Mikä lisäisi teillä lapsilukua?
Joka puolella ollaan nyt huolissaan ennätysalhaisesta syntyvyydestä. Kertokaahan siis, että millaisia konkreettisia muutoksia Suomessa pitäisi tehdä, jotta teidän perheenne olisi valmis kasvattamaan lapsilukua yhdellä?
Meillä paras kannustin olisi lapsiperheiden verovähennykset. Kyseessä kaksilapsinen perhe, jossa toinen hyvätuloinen ja toinen keskituloinen. Tällä hetkellä kolmas lapsi laskisi perheen elintasoa liikaa. Esimerkiksi päivähoitomaksujen muuttaminen verovähennyskelpoisiksi auttaisi jo paljon. Lapsiperheissähän päivähoito on pakollinen kulu jos molemmat käyvät töissä, mutta verottaja ei jostain syystä laske sitä tulonhankkimiskuluksi.
Kommentit (87)
Ei mikään, en pystyisi jakamaan huomiota edes kahdelle lapselle. Yksi riittää.
Ei mikään. Meillä kaksi lasta ja kuopus just 11kk, eli vauva-aika onneks kohta takana. Alkaa elämä jo taas normalisoituun, kun ei oo pikkuvauvaa perheessä. Vauva-aika niin raskasta, että meille riittää.
Aiheesta käydyssä keskustelussa takerrutaan päivähoitomaksuihin, veroihin ja lapsiperheen kuluihin. En usko, että taloudelliset tekijät oