Buddha oli oikeassa
Elämä on kärsimystä. Buddhalaisuus on sivistynyt elämänfilosofia, joka sopisi vaikka näille jumalankieltäjillekin. Buddhahan ei halunnut että häntä seurattaisiin sokeasti vaan että ihmiset ajattelisivat itse, olisivat oman totuutensa meditaation avulla.
Luulin että mikään uskonto ei olisi minulle, mutta sitten löysin tämän.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näkisin että kun valaistuu eikä enää halua mitään, on jäljellä vain nautinto ja rentous ja hyvyys ja yhtä aikaa ei mitään ja iankaikkisuus.
Irtipäästäminen on kaiken pointti.
Se mistä päästät irti ei ole olemassa, se on illuusio. Joten pääse irti irtipäästämisen käsiteestä, ja olet jälleen askeleen lähempänä valaistumista..
Vierailija kirjoitti:
Valaistuminen tarkoittaa että ymmärrät olleesi valaistunut jo alusta asti. Et vain ollut siitä tietoinen, ennen valaistumista.
Toi oli hyvin sanottu. Se pitää nimenomaan paikkansa, monesti ihminen kun "herää" hän luulee että hän muuttu joksikin toiseksi
Oikeasti mitä siinä käy on se että oma ego vain kuolee ja sieltä alta paljastuu se lapsi kuka sä aina alunperin olitkin.
Aasiassa buddhalaiset pitävät kristinuskoa henkisenä lapsellisuutena.
Harha jossa ei tarvitse itse kulkea yhtään henkistä kehityspolkua, vaan kaikki tulee tarjottimella (=ikuinen elämä taivaassa kunhan vaan tunnustaa jeesuksen ja kristinuskon jumalan - ihan sama oletko monikertainen raískaaja ja m u rhamies kunhan vaan kadut syntejä on kaikki OK)
Vierailija kirjoitti:
Egon poispyyhkiminen kuulostaa kammottavalta. Mitä se tarkoittaa? Että tullaan roboteiksi?
Yksi syy, mikä saa ihmisen vastustamaan henkistä heräämistä tai valaistumista on juurikin egon oma kuolemanpelko. Se voi estää tehokkaasta henkiselle polulle lähtemistä tai polun jatkamista.
Mutta kun lopulta antaa egon murentua, ei ole mitään parempaa. Se on Taivas maan päällä. Elämä muuttuu radikaalisti, kun sitä ei enää ohjaa vastustaminen, tuomitseminen, pelko, riippuvuudet, erillisyys jne. Kärsimyksestä on mahdollista vapautua.
Joku on todennut hyvin:
"Miksi haluat pysyä vankilassa, vaikka ovi on ollut koko ajan auki?
Valon määrä kasvaa kasvamistaan ja kutsuu mukaan. Älä hetkeäkään luule olevasi yksin, meitä on täällä enemmän kuin uskotkaan.."
Vierailija kirjoitti:
Minustakin budhalaisuus on mielenkiintoinen elämäntapa. Kannattaa tutustua, siinä ei ole mitään perisynnistä käsitettä tai muuta helvetillä lasten pelottelua. Se on sitävastoin hyvin viisas oppi. Kaikki lähtee sinusta itsestäsi. Jos haluat muutosta, ole itse se muutos. - buddha
Ei kristinuskokaan sitä kiellä, päin vastoin. Eikä suomalaiset sananlaskut. Mites ne meni..poista ensin hirsi omasta silmästä, ennen kun huomautat toiselle roskasta. Lakaise ensin omat rappuset, ennen kuin menet keuliin naapurille naapurin rappusista. Vain itsensä voi muuttaa, toista ei koskaan. Oma napa paras napa.
Vierailija kirjoitti:
Harha jossa ei tarvitse itse kulkea yhtään henkistä kehityspolkua, vaan kaikki tulee tarjottimella (=ikuinen elämä taivaassa kunhan vaan tunnustaa jeesuksen ja kristinuskon jumalan - ihan sama oletko monikertainen raískaaja ja m u rhamies kunhan vaan kadut syntejä on kaikki OK)
Se on se alku vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egon poispyyhkiminen kuulostaa kammottavalta. Mitä se tarkoittaa? Että tullaan roboteiksi?
Yksi syy, mikä saa ihmisen vastustamaan henkistä heräämistä tai valaistumista on juurikin egon oma kuolemanpelko. Se voi estää tehokkaasta henkiselle polulle lähtemistä tai polun jatkamista.
Mutta kun lopulta antaa egon murentua, ei ole mitään parempaa. Se on Taivas maan päällä. Elämä muuttuu radikaalisti, kun sitä ei enää ohjaa vastustaminen, tuomitseminen, pelko, riippuvuudet, erillisyys jne. Kärsimyksestä on mahdollista vapautua.
Jep, ego toimii myös suojakilpenä ihmiselle. Sen takia siitä on vaikea päästää irti.
Mulla oli aluks (ja edelleen) hankala totutella elämään ilman sitä, koska mä olin rakentanut oikeastaan koko mun elämän, kaverit, parisuhteen sen egon ympärille. Mä koin että mikään niistä ei oo enää mun "omaa" ja mä koin myös oman haavoittuvuuteni uudestaan.
Ei se oo helppoo, siks meitä ei ookkaa kovin montaa.
Pitää osaa asettaa itsensä ulkopuolelle kaikesta ainakin hetkeksi että voi nähdä totuuden. Katsoa maailmaa ja sen menoa ulkopuolisen silmin, ilman mitään kahleita tai tunnesiteitä mihinkään.
Tätä mä olen yrittänyt tehdä paljon, se on myös syy sille miksi mä yleensä näen paljon asioita mitä muut eivät näe.
Vierailija kirjoitti:
Eihän buddhalaisuus olekaan mikään uskonto, se on elämäntapa tai filosofia.
Niin on myös kristinusko, jos Raamatun ymmärtää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa että jotkut ovat niin sekaisin että kuvittelevat tosiaan jonkun meditaation tai joogan olevan saatanasta ja jeesus vain pelastaa.
Järkyttävää.
Tää on se ongelma monesti. Mä näen henkisen kasvun nimenomaan niin että oma tietoisuus laajenee, monesti näillä "himouskovaisilla" se tekee just päinvastoin, eli supistuu. Kaikki on pahasta mikä ei lue Raamatussa. Tai sitten nää asiat kategorisoidaan johonkin "new age huuhaa" lokeroihin, vaikka nää henkiset opit on ollu olemassa aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiukasti ottaen ole, koska siinä ei ole mitään selkeää arjen tason oppia tai oikeaa tapaa.
Vertaisin sitä vapauteen kaikista vaatteista, kun taas esimerkiksi kristinusko on housujen pukemista päälle ja niissä pysymistä. Ei siis pueta mitään vaatetta päälle, mutta ollaan silti vaatetetut, mutta miten ollaan vaatetetut, on avoin kategoria eli siihen voisi laittaa vaikka x.
Faith kirjoitti:
Elämään täällä maailmassa sisältyy paljon kärsimystä eikä kukaan voi sitä välttää, mutta jos uskoo Je.esukseen, pääsee Taiv.aaseen ja siellä on kaikki hyvin.
Buddha ja Jeesus opettivat hyvin pitkälti samoja asioita ja molemmat olivat hyvin valaistuneita ihmisiä.
https://owlcation.com/humanities/The-Many-Similarities-Between-Jesus-an…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on myös kristinusko, jos Raamatun ymmärtää oikein.
Kristinusko on monoteistinen uskonto ja lakiuskonto. Jeesus ei purkanut mitään lakia ja sääntöä, voisi sanoa logiikkaa, juutalaisuudesta, vaan teki vain siihen eräänlaisen lisärakennuksen.
Filosofiassa taas klassinen ajattelu ei enää välttämättä päde, vaikka siitä vakuuttuneitakin on. Esimerkiksi Martin Heidegger on eräänlainen jälkifilosofi. Kristinuskossa, toisin kuin filosofiassa, on mahdotonta käytännössä luopua Raamatusta, johon Vanha Testamenttikin sisältyy. Silloin kyse olisi jo muusta liikkeestä.
Jos minulla olisi uskonto, olisin sikhi. Tasa-arvon ja hyväntekeväisyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa kristinuskon suosio on kuitenkin kasvanut mm. animekulttuurissa ainakin 1980-luvulta lähtien. Miksi näin on, on hyvä kysymys, mutta yleisesti he ovat aiempaa sympaattisempia kristinuskolle.
Kenties kristinusko tarjoaa dramaattisemman maailmankuvan kuin moraalisesti paljon epämääräisempi buddhalaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa että jotkut ovat niin sekaisin että kuvittelevat tosiaan jonkun meditaation tai joogan olevan saatanasta ja jeesus vain pelastaa.
Järkyttävää.
Tästä on myös ollut teorioita, että Jeesus itse olisi viettänyt osan nuoruudestaan Intiassa meditoimassa. Jumala löytyy ihmisen sisältä meditoimalla, ei mistään ihmisen kirjoittamasta kirjasta, jonka sisältö on vuosien kuluessa muuttunut useaan otteeseen. Kirkko on muokannut Raamattua oman agendansa mukaan ja istuttanut valtavan määrän pelkoa ihmisiin Raamatun avulla, jotta kansa pysyisi kurinalaisena. Kun ihminen valaistuu, silloin hän ei tarvitse kirkkoa. On ymmärrettävää, että tällaista haluttiin estää, joten keksittiin helvetit sun muut tähän tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.Tästä on myös ollut teorioita, että Jeesus itse olisi viettänyt osan nuoruudestaan Intiassa meditoimassa. Jumala löytyy ihmisen sisältä meditoimalla, ei mistään ihmisen kirjoittamasta kirjasta, jonka sisältö on vuosien kuluessa muuttunut useaan otteeseen. Kirkko on muokannut Raamattua oman agendansa mukaan ja istuttanut valtavan määrän pelkoa ihmisiin Raamatun avulla, jotta kansa pysyisi kurinalaisena. Kun ihminen valaistuu, silloin hän ei tarvitse kirkkoa. On ymmärrettävää, että tällaista haluttiin estää, joten keksittiin helvetit sun muut tähän tarkoitukseen.
Itse asiassa Suomi on ehkä joskus ollut maailman eniten valaistunut valtio. Miksi? Vahva oman totuuden löytämisen perinne, mutta heikko uskonnollinen tai sosiaalinen konformismi eli yhdenmukaisuuden paine koskien omaa elämää. Ajoittaisin kultaisen sekoituksen näitä voimia 1990-luvun Suomeen. Jos siitä menee taaksepäin, uskonnon voima oli vahvempi. Jos siitä menee eteenpäin, sosiaalinen konformismi oli vahvempi.
Japanissakin on henkistä valaistuneisuutta runsaasti, mutta vastapainona sosiaalinen paine ehkäisee liiallista poikkeamista yleisestä.
Kiinassa on vielä enemmän molempia. Taolaisuus on buddhalaisuuden tulkinta, joka on siellä vahvoilla. Se on kyllä kiehtova siitä että se hylkää arkijärkisen länsimaisen todellisuuskäsityksen riittämättömänä ehkä vielä vahvemmin. Todellisuus on tavallaan kerroksellinen ja samalla rajaton joka hetki. Kun nykylännessä todellisuus on havaittavaa aistitietoa, näiden kokoelma.
Taolaisuudessa ei ole hassua sanoa, että maailma syntyy uudelleen joka hetki ja mukana on yhtä lailla fyysinen kuin metafyysinen maailma joka hetki. Mutta länsimaiselle tämä tuntuu intuition vastaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hörhöä toimintaa, sielut ne iloisesti jälleensyntyvät ja hierarkia on kova.
buddhalaisuudessa ei ole sielun konseptia ja siksi jälleensyntymä onkin niin vaikeasti ymmärrettävissä.
t. buddhalainen
Ei kannata yrittää pakkovalaistaa ketään. Ensinnäkin ei ainakaan tekemällä rikoksia. "Sitnä valaistut, sinä valaistut. Voin ehkä vähän sohaista silmiälin."
No buhahaa vaan. Monet voi nähdä tuollaisen toiminnan paheksuttavana ja sairaanakin.
Ja onko tuollaisessa tarkoitus siis oikeasti "valaista" hyvällä?