Kuinka monta kertaa vauva-aikana identtiset kaksokset vaihtuvat keskenään?
Kommentit (15)
Ai kauhee! Enpä oo tätä miettinyt. Miettikää kuinka moni identtinen kaksonen on voinut vaihtua elämänsä aikana!!
Keskimäärin viisi kertaa. Tästä ei vain julkisuudessa puhuta. Miksiköhän?
Ihan sama. Noin 5-vuotiaana voi sitten laittaa kaksoset vierekkäin ja kysyä "Kumpi teistä haluaa olla Ville ja kumpi Kalle?"
Me merkattiin niitä varpaiden kynsilakalla just ton takia. Jotenkin ikävä ajatus se sekoittaminen. Nää oli kyllä niin samannäköisiä ihan pieninä, että etenkin siinä univelassa ois voinut sekoittaakin. Kaikista valokuvista en erota kumpi on kumpi, onneksi yleensä puettiin erilaisiin/ erivärisiin vaatteisiin ja muistan niistä vaatteista.
Aina saunan jälkeen arvotaan, kumpi on kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee! Enpä oo tätä miettinyt. Miettikää kuinka moni identtinen kaksonen on voinut vaihtua elämänsä aikana!!
Mikä siinä on vaihtunut? Etunimi vai peräti persoona?
Sehän olisi nykyaikaa, jos epäidenttiset tyttö/poika-kaksoset vaihtuisivat aina muodin mukaan.
Ei ne aina ihan kopioita ole. Ja voi olla joku syntymämerkki tms josta myös erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällähän saattaisi olla jopa merkitystäkin, jos ovat syntyneet kahta puolta vuodenvaihteen, kun toinen joutuu vuotta aiemmin kouluun ja armeijaan.
Onko sillä sitten väliä. Samat vanhemmathan niillä on. Käytännössä siis vain nimi voi vaihtua. Vai mitä muuta haittaa voi muka olla? Jos toisella sattuis olemaan vaikka joku sairaus, jota toisella ei ole, niin kyllä lääkäri huomaa, jos on väärää lasta lääkitty.
Ei koskaan. Vaikka ovat tutkitusti identtiset, oli syntymässä kokoero puoli kiloa ja muutenkin eroa piirteissä. Kohdun aikaiset olosuhteet eivät olleet tasapuoliset ja siitä jo alkoi pienet erot kehityksessä.
Minä olen identtinen kaksonen, mutta ei me vauvana ainakaan sekoituttu. Painoin syntyessäni melko tasan 2,8 kg ja olin isompi ja pullukampi, kun taas siskoni painoi 270 g vähemmän. Äiti puki kuulemma meidät samanlaisiin vaatteisiin, mutta eri väriset sukat.
Isompana noin 5-vuotiaana huijattiin usein isää, koska se oli hauskaa. Ei aina mennyt läpi, ja äidille nyt ei huijaukset olisi toimineet, koska eihän me oltu ikinä täysin samannäköisiä.
Se on muuten jännä, että teini-iässä koulukaverit ei millään meinanneet erottaa. Ala-aste käytiin pienessä koulussa ja kaikki oppivat heti naaman ja eleiden perusteella, kumpi on kumpi. Teini-iässä oli outo tunne, kun osa tutuista luokkakavereista sekoitti koko ajan. Ei ollut edes ikinä samanlaiset vaatteet. Jossain vaiheessa värjäsin hiuksiin raitoja, kun ärsytti se, ettei tunnisteta.
Nyt 48-vuotiaana meitä ei kukaan sekoita toisiimme, ollaan kuitenkin niin eri näköisiä. Minä olen pulleampi mahan kohdalta. Eri hiustyylit on myös, mutta hiukset on kyllä täysin samaa laatua. Siskolla on enemmän ryppyjä silmien ympärillä, mutta hän viettää enemmän aikaa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä sitten väliä. Samat vanhemmathan niillä on. Käytännössä siis vain nimi voi vaihtua. Vai mitä muuta haittaa voi muka olla? Jos toisella sattuis olemaan vaikka joku sairaus, jota toisella ei ole, niin kyllä lääkäri huomaa, jos on väärää lasta lääkitty.
Ööö, en tiedä, miten todennäköistä tuo on, että toisella olisi sairaus, jota toisella ei ole, siis ihan pienenä. Geenit on täsmälleen samat ja immunologinen järjestelmä toimii melko samoin. Ainakin itse olen siskon kanssa täsmälleen samaan aikaan oksentanutkin, jos alkoi mahatauti. Jos minuun iski flunssa, se oli siskolla tunnin sisällä siitä alkanut tai toisin päin. Toki jos sitten ajatellaan, että toinen joutuisi onnettomuuteen ja toinen ei, niin toki silloin tulisi eroa, mutta jäisihän siitä näkyvät jäljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällähän saattaisi olla jopa merkitystäkin, jos ovat syntyneet kahta puolta vuodenvaihteen, kun toinen joutuu vuotta aiemmin kouluun ja armeijaan.
Ei tietenkään joudu! Kyllä identtiset kaksoset aloittaa eskarin ja koulun samaan aikaan. Suomessa voi hakea esim. 31.12. syntynyt, että aloittaa vasta seuraavana vuonna. Kouluun menoa mitataan koulukypsyyden kautta, eikä se kypsyys kuitenkaan identtisillä ole erilainen. Älykkyys esimerkiksi on tutkitusti hyvin sama, jos äo:ta on testattu.
Eivät juurikaan. Sairaalassa on tunnisteet ranteissa tai nilkoissa, kotona voidaan alkuun tehdä merkkiä vaikka kynsilakkatipalla varpaankynteen. Aika pian vauvat alkaa erottaa toisistaan olemuksen ja luonteen (esim. reagoivuus) mukaan.