Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäpätevänä sosiaalityöntekijän töihin

Vierailija
03.11.2018 |

Mietin vaan, että voisinko luokanopettajan pätevyydellä saada sosiaalityöntekijän töitä. Tykkäisin ja olisin siinä mielestäni hyvä. En kuitenkaan näin keski-ikäisenä ole kiinnostunut opiskelusta, vaan mulle riittäisi epäpätevän palkka.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnan vammaispalveluissa ei muuten "keitetä aamupuuroa". Vammaispalvelut vastaavat vammaispalvelu- ja kehitysvammalain mukaisten palveluiden myöntämisestä ja järjestämisestä. Kunnan vammaispalveluissa (siellä sosiaalityön puolella) tehdään palvelutarpeen arviot, palvelusuunnitelmat ja viranomaispäätökset. Nykyään palveluntuottajat ovat yhä enemmän yksityisiä, joillain kunnilla saattaa olla vielä omiakin asumispalveluyksiköitä tms.

Mutta vammaispalveluissa siis hoidetaan paperityöt ja arvioidaan, mitä kenellekin myönnetään ja millä perustein. Vammaispalvelut on erityispalvelua, ja sosiaalityössä yksi tiukimmin lakiin ja lain tulkitaan sidottu erityisala. Kaikki viranhaltijapäätökset ovat valituskelpoisia, suurin osa aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti (kaikki subjektiivisista palveluista tehdyt päätökset).

Vammaispalveluissa substanssiosaaminen on aivan välttämätöntä, millään pelkällä empatialla tai sillä, että tulee ihmisten kanssa toimeen, ei pitkälle pötki. Itse olen tehnyt vammaispalveluiden sosiaalityötä nyt pari vuotta, ja tunnen edelleen itseni noviisiksi, kun eteen tulee poikkeuksellisia hakemuksia/tilanteita. 

tradenomeilla on paremmin hallinnassa lakiasiat ja luvanmyöntäminen

Sinähän vitsiniekka olet. Valitettavasti tradenomi ei edes voisi tehdä viranhaltijapäätöksiä sen enempää vammaispalveluissa kuin vaikka sosiaalitoimistossakaan. :D

Vierailija
82/101 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tradenomit ja lähihoitajat ja muut jotka ajattelee olevansa päteviä sossuiksi saa mulle aikaan puukonisku tunteen rinnassa . Kylläpä tätä meidän tutkintoa aliarvioidaan . Ei noilla massatutkinnoilla onneksi sinne mitään asiaa ...

Kaikista kauheinta oli tuo kun joku luuli vammaispuolen sossujen keittävän puuroa vammaisille :D toki tärkeää sekin tehdä mut ei siihen ihan 5 vuoden tutkintoa tarvi , sitä varten on lähihoitajat .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää tradenomit ja lähihoitajat ja muut jotka ajattelee olevansa päteviä sossuiksi saa mulle aikaan puukonisku tunteen rinnassa . Kylläpä tätä meidän tutkintoa aliarvioidaan . Ei noilla massatutkinnoilla onneksi sinne mitään asiaa ...

Kaikista kauheinta oli tuo kun joku luuli vammaispuolen sossujen keittävän puuroa vammaisille :D toki tärkeää sekin tehdä mut ei siihen ihan 5 vuoden tutkintoa tarvi , sitä varten on lähihoitajat .

Tämä! Ihmiset eivät todellakaan tiedä eivätkä ymmärrä. Lähihoitajat ja henkilökohtaiset avustajat (joille ei ole minkäänlaisia koulutusvaatimuksia tekevät tuota käytännön työtä. Korkeasti koulutetut sosiaalityöntekijät hallinnoivat vammaisen henkilön palvelukokonaisuutta.

Vierailija
84/101 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että ainakin osa sosiaalityöntekijöiden koulutusta ja osaamista mitätöivistä kommenteista on ihan pelkkää provoilua. Sosiaalityöntekijä on professio, missä käytetään paljon julkista valtaa, ja tämä on omiaan herättämään ihmisissä katkeruutta ja vihamielisyyttä. Ihan samoin esim. lääkäreitä pyritään aina välillä dissaamaan ja vähättelemään.

Joitain saattaa myös ärsyttää alan hyvä työllisyystilanne. Eihän se nyt naisvaltaiselle julkisen puolen ammatille sovi, että työntekijät voivat tuosta noin vaan ihan valita työpaikkansa ja kilpailuttaa palkkoja/muita työsuhde-etuja paikkaa valitessaan. 

Kateus vie kalatkin vedestä jne. Sosiaalityön asiakkaina on myös ihmisiä, jotka projisoivat vihan ja katkeruuden tunteensa niihin, jotka heitä yrittävät auttaa, mutta joilla itsellään on asiat paremmin. 

Vierailija
85/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luulen, että ainakin osa sosiaalityöntekijöiden koulutusta ja osaamista mitätöivistä kommenteista on ihan pelkkää provoilua. Sosiaalityöntekijä on professio, missä käytetään paljon julkista valtaa, ja tämä on omiaan herättämään ihmisissä katkeruutta ja vihamielisyyttä. Ihan samoin esim. lääkäreitä pyritään aina välillä dissaamaan ja vähättelemään.

Joitain saattaa myös ärsyttää alan hyvä työllisyystilanne. Eihän se nyt naisvaltaiselle julkisen puolen ammatille sovi, että työntekijät voivat tuosta noin vaan ihan valita työpaikkansa ja kilpailuttaa palkkoja/muita työsuhde-etuja paikkaa valitessaan. 

Kateus vie kalatkin vedestä jne. Sosiaalityön asiakkaina on myös ihmisiä, jotka projisoivat vihan ja katkeruuden tunteensa niihin, jotka heitä yrittävät auttaa, mutta joilla itsellään on asiat paremmin. 

Näinhän se valitettavasti on.

Vierailija
86/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se valitettavasti on.

Katsoo pellle sote tilaaannettta. Tutttki asiaaakaiden luoonnnnetta ja puhu sitttten.

Vierailija
87/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuliki mieleen eräs sossu tantta (siis aikuinen nainen, joka työskenteli sossuna).

Kutsutaanpa tätä sossua nyt vaikka Eskoksi.

Eskolla oli kaveri, joka oli minua 2vuotta vanhempi (eli sillä hetkellä 17vuotias) ja minun ystäväni seurusteli Eskon ystävän kanssa.

Draama puhkesi kukkaan (yllättävää kun oli kuitenkin kaukosuhteesta kyse) ja Esko alkoi uhkailla minua facebookin kautta sossu ilmoituksella ja huostaanotolla.

(Eli siis luuli, että minä ja ystäväni teemme jotain Eskon ystävän selän takana).

Esko sai jostain äitini numeron ja yritti jopa soittaa keskellä yötä.

Myöhemmin Esko valitsi uhriksi veljeni ja soitteli tästä äidilleni uhkaillen uudestaan sosiaali ilmoituksilla ja huostaanotoilla.

Lopulta tämä kyseinen nainen alkoi pommittaa äitiäni facebookissa ja äiti oli aivan ihmeissään. Kysyi "tunnetteko hänet".

Veljeni heti kiisti ja minä sanoin suoraan "tuo sama akka uhkailee mua kännipäissään facebookissa!".

Äiti esti heti tämän naisen vastaamatta mitään ja kehotti minua tekemään saman.

Lopulta ystäväni kertoi, että vaikka Esko sossuna työskentelee, on tämä jatkuvasti vapaa ajalla humalassa.

Että siinäkin taisi olla yksi ammatinvaihtaja sankari ilman koulutusta, onneksi on nykyään entinen sossu.

Tässä ootellessa, että kuhan saa omat lapset niin jatkuuko vainoaminen.

Vierailija
88/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuliki mieleen eräs sossu tantta (siis aikuinen nainen, joka työskenteli sossuna).

Kutsutaanpa tätä sossua nyt vaikka Eskoksi.

Eskolla oli kaveri, joka oli minua 2vuotta vanhempi (eli sillä hetkellä 17vuotias) ja minun ystäväni seurusteli Eskon ystävän kanssa.

Draama puhkesi kukkaan (yllättävää kun oli kuitenkin kaukosuhteesta kyse) ja Esko alkoi uhkailla minua facebookin kautta sossu ilmoituksella ja huostaanotolla.

(Eli siis luuli, että minä ja ystäväni teemme jotain Eskon ystävän selän takana).

Esko sai jostain äitini numeron ja yritti jopa soittaa keskellä yötä.

Myöhemmin Esko valitsi uhriksi veljeni ja soitteli tästä äidilleni uhkaillen uudestaan sosiaali ilmoituksilla ja huostaanotoilla.

Lopulta tämä kyseinen nainen alkoi pommittaa äitiäni facebookissa ja äiti oli aivan ihmeissään. Kysyi "tunnetteko hänet".

Veljeni heti kiisti ja minä sanoin suoraan "tuo sama akka uhkailee mua kännipäissään facebookissa!".

Äiti esti heti tämän naisen vastaamatta mitään ja kehotti minua tekemään saman.

Lopulta ystäväni kertoi, että vaikka Esko sossuna työskentelee, on tämä jatkuvasti vapaa ajalla humalassa.

Että siinäkin taisi olla yksi ammatinvaihtaja sankari ilman koulutusta, onneksi on nykyään entinen sossu.

Tässä ootellessa, että kuhan saa omat lapset niin jatkuuko vainoaminen.

Sossutantta Esko. Jep.

Vierailija
89/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan, että voisinko luokanopettajan pätevyydellä saada sosiaalityöntekijän töitä. Tykkäisin ja olisin siinä mielestäni hyvä. En kuitenkaan näin keski-ikäisenä ole kiinnostunut opiskelusta, vaan mulle riittäisi epäpätevän palkka.

Ihan sama, vaikka sinulla olisi metsänhoitajan tutkinto, kunhan sivuaineena on riittävästi sosiaalityötä ja myös harjoittelut on suoritettuna.

Vierailija
90/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin määräaikaisessa työsuhteessa olevana opettajana, olisi kyllä kiinnostunut sosiaali-alan virasta, kun tiedän että allal on töitä

miksi siis opettajia ei haluta sosiaalialalle?

Vierailija
91/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhtäläisyyttä ylipäätään on opettajan ja sosiaalityöntekijän opinnoissa? Mistä opettaja yhtäkkiä omaksuisi kaikki sosiaalityöntekijän työhön (ja 5 vuoden maisterintutkintoon) vaaditut tiedot sosiaalioikeuden lainsäädännöstä, sosiaalityön ammattieettisyydestä perus- ja ihmisoikeusperiaatteineen? Entäpä vuosia yliopistossa opiskeltu teoreettinen tieto syrjäytymisen, köyhyyden ja eriarvoisuuden vaikutuksista sekä rakenteellisella että yksilöllisellä tasolla? Sosiaalityöntekijän työ on todella vastuullista työtä, jossa joudutaan toisinaan tekemään asiakkaan henkilökohtaisen elämän kannalta hyvin merkittäviä hallinnollisia päätöksiä liittyen esim. taloudelliseen tilanteeseen, elämässä eteenpäin pääsemiseen tai vakavimmillaan itsemääräämisoikeuteen. Ei sinne noin vain mennä tietämättä mitään alan vaativuudesta ja mitä kaikkea se pitää sisällään. 

Miksei taksinkuljettaja voisi tehdä lentäjän töitä ilman koulutusta? Miksei postinjakaja voisi yhtä hyvin olla lastentarhanopettaja ilman koulutusta? Miksei sihteeri voisi olla tuomari ilman koulutusta? Ihan simppeliä, sen kun vaan menee kokeilemaan. 

Työ on vastuullista, mutta eivät ne opinnot niin ihmeelliset ole. Ainahan noita "vuosien tiedot siitä ja tästä teoriasta" on kiva jutella, mutta eivät ne opinnot sisällä mitään sellaista, etteivätkö muutkin yhteiskuntatieteitä opiskelleet voisi tehdä kyseistä ammattia. (Jollei työtä olisi lailla omittu vain sossukoulutuksen saaneille.)

No esimerkiksi pakolliset harjoittelut (vk, kk ja 3 kk seminaareineen ja lopputöineen) antaa mielestäni tärkeitä valmiuksia. Lisäksi lakiopinnot eri sosiaalityön alueilta ovat mielestäni edellytys.

Kyllähän sitä työtä voisi kuka vaan mennä tekemään varmaan, eri asia sitten kuinka turvataan asiakkaiden oikeus laadukkaaseen palveluun ja heidän oikeuksien toteutumiseen. Se on ymmärretävä, että työ perustuu täysin lakiin ja vastuu on suuri. Minusta on täysin tarpeellista miettiä se viisi vuotta aktiivisesti, että miten siihen viranomaisvaltaan tulee suhtautua.

Mä mietin vähän sinne päin kaks vuotta, ja oon pätevä, valmistunut sossu. Jos on jo joku maisterikoulutus, niin 2-2,5 vuotta riittää pätevöitymiseen ja opintojen saamiseen valmiiksi. Sivuaineita ja kieliopintoja ei enää vaadita, vaan sivuaineet on niitä vanhan tutkinnon juttuja. Vaikka koneenpiirustusta tai ohjelmointia. Tai kasvatustieteitä.

Vierailija
92/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin määräaikaisessa työsuhteessa olevana opettajana, olisi kyllä kiinnostunut sosiaali-alan virasta, kun tiedän että allal on töitä

Ei mitään estettä. Tervetuloa! Ensin joudut kuitenkin opiskelemaan sosiaalityön perus- ja aineopinnot ja tekemään käytännön harjoittelujakson. Sen jälkeen voit työskennellä sosiaalityöntekijän sijaisuudessa vuoden.

Vierailija
93/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään estettä. Tervetuloa! Ensin joudut kuitenkin opiskelemaan sosiaalityön perus- ja aineopinnot ja tekemään käytännön harjoittelujakson. Sen jälkeen voit työskennellä sosiaalityöntekijän sijaisuudessa vuoden.

Lisään vielä, että jos etsit helpompaa työtä, niin sosiaalityöntekijän työ todennäköisesti ei sitä ole.

Vierailija
94/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin pikkujouluissa istuin lasu porukan pöydässä. Mieleen jäin erään humalainen kommentti että he saavat kenen lapsen haluavat. Syyt kyllä keksitään. Ja vallan tunne on kuulema huumaava. En tiedä heidän pätevyyksistä mutta asenne on karmea.

Vierailija
95/101 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhtäläisyyttä ylipäätään on opettajan ja sosiaalityöntekijän opinnoissa? Mistä opettaja yhtäkkiä omaksuisi kaikki sosiaalityöntekijän työhön (ja 5 vuoden maisterintutkintoon) vaaditut tiedot sosiaalioikeuden lainsäädännöstä, sosiaalityön ammattieettisyydestä perus- ja ihmisoikeusperiaatteineen? Entäpä vuosia yliopistossa opiskeltu teoreettinen tieto syrjäytymisen, köyhyyden ja eriarvoisuuden vaikutuksista sekä rakenteellisella että yksilöllisellä tasolla? Sosiaalityöntekijän työ on todella vastuullista työtä, jossa joudutaan toisinaan tekemään asiakkaan henkilökohtaisen elämän kannalta hyvin merkittäviä hallinnollisia päätöksiä liittyen esim. taloudelliseen tilanteeseen, elämässä eteenpäin pääsemiseen tai vakavimmillaan itsemääräämisoikeuteen. Ei sinne noin vain mennä tietämättä mitään alan vaativuudesta ja mitä kaikkea se pitää sisällään. 

Miksei taksinkuljettaja voisi tehdä lentäjän töitä ilman koulutusta? Miksei postinjakaja voisi yhtä hyvin olla lastentarhanopettaja ilman koulutusta? Miksei sihteeri voisi olla tuomari ilman koulutusta? Ihan simppeliä, sen kun vaan menee kokeilemaan. 

Työ on vastuullista, mutta eivät ne opinnot niin ihmeelliset ole. Ainahan noita "vuosien tiedot siitä ja tästä teoriasta" on kiva jutella, mutta eivät ne opinnot sisällä mitään sellaista, etteivätkö muutkin yhteiskuntatieteitä opiskelleet voisi tehdä kyseistä ammattia. (Jollei työtä olisi lailla omittu vain sossukoulutuksen saaneille.)

No esimerkiksi pakolliset harjoittelut (vk, kk ja 3 kk seminaareineen ja lopputöineen) antaa mielestäni tärkeitä valmiuksia. Lisäksi lakiopinnot eri sosiaalityön alueilta ovat mielestäni edellytys.

Kyllähän sitä työtä voisi kuka vaan mennä tekemään varmaan, eri asia sitten kuinka turvataan asiakkaiden oikeus laadukkaaseen palveluun ja heidän oikeuksien toteutumiseen. Se on ymmärretävä, että työ perustuu täysin lakiin ja vastuu on suuri. Minusta on täysin tarpeellista miettiä se viisi vuotta aktiivisesti, että miten siihen viranomaisvaltaan tulee suhtautua.

Mitä noihin lakiopintoihin tulee, niin suurimmaksi osaksi se on sosiaalioikeus 5 op. Ei kovin laajat lakiopinnot eri alueilta, ainakaan minun mielestäni. Soveltuvalla korkeakoulututkinnolla voisi sosiaalityöntekijän pätevyyden saada vaikkapa 30-60 op lisäopinnoilla. Nämä pätevyydet eivät kuitenkaan ole mitään absoluuttisia totuuksia tai Jumalan sanaa, vaan ihmisten keskenään sopimia asioita.

Syventävien opintojen kursseilla erikoistutaan mm. lastensuojelu- ja vanhuslakeihin, perheoikeudellisiin kysymyksiin, sosiaalihuoltolakiin, vertaillaan näitä myös muiden maiden lainsäädännön kanssa. Tokikaan harva kaikkia lakeja ulkoa osaa, harjoitellaan taitoja lakeja tulkita ja soveltaa mm. case-tapausten kautta. Pakollisessa sosiaalipoliitiikan sivuaineessa näitä myös sivutaan.

Työhän sisältää paljon pykälien tulkitsemista ja selittämistä auki asiakkaalle, ovat myös perusteluina päätöksissä, jolloin tulee tietää minkä lain pykälän pohjalta toimii ja mitkä ovat sen kautta omat oikeudet ja velvollisuudet.

Tuossa myös toteutuu se opintojen aikana kertyvän tiedon malli, on vaikea arvioida tietotaitoaan, ellei ymmärrä mitä ei tiedä. Opintojen jälkeen jatkuu tiedon syventäminen kun ymmärtää reunaehdot ja tarvittavat lähtökohdat.

Missä yliopistossa erikoistutaan syventävissä lainsäädännölliseen osaamiseen? Ymmärrät kai, että tuossa on kyseessä vain yhden koulun opintosuunnitelma. Ei todellakaan toteudu kaikkialla. Sekin vaihtelee, onko syventävien vaihteessa sivuaineita vai ei.

Itä-Suomen yo:sta puhuin. Sivuaineet meillä kandivaiheessa. Syventävistä kursseistahan osa käydään Sosnetin valtakunnallisona verkkokursseina, mikä osaltaan lisää yhtenevää tietoperustaa. Kaikille toivoisi kyllä saman tasoiset kokonaisuudet ammattiin pätevöittävinä opintoina, tämän pitäisi olla opiskelijan oikeus. On nimittäin sen verran vaativa ala, että todella stressaavaa lähteä työtä tekemään vastuineen ilman kunnon pohjaa.

Juu, ei nuo Sosnetin kurssitkaan kuulu pakolliseen opintosuunnitelmaan kaikkialla.

Vierailija
96/101 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin pikkujouluissa istuin lasu porukan pöydässä. Mieleen jäin erään humalainen kommentti että he saavat kenen lapsen haluavat. Syyt kyllä keksitään. Ja vallan tunne on kuulema huumaava. En tiedä heidän pätevyyksistä mutta asenne on karmea.

Toivon että kyse on yksilöistä, ei koko ryhmästä kuitenkaan. =(

Vierailija
97/101 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon että tämä on totta. Lastensuojelussa on hyväksikäyttö salattu ilmiö.

Vierailija
98/101 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vallan tunne on huumaava.

Sä kirjoitit juuri sen mitä olen miettinyt, nähnyt ja surenut.

Valta lapsiin. Miten he osaisivat käyttää sitä moraalisesti oikein.

Tai ehkä se oma äiti olisi siltikin ollut paras jos häntä olisi autettu ja turvattu

Vierailija
99/101 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa aibakin törmännyt sellaiseen suhmurasantraliisaan et mitään ei osaa ja oikea perässävedettävä uikutraja. Tuollainen tukijana?!! Esuttää vaan uusia nimiä hae apua tu8lta tai tuolta mu t mitään ei suostu itse tekemään!?! Miksi palkataan tollainen arkajakka uikku duuniiin??!!!! Vttu ärsyttää!!! Mikään ei etene!

Vierailija
100/101 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sössönsössönväkeä tuntuu olevan ja liian kiinnostuneita yksasioista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi