Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte miehen kanssa, joka ei ota vastuuta mistään?

Vierailija
06.11.2018 |

Olen tässä viimeiset 3 vuotta yrittänyt, että mies ottaisi vastuuta kodista. Alussa en niin murehtinut näistä, koska olin tottunut hoitamaan kaiken yksin ja mies muuttikin _minun_ kotiini, joten asia oli vielä OK. Hankimme vuosi sitten yhteisen kodin, ja huomasin nopeasti ettei mies vain osaa/halua/kykene/pysty ottamaan mistään oikeasti pitkäjänteisesti vastuuta. Esimerkkejä:

- Talonyhtiön remontti. Ei kiinnosta, ei ota selvää, antaa olla ja kohautta harteita.
- Ei tiedä paljonko sähkömme on kuukaudessa, ei kysy, ei maksa ei halua edes tietää
- Valittaa netistämme, mutta ei edes tiedä mistä yrityksestä se on tai mitä maksaa
- Jättää laskut aina maksamatta/avaamatta
- Avasin yhteisen tilin, jotta varmasti kaikki laskut menevät ajallaan. Ei edes ladannut appia, jotta näkisi, kuinka paljon siellä on rahaa tai mihin ne rahat menee
- Olen odottanut, että hoitaisi kaatopaikalla käynnin tai keittiön kaapin vaihdon _vuoden_, mutta ei vaan mene. Teen sen yksin, niin kuin kaiken muun
- Ei siivoa oma-aloitteisesti, ei pese pyykkiä oma-aloitteisesti, ei hoida mitään kodin juoksevia asioita itsenäisesti.
- Ei tiedä vakuutusasioista mitään, ei tiedä meidän auton laina-asioita, remonttiasioita, mina ne hoidan. Olen odottanut tässä 6kk, että mies tajuaisi että auto tarvitsee lasin vaihdon ja mainitsen siitä varmaan joka kerta kun menemme autolla jonnekin, mutta se ei saa miestä tekemään asialle mitään.
- Joka ikinen asia on minun hankkimaa. Huonekalut, astiat, verhot.. Kaikki. Mies vain sanoo, ettei hänelle olisi rahaa ostaa mitään tälläisiä. Tienaamme saman verran, joten jos hänelle ei ole varaa, mutta miksi minulla sitten on?

Nämä on vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta en tiedä enää mitä tekisin. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla. Olen tehnyt hänelle excel taulukon, että näkisi mihin tässä talossa menee rahaa, mutta ei varmaan ole edes sitä avannut. Jätän laskut pöydälle hänen nähtäväksi, että laittaisi maksuun, mutta ei onnistu. Olen riidellyt, olen maanitellut ja olen rukoillut. Mies ei vain kuulemma JAKSA hoitaa näitä asioita. Tai vastaus on "joo, huomenna". Huomista ei koskaan tule, ja mina joudun kaiken hoitamaan. Jostain syystä mies kuvittelee, että minulla on enemmän aikaa ja rahaa näihin asioihin. Olemme vierekkäin töissä, sama palkka ja sama tuntimäärä... HUOH.

Ei tämä taida koskaan muuttua, eihän?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa tuo on tuosta mihinkään muuttumassa. Kyse vain siitä kuinka kauan jaksat sitä katsella.

Vierailija
22/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksii olet ottanut sellaisen miehen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kade, että on löytänyt itselleen kumppani. - Kun jostain syystä me kunnolliset ja vastuuta ottavat miehet emme aina ole saaneet itsellemme haluamaamme parisuhdetta. ... No joo. Ei tämä kateus mitään auta. Ihmettelen vain, että mistä ihmeestä joku löytää energiaa roikkua tuollaisesssa suhteessa vuosia. Mutta kai tämä avaus oli vain provo. 

On provo. Tämä on yksi palstan vakioprovoilijoista.

Mun mielikuvissa se istua kyhjöttää jossain yksiössä kolmen kissan ja lemuavan hiekka-astian kanssa. Lihavana ja surullisena.

Vierailija
24/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää muuttuuko. Mitä sitä tuollainen lähtisi tekemään asioita jotka joku toinen kuitenkin hoitaa.

Yksinään varmasti joutuisi hoitamaan jossain välissä joitain noista asioista. Tai sitten jättäisi hoitamatta ja olisi ajan saatossa luottotiedoton ja ongelmissa.

Onko hänellä tukiverkkoa jotka hoitaa jo nyt sinun lisäksi hänen asioitaan? Useasti tällaisten ihmisten vanhemmat auttavat ja toisaalta pahentavat tilannetta tietämättään.

Joko sinä nielet ja ymmärrät mikä on roolisi tai eroat.

Vierailija
25/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kade, että on löytänyt itselleen kumppani. - Kun jostain syystä me kunnolliset ja vastuuta ottavat miehet emme aina ole saaneet itsellemme haluamaamme parisuhdetta. ... No joo. Ei tämä kateus mitään auta. Ihmettelen vain, että mistä ihmeestä joku löytää energiaa roikkua tuollaisesssa suhteessa vuosia. Mutta kai tämä avaus oli vain provo. 

