muualla vielä on. Tytär möi 5 vuotta vanhan Joponsa hyvällä hinnalla mökkikunnassa.
Eiks Kånkenit ala olemaan jo förbi -juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisemmaksi sinä sen lapsen teet, jos opetat hänelle miten seistään omilla jaloillaan lähtemättä mukaan lammaslaumaan ja muutenkin ajattelemaan omilla aivoillaan ja puolustamaan itseään tuollailta törppö-Iivareilta, jotka kiusaa toista jostain väärän merkkisistä verkkareista. Katso vähän kauemmas kuin tähän päivään.
Voi lässynlässynlässynlässyn!! Uskomatonta sontaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lässynlässynlässynlässyn!! Uskomatonta sontaa..
Huomaat sen sitten joskus, jos saat aidon ystävän. Minä ainakin olen aina kunnioittanut itseäni sen verran, että sellaiset ihmiset eivät edes seuraani ansaitse, jotka merkkiä vaatteesta etsivät.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en saanut kaikkia muotihömpötyksiä, ja erottuipa jyvät akanoista. Ne ketkä välitti vain pinnasta sai jäädä ihan suosiolla pois mun kaveripiiristä. Yhä aikuisena minulla on samat kouluajan ystävät kuin silloin, aito ystävyys kestää ilman vermeitäkin. Saman opetan omilleni, ystävyyttä ei saa rahalla. Oikeat ystävät kyllä huomaa. :)
Ei kai nyt ketkään ole ystäviä sen takia että molemmilla on jopot ja kånkenit?! Minulla ja parhaalla ystävälläni oli ysärillä vinpan pääle joka ikinen muotihömpötys ja yhä tänäpäivänä ollaan aitoja ystäviä. Toistemme lasten kummeja ym.
En tajua tuota jopo villitystä, eihän niissä ole edes vaihteita. Ylämäet on raskaita polkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt ketkään ole ystäviä sen takia että molemmilla on jopot ja kånkenit?! Minulla ja parhaalla ystävälläni oli ysärillä vinpan pääle joka ikinen muotihömpötys ja yhä tänäpäivänä ollaan aitoja ystäviä. Toistemme lasten kummeja ym.
No niinhän tässä joku yritti selittää, että lapsi jää yksin jos ei niitä saa. :')
Ei huolisi mun poika Jopoa ja Kånken reppu.
Joo Vans huppari pitää olla ja Niken lenkkarit sekä 3 raidan verkkarit.
Nuoret nyt on muodin ja merkkejen perään. Se on ihan ok.
Känny on niin kovassa käytössä et senkin oltava hyvä.
Kalliiksi tulee mutta ei niitä vaatteita osteta läjäpäin.
Poika 14 vuotta.
Mitä tapahtui sille vanhan kunnon sanonnalle, joka meillekin aina sanottiin, ja siihen tyydyttiin. "Jos sun kaveriskin hyppää kaivoon, niin hyppäätkö perässä?"