Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette rahoittaneet aikuisiän opinnot?

Vierailija
03.11.2018 |

???

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ohella. Ensin 2,5-vuotinen sh-koulutus opintotuella, erikoistuminen työn ohessa kuten myös

2 AMK-tutkintoa alalta ja maisteriopinnot.

Onneksi on ollut töitä. Työttömänäkin olen pätkiä ollut.

Vierailija
22/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolison rahoilla. Ensin minä opiskelin, puoliso töissä. Nyt kun minä valmistuin, olen töissä ja puolisoni opiskelee minun rahoillani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä ihmettelen, että miksi opintolainalla opintojen rahottamista pidetään niin pahana? - Suomi on toki harvoja maita, joissa opiskelijoille maksetaan opiskelusta e. maksetaan opintotukea tai aikuisopintotukea. - Mutta jollei se riitä, niin saattaa minusta olla ihan perusteltua ottaa toisinaan opintolainaa. - Kun ei näitä osa-aikatöitä, joita saattaisi tehdä koko opiskeluajan ole aina tarjolla kenelle tahansa (aikuis)opiskelijalle, joka sattuu kysymään töitä. Ja heiman saattaa olla myös menoja jos ja kun on opintoja aloitellessaan jo perheellinen ja siten mm. lapsia eletettävänä. Jos haluaa  opiskella vielä vähän laajemmin e. esim tutkinnon esim korkeakoulussa tai yliopistossa, niin opinnot saattavat kestää "vähän" kauemmin kuin, mitä alkuun osasi ennakoida, niiden kestävän....   

Vierailija
24/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiton päivärahalla

Vierailija
25/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorottelukorvauksella (1. vuosi, toisen alku), aikuisopintotuella (2. ja 3. vuosi) ja niiden loputtua kelan opintotuella ja -lainalla (4. ja 5. vuosi).

Vierailija
26/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätyö, ilta- ja viikonloppuopiskelu. Viikolla opiskeluun käytin vapaapäivät. Iso perhe, pakko painaa töitä. Ei tukia tai lainaa. Iltaisin tein kotiläksyt vasta sitten, kun lapset nukkui.

Vierailija
27/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ehkä voisin opiskella kuntoutustuella jos keksisin mitä opiskella."

Unta näet.

Kuntoutustukea ei nykyään myönnetä juuri kenellekään, vaikka olisi todella hyvät perustelut. Hylätään ihan uskomattomilla perusteilla, eikä valituksetaan mene läpi.

Kuntoutusrahalla opiskelu voisi onnistuakin, eli opiskele ammatillisena kuntoutuksena. Kuntoutustuen saaminen on nykyisin lähes mahdotonta.

Vierailija
28/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuella, joka on ruhtinaallinen tavalliseen opintotukeen verrattuna.

Vierailija
29/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoinen opiskelu= työttömyyskorvaus (2 vuoden ajaksi) eli peruspäiväraha korotusosalla kunnes tuli 500 päivää täyteen, sitten työmarkkinatuella, toinen vuosi menossa ja ensi vuonna loppuu tuo omaehtoinen opiskelu raha eli haen sitten opintotukea/lainaa koska koulun kesto 4v. Tähän pääsin koska olin työttömänä ja uravalmennuskurssi käyty, täysin varma olin siitä mitä menen opiskelemaan ja entinen ammatti oli fyysisesti mahdotonta enää tehdä. Olen 28 v.

Vierailija
30/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain puolentoista vuoden ajan opintotukea, kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Miehellä oli työpaikka, elettiin nuukasti. Nostin opintolainankin, mutta sen käytin sijoituksiin kun ei minulla muuten olisi ollut mahdollista sijoittaa opintojen aikana. Oli erittäin opettavaista, koska opinnot alkoivat 2008 syksyllä ja pääsin kokemaan täysimittaisen pörssiromahduksen lainarahalla.

Vierailija
31/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko saada opintolainaa, jos ei ole opintotukikuukausia jäljellä? 

Vierailija
32/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkalla, itse nostan opintotuen ja lainan ja toki lapsilisät päälle. Mies tekee vähän enemmän työtä, minun ei kannata töitä tehdä, kun opiskelu kokopäiväistä ja palkka olisi murto-osan siitä mitä miehellä, ei sitten jäisi perheelle aikaa. Hyvin pärjätty nämä vuodet, vaikka ihana valmistua ja tuplata perheen tulot.

Vierailija
33/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koko opiskeluajan kokopäivätyössä. Opiskelut amk:ssa monimuotona, eli opetusta oli 2-3 iltana viikossa. Rankkaa oli, mut palkitsi kyllä lopulta.

Vierailija
34/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkalla ja opintotuella.

Vierailija
35/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko saada opintolainaa, jos ei ole opintotukikuukausia jäljellä? 

Ei.

Vierailija
36/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopintotukea saa kyllä, vaikka olisi aiempikin tutkinto.

Ei ole olemassa mitään yleistä "aikuisopintotukea". Ja jos ot-kuukaudet on aikanaan käytetty, se on soronoo.

Vierailija
37/43 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopintotukea saa kyllä, vaikka olisi aiempikin tutkinto.

Ei ole olemassa mitään yleistä "aikuisopintotukea". Ja jos ot-kuukaudet on aikanaan käytetty, se on soronoo.

Höpsis. - Sietäsit hävetä virheellsien tiedon levittämisestä. 

Aikuisopikselijana voit saada täysimääräistä aikuiskoulutustukea, jos olet omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, olet työ- tai virkasuhteessa ja 

olet ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja

olet ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja

jäät palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi ja

saat opintovapaan aikana sivutuloa enintään 250 euroa bruttona kuukaudessa ja

et saa opiskeluun muuta tukea.

Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta Koulutusrahasto voi maksaa aikuiskoulutustukea.

Aikuiskoulutustuen enimmäiskesto 1.1.2017 alkaen on 15 kuukautta. Jos haet jatkoa samaan koulutukseen ennen vuotta 2017 myönnettyyn aikuiskoulutustukeen, tuen enimmäiskesto on 19 kuukautta. Palkansaajan aikuiskoulutustuki on ansiosidonnainen etuus.

Koulutusrahasto myöntää aikuiskoulutustukea tutkintoon johtavaan opiskeluun, tutkinnon osien suorittamiseen sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen julkisen viranomaisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia Suomessa. Opintojen tulee tukiaikana olla päätoimisia.

Voit saada aikuiskoulutustukea, jos olet Suomessa asuva palkansaaja tai yrittäjä ja kuulut Suomen sosiaaliturvan piiriin. Jos muutat aikuiskoulutustuen saajana ulkomaille alle vuodeksi, säilyt yleensä Suomen sosiaaliturvassa. Sinun tulee ilmoittaa tilapäisestäkin ulkomaille muutostasi Kelaan, joka päättää kuulumisestasi Suomen sosiaaliturvan piiriin. Koulutusrahasto ei pääsääntöisesti myönnä aikuiskoulutustukea ulkomaisessa oppilaitoksessa tapahtuviin opintoihin.

Vierailija
38/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopintoraha ja opintolaina. Asuntolainanlyhennyksistä osan olen jättänyt maksamatta.

Vierailija
39/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt ehkä voisin opiskella kuntoutustuella jos keksisin mitä opiskella."

Unta näet.

Kuntoutustukea ei nykyään myönnetä juuri kenellekään, vaikka olisi todella hyvät perustelut. Hylätään ihan uskomattomilla perusteilla, eikä valituksetaan mene läpi.

Kuntoutusrahalla opiskelu voisi onnistuakin, eli opiskele ammatillisena kuntoutuksena. Kuntoutustuen saaminen on nykyisin lähes mahdotonta.

Täh, olen tällä hetkellä kuntoutustuella tapaturman vuoksi ja olen saanut ennakkopäätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta jossa mainittiin uudelleenkoulutus. En pysty tekemään aiempia koulutuksiani vastaavaa työtä. Eli voin sitten unohtaa tuon??? Aika järkytys...

Vierailija
40/43 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuiskoulutustukea voi saada vain 15kk? Ennen tuo aika on ollut pitempi, sillä pystyi rahoittamaan lähes 2 vuoden tutkinnon kun kesältä ei maksettu. Höh.