Mikä tässä tekee provon? En oikein ymmärrä. Mies on hyvä ihminen, muuten. Nämä asiat vain rasittavat minua ja yritän aktiivisesti saada siihen muutosta. Entinen mies oli todella vastuuntuntoinen ja arvostin sitä hyvin paljon, mutta suhde ei muuten sitten toiminut. Olimme kyllä yhdessä 6 vuotta ja totuin siihen, että mieskin osaa kyllä siivota ja hoitaa asiansa kunnolla. Sitten olin sinkku pitkään, ja totuin tekemään yksin avian kaiken, ja tämä tuli vaivihkaa elämäämme. Oma elämä oli silloin hyvin kiireistä ja keskityimme aina hyviin juttuihin kun vietimme aikaa. Opiskelimme, kävimme töissä ja parin vuoden jälkeen muutimme yhteen ja sitten huomasin tämän ja nyt vuoden olen yrittänyt keksiä keinoja miten saisin ottamaan vastuuta, ennen kuin vain häivyn tästä suhteesta. Ei kai siinä pahaa ole, jos yrittää ensin, kuin luovuttaa. AP

Vierailija
26/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitsit hänet? Kun kerran aina on ollut tuollainen, niin sinähän tässä se hölmöläinen olet. Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta ihmisiä on erilaisia ja kaikista ei tule rakastamalla hyviä, tai kaikista piäksämällä huonoja. Tämä ei ole kenenkään muun kuin sinun itsesi aiheuttama ongelma.

Vierailija
27/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On provo. Tämä on yksi palstan vakioprovoilijoista.

Mun mielikuvissa se istua kyhjöttää jossain yksiössä kolmen kissan ja lemuavan hiekka-astian kanssa. Lihavana ja surullisena.

Mitä hemmettiä? En ole provo, tai vakkarikirjoittelija. Jos et usko tätä, mene toiseen ketjuun huutelemaan provoa. Ihan älytöntä. AP

Vierailija
28/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tietää paljonko sähköä menee kuukaudessa tai minkä firman nettiliittymä.

Vierailija
29/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tuo on yllätys, sinähän sanoit että hän ei ole ikinä kantanut vastuuta yhteisistä asioista? Ja vastaus otsikkoon - en tekisi moisen tyypin kanssa yhtään mitään; en asuisi yhdessä, en seurustelisi, enkä kyllä voisi olla edes ystävä.

Vierailija
30/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies sitten noin muuten tekee? Siis esim. vapaa-ajallaan? Harrastaako mitään, käyttekö missään, tapaako kavereita? Tekeekö mitään vai onko siis muuten kuin töissä aina vaan passiivinen. Mietin, että voiko olla masennusta vai onko vaan tosiaan niin laiska ja saamaton.

Kun tätä vähän epäilen, että jotain on pakko olla vialla. Ei tee oikein mitään. Tulee töistä kotiin, ja joo hoitaa niitä juttuja mitä pakotan hänet tekemään, mutta ei tee mitään aktiivisesti tai oma-aloitteisesti. Ei siis kieltäydy jos sanon, että nyt vaikka siivotaa, mutta hänelle ei tule itselleen tarvetta siivota. On hyvä ihminen, ei sellainen paskakasa, joka kohtelee minua kaikinpuolin huonosti. Siksi tätä olen kestänytkin. Lähtee kyllä mukaan jos pitää mennä sinne kaatopaikalle, mutta ei vain koskaan ole "hei, mä hoidan tän nyt". 

Ei oikein näe kavereita, tai ole aktiivinen missään. Lopetti opinnotkin juuri kesken, kun ei sielläkään saanut aikaiseksi mitään. 

Ap

Sun menee nää valheet nyt ihan sekasin. Siis opiskelee vai käy töissä? Vai meinaatko, että tämä täysin saamaton yksilö opiskeli ja kävi töissä samanaikaisesti.

Miksi jankkaat tuosta kaatopaikasta? Ei se ole iso homma. Mikset ole hoitanut sitä? Et taida pärjätä siinä ilman miehen apua.

Eli mies siivoaa kyllä. Ei oma-aloitteisesti. Voisiko olla et teillä on eri vaatimustasot. Sinä vaadit et mies elää sun tyylillä.

Mut joo. Provohan tää oli.

Vierailija
31/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tietää paljonko sähköä menee kuukaudessa tai minkä firman nettiliittymä.

Jos on alle teini-ikäinen lapsi niin ei toki tarvitsekaan.

Vierailija
32/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoon vaan ajoissa! Ei varmaankaan muutu parempaan suuntaan. Mun ex just tuollainen. Ikävä kyllä tuli hankittua kolme lasta sen kanssa.

Vierailija
33/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies sitten noin muuten tekee? Siis esim. vapaa-ajallaan? Harrastaako mitään, käyttekö missään, tapaako kavereita? Tekeekö mitään vai onko siis muuten kuin töissä aina vaan passiivinen. Mietin, että voiko olla masennusta vai onko vaan tosiaan niin laiska ja saamaton.

Kun tätä vähän epäilen, että jotain on pakko olla vialla. Ei tee oikein mitään. Tulee töistä kotiin, ja joo hoitaa niitä juttuja mitä pakotan hänet tekemään, mutta ei tee mitään aktiivisesti tai oma-aloitteisesti. Ei siis kieltäydy jos sanon, että nyt vaikka siivotaa, mutta hänelle ei tule itselleen tarvetta siivota. On hyvä ihminen, ei sellainen paskakasa, joka kohtelee minua kaikinpuolin huonosti. Siksi tätä olen kestänytkin. Lähtee kyllä mukaan jos pitää mennä sinne kaatopaikalle, mutta ei vain koskaan ole "hei, mä hoidan tän nyt". 

Ei oikein näe kavereita, tai ole aktiivinen missään. Lopetti opinnotkin juuri kesken, kun ei sielläkään saanut aikaiseksi mitään. 

Ap

Sun menee nää valheet nyt ihan sekasin. Siis opiskelee vai käy töissä? Vai meinaatko, että tämä täysin saamaton yksilö opiskeli ja kävi töissä samanaikaisesti.

Miksi jankkaat tuosta kaatopaikasta? Ei se ole iso homma. Mikset ole hoitanut sitä? Et taida pärjätä siinä ilman miehen apua.

Eli mies siivoaa kyllä. Ei oma-aloitteisesti. Voisiko olla et teillä on eri vaatimustasot. Sinä vaadit et mies elää sun tyylillä.

EI OLE PROVO!

Opiskeli, lopetti sen kesken. Tavattiin kun _opiskeltiin_ molemmat. Nyt emme kumpikaan. Ap

Vierailija
34/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mähän tietty menisin sen kanssa naimisiin ja tekisin sille vähintään neljä lasta. Kyllä se sitten varmasti miehistyy kun on lapsia huollettavana. Suosittelen kokeilemaan, varmasti toimii.

Vierailija
35/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla entinen mies oli juuri ap: n kuvailun kaltainen. Eli kyllä näitä löytyy. Hänellä energiaa ja innostusta riitti alkoholiin ja sen kanssa tekikin monenlaista.

Kannattaa seurata miehen suhdetta vanhempiinsa. Miten toimii heidän kanssaan. Miten sisarukset toimivat yhdessä. Tai jos mahdollista niin miehen omassa kotonaan jos asiat ei hoidu seurustelusuhteen aikana, niiden hoitaminen tulevaisuudessa on arpapeliä.

Toiset muuttuu. Toiset hitaammin..

Vierailija
36/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Suosittelisin keskustelemaan molemmille omat vastuualueet. Valitse itsellesi ne palaset, jotka pitävät homman rungon kasassa. Tällöin hänelle jäisi ne alueet, joilla ei saa mitään fataalia aikaiseksi. Tämän jälkeen hoidat vain oman osuutesi. Pääset ikävästä nillittäjän-roolista samalla.  Tuo selkeyttä vastuista molemmille.

Vierailija
37/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoon vaan ajoissa! Ei varmaankaan muutu parempaan suuntaan. Mun ex just tuollainen. Ikävä kyllä tuli hankittua kolme lasta sen kanssa.

Äh, ei varmaan muutu. Elättelen vain toivoa, että muuttuisi. En onneksi vielä ole tehnyt lasta tähän, enkä tekisi ennen kuin asiat on paremmin. AP

Vierailija
38/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tuo muutu miksikään.

Sinulla on fiksu mies, joka tietää, ettei hänen tarvitse tehdä mitään, koska sinä teet. (Sinun itsesi fiksuudesta en sano mitään.)

En sanoisi fiksu mies, mutta tarpeeksi älykäs kylläkin hyväksikäyttääkseen ja manipuloidakseen toista. Pidän fiksuja ihmisiä vähän toisenlaisena.

Vierailija
39/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei tule muuta kuin työtön elämäntapaluuseri. Tuskin jaksaa aloittaa uusia opintoja tai mennä töihinkään. Heitä takaisin järveen kasvamaan.

Vierailija
40/63 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

EI OLE PROVO!

Opiskeli, lopetti sen kesken. Tavattiin kun _opiskeltiin_ molemmat. Nyt emme kumpikaan. Ap

Ja kyllä, kävi töissä samaan aikaan, niin kuin minäkin. Ei ollut varaa elää vain opintotuilla, ja siksi lopetti koulun, kun ei pystynyt aikatauluttamaan kaikkea, kun halusi kotona vain "olla", eikä opiskella. 

Ja siksi jankkaan siitä kaatopaikasta, kun mies lupasi sen hoitaa, mutta ei vain tee sitä. Ja se oli vain esimerkki hyvin yksinkertaisesta asiasta, joka lopulta jää minun kontille. AP