Haimme jouluapua nyt toisena vuonna peräkkäin. Haluatko kysyä jotain?
Olen pienen lapsen yh. Luin pitkää ketjua siitä, miten kaikki jouluapua pyytävät ovat ammattihuijareita. Tuli vähän surullinen olo, vaikka ymmärrän, että jouluapuun on helppo satuillakin. Ihmettelin myös, miksei kukaan apua hakenut perhe halua kommentoida tuohon ketjuun mitään. Meitä on yli 300.
Haluatko kysyä jotain,?
Kommentit (37)
Ei siinä kaikkia haukuta huijareiksi ja ns huijareita tuskin on montaakaan, mutta minusta aiheesta ihmetellään näitä perheitä missä köyhyyden keskelle lapsia tehdään lisää eikä itse pystytä elättämään.
Saatko apua muualta kuin tästä jouluavusta?
Saitko apua viime vuonna ja jos sait niin mitä? Miksi haet apua taas uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Saatko elatusmaksut ja sitten saat lapsilisän; miksi joudutte turvautumaan jouluapuun?
Saan elatusavun, lapsilisän, asumistuen, opintotuen ja opintolainaa. Minulla on myös pieni työ. Opiskelen AMK:ssa. Ensi vuonna on kaksi palkatonta harjoittelua, joiden aikana en pääse lainkaan töihin, ne kestävät yht 4,5kk. Pyysin jouluavusta käytettyjä lastenvaatteita, toppahaalaria ja vk-haalaria, koska ensi vuodesta 4kk ollaan tosi tiukilla. Ajattelin että monella on käytettyjä vaatteita joille ei ole enää tarve. Ap
Miten sun rahat ei riitä yhden lapsen joululahjaan ja jouluruokiin?
Olen itsekin ollut työtön yh ja rahat riittivät hyvin kaikkeen tarpeelliseen ja myös tarpeettomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kaikkia haukuta huijareiksi ja ns huijareita tuskin on montaakaan, mutta minusta aiheesta ihmetellään näitä perheitä missä köyhyyden keskelle lapsia tehdään lisää eikä itse pystytä elättämään.
Saatko apua muualta kuin tästä jouluavusta?
En. Saan kyllä opintotukea ja opintolainaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten sun rahat ei riitä yhden lapsen joululahjaan ja jouluruokiin?
Olen itsekin ollut työtön yh ja rahat riittivät hyvin kaikkeen tarpeelliseen ja myös tarpeettomaan.
En ole pyytänyt lahjoja lapselle, hän on vielä tosi pieni. Pyysin käytettyjä vaatteita, toppahaalaria ja vk-haalaria. Ajattelin ostaa hänelle kaksi pientä Pipsa Possu hahmoa, ne maksavat 9,95 ja ovat varmasti mieleiset. Itselleni en ole koskaan pyytänyt mitään. Viime vuonna yksi nainen halusi ommella minulle villasukat. Ne on vieläkin käytössä. Ap
Aika hyvä tuo tukipotti sinulla, ja jos vielä opintolainankin käytät, niin yhteissummahan on melkein 1400 kuussa. Asutko kalliissa asunnossa?
Harjoitteluajaltahan saat ihan normaalit opintotuet. Minkä verran saat töistä rahaa, kun se on ainoa, mikä tuosta jää pois?
Tsempit ap! Pyyntösi eivät kuulosta mitenkään mahdottomilta ja ovat lapsen hyväksi. Luulisi että tässä kulutuksen kehdossa löytyisi apua vaatteiden muodossa ja toivon että saat pyytämääsi apua. Lisäksi yrität ja opiskelet jne. Ehkäpä täällä arvostelijat, joihin itsekin tavallaan kuulun, tarkoittavat hieman toisenlaisia pyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Saitko apua viime vuonna ja jos sait niin mitä? Miksi haet apua taas uudestaan?
Viime vuosi oli hankalampi, muutettiin lapsen kanssa kahden ja kaikki huonekalut piti hommata käytettyinä. Säästiin äitoysrahasta tähän. Sain kotihoidontukea ja Tttukea. Kävin myös töissä pari päivää kuussa. Pyysin jouluavusta lapselle käytettyjä vaatteita jos jollakin olisi, jouluvaloa (meillä ei ihan oikeasti ollut, lapsi oli vuoden ja tykkäsi valoista) ja talvikenkiä hänelle. Näistä oli tosi iso apua, saimme haalarinkin.
Tänä vuonna opiskelen ja menee jo huomattavasti paremmin taloudellisesti , ensi vuonna palkaton harjoittelu sekoittaa vähän ja siksi pyysin tulevaan vuoteen vaatteita ja haalaria lapselle (isompaa kokoa kuin mitä nyt käyttää). Ap
Voiko vanhat patenttikorkkipullot laittaa lasinkeräykseen vaikka niissä on metallia, vai kuuluvatko ne sittenkin metallinkeräykseen?
Saitko muuta hyväntekeväisyyttä, esim. Hyvä Joulumieli 70€ lahjakorttia ruokakauppaan?
Minkälaisella rasvalla seinäkellon pääjousi tulisi voidella? Käykö siihen ompelukoneöljy?
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä tuo tukipotti sinulla, ja jos vielä opintolainankin käytät, niin yhteissummahan on melkein 1400 kuussa. Asutko kalliissa asunnossa?
Harjoitteluajaltahan saat ihan normaalit opintotuet. Minkä verran saat töistä rahaa, kun se on ainoa, mikä tuosta jää pois?
Töistä tulee sen verran, ettei meidän tarvitse hakea toimeentulotukea. Tästä olen ollut ylpeä. Palkka on 100-500 e kk. Asunto on ihan keskitasoa oleva kaksio, ei kallis mutta ei halpakaan. Harjoitteluiden ajaksi saamme todennäköisesti pari kymppiä toimeentulotukea päälle ja maksusitoumuksen apteekkiin, mutta tiukille menee. Siksi yritän varautua, että lapsen talvi, kevät ja kesä olisi jo hankittuna. Ap
Vierailija kirjoitti:
Saitko muuta hyväntekeväisyyttä, esim. Hyvä Joulumieli 70€ lahjakorttia ruokakauppaan?
En ole edes kuullut tällaisesta. Emme saa mitään, emme ole kumpanakaan vuonna hakeneet. Mitään ei ole tarjottukaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella rasvalla seinäkellon pääjousi tulisi voidella? Käykö siihen ompelukoneöljy?
Minulla on ompelukone mutta en ole koskaan öljynnyt sitä. Nyt mietin, pitäisikö. Ap
Sinun olisi järkevämpi laittaa ilmoitus noista vastaanotettavista vaatteista esim. toriin tai Facebookin roskalava ryhmiin ja muihin. Tuonne ilmoituksesi vain hukkuu, näkyykö ilmoituksessa edes se, että sinulle käy käytetyt vaatteet vai karsiutuuko se pois?
Vierailija kirjoitti:
Voiko vanhat patenttikorkkipullot laittaa lasinkeräykseen vaikka niissä on metallia, vai kuuluvatko ne sittenkin metallinkeräykseen?
Ei kannata kierrättää, itse kokeilisin myydä antiikkiharvinaisuuksina/ sisustusesineinä FB Kirppiksellä 5€ kpl. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi järkevämpi laittaa ilmoitus noista vastaanotettavista vaatteista esim. toriin tai Facebookin roskalava ryhmiin ja muihin. Tuonne ilmoituksesi vain hukkuu, näkyykö ilmoituksessa edes se, että sinulle käy käytetyt vaatteet vai karsiutuuko se pois?
Paikkakuntamme roskalava ryhmä on tosi hiljainen. Omat hakemukset ovat olleet melkein sanasta sanaan kuin olen ne kirjoittanut. Kirjoitin että pyydämme lapselle vaatteita, käytetyt kelpaavat hyvin, mutta oman astmani takia emme voi ottaa lahjoitusta vastaan kodista jossa tupakoidaan. Muuten kaikki ehjät vaatteet kaikenvärisinä kelpaavat. Näin oli myös ilmoituksessa.
Olen joskus ostanut vaatepaketin lapselle jotka haisivat tupakalle, en todellakaan halua sellaisia lapselleni. Ap
Teille kyllä suon tuon avun ja toivon kaikkea hyvää. Opiskelijan äitinä olen seurannut kuinka todella pienillä budjeteilla joudutte elämään ja rahaa on pakko hankkia töistä ja jopa opintolainasta kun muuten ei pärjää. Suuri ero noihin työttömiin yh:ihin verrattuna joilla raha tippuu tilille ilman ponnisteluja. Olen kuullutkin muutaman työttömän sanovan ettei kannata alkaa opiskelemaan. Tuo taas pidemmän päälle todella huono juttu. Hesarissa oli artikkeli asioista mitkä aiheuttaa syrjäytymistä lapsissa (oli seurattu kolmekymppisiksi), yksi niistä oli äidin nuori ikä. Äidin nuori ikä taas korreloi äidin kouluttamattomuuden kanssa, tuosta se noidenkehä: ei jaksa yrittää, jää elämään tuilla, lapsi oppii saman mallin, koulunkäynnit jää ja syrjäytyy. Eli tosi paljon tsemppiä, opiskele vaan ahkerasti se tutkinto ja löydät kyllä töitä. tuolla energialla mikä sinulla on! Vaikka lapsesi saisi nyt muutaman vuoden vähemmän lahjoja, tuon muoviroskan sijaan voit opiskelullasi nyt vaikuttaa lapsesi tulevaisuuteen.
Saatko elatusmaksut ja sitten saat lapsilisän; miksi joudutte turvautumaan jouluapuun?