Mitä tekisitte miehen kanssa, joka ei ota vastuuta mistään?
Olen tässä viimeiset 3 vuotta yrittänyt, että mies ottaisi vastuuta kodista. Alussa en niin murehtinut näistä, koska olin tottunut hoitamaan kaiken yksin ja mies muuttikin _minun_ kotiini, joten asia oli vielä OK. Hankimme vuosi sitten yhteisen kodin, ja huomasin nopeasti ettei mies vain osaa/halua/kykene/pysty ottamaan mistään oikeasti pitkäjänteisesti vastuuta. Esimerkkejä:
- Talonyhtiön remontti. Ei kiinnosta, ei ota selvää, antaa olla ja kohautta harteita.
- Ei tiedä paljonko sähkömme on kuukaudessa, ei kysy, ei maksa ei halua edes tietää
- Valittaa netistämme, mutta ei edes tiedä mistä yrityksestä se on tai mitä maksaa
- Jättää laskut aina maksamatta/avaamatta
- Avasin yhteisen tilin, jotta varmasti kaikki laskut menevät ajallaan. Ei edes ladannut appia, jotta näkisi, kuinka paljon siellä on rahaa tai mihin ne rahat menee
- Olen odottanut, että hoitaisi kaatopaikalla käynnin tai keittiön kaapin vaihdon _vuoden_, mutta ei vaan mene. Teen sen yksin, niin kuin kaiken muun
- Ei siivoa oma-aloitteisesti, ei pese pyykkiä oma-aloitteisesti, ei hoida mitään kodin juoksevia asioita itsenäisesti.
- Ei tiedä vakuutusasioista mitään, ei tiedä meidän auton laina-asioita, remonttiasioita, mina ne hoidan. Olen odottanut tässä 6kk, että mies tajuaisi että auto tarvitsee lasin vaihdon ja mainitsen siitä varmaan joka kerta kun menemme autolla jonnekin, mutta se ei saa miestä tekemään asialle mitään.
- Joka ikinen asia on minun hankkimaa. Huonekalut, astiat, verhot.. Kaikki. Mies vain sanoo, ettei hänelle olisi rahaa ostaa mitään tälläisiä. Tienaamme saman verran, joten jos hänelle ei ole varaa, mutta miksi minulla sitten on?
Nämä on vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta en tiedä enää mitä tekisin. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Olen tehnyt hänelle excel taulukon, että näkisi mihin tässä talossa menee rahaa, mutta ei varmaan ole edes sitä avannut. Jätän laskut pöydälle hänen nähtäväksi, että laittaisi maksuun, mutta ei onnistu. Olen riidellyt, olen maanitellut ja olen rukoillut. Mies ei vain kuulemma JAKSA hoitaa näitä asioita. Tai vastaus on "joo, huomenna". Huomista ei koskaan tule, ja mina joudun kaiken hoitamaan. Jostain syystä mies kuvittelee, että minulla on enemmän aikaa ja rahaa näihin asioihin. Olemme vierekkäin töissä, sama palkka ja sama tuntimäärä... HUOH.
Ei tämä taida koskaan muuttua, eihän?
Kommentit (63)
Heittäsin pihalle ja niin aikoinani teinkin.Nyt kunnollinen perheestään huolehtiva mies.
Kommentoijat please älkää joka aloitukseen tupatko sitä Porvootanne. Osoittaa järjen ja mielikuvituksen puutetta. Samaten kommentti jätä se sika. Ei auta mihinkään asiaan.
Tiedän tunteen. Minä ajan sellaisella autolla joka on aina hajonnut liikennevaloihin. Rasittavaa kun aina saa soittaa hinuria paikalle. Sinäkin taidat asua porvoossa, voisimme tavata, olen kova siivoamaan. Onko sinulla auto?
Vierailija kirjoitti:
Hei. Suosittelisin keskustelemaan molemmille omat vastuualueet. Valitse itsellesi ne palaset, jotka pitävät homman rungon kasassa. Tällöin hänelle jäisi ne alueet, joilla ei saa mitään fataalia aikaiseksi. Tämän jälkeen hoidat vain oman osuutesi. Pääset ikävästä nillittäjän-roolista samalla. Tuo selkeyttä vastuista molemmille.
Niin, totta. Mutta mies vain lupailee, eikä tee ja sitten mina joudun ns. pakottamaan ja saan sen paskan ihmisen maineen :) AP
Vierailija kirjoitti:
No siis mähän tietty menisin sen kanssa naimisiin ja tekisin sille vähintään neljä lasta. Kyllä se sitten varmasti miehistyy kun on lapsia huollettavana. Suosittelen kokeilemaan, varmasti toimii.
Joo en ole tekemässä mitään lapsia tähän, älä huoli. Ap
Mitäs jos lähettäisit sen takaisin Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla entinen mies oli juuri ap: n kuvailun kaltainen. Eli kyllä näitä löytyy. Hänellä energiaa ja innostusta riitti alkoholiin ja sen kanssa tekikin monenlaista.
Kannattaa seurata miehen suhdetta vanhempiinsa. Miten toimii heidän kanssaan. Miten sisarukset toimivat yhdessä. Tai jos mahdollista niin miehen omassa kotonaan jos asiat ei hoidu seurustelusuhteen aikana, niiden hoitaminen tulevaisuudessa on arpapeliä.
Toiset muuttuu. Toiset hitaammin..
Kuulostaa tutulta.. Ja ei ole hyvät suhteet kenenkään kanssa. Tai ei ole mitenkään aloitteellinen tai kiinnostunut kenestäkään perheenjäsenestään. AP
Jos ei ole provo, niin ap lienee vägän yksinkertainen kun on valinnut tuollaisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Siis MIKSI olet tämän miehen kanssa? Miksi valitsit hänet? Kaksi kertaa on jo kysytty tätä, nyt kolmannen kerran. Vastaisitko, ap.
Mä olen vastannut tähän jo aikaisemmin.
Meillä on mukavaa yhdessä. Tavattiin kun opiskeltiin ja elettiin sellaista rentoa, kiireistä opiskelijan elämää. Keskityttiin ihan muihin juttuihin, kuin kotiin ja olin tottunut ne hoitamaan yksin muutenkin. Sitten mies halusi että hankitaan yhteinen koti ja siitä on nyt vuosi. Huomasin aika pian ettei mies vain kestä tätä "aikuisen" elämää ja hänellä oli suuria vaikeuksia ottaa vastuuta ja hoitaa asioita. Luulin, että hänellä vain kestää hetken tottua, mutta nyt vain pakko todeta ettei se varmaankaan tule tapahtumaan ja asia on vaivannut minua.
Ap
Niin. Siis miksi ap on valinnut tuollaisen onnettoman vässykän, jota ei laskujen maksukaan kiinnosta? Miten se eli omaa elämäänsä ennen kuin tapasitte? Jos sinä olet ottanut sen käskijän roolin teillä, niin mies helposti taantuu vain kehotusten odottajaksi. Tiedän kokemuksestani. Laita vaihtoon, eihän tuo kovin kummoista tulevaisuutta teille lupaa.
Joo, olen yksinkertainen, tyhmä, läski, mitä kaikkea, kun minulla on mies joka ei osaa hoitaa asioitaan, niin kuin aikuisen ihmisen pitää.
Kiitti kaikista kivoista neuvoista, haukuista ja provohuutelijoista. Tuli vaan 100% parempi mieli.
Ei ollut todellakaan provo, ja vaikka onkin paljon huonoa, on siinä myös hyvääkin, ja siksi olen jaksanut näin pitkään. Sori että hain neuvoa. Tää ketju voi tippua unohduksiin, ei tartte enää tulla haukkumaan.
Ap
On se ihmeellistä kun toista on pakonomainen tarve muuttaa. Mikä järki tässäkin on?
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen yksinkertainen, tyhmä, läski, mitä kaikkea, kun minulla on mies joka ei osaa hoitaa asioitaan, niin kuin aikuisen ihmisen pitää.
Kiitti kaikista kivoista neuvoista, haukuista ja provohuutelijoista. Tuli vaan 100% parempi mieli.
Ei ollut todellakaan provo, ja vaikka onkin paljon huonoa, on siinä myös hyvääkin, ja siksi olen jaksanut näin pitkään. Sori että hain neuvoa. Tää ketju voi tippua unohduksiin, ei tartte enää tulla haukkumaan.
Ap
Voi voi ja jaxuhali sinne. Mitä odotit? Miehesi voi joskus olla vielä kelpo mies, mutta voi olla että ei ole. Ota seuraavaksi sellainen kumppani joka osaa hoitaa asioitansa. Pakottamalla ei onnistu.
Provohan tämä oli, vaikkakin ihan kelpo. 2/5
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nimittelyt voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta se riski siinä on että tulee kaikenlaista vastausta kun täällä kysyy. Kollektiivinen neuvo täällä taisi olla, että ei tuo tule muuttumaan, kannattaa lähteä elämässä eteenpäin. Ei tuollainen ihminen yhtäkkiä löydä sisäistä ryhtiään ja ala osallistua asioihin, jos on voinut tähänkin asti vain vapaamatkustaa.
Ja tottakai me kysytään myös että miksi olet hänen kanssaan, kun esittelet pelkkiä hänen huonoja puoliaan. Osittain kannustaaksemme sinua, että ei riitä se että mitä kivaa joskus opiskeluaikana oli, kun ne ajat ovat jääneet taaksepäin.
Tunnepitoinen asia, mutta koita rauhoittua ja unohtaa törkeimmät kommentit. Kolahtaahan se kipeästi, kun sanotaan totuus yhtään kaunistelematta. Mutta toivon mukaan tästä kaikesta oli myös apua sinulle päätöksenteossa. Kaikkea hyvää sinulle ja hyvää elämää tuon miehen kanssa tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
On se ihmeellistä kun toista on pakonomainen tarve muuttaa. Mikä järki tässäkin on?
Se, että on valitu väärä kumppani alun alkaenkin. Sitten huomataan ettei se sovi omaan elämäntyyliin, niin tokihan sitä ennemmin koittaa muuttaa toista ns. sopivammaksi (kun kuitenkin niitä rakkauden tunteitakin on) kuin heittää toista roskiin samoin tein. Toki paras ratkaisu olisi tietysti valita se sopiva kumppani alun alkaenkin, mutta ei aina onnistu syystä tai toisesta. Toisen muuttaminen ei käytännössä koskaan toimi, eli erohan siitä seuraa joka tapauksessa. Mutta eikö ole luonnollista kokeilla korjausliikettä ensin?
36/ Idea oli nimenomaan, ettet tee mitään hänen puolestaan. Kannat ne kaatopaikalle menevät esim. hänen sängyn viereen ja odotat koska hän itse saa tarpeekseen saamattomuudestaan. Tämä on toiminut meillä ja tiedän kuinka ikäväksi tilanne voi mennä ihmisen kanssa, joka ei uskalla/osaa olla oma-aloitteinen. Oppii ajan kanssa, että yhteen hiileen puhaltamalla on helpompaa ja on vielä hauskempaakin. Vaatii pitkää pinnaa .
Elämä on valintoja. Eroa, tai tyydy kynnysmattona olemiseen. Tuon miehen päähän et järkeä saa taottua.
En jatkaisi tuollaista suhdetta. Eihän siinä pysy mikään intohimo kun toinen on iso lapanen.
Siis MIKSI olet tämän miehen kanssa? Miksi valitsit hänet? Kaksi kertaa on jo kysytty tätä, nyt kolmannen kerran. Vastaisitko, ap.