Miksi ihmiset ei ymmärrä että laihtua voi vaikka pizzalla ja karkilla jos kalorimäärät jää tarpeeksi vähäisiksi?
Ei ole olemassa lihottavia tai laihdutuksen pilaavia ruokia.
Kommentit (28)
Ymmärrän, että pizza- ja karkkidieetillä lähtee myös terveys, koska siitä ei saa riittävästi vitamiineja, proteiinia tai hyviä rasvoja. Hiuksiani tai hampaitanikaan en halua menettää.
Mun ei tarvitse laihduttaa, mutta olen huomannut, että mun syömisen määrä on kiinni ruokahalusta. Jos syön "pizzaa ja karkkia", niin ruokahaluni on niin hyvä, että tekee mieli syödä koko ajan. Eli jos yrittäisin laihduttaa pizzalla ja karkilla, ei se onnistuisi kovin kauan, koska en jaksaisi koko ajan hillitä itseäni.
Kokeilin yhdessä vaiheessa vähentää hiilareita, mistä oli seurauksena ruokahaluttomuutta ja laihtumista, vaikka en siis yrittänyt laihduttaa enkä rajoittaa syömistä, ainoastaan ruoan sisältöä.
Ihmiset on tyhmiä. Sen takia. Liikuntaa muuten ei tarvita ollenkaan laihtumiseen, metriäkään ei tarvitse kävellä. Laihtumisessa on kyse vain ja ainoastaan kaloreista. Kaikkein nopein laihtuja on syömislakkoon alkaneet, he laihtuu ihan uskomattomia määriä nopeasti. He ei liiku vaan makaa ja laihtuu kovaa vauhtia. Vitamiineja saa purkista ja niillä pystyy täyttämään tarpeet helposti.
Mä koen karkin itse asiassa helpoksi laihdutusavuksi kohtuudella syötynä, sillä saa pidettyä mielen pirteänä kun silloin tällöin ottaa yhden karkin. Mun aivojen suorituskyky moninkertaistuu pienestäkin sokeripiikistä, jolloin tuntuu helpommalta tehdä työt ja lukea lait kalorivajeesta riippumatta. Olen onnistuneesti pitänyt yllä päivärytmiäni ja laihtunut 2kg viikossa lisäämällä terveysruokavalioon karkit, ja samalla puuha tuntuu mielekkäältä. :D Vaatii toki entiseltä mässyttäjältä itsekuria, kun päivittäin saa maistiaisia, mutta kaapissa olevan pussin pitää kestää se 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että pizza- ja karkkidieetillä lähtee myös terveys, koska siitä ei saa riittävästi vitamiineja, proteiinia tai hyviä rasvoja. Hiuksiani tai hampaitanikaan en halua menettää.
Miksi niitä hyviä ja välttämättömiä aineita ei voisi ottaa kalorittomasti purkista? Mistä lähtien meidän mahalaukku ja suolisto on ollut niin viisaita, että osaisivat erotella onko sinne tuleva c-vitamiini lähtöisin appelsiinista vai pilleristä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on tyhmiä. Sen takia. Liikuntaa muuten ei tarvita ollenkaan laihtumiseen, metriäkään ei tarvitse kävellä. Laihtumisessa on kyse vain ja ainoastaan kaloreista. Kaikkein nopein laihtuja on syömislakkoon alkaneet, he laihtuu ihan uskomattomia määriä nopeasti. He ei liiku vaan makaa ja laihtuu kovaa vauhtia. Vitamiineja saa purkista ja niillä pystyy täyttämään tarpeet helposti.
Vaan makaa ja nappaa vitamiineja purkista. :D:D Mikäs siinä jos sellaisesta tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Pizzalla voi saada kaiken tarvitsemansa helpostikin. Lisää vain vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä hyviä ja välttämättömiä aineita ei voisi ottaa kalorittomasti purkista? Mistä lähtien meidän mahalaukku ja suolisto on ollut niin viisaita, että osaisivat erotella onko sinne tuleva c-vitamiini lähtöisin appelsiinista vai pilleristä?
No itseasiassa kyllä sillä on väliä mistä ne vitamiinit ja mineraalit tulee. Joiden aineiden kohdalla vähemmän ja joidenkin enemmän.
Vanhemmiten ihmisen sokerinkäsittelykyky vähenee.
Tuota noin.... jos syöt epäterveellisesti runsasenergistä ruokaa, joko jäät nälkäiseksi (jos syöt vain sellaisen kalorimäärän, jonka kulutatkin) tai syöt liikaa kaloreita.
Samalla kalorimäärällä terveellistä perusruokaa saat syödä enemmän ja saat tarvitsemasi ravintoaineet, et pelkkää hiilaria, rasvaa ja suolaa.
Joten siksi sillä ON väliä, mitä syö kun laihduttaa. Tarkoitus ei ole menettää prosessissa terveyttään! Ja kalorimäärä on helpompi pitää aisoissa terveellisellä ruualla kuin rasvaisella hötöllä.
Toki voi laihtua vain kalorimäärää vähentämällä. Mutta jos syö vain pizzaa ja karkkia, niin ei se kovin terveellistä ole, eikä myöskään helppo tapa laihduttaa.
Kaloriteoria toimii tv:n överiläskeihinkin, kun ne laitetaan valvotulle sairaaladieetille. Ei ole painonpudotus kiinni hormoneista yms. vaikka haima ja maksa ym. eivät varmasti kyseisillä läskeillä toimi kunnolla.
Syön aivan liian vähän ja en laihdu, kymmenisen kiloa on ylipainoa. Täsmälleen sama tilanne on ollut jo kymmenen vuotta, ikää hieman yli 40. Työni on keskiraskasta fyysistä työtä 6-10 h päivässä ja sen lisäksi harrastan vielä jonkun verran liikuntaa, mm. reipasta kävelyä tai pyöräilyä vaihtelevassa maastossa.
Ongelma on siis syömäni ruoan vähäisyydessä ja pitkissä väleissä. Arkena päivällä syömäni ruokamäärä voi olla vaikka kolme palaa ruisleipää juustopäällisellä, laimeaa omaa itsetehtyä viinimarjamehua, vettä ja pieni Valion play mansikkajogurtti joskus. Siinä kaikki. Viikonloppuisin syön aamupalaksi ruisleipää ja pienehkön annoksen iltapäivällä kotiruokaa salaatin kanssa. Illalla ehkä jotakin, mandariinin, banskun tms.
Olen terve kuin pukki ja kaikki labra-arvot ovat priimat. Säästöliekillä ilmeisesti mennään?
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvitse laihduttaa, mutta olen huomannut, että mun syömisen määrä on kiinni ruokahalusta. Jos syön "pizzaa ja karkkia", niin ruokahaluni on niin hyvä, että tekee mieli syödä koko ajan. Eli jos yrittäisin laihduttaa pizzalla ja karkilla, ei se onnistuisi kovin kauan, koska en jaksaisi koko ajan hillitä itseäni.
Kokeilin yhdessä vaiheessa vähentää hiilareita, mistä oli seurauksena ruokahaluttomuutta ja laihtumista, vaikka en siis yrittänyt laihduttaa enkä rajoittaa syömistä, ainoastaan ruoan sisältöä.
Mulla sama, kun vedin noutoruokaa koko ajan teki mieli mättää, kun rupesin syömään kolme kertaa päivässä tekemällä itse, ruokahalu väheni. :)
Esim. kun tein wokkia, olin ihan tyytyväinen siihen yhteen annokseen, mutta kun söin kokonaisen noutopizzan eka ajatus oli "tässäkö se oli".
Vierailija kirjoitti:
Syön aivan liian vähän ja en laihdu, kymmenisen kiloa on ylipainoa.
Ei vaan syöt liikaa, jos et laihdu.
Kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu.
Muussa tapauksessa rikkoisit fysiikan lakeja.
Näiden ketjussa mainittujen ongelmien lisäksi on vielä sellainen vähemmän tutkittu ongelma, kuin insuliinin vaikutus rasvan kertymiseen. Yleensä aiheesta puhutaan vain liittyen diabeetikkoihin, jotka joutuvat pistämään insuliinia, mutta oman kokemukseni/näkemäni perusteella ainakin joillain ihmisillä "sokeripiikkejä" aiheuttavat ruuat vaikeuttavat laihduttamista ja lisäävät etenkin keskivartalolihavuutta... vaikka kalorimäärä pysyisi matalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimistö on viisaampi kuin uskotkaan :)
Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Tietyt ravintoaineet esimerkiksi vaikuttaa siihen, miten toiset aineet imeytyy eivätkä kaikki kalorit ole samanarvoisia. Joidenkin ruokien syöminen kuluttaa enemmän kaloreita kuin mitä niistä saa.
Tällainen "syö vähemmän kuin kulutat" -yksinkertaistus ei ole tähänkään mennessä auttanut suurinta osaa lihavista. Niin paljon vaikuttaa se mitä syöt, keho tuottaa eri tavalla insuliinia eri ruokia syödessä ja korkeat verensokeripiikit vaikuttavat eri tavalla kuin tasainen verensokeri. Ketoosi on tila jossa keho tuottaa omasta rasvastaan glukoosia jos sitä ei saa ravinnosta tarpeeksi ja jos sitä ei saa ravinnosta kuin vähän, insuliiniä ei tarvitse tuottaa hullun lailla. Jos on insuliiniresistenssiä, pizzan syöminen voi todella haitata laihduttamista.
Ruoka on jotenkin sensitiivinen asia ihmisille. Koska se on päivittäinen asia, on hankala myöntää olevansa väärässä.
Pääsääntöisesti uskotaan tieteeseen, mutta yhtäkkiä laihdutus toimiikin pelkällä voodoo-taikuudella ja New Age -värähtelytaajuuksilla.