Influenssa-rokote, otatko vai jätätkö, miksi?
Kommentit (87)
Otan vaikka/koska olen sairastanut, enkä tahdo sitä koskaan enää. Oli paljon pahempi kuin keuhkokuume, joita minulla on ollut 2.
Perussairaus joka alentaa vastustuskykyä
Koskaan ei ole mitään oireita tullut
Tottakai otan ja kunnallisella, en halua sairastella mitään ylimääräistä. Oli pitkään jatkunut hyvin lievä mutta sitkeä pikkuflunssainen olo, rokotuksen jälkeen lähti sekin pois.
Otin kuten muutama aikaisempanakin vuonna. Ei oireita rokotuksesta. Olen sairastanut influenssa pariin otteeseen, vie sen verran voimat ja tuo helosti jälkisairauksia etten halua sitä vapaaehtoisesti.
Otin jo, työnantaja tarjosi. Joku vuosi jäi väliin kun olin koko ajan kipeänä.
Poiminto tuolta yhteenvedosta:
"Ei ole olemassa tietoja VaxigripTetra-rokotteen käytöstä raskaana oleville naisille.
Yhdessä VaxigripTetra-rokotteen ELÄINkokeessa ei havaittu suoria tai epäsuoria haitallisia vaikutuksia raskauteen, alkion/sikiön kehitykseen tai varhaiseen postnataaliseen kehitykseen."
Ei ole olemassa tietoja VaxigripTetra-rokotteen käytöstä raskaana oleville naisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa tietoja VaxigripTetra-rokotteen käytöstä raskaana oleville naisille.
Kuulostaapa jännältä...
Otan koska ajatten muitakin kuin itseäni. Lähipiirissä on pikkulapsi ja pari sairasta vanhusta. Sitäpaitsi en voi itsekään sairastua influenssaan tai sen jälkitauteihin koska pitää hoitaa vauvaa.
Otin kolme viikkoa sitten. Tän ikäisten pitää jo ottaa...
"Rokotteen saajien tulisi mahdollisuuksien
mukaan yrittää välttää läheistä kanssakäymistä vakavasti immuunipuutteisten henkilöiden kanssa
(esim. eristyshoitoa vaativat luuydinsiirteen saajat) 1–2 viikon ajan rokotuksen jälkeen. Kliinisissä
Fluenz-valmistetta koskeneissa tutkimuksissa rokoteviruksen erittymisen huippu esiintyi
2–3 vuorokauden kuluttua rokotuksesta"
https://www.ema.europa.eu/documents/product-information/fluenz-tetra-ep…
En ota koska lähipiirin riskiryhmäläinen ottaa sen ihan itse. En ole sairastanut influenssaa ikinä, rokotuksista minulle taas tulee helposti sivuoireita. Yhtään rokotevastainen en kylläkään ole, mutta kausirokotteet tuntuvat turhalta vaivalta. Voi olla että muuttuu ääni kellossa jatkossa, jos satunkin sairastumaan influenssaan, että sinänsä ei minulla mitään hirveän hyviä perusteita ole, menen vain oletettu mukavuus edellä.
En ota, koska se
Ei suojaa influenssalta
Ei estä minua kantamasta tautia
Ei estä minua levittämästä tautia
Voi aiheuttaa minulle vakavan haitan (kts. VaxigripTetran pakkausseloste)
Lisäksi siihen liittyy lisäseuranta, sillä siitä ei ole markkinoilletulon jälkeisiä turvallisuustietoja, ei tiedetä miten vaikuttaa esim. hedelmällisyyteen tai raskauteen.
En ole koskaan sairastunut influenssaan, eikä lähipiiriini kuulu riskiryhmäläisiä. Itsemääräämisoikeuteni on minulle niin kallis, että jätän työni sairaanhoitajana ja siirryn joko toiselle alalle tai vaihdan maata. En siis jää "tappamaan" potilaitani joille juttelen pöydän toiselta puolelta. Vielä 2017 olin ammattitaitoinen ja hyvä hoitaja, 1.3.2018 ammattitaitoni ja tutkintotodistukseni valui viemäriin.
En liiku juurikaan ihmisten ilmoilla, eikä tartuntavaara näin ollen ole suuri jos huolehdin hyvästä hygieniasta tavalliseen tapaani. Ottaisin kyllä jos sille olisi tarvetta, kuten jos olisin terveydenhoitoalalla tai muuten suuremman ihmismassan keskellä töissä vaikkapa tarjoilijana. Nyt kuitenkin hygieniani on riittävää sen välttämiseksi ja jos ei ole, eipä se minulta kehenkään ehdi levitä.
Syy miksen ota, on se, etten kuulu riskiryhmään.
Ei kuulu lapsenikaan.
En ole koskaan ottanut. Enkä ota.
Aj kirjoitti:
Kannattaa kuunnella ihmisten kokemuksia ennekuin tekee päätöstä rokottaa itsensä tai lapsensa.
Tässä paljonpuhuva käyttäjäkokemus:
Isoisäni sai yli 40 celsiusasteen kuumeen kolmen tunnin sisällä influenssarokotteen vastaanottamisesta, ja kuoli kolmen päivän sisällä oltuaan taju poissa koko tämän ajan.
Meillä ei kukaan ole rokoitettu vuosikymmeneen ja kaikki kolme lasta ovat olleet ikänsä ilman korvatulehduksia, influenssoja sekä muita nuhakuumeita, vaikka ovatkin ollert päovähoidossa, missä suurin osa porukasta sairastelevat kroonisesti.
En ole myöskään kuullut muistakaan rokottamattomista, joilla olisi ollut korvatulehduksia.Esikoistyttäreni sairastui astmaan 11v sitten saatuaan rokotteen.
Nyt hän on lähes kokonaan toipunut, vuosikausien rokottamattomuuden jälkeen.Tutkikaa toki asiaa ennenkuin päätätte.
Rokotekauppa on monimiljaribisnestä.
Kiitos hyvästä videosta. Huvittavaa että nainen ei saa itse kertoa paljonko hänelle maksettiin korvauksia rokotehaitasta mutta googlaamalla hänen nimen löytyy julkiset oikeuspaperit jossa summa mainitaan.
Tältäkin naiselta oli sittemmin löytynyt MTHFR mutaatio joka osaltaan selittää rankkaa reaktiota.
Yhden kerran otin joskus 20 vuotta sitten. En ole huomannut töissä että rokotteella olisi mitään vaikutusta sairauspoissaoloihin. Jos joku vaikutus on, niin rokotteen ottaneet sairastaa vähän enemmän.
Pidän hyödyttömänä rokotetta, jonka vaikutus on kyseenalainen.
Hepatiitti sun muut hyödylliset rokotukset tietysti otan.
Otan, joskin kärvistellen, koska tulen aina rokotteesta tosi kipeäksi. Tämänvuotisesta olin kolme päivää kanveesissa, aiemmin ollut yleensä yhden illan ja yön. Tärinää, palelua, sekavuutta, pahoinvointia, kuumeista oloa, lihaskipua koko kehossa. Onhan se kolme päivää toki vähemmän kuin influenssa, mutta hirveää silti. Jotain niissä on mikä ei sovi mulle. Tunnistan jo rokotuksen aiheuttaman olon, koska mikään muu ei aiheuta mulle sellaista. Kerroin asiasta terveyskeskukseen, ja sieltä vain vähäteltiin ja seliteltiin että minulla varmaan sitten oli jo valmiiksi influenssa. Vaan kun ei ollut.
En ole koskaan ottanut, enkä ota. En kuulu riskiryhmään.