Onko oikein raha-asiaa?
Tuloni ovat kolmasosa mieheni tuloista. Siitä maksan puolet menoistamme. Kaksi lasta ja laina. Itselle ei jää oikein mihinkään rahaa koskaan.
Kuuluuko tämän mennä näin? Miten teillä muilla?
Kommentit (71)
Riippuu mitä ne kulut on. Esim asunnot maksavat kaikille saman. Samoin myös niiden lämmitys jne. Vettä kuluu naisilla jopa enemmän. Tuloja tasataan jo verotuksella. Eipä siinä kai muuta kuin hakeutuu paremmin palkattuihin töihin, tekee niitä enemmän tai pienentää omia menoja.
Ei ole oikein. Mieheni tienaa minua enemmän (vaikka on eläkkeellä ) OMASTA tahdostaan maksaa suurimman osan kuluista. Näin pystyn minäkin laittamaan rahaa sukan varteen. Säästöt on meitä KUMPAAKIN varten.
Miten sen sitten sinusta kuuluisi mennä?
Asumiseen liittyvät menot nyt ainakin pitää maksaa puoliksi, koska kuitenkin haluat erossa puolet asunnosta. Ja varmaan muustakin omaisuudesta, joten ihan oikein menee.
Mitkä ovat suunnitelmasi nostattaa tulotasoasi? Loisimalla miehen lompakolla? Sillä sitähän se olisi, jos ette maksaisi kuluja puoliksi. Mies tekisi kaiken työn ja sinä saisit kaiken hyvän ilman todellista vastuuta.
Miehenkö vika se on ettei sinulle jää rahaa?
Miten olette asiasta alunperin sopineet? Oletko ehdottanut esim. yhteisten kulujen jakamista tulojen suhteessa?
Meillä on taloustili ja kumpikin maksaa sinne joka kk 85% nettotuloistaan. Sieltä sitten hoidetaan yhteiset ja lasten menot. Toimii ja meille se oikea tapa.
Sano nyt vielä, että mies ei tee kotitöitä ja osallistu lastenhoitoon. Puuttuuko teidän lapsilta nyt jotain?
Vierailija kirjoitti:
Miten olette asiasta alunperin sopineet? Oletko ehdottanut esim. yhteisten kulujen jakamista tulojen suhteessa?
Verot maksetaan jo tulojen suhteessa. Minusta ei ole oikein, että nettopalkka pitäisi jakaa uudestaan.
Minusta on hyvä, että meillä on sama elintaso. Menot on jaettu tulojen suhteessa ja se, mitä minulle jää ylimääräistä, menee autoon ja säästöön, sekä sijoituksiin. Minähän sitä autoa 90%:sti käytän.
Oletteko ostaneet asunnon puoliksi ettekä esim. jakaneet tulojen suhteen että mies omistaa esim. 70% ja sinä 30%? Jos asunto omistetaan puoliksi pitää se maksaakin puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä ne kulut on. Esim asunnot maksavat kaikille saman. Samoin myös niiden lämmitys jne. Vettä kuluu naisilla jopa enemmän. Tuloja tasataan jo verotuksella. Eipä siinä kai muuta kuin hakeutuu paremmin palkattuihin töihin, tekee niitä enemmän tai pienentää omia menoja.
Miyä jos kuitrnkin pienentäisivät asumismenoja. Naurettavaa se tilanteessa jossa talous jaetaan noin määrittää ne suurimmat kustannukset enenmmän tienaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot maksetaan jo tulojen suhteessa. Minusta ei ole oikein, että nettopalkka pitäisi jakaa uudestaan.
Muistathan silloin asua sen alemman palkan mukaisessa asunnossa. Itse en haluaisi asua loukossa, joten vaihtoehdot saman tulotason puoliso tai maksaminen tulojen suhteessa.
Kaikkien ihme kaavojen ja sääntöjen mukaan isotulosempi maksaa enemmän. :D: Joten toi ei oo reilua, eroa vaan ja reilumpi mies :)
Elät liian kalliisti. Meillä on pakolliset kulut (asuminen, ruoka, liikkuminen) budjetoitu sen pienemmän palkan mukaan ja ostetaan sisäfilettä sitten silloin tällöin extrana.
Parempituloinen maksaa suurimman osan lapsen suorista kuluista joten kun lapsi muuttaa omilleen, ollaan taas 50-50 jaossa.
Äiti ei paljoa opettanut mutta sen opetti että "normaalin" naisen on kyettävä elättämään itsensä ja lapsensa kun elämä heittää yllätyksiä eteen (mies lähtee, sairastuu tai kuolee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miyä jos kuitrnkin pienentäisivät asumismenoja. Naurettavaa se tilanteessa jossa talous jaetaan noin määrittää ne suurimmat kustannukset enenmmän tienaavan mukaan.
Samaa mieltä. Jos aloittajalle ei jää rahaa menoja on yksinkertaisesti liikaa ja todennäköisesti se johtuu juuri tuosta, että hänellä on liikaa asuntolainaa tuloihin suhteutettuna. Todennäköisesti sieltä pihalta löytyy myös se rahoituksella ostettu auto ja kulutusluottoja tuikkukippoihin, yms...
Meillä maksetaan suhteessa tuloihin, eli mies maksaa 70% menoista ja minä 30%, koska hän tienaa reippaasti enemmän. Täällä sivulla on Excel-taulukko, minkä avulla voi laskea miten paljon kenenkin kuuluu maksaa: http://www.leanlife.fi/fi/2015/01/22/budjettineuvottelut/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan silloin asua sen alemman palkan mukaisessa asunnossa. Itse en haluaisi asua loukossa, joten vaihtoehdot saman tulotason puoliso tai maksaminen tulojen suhteessa.
Itsellenä on vain yksi vaihtoehto ja se on se, että omistan talon kokonaisuudessa yksin ja olen joka tavalla irrallinen taloudellisesti miehestä ja mies maksaa minulle vuokraa asumisestaan.
Minulla on noin neljäsosa miehen tuloista ja maksan puolet menoista. Ei tosiaankaan ole oikein!