Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssa-rokote, otatko vai jätätkö, miksi?

Pistoksissa
05.11.2018 |

Mikä on sinun perustelusi??

Influenssa-rokote, otatko vai jätätkö, miksi?

Vaihtoehdot

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, koska pitäisi maksaa itse rokote.

Vierailija
42/87 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistoksissa kirjoitti:

Hei, kai te kaikki nyt ainakin sen käsitätte, ettei kysymys ole pelkästään omasta itsestä (siitä, tehoaako rokote omalla kohdalla vai ei) vaan kysymys on myös vastuullisuudesta.

Siellä Pietarsaaressa päin on helppo sanoa, ettei rokotetta tarvita, kun kukaan ei sairastunut.

Se on yksinomaan sen ansiota, että riittävän moni yksilö maantieteellisesti on vastustuskykyinen (laumaimmuniteetti) ja antaa näin taudinaiheuttajalle vähemmän elintilaa.

Sitten kun rokotuskattavuus romahtaa, niin kusessa ollaan. Sano.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska olen raskaana.

Ja toisekseen sairastin sikainfluenssan aikoinaan (vuosi 2009?) ja en halua samaa kokea enää uudestaan..

Vierailija
44/87 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota tällä kertaa vaikka työnantaja toki koittaa pakottaa... Jään kuitenkin jo kuukauden päästä äitiyslomalle enkä muutenkaan ottaisi nyt kun olen raskaana. Viime vuonna otin pakosta ensimmäistä kertaa.

Raskaana ollessahan kuulut juuri riskiryhmään, jolloin kannattaisi rokote ottaa. Riski influenssaan ja jälkitauteihin on sinulle ja vauvalle paljon suurempi kuin se, että saisit rokotteesta kipeää kättä pahempia oireita. Rokote suojaa myös syntyvää lasta influenssalta.

Itse olen myös nyt raskaana ja edellämainituista syistä en näe mitään järkeä olla rokotetta ottamatta.

Vierailija
45/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut, ja parina aiempanakin vuonna, koska vierailen säännöllisesti heikkokuntoisten isovanhempieni  luona, kaveripiirissä on raskaana olevia ja pari muihin riskiryhmiin kuuluvaa

Vierailija
46/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. En ole koskaan sairastanut influenssaa, en oikeastaan mitään muutakaan useampaan vuoteen, ja en ole pahemmin ihmisten kanssa tekemisissä, ihan hukkaan heitettyä siis minun kohdallani.

Vierailija
47/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ottaa rokotteen vasta sitten kun on sairastanut kerran influenssan. Ne jotka eivät ole sitä sairastaneet luulevat että se on kuin flunssa. No ei ole.

Toista kertaa en sitä tautia ota, joten tietysti otan rokotteen.

Taalla sotketaan flunssa (nuhakuume) ja influenssa.

Influenssassa luulee ensin kuolevansa ja loppujen lopuksi toivoo kuolevansa. Sellainen tauti.

Tavalliseen "flunssaan" rokote ei anna suojaa joten sen voi saada.

Influenssa voi olla lieväkin, eikä sitä aina edes erota flunssasta. Mulla on kyllä ollut useita kertoja ihan tyypillinen influenssa ja onhan se ikävä tauti, muttei nyt sen kummempaa. En ota rokotusta.

Influenssa voi varmaankin olla myös lievä, mutta jos joku kertoo sairastaneensa monesti lievän influenssan, herää kysymys onko se tutkitusti ollut influenssa?

Moni on flunssassa influenssakaudella, ja tekee itse diagnoosin se perusteella mitä muilla samaan aikaan on.

Vierailija
48/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, koska käyn paljon Virossa ja siellä rokotevastaisuus on suurta, joten riski saada tartunta nousee. Virossa on muuten yli kolminkertainen influenssakuolleisuus EU:n keskiarvoon verrattuna.

Lisäksi äitini kuuluu riskiryhmään, joten otan myös hänen takiaan.

Vierailija
49/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ottaa rokotteen vasta sitten kun on sairastanut kerran influenssan. Ne jotka eivät ole sitä sairastaneet luulevat että se on kuin flunssa. No ei ole.

Toista kertaa en sitä tautia ota, joten tietysti otan rokotteen.

Taalla sotketaan flunssa (nuhakuume) ja influenssa.

Influenssassa luulee ensin kuolevansa ja loppujen lopuksi toivoo kuolevansa. Sellainen tauti.

Tavalliseen "flunssaan" rokote ei anna suojaa joten sen voi saada.

Influenssa voi olla lieväkin, eikä sitä aina edes erota flunssasta. Mulla on kyllä ollut useita kertoja ihan tyypillinen influenssa ja onhan se ikävä tauti, muttei nyt sen kummempaa. En ota rokotusta.

Influenssa voi varmaankin olla myös lievä, mutta jos joku kertoo sairastaneensa monesti lievän influenssan, herää kysymys onko se tutkitusti ollut influenssa?

Moni on flunssassa influenssakaudella, ja tekee itse diagnoosin se perusteella mitä muilla samaan aikaan on.

Mulla oli viime keväälä, mies kävi lääkärissä ja influenssa todettiin. Minulla ja lapsella se oli aika perus flunssa, miehellä se meni keuhkoputkiin.

Vierailija
50/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Viikko sitten kävin ottamassa rokotteen ja otan sen joka vuosi, koska riskiryhmä. Kertaakaan ei ole tullut ongelmia rokotteesta. Yhtenä vuotena sairastuin rokotteesta huolimatta influenssaan mutta tauti oli normaalia lievempi.

Mistä tiedät, että tauti oli normaalia lievempi Sinulla, mikäli se on ollut ainoastaan yhden kerran?

Vierailija
51/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa on lobbaus aaveellä, on vissiin otollista pohjaa hömppämaakareille :DD

Siis onko sinun mielestäsi av rokotevastainen lobbari? Minä ymmärsin ihan päinvastoin.

Hänhän kysyy perusteluja, miksi ihmiset eivät ota rokotusta.

Vierailija
52/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan rokotuksen, koska siitä tuskin on haittaakaan.

Vierailija
53/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ota, koska uskon että nuo on vaan myyntiä lääketehtaille (taustalla oleville yrityksille..vierasta ainetta kroppaan..aivan turhaan, ei funktiota itsellä). Ymmärrän silti hoitotyössä (sairaalassa tms tai esim.palvelutaloissa ollessa töissä, jolloin työntekijät tarvitsevat rokotetta asian kanssa. Ja riippuu jos Suomeen tulee joku paha epidemia, joka leviää nopeasti, niin ehkä sitten. Mutta eikö jotkut rokotteet ole olleet sellaisia, että ne eivät hyödytä tai tehoakkaan, riippuen viruksesta..?

Vierailija
54/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan rokotuksen, koska siitä tuskin on haittaakaan.

Niin minäkin, mut Yli 15% mielestä rokotus saastuttaa immuunipuolustuksen. Oispa kiva kuulla, miilä perusteella.

Vierailija
55/87 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota koska vuodessa olen ehkä kerran sairaana ja töistä en ole ollut koskaan pois. Rokote voi ainoastaan huonontaa tilannettani jos en muutenkaan sairastele.

M32

Vierailija
56/87 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota. En ole koskaan sairastanut influenssaa, en oikeastaan mitään muutakaan useampaan vuoteen, ja en ole pahemmin ihmisten kanssa tekemisissä, ihan hukkaan heitettyä siis minun kohdallani.

Tee palvelus itsellesi ja meille muille: Hyppää mereen !

Vierailija
57/87 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/vaikeasti-havaittava-hai…

Tässä luettavaa.

Ja tässä tämän vuoden rokotteen valmisteyhteenveto, suosittelen lukemaan. Varsinkin se kohta missä puhutaan rokotteen ottamisesta raskaana ollessa:

http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/17849537.pdf

Vierailija
58/87 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena yhden influenssan ja viime talvena toisen. Ei huvita sairastaa kolmatta. Mieluummin pikku piikki olkavarteen kuin viikko neljänkympin kuumeessa ja mahdollinen kuolema tai pysyvä vamma.

Vierailija
59/87 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu riskiryhmään enkä juuri liiku ihmisten ilmoilla, joten tuskin otan, jos ei käy niinkuin viime syksynä, kun tk:ssa jaettiin rokotuksia kun kävin siellä. Ilmaiseksi. Aina ottanut, kun on ilmaiseksi saanut :) ikinä ei oo mitään ongelmia tullut. Eikä lapsillakaan.

Vierailija
60/87 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistoksissa kirjoitti:

Hei, kai te kaikki nyt ainakin sen käsitätte, ettei kysymys ole pelkästään omasta itsestä (siitä, tehoaako rokote omalla kohdalla vai ei) vaan kysymys on myös vastuullisuudesta.

Siellä Pietarsaaressa päin on helppo sanoa, ettei rokotetta tarvita, kun kukaan ei sairastunut.

Se on yksinomaan sen ansiota, että riittävän moni yksilö maantieteellisesti on vastustuskykyinen (laumaimmuniteetti) ja antaa näin taudinaiheuttajalle vähemmän elintilaa.

Sitten kun rokotuskattavuus romahtaa, niin kusessa ollaan. Sano.

Kuka ääliö vetää Pietarsaaren aina mukaan näihin rokotekeskusteluihin? Olisiko se a s t r o t u r f f a a j a?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän