Miehen lapset saavat lähes parin tonnin edestä joululahjoja kummatkin, minulla ei ole varaa ostaa omalleni kun "vain" n.200€ lahjat
Miehen tytöt 13- ja 16-vuotiaat, omani 14. Vietämme joulun nyt ensimmäistä kertaa yhdessä ja avaamme lahjat myös yhdessä. Tässä huolettaa se, miten oma tyttäreni ottaa tuon lahjojen eriarvoisuuden.
Nuo miehen tytöt saavat uudet puhelimet, tietokoneet, kalliita koruja ja muita toiveitaan siihen päälle. Omalleni pystyn ostamaan mm. hänen toivomansa talvitakin, polkupyörän ja muutaman pikkutoiveen. Mietin ja stressaan jo etukäteen miten aatto tulee sujumaan ja millä fiiliksillä oma tyttöni tulee olemaan kun hänen pakettinsa loppuvat auttamatta "kesken" ja toiset jatkavat pakettien availua.
Olen etukäteen sanonut että meillä ei ole varaa samanlaisiin lahjoihin ja tyttöni tietää sen kyllä. Sanoo ettei haittaa mutta luulen että sanoo sen vaan siksi, etten minä stressaisi turhaan. Miten järjestäisin aatosta mahdollisimman mukavan kaikille osapuolille? Mies ostaa kyllä minunkin tytölleni lahjan, muttei tietenkään mitään monen sadan hintaista enkä näin tietenkään oletakaan.
Kommentit (62)
Ikävää oman tyttäresi kannalta, mutta mielestäni ymmärrettävää myös.Tiedän useita perheitä, joissa jouluna annetaan paljon lahjoja. Jos tällainen tapa heillä on ollut, niin ikävää on miehesi lapsille, jos eivät voi omia joulunviettotapojaan jatkaa.
Ehkä joku kompromissi tai sitten ei...
Lapsethan ovat isoja ja varmaan ihan yhteisestikin tästä voitte keskustella.
Ja ymmärrän myös, että miehesi ja hänen sukunsa eivät osta ”vieraille” lapsille lahjoja, kuin ehkä jotakin pientä.
Sano miehelle että olet tuollaista asiaa murehtinut. Jos on fiksu mies niin ymmärtää, ja voitte varmasti keksiä jonkin ratkaisun, niin että kaikilla on kiva joulu.
Tuollaisessa uusperheessä ei ole mitään järkeä. Olette vain kaksi irrallista perhettä saman katon alla, ette yhteinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Joulunviettoa Porvoossa, osa 1.
osa 660.
Hei ei se miehesi ex ilman syytä sitä pihalle lempannut.Aina kun ottaa eronneen niin kyllähän siellä yleensä ihmistorttu on vastassa.Hyvät ihmiset pysyvät niissä liitoissaan ja vain kuolema erottaa.
200 euroa joululahjoihin per lapsi ei ole mun mielestä mikään pieni summa. Se on ihan todellakin sopiva, ei missään nimessä tarvitse yhtään enempää laittaa lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjasaalis onkin joulussa tärkeintä. Itse pitäisin ketä tahansa outona, jos hän törsäisi joululahjoihin noin paljon rahaa. Luulisi, että uudet puhelimet ja tietokoneet tulee hankittua syksyllä koulun alkaessa tai joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Itse en lapioisi rahaa tuolla tavalla "jatkuvasti päivitettäviin" laitteisiin, vaikka olisin rikas. Jos olisin tuo mies, pyrkisin myös tasapuolisuuteen ja antaisin lahjoja maltillisesti.
Meillä lapsille on ihan tarkoituksella opetettu, että kalleimmat jutut saa synttäri- ja joululahjoiksi eikä pitkin vuotta aina, kun haluaa jotain. Opettaa lapsillekin kärsivällisyyttä eikä niin, että kaikki-mulle-heti-nyt. Vanhalla kännykälläkin pärjää syksyn ja voi odottaa, että uuden saa joululahjaksi.
Holtiton tuhlari.Formulatähti antoi 2€ viikkorahaa penskoilleen.
Ja porukka uskoo...Aloitus oli nerokas, ap paljastaa tarinansa ovelasti tiedolla että 200 eurolla ostaa takin ja polkupyörän. Silti läpi menee.
Tuskin 16v kaivaa kuusen alta kääreistä jotain tietokoneita... Taitaa olla Porvoon talaousalueella tämä tapahtuma. Tai sitten on harvinaisen lapsellista meininkiä. Mitä nyt muistan omasta lapsuudesta, niin "perinteiden vuoksi" aukaistiin paketti tai pari kuusen alta ja ne isommat ja kalliimmat lahjat sitten tuli joko ennen tai jälkeen joulun.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko nyt kuitenkin perhe? Silti sinä elätät oman lapsesi ja mies omansa?
Mistä tulee tämä odotus siitä, että miehen pitää maksaa tapailemansa naisen lapsen joululahjatkin?
Kuka sinkkunaisten ja yh-äitien lahjat maksaa? Ainako löytyy jostain mies jonka tehtävä se on ?
Polkupyörä, talvitakki ja pikku toiveet 200€ :D Vähän nyt edes realismia noihin summiin. Puhelimia, tietokoneita, kalliita koruja ja muita toiveitakaan ei parilla tonnilla osteta.
Paljon meteliä turhasta porvoolaisessa uusioperseessä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Mies on oikein oivallinen esimerkki tyttärellesi mitä pystyy tarjoamana kun käy koulunsa ja hakeutuu alalle joka takaa myös taloudellista turvaa.
Olen hyvätuloinen ja korkeastikoulutettu, enkä ikinä ostaisi lapsilleni joululahjoja 2000 eurolla. Yritän kasvattaa heitä ekologisesti ajatteleviksi ja sellaisiksi, jotka ymmärtävät että materia ei ole tärkeintä elämässä.
Ylipäätään en ymmärrä heitä, jotka antavat lahjoja kasapäin. Tiedän muutaman perheen ja eivät ole mitään hyvätuloisia, mutta jouluna pitää antaa lahjoja ja paljon. Pienet lapsetkin ( alle kouluiän) saavat kymmeniä lahjoja/nenä ja vanhemmat samoin. Samaan lahjahumpuukiin on liittynyt koko suku, isovanhempia myöten.
Sitten koko huusholli on täpötäynnä käyttämätöntä lelua yms niin, ettei löydy jalansijaa.
Ei rakkautta mitata lahjoilla, vaan hyvillä teoilla. Liian suuret lahjamäärät /liian arvokkaat lahjat vääristävät lapsenkin arvomaailmaa ja kun saman käytännön on aloittanut niin on jatkettava elämän loppuun.
Onneksi kaikki eivät tee samoin. Tiedän järkeviä lahjakäytäntöjä, joissa hankitaan vain yksi tai kaksi lahjaa lapsille. Ja lapsetkin ovat hyvin siihen tyytyneet.
Hakeeko aloittaja lahjat lapselleen kirpparilta tai kierrätyksestä, kun olettaa, että 200 €:lla saa uuden talvitakin, polkupyörän ja vielä jotain muutakin. Eikö tyttäresi isä ja / tai isovanhemmat anna joululahjoja lapselleen / lapsenlapselleen?
Ennen kuin lyö uuden miehen kanssa hynttyyt yhteen, kannattaa seurustella niin pitkään, että tutustuu kunnolla siihen miehen arkiminäänkin ja hänen rahankäyttöönsä. Ja tasa-arvoiseen suhtautumiseen perheenjäseniin. Vaikka tuo aloitus haiskahtaakin provolta, niin asia sinänsä lienee aika yleinen monissa uusperheissä.
Lapsena vietimme joulut aina serkkujemme kanssa. He saivat yleensä paljon todella kalliita lahjoja kun minä ja veljeni yh-äidin lapset saimme jotain pientä. Serkkujen vanhempia ei kiinnostanut eikö hävettänyt hetkeäkään eriarvoisuus. Ei tuo ole traumoja jättänyt, äitini silloin kyllä kärsi. En edes tiedä miksi vietimme joulut yhdessä. Ehkä lahjat unohtuivat vuoden mittaan?
Lahjasaalis onkin joulussa tärkeintä. Itse pitäisin ketä tahansa outona, jos hän törsäisi joululahjoihin noin paljon rahaa. Luulisi, että uudet puhelimet ja tietokoneet tulee hankittua syksyllä koulun alkaessa tai joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Itse en lapioisi rahaa tuolla tavalla "jatkuvasti päivitettäviin" laitteisiin, vaikka olisin rikas. Jos olisin tuo mies, pyrkisin myös tasapuolisuuteen ja antaisin lahjoja maltillisesti.