Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte miehen kanssa, joka ei ota vastuuta mistään?

Vierailija
06.11.2018 |

Olen tässä viimeiset 3 vuotta yrittänyt, että mies ottaisi vastuuta kodista. Alussa en niin murehtinut näistä, koska olin tottunut hoitamaan kaiken yksin ja mies muuttikin _minun_ kotiini, joten asia oli vielä OK. Hankimme vuosi sitten yhteisen kodin, ja huomasin nopeasti ettei mies vain osaa/halua/kykene/pysty ottamaan mistään oikeasti pitkäjänteisesti vastuuta. Esimerkkejä:

- Talonyhtiön remontti. Ei kiinnosta, ei ota selvää, antaa olla ja kohautta harteita.
- Ei tiedä paljonko sähkömme on kuukaudessa, ei kysy, ei maksa ei halua edes tietää
- Valittaa netistämme, mutta ei edes tiedä mistä yrityksestä se on tai mitä maksaa
- Jättää laskut aina maksamatta/avaamatta
- Avasin yhteisen tilin, jotta varmasti kaikki laskut menevät ajallaan. Ei edes ladannut appia, jotta näkisi, kuinka paljon siellä on rahaa tai mihin ne rahat menee
- Olen odottanut, että hoitaisi kaatopaikalla käynnin tai keittiön kaapin vaihdon _vuoden_, mutta ei vaan mene. Teen sen yksin, niin kuin kaiken muun
- Ei siivoa oma-aloitteisesti, ei pese pyykkiä oma-aloitteisesti, ei hoida mitään kodin juoksevia asioita itsenäisesti.
- Ei tiedä vakuutusasioista mitään, ei tiedä meidän auton laina-asioita, remonttiasioita, mina ne hoidan. Olen odottanut tässä 6kk, että mies tajuaisi että auto tarvitsee lasin vaihdon ja mainitsen siitä varmaan joka kerta kun menemme autolla jonnekin, mutta se ei saa miestä tekemään asialle mitään.
- Joka ikinen asia on minun hankkimaa. Huonekalut, astiat, verhot.. Kaikki. Mies vain sanoo, ettei hänelle olisi rahaa ostaa mitään tälläisiä. Tienaamme saman verran, joten jos hänelle ei ole varaa, mutta miksi minulla sitten on?

Nämä on vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta en tiedä enää mitä tekisin. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Olen tehnyt hänelle excel taulukon, että näkisi mihin tässä talossa menee rahaa, mutta ei varmaan ole edes sitä avannut. Jätän laskut pöydälle hänen nähtäväksi, että laittaisi maksuun, mutta ei onnistu. Olen riidellyt, olen maanitellut ja olen rukoillut. Mies ei vain kuulemma JAKSA hoitaa näitä asioita. Tai vastaus on "joo, huomenna". Huomista ei koskaan tule, ja mina joudun kaiken hoitamaan. Jostain syystä mies kuvittelee, että minulla on enemmän aikaa ja rahaa näihin asioihin. Olemme vierekkäin töissä, sama palkka ja sama tuntimäärä... HUOH.

Ei tämä taida koskaan muuttua, eihän?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36/ Idea oli nimenomaan, ettet tee mitään hänen puolestaan. Kannat ne kaatopaikalle menevät esim. hänen sängyn viereen ja odotat koska hän itse saa tarpeekseen saamattomuudestaan. Tämä on toiminut meillä ja tiedän kuinka ikäväksi tilanne voi mennä ihmisen kanssa, joka ei uskalla/osaa olla oma-aloitteinen. Oppii ajan kanssa, että yhteen hiileen puhaltamalla on helpompaa ja on vielä hauskempaakin. Vaatii pitkää pinnaa .

Komppaus. Meillä toiminut myös ja tiukka linja ettei tee toisen puolesta. Jos miehellä on tekemättömiä hommia tai sotkuja jotka lojuu kämpässä, niin kippaa hänen puolelleen sänkyä. Meillä alkoi vähitellen oppia, että jos pyydän että siivoatko nuo pois, niin tarkoitan myös sitä. Ja jos luvataan jonkun teko, niin se tulee kyllä eteen. Ja ihan tiukka keskustelu, miksi toinen toimii niin? Onko taustalla masennusta? Sain käydä monet kerrat keskusteluja läpi, jotta alkoi tulla sitä omatoimisuutta arkeen ja mies hoksasi miksi ne asiat on minulle tärkeitä. Se tietty on plussaa, että toinen tekee jos pyydät. Eli ehkä voisitte sopia, että siivouspäivä on vaikka lauantai, ja jaatte vastuualueet mitä kukin tekee (tämä toimii myös meillä)? Joten ei aina tarvisi pyytää, vaan se olisi jo sovittu. Siitä olisi helpompi ehkä lähteä liikkeelle, kuin nuista harvemmin hoidettavista kaatopaikkajutuista.

Älä luovuta. Palstalla saa paljon kakkaa niskaan ja näitä "jssap"-provo-huutelijoita (ovat myös ensimmäisenä kommentoimassa). Ohita ne, ja katso mitä vinkkejä saat ja koeta soveltaa niitä teille.

Vierailija
62/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä kun toista on pakonomainen tarve muuttaa. Mikä järki tässäkin on?

Se, että on valitu väärä kumppani alun alkaenkin. Sitten huomataan ettei se sovi omaan elämäntyyliin, niin tokihan sitä ennemmin koittaa muuttaa toista ns. sopivammaksi (kun kuitenkin niitä rakkauden tunteitakin on) kuin heittää toista roskiin samoin tein. Toki paras ratkaisu olisi tietysti valita se sopiva kumppani alun alkaenkin, mutta ei aina onnistu syystä tai toisesta. Toisen muuttaminen ei käytännössä koskaan toimi, eli erohan siitä seuraa joka tapauksessa. Mutta eikö ole luonnollista kokeilla korjausliikettä ensin?

Elämäntyylistä ei ole kysymys, jos pitää maksaa sähkölasku. Tai no jos tavoittelee pummin elämäntyyliä, sitten. Ap luetteli ihan normaaleja arkipäivän askareita, joita mies ei tee. Sähkölasku nyt vaan on jonkun maksettava, oli sitten hippi tai yritysjohtaja. Ap: n ukko luistaa kaikista arkipäivän vastuista, aikuinen nyt ei vaan voi niin tehdä. Mies kuulostaa kyllä todella avuttomalta ja saisi olla kiitollinen kun ap yrittää edes opettaa ihmisen tavoille. Kun tuollainen tyyppi jää yksin, on luottotiedot menneet hetkessä ”kun ei jaksa avata laskujen kirjekuoria”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovesta ulos, ja tänään mieluummin kuin huomenna. Kumpi tahansa.