Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisille halutaan helpompi pääsy arkaluonteisiin terveystietoihin..

Vierailija
06.11.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10493962

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannetilanteessahan homma menee niin, että kun hälytys tulee, poliisille välittyy tieto siitä onko kohteessa odottamassa väkivaltainen psykopaatti, vaiko dementoitunut vanhus. Tuon tiedon pohjalta poliisi osaa varautua paremmin, ja tietää jo etukäteen tilata paikalle ambulanssin tms.

Tuo on siis se ihanne millä tuotakin päätöstä todennäköisesti tullaan perustelemaan.

Todellisuudessa lain voimaantulon jälkeen kaikilla viranomaisilla on pääsy kaikkiin kansalaisten yksityisimpiin tietoihin, ja eikös jo nyt olla useaan kertaan nähty kuinka vastuullisesti niitä tietoja käsitellään?

Vierailija
102/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ne rikolliset kertoo että "Moi, mä oon Matti Meikäläinen, sotu 1234-LOL ja tulin nyt suorittamaan tänne tätä kouluammuskelua/väkivaltaista ryöstöä. Soita rauhassa vaan poliisille niin jatketaan hommia siitä, pyydä pari donitsia mukaan, kiitos."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuossa huolestuttaa, että ihmiset eivät mene enää lääkäriin tai eivät ainakaan kerro siellä kuin pienen osan ongelmistaan. Jäävät siis ilman tarvitsemaansa lääkitystä ja/tai muuta hoitoa. Noh, ainakin saadaan säästöjä.

Vierailija
104/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään, hyvä vaan. Olen terve eikä terveystiedoissani ole mitään salattavaa. Kyllä heillä pitää olla mahdollisuus saada ne jos niitä johonkin tarvitaan.

Ja uskot olevasi terve kunnes kuolet? Voisihan tuosta laista tehdä sellaisen että ne hyväuskoiset hömelöt ketkä haluaa, voi luovuttaa kaiken yksityisyytensä poliisille ja hallitukselle. Mykkänen tulee tarvittaessa pyyhkimään pyllynkin, ettei sinnekään ole tungettu mitään epäilyttävää.

Oletko niitä, jotka puhuvat englantia suomeksi käännettynä? Mietin vaan kun puhut hallituksesta ja varmaan mielessäsi ajattelet sanaa government. Käyttäisin mielummin sanaa valtio, mutta samapa tuo. Toivottavasti pysyn vielä niin kauan hyvässä kunnossa ettei Mykkänen ole vastuussa pyllyni pyyhkimisestä, kun sen aika koittaa. Onko se teiltä jotenkin pois, että poliisi rikosta selvittäessään pääsee käsiksi terveystietoihinne? Kai se nyt kuitenkin jotenkin rajoitetaan, ettei sinne ihan huvikseen mennä lukemaan teidän YH-mammojen ylipainoisuus/masennus/MT/erityisherkkyys/muu palstasairaus - diagnooseja.

Vierailija
105/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valvoo poliisia? Vakavien rikosten selvittämisen yhteydessä ymmärrän, mutta ei niitä mistään pikkurikkeiden selvittämisen vuois tulisi olla oikeutta selailla kenenkään.

Tämä johtaa vielä siihen, että ihmiset eivät kerro kaikkea tarvittavaa lääkäreille jne. kun pelkäävät nykyään kaikkialla muutenkin vaikuttavia paskalurkkeja - olivat statuksensa sitten mikä tahansa.

Vierailija
106/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole edes sakkoja tai muita rangaistuksia poliisin tiedoissa. Kirjoittelin treffipalstalla pelkällä etunimelläni poliisille, joka ei asunut samalla paikkakunnalla. Mitään kuvia, paikkatietoja yms. en hänelle antanut.

Asuin isolla paikkakunnalla ja kerroin minkä ikäisiä lapsia minulla on. Monia samalla etunimellä olevia naisia oli samalla alueella joku 20-30 kpl jo Fonectankin mukaan. Tämä poliisi kuitenkin osasi paikallistaa kuka olen, häntä en mitenkään voinut tuntea eikä hän minua. Kävi varmaan tiedostot läpi kenellä samalla etunimellä on sen ikäisiä lapsia sillä paikkakunnalla, jossa asuin. Laillista?

Hyi saakeli, miten tutun kuuloinen tarina.

Mulle treffipalstan mies (poliisi) pystyi kertomaan millainen kuva mulla on ajokortissa. Itse otin asiasta yhteyttä poliisilaitokselle ja myöhemmin tuli ilmoitus, että asia hoidettu, eikä kyseinen henkilö enää ota yhteyttä.

Vierailija
107/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelu vauvapalstalle poliisin mielestä väärillä mielenpiteillä ja viranomaisvastaisuus saattaa siis poikia kyttäluikurin kaivelemaan asianomaistwen terveystiedot eetteriin!!! Hyvä puujumala sentään, mihin tämä maa on menossa ja ketkä idiootit meillä oikein on vallan kahvassa?!!! Nytkin julkkisten tiedot päätyy lehtiin, kenen muu kuin kyttänettipoliisien toimesta?!! Lisää avainia vaan käyttöön?!

Vierailija
108/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh... Kunpa tietäisitte minkälaisia potentiaalisia sarjamurhaajia tuolla kaduilla seikkailee ihan avohoidossa. Psyykosissa sitten vasta päädytään sairaalaan josta taas jonkun ajan kuluttua lääkittynä takaisin normikansan sekaan. Fantasiat ovat usein aika hurjia enkä joidenkin kohdalla epäile hetkeäkään etteikö ko. henkilö niitä tilanteen salliessa toteuttaisi. Todellakin toivon jonkinlaista seurantaa näille pahimmille tapauksille koska pysyvään pakkohoitoon kynnys on korkea. Psykiatrit (ja säästöjä hinkuavat poliitikot) luonnollisesti vähättelevät vaaraa.

Aika ikävästi tunnut leimaavan mielisairaat potentiaalisiksi sarjamurhaajiksi. Ihmisillä on jo nyt naurettavan ennakkoluuloiset käsitykset esim.skitsofreenikoista,heitä pelätään ja kartetaan,turhaan. Valtaosa psykoosisairaista ei omaa mitään väkivaltafantasioita muita kohtaan, vaan he ovat vainoharhaisia ja pelkäävät itseensä kohdistuvaa kuviteltua uhkaa. He ennemmin vetäytyvät ja välttelevät muita, kuin hyökkäävät ketään vastaan.

Onneksi nykyään vältetään pitkiä pakkohoitoja ja pyritään kuntouttamaan sairas osaksi yhteiskuntaa,eikä lukitsemaan vahvasti lääkittynä loppuiäkseen pakkohoitoon.

Päinvastoin, on pahiksia jotka pitäisi laittaa lukkojen taa loppuiäkseen.

Liikaa on sitä että uusii rikoksen vapauduttuaan. Yksikin raiskaus ja murha on liikaa.

Vierailija
109/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järeä virkakoneisto tarvitaan valvomaan kansalaisia, jotta kasvava eriarvoisuus ei aiheuttaisi jatkossa ongelmia.

Onko tämä sarkasmia?

Siis, eriarvoisuus kasvaa, siitä tulee ongelmia, lisätään poliiseja, kaikki hyvin? Olen sanaton.

Vierailija
110/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani voin sanoa, että olisi oikeastaan hyvä, että tietäisivät aspergerin oireyhtymästäni. Ei tarvitsisi ihmetellä omituista käyttäytymistäni. 

Vierailija
111/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti masentuneen paikka ei ikinä ole putkassa. Sinne poliisi kuitenkin vie, jos joku ilmoittaa tämän itsemurha aikeista.

Ensiksi ihminen on kiusattu itsemurhan partaalle ja sitten poliisi vie vielä putkaan.

Joku toimii tällaisessa tilanteessa väärin.

Ei itsemurhaa miettivää tule rangaista lisää pistämällä putkaan. Näin Suomessa toimitaan.

Ei viedä käsittääkseni putkaan itsemurhaa harkitseva jos ei ole väkivaltainen, vaan psykiatrian päivystykseen siellä sitten konsultoidaan ehkä joutuu avohoidon puolelle. Tämä maa on siitä kummallinen, että ne joilla on itse halua päästä hoitoon, eivät sinne pääse esim. masentuneet. Kun vielä on itsellä ymmärrystä ja sairaudentuntoa, että haluavat päästä hoidon piiriin. Vakavasti psykoosiin sairastuneet joutuvat pakkohoitolähetteellä kun heillä ei ole usein minkäänlaista sairaudentuntoa.

Entä pahantekijä narsistit, joilla heilläkään ei ole sairaudentuntoa?

Moni on korkeassa asemassa.

Vierailija
112/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kuule ihan sama jos poliisi saa tietää, että mulla on perseessä reikä.

Vierailija
113/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Nyt kaikenlaiset avohoitopotilaat vaarantavat tavallisten ihmisten elämää.

Vierailija
114/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan tilannetta, jossa ihminen on esimerkiksi saanut diabetekseen liittyvän sairaskohtauksen ja poliisi voisi henkilökortin perusteella nähdä nopeasti mistä kyse niin sehän olisi hyvä asia. 

Vierailija
115/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Voidaan seuloa rikollinen aines terveystietojenkin perusteella.

Vierailija
116/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Case Mika Myllylä. 70 poliisia sai tuomion urkinnasta.

Näin taisi olla. Tosin urkinnan kohde ei siitä joutunut kärsimään.

Ehkä turhat putkakuolemat vähenevät, kun poliisi saa selville säilöön otetun henkilön terveystiedot.

Vierailija
117/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu. Voidaan seuloa rikollinen aines terveystietojenkin perusteella.

Ei tietoihin kuka tahansa rivipoliisi pääsisi. Ja jokainen kirjautuminen rekisteröitäisiin aivan kuten sosiaali- ja terveyspuolella. 

Vierailija
118/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole edes sakkoja tai muita rangaistuksia poliisin tiedoissa. Kirjoittelin treffipalstalla pelkällä etunimelläni poliisille, joka ei asunut samalla paikkakunnalla. Mitään kuvia, paikkatietoja yms. en hänelle antanut.

Asuin isolla paikkakunnalla ja kerroin minkä ikäisiä lapsia minulla on. Monia samalla etunimellä olevia naisia oli samalla alueella joku 20-30 kpl jo Fonectankin mukaan. Tämä poliisi kuitenkin osasi paikallistaa kuka olen, häntä en mitenkään voinut tuntea eikä hän minua. Kävi varmaan tiedostot läpi kenellä samalla etunimellä on sen ikäisiä lapsia sillä paikkakunnalla, jossa asuin. Laillista?

Hyi saakeli, miten tutun kuuloinen tarina.

Mulle treffipalstan mies (poliisi) pystyi kertomaan millainen kuva mulla on ajokortissa. Itse otin asiasta yhteyttä poliisilaitokselle ja myöhemmin tuli ilmoitus, että asia hoidettu, eikä kyseinen henkilö enää ota yhteyttä.

Eikös tästä urkinnasta, moni poliisi jäänyt kiinni vastikään, en muista paikkakuntaa, mutta lehdessä oli juttu.

Se mitä erästä poliisia tunnen, niin hän ei edes yrittä jutuissaan peitellä sitä asiaa että muiden tiedoissa käydään, niin mormaalia se heille on, että sitä ei edes yritetä peitellä.

Poliisin puolisot, naapurit, tuttavat voitte olla varmoja, että teidät on sieltä tiedoista katsottu.

Todella ikävä juttu jos näin on, että myös terveystietoihin jatkossa pääsee.

Vierailija
119/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliisia kiinnostaa mun hermovaurio niin kiva. Mun lääkäriä lakkas jo vuosia sitten kiinnostamasta 🤔 Fobba vois sit soitella ja kysellä mun vointia.

Vierailija
120/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kuule ihan sama jos poliisi saa tietää, että mulla on perseessä reikä.

Ootko lääkärissä käyny? On meinaa hengenvaarallista moinen!