Onko oikein raha-asiaa?
Tuloni ovat kolmasosa mieheni tuloista. Siitä maksan puolet menoistamme. Kaksi lasta ja laina. Itselle ei jää oikein mihinkään rahaa koskaan.
Kuuluuko tämän mennä näin? Miten teillä muilla?
Kommentit (71)
Kommentteja edellisiin
Olen ollut varmaan liian hyväsydäminen enkä ole pitänyt puoliani. Taipunut koko ajan.
Minulla on omat tuloni enkä loisi mieheni lompakolla.
Maksan asumisesta puolet ja omistan puolet.
Irtain omaisuus on minun ostamaani.
Lasten ja omat menoni maksan kaikki lääkkeistä leluihin omasta pussistani.
Mies ei halunnut yhteistä tiliä.
Mitään automenoja tai muutakaan moottorikäyttöisiä menoja miehellä ei ole.
Lapset hoidan pääsääntöisesti yksin ja samoin kotityöt. Koti on aina siisti ja kunnossa. En ole laiska.
Isovanhempia tai sisaruksia tai muita sukulaisia ei ole joilta apuja saisi esimerkiksi lastenhoitoon. En ole koskaan saanut apuja lastenhoitoon tai siivousapuja.
Yritän saada lisätuloja tekemällä ylitöitä yms. Välillä olen aika loppu.
Yritän paljon käyttää erikoistarjouksia, etukuponkeja, alennusmyyntejä, kierrättää ja teen itsekin minkä osaan.
Taitaisin pärjätä paremmin kun eroaisin ja varmaan niin teenkin kunhan lapset ovat isompia. Tämä alkaa riittää.
ap
Jos kumpikin maksaa saman verran kuluista, se on oikeudenmukaista ja tasapuolista kumpaakin kohtaan. Jos jompikumpi joutuu maksamaan enemmän, toinen hyötyy ja toinen kärsii taloudellisesti ja se ei ole oikeudenmukaista eikä tasapuolista. Jos ei tämän asian kanssa pysty elämään, niin kannattaa ammatinvalinnassa sulkea pois ne alat, joilla tienaa liian vähän tai vaihtoehtoisesti ottaa suunnilleen samantasoiset tulot omaava puoliso.
Minusta olisi tasapuolista, jos olisi yhteinen tili jonne kumpikin maksaa tietyn prosentin tuloistaan ja sillä maksetaan kaikki yhteiset menot sekä lasten menot. Mikäli jäisi säästöön jotain se olisi perheelle yhteistä eikä vain toisen omiin tarkoituksiin menevää rahaa.
Omat muut menot (kuten vaatteet, lääkkeet yms.) kumpikin maksaisi itse.
Kotityöt jaettaisiin puoliksi. Mies tekisi raskaimpia töitä eikä niin, että nainen joutuu puurtamaan nekin.
Näin olisi minusta oikein. Ei vaan toimi meillä.
ap
Mieheni tulot ovat kasvaneet viime vuosina. Ennen tulomme olivat liki samansuuruiset.
ap
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä. Meillä on yhteiset rahat ja yhteisellä tilillä. En siis tarkalleen tiedä kenen ansaituista euroista mikäkin lasku maksetaan, mies yleensä hoitaa talouspuolta. Minä lähinnä ostelen lapsille ja itselleni kaikkea.
Onko mies kieltänyt maksamasta puolet lasten menoista vai miksi maksat yksin lasten menot?
Meillä on aina ollut yhteiset tulot, eli siis se on maksanut kumpi on paremmin kyennyt. Välillä minä olen tienannut mies ei, välillä mies on tienannut paljon enemmän - ja päätökset isoista hankinnoista, matkoista ym ollaan tehty yhdessä. jnejne. Mutta meillä siis on aina ollut hyvin rahaa tulopuolella.
AP, ei suoraan pysty sanomaan onko tuo oikein. Asiaan vaikuttaa esim sellainenkin yksityiskohta, kuin missä asutte ja miksi - jos asutte Hesassa miehen työn takia, ja sinä olet pienipalkkainen LTO tai sairaanhoitaja, et varmaan asuisi siellä Hesassa yksin? Eli siis asutte kalliissa paikassa jotta mies voi mennä töihinsä (sinun työtäsi olisi helpompana versiona samalla palkalla tarjolla ihan missä vaan) - siinä tapauksessa olisi esim oikein että mies maksaisi enemmän asumisesta - tosin jos on asuntolaina kyseessä olisi kohtuullista, että teillä olisi paperi, jossa olisi määritelty että mies maksaa enemmän ja hänelle myös kertyy se isompi osa omaksi kodista ’omaksi säästöksi’ (jos olette aviossa ja on avioehto - muutenhan kaikki itsekin kerätty omaisuus menee eron koittaessa jakoon).
Naiset myös usein syövät vähemmän, ja ainakin osa meistä edullisempaa ruokaa (=vähemmän lihaa) - joten jos ruokaostoksetkin jaetaan puoliksi voi tätäkin tuumata, onko sittenkin niin että perusruokamebot puoliksi mutta miehen joskus haluamat pihvit hän maksakoot ihan itse?
Meillä kaikki rahat ovat yhteisiä. Helppoa ja reilua, kun kerran ollaan pariskunta eikä kämppikset.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi tasapuolista, jos olisi yhteinen tili jonne kumpikin maksaa tietyn prosentin tuloistaan ja sillä maksetaan kaikki yhteiset menot sekä lasten menot. Mikäli jäisi säästöön jotain se olisi perheelle yhteistä eikä vain toisen omiin tarkoituksiin menevää rahaa.
Kotityöt jaettaisiin puoliksi. Mies tekisi raskaimpia töitä eikä niin, että nainen joutuu puurtamaan nekin.Näin olisi minusta oikein. Ei vaan toimi meillä.
ap
Tietysti sinä näet ehdotuksesi "tasapuolisena", kun itse olisit siinä se voitolle jäävä osapuoli. Miehesi kannalta se olisi kaikkea muuta kuin tasapuolista, jos hän joutuisi maksamaan esimerkiksi sadan euron yhteisestä ostoksesta 75 euroa sinun päästessä vaivaisella 25 euron osuudella. Tavaroiden ja palveluiden hinnat mitataan kuitenkin euroissa eikä prosenttiosuuksina tuloista. Enhän minäkään saa kaupasta vaikkapa maitopurkkia puolella hintaa siitä, minkä joku puolet enemmän tienaava joutuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies kieltänyt maksamasta puolet lasten menoista vai miksi maksat yksin lasten menot?
Mies valitti aina, ettei ole rahaa ja halusin pitää huolen, ettei lapset ei kärsi vaan heillä on säätä vastaavat varusteet eikä niin, että marraskuussa vielä kesäkangaskengät tai liian pienet vaatteet. Keneltäkään sukulaiselta tai ystävältä emme ole saaneet vanhoja vaatteita vaan kaikki on ollut ostettava tai tehtävä itse.
Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla tein öisin töitä ja päivisin hoidin lapset, mutta se kävi liian raskaaksi. Kyllä ilmoitin Kelaan lsiätulot ja maksoin verot.
ap
Mies ei pystyisi tekemään missään nimessä nykyistä työtään, ellen minä olisi mukana hoitamassa taloutta ja lapsia. Ellen olisi hän joutuisi hankkimaan lapsille maksullisen hoitajan useiksivuorokausiksi ympäri vuorokauden, apukäsiä ei ole lähelläkään tai hän joutuisi hankkimaan jonkun naisen hoitaman kodin ja lapset. Itse pystyisin hoitamaan oman työni, ilman miestäni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt jaettaisiin puoliksi. Mies tekisi raskaimpia töitä eikä niin, että nainen joutuu puurtamaan nekin.Näin olisi minusta oikein. Ei vaan toimi meillä.
ap
Tuohan olisikin erittäin tasapuolinen ja oikeudenmukainen ratkaisu, jos kumpikin maksaisi tuloistaan kuukausittain kyseiselle tilille tietyn prosenttiosuuden sijaan tietyn euromääräisen summan. Jos sen sijaan maksettu rahamäärä on euroissa toisella moninkertainen toiseen nähden, en näe tuon olevan tasapuolista tai oikeudenmukaista, vaikka asiaa miten päin vääntelisi.
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten tuota sitten kompensoidaan tasapuolisesti, kun otat sen eron? Säästöt ja asunto jaetaan samassa prosenttisuhteessa mitä on maksettukin?
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja edellisiin
Olen ollut varmaan liian hyväsydäminen enkä ole pitänyt puoliani. Taipunut koko ajan.
Minulla on omat tuloni enkä loisi mieheni lompakolla.
Maksan asumisesta puolet ja omistan puolet.
Irtain omaisuus on minun ostamaani.
Lasten ja omat menoni maksan kaikki lääkkeistä leluihin omasta pussistani.
Mies ei halunnut yhteistä tiliä.
Mitään automenoja tai muutakaan moottorikäyttöisiä menoja miehellä ei ole.
Lapset hoidan pääsääntöisesti yksin ja samoin kotityöt. Koti on aina siisti ja kunnossa. En ole laiska.
Isovanhempia tai sisaruksia tai muita sukulaisia ei ole joilta apuja saisi esimerkiksi lastenhoitoon. En ole koskaan saanut apuja lastenhoitoon tai siivousapuja.
Yritän saada lisätuloja tekemällä ylitöitä yms. Välillä olen aika loppu.
Yritän paljon käyttää erikoistarjouksia, etukuponkeja, alennusmyyntejä, kierrättää ja teen itsekin minkä osaan.Taitaisin pärjätä paremmin kun eroaisin ja varmaan niin teenkin kunhan lapset ovat isompia. Tämä alkaa riittää.
ap
No huhhuh. Eikös lapsista huolehdita yhdessä? Mikä on tää nainen maksaa lasten kulut-kuvio? Miksi? Jos sä hoidat lapset ja kodin, on täysin oikeutettua vaatia osuus miehen tuloista kaikkeen tähän työhön ja kulunkeihin.
On jotenkin kummallista, että sitoudutaan ja tehdään lapsia, mutta kotitalous jää naisen harteille, varsinkin kun tulot väistämättä tippuvat kun sen naisen nyt vaan on pakko synnyttää. Aika julmaa, että mies nauttii eduista mutta pitää pennosistaan tiukasti kiinni. Kyllä isänkin pitää lasten kuluihin osallistua.
Meillä maksetaan kaikki tulojen suhteessa. Emme ole ajatelleet ihan heti erota, joten emme ole tehneet myöskään laskelmia sitä varten.
Me rakastamme toisiamme ja haluamme pitää toisistamme huolta, ja se tarkoittaa sitä että kun vaikka itse sairastuin ja olin kelan päivärahalla useamman kuukauden, mies huolehti minusta ja meidän taloudestamme myös rahallisesti. Sama toisinpäin, kun miehellä oli hieman heikompi jakso.
Olemme molemmat sitä mieltä, että olisi äärettömän kuormittavaa ja epäreilua, jos meillä olisi eri elintaso. Välillä olen itse tienannut enemmän ja ihan ilomielin maksoin myös enemmän, jotta meillä olisi mahdollisimman mukavaa <b>yhdessä</b>.
Meidän yhteinen elämämme on arvokkaampaa kuin omat eurot pankkitilillä ja haluamme elämästämme yhdessä nauttia, ei sillä ole merkitystä kumpi ne rahat on tienannut. Perhe on yhteinen juttu ja sitä hoidetaan ja vaalitaan yhdessä.
Naisen mielestä pil*lun omistaminen oikeuttaa rahalliseen hyötyyn ja vähentää omia taloudellisia velvoitteita.
Tervetuloa vuoteen 2018, ajat muuttuvat. Yhä useampi mies tulee järkiinsä ja velvoittaa naisen maksamaan oman osuutensa eli PUOLET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies valitti aina, ettei ole rahaa ja halusin pitää huolen, ettei lapset ei kärsi vaan heillä on säätä vastaavat varusteet eikä niin, että marraskuussa vielä kesäkangaskengät tai liian pienet vaatteet. Keneltäkään sukulaiselta tai ystävältä emme ole saaneet vanhoja vaatteita vaan kaikki on ollut ostettava tai tehtävä itse.
Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla tein öisin töitä ja päivisin hoidin lapset, mutta se kävi liian raskaaksi. Kyllä ilmoitin Kelaan lsiätulot ja maksoin verot.
ap
Hyvin sä höystät tätä aamupäivän mehukasta miesvihaprovoa!
Vierailija kirjoitti:
Tuloni ovat kolmasosa mieheni tuloista. Siitä maksan puolet menoistamme. Kaksi lasta ja laina. Itselle ei jää oikein mihinkään rahaa koskaan.
Kuuluuko tämän mennä näin? Miten teillä muilla?
Lähes joka päivä sama kysymys. Minusta tuo on ihan oikein. Kulutatte puoliksi joten maksatte puoliksi. Ymmärrän, että toinen ottaa isomman vastuun silloin, jos toinen on hoitovapaalla, sairaslomalla, työttömänä tms, mutta normitilanteessa minusta 50/50 jako on ainoa oikea. Elintaso määräytyy sen mukaan, kummalla on pienemmät tulot.
Sinulla on mahdollisuudet opiskella ammattiin, jossa tulosi kolminkertaistuvat. Opiskeluaikana mies voi ottaa isomman vastuun taloudesta.
Nainen maksaa puolet. Piste. Jos naisella on pienemmät tulot, niin nainen voi halutessaan hommata paremmin palkatun työn. Tämä on tasa-arvoa parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulle suurempituloisena tuo sopisi varsin hyvin, mutta tietenkin silloin voisin ryhtyä tekemään vain osa-aikatyötä, koska ei olisi tarvetta tehdä yhtään sen enempää. Tienaisin osa-aikatyölläkin saman kuin mitä mieheni tienaa kokopäivätyöstä.
Meillä kuitenkin on sovittu siten, että yhteinen elintaso (mm asunto, lasten lukumäärä yms) on mitoitettu vähemmän tienaavan maksukyvyn mukaan. Ja siis siten, ettei hänen jokainen euronsa mene yhteisen elintason ylläpitämiseen vaan hänellekin jää omaa rahaa, vaikka maksamme puoliksi. Mulle jää reilusti säästöön, mutta se raha menee lastemme hyvinvointiin sitten, kun he lähtevät opiskelemaan ja muuttavat pois kotoa. Tämä toimii meillä oikein hyvin.
Onko mielestäsi oikein ja tasapuolista myös erotessa jakaa omaisuus ja lapset prosentteina tuloista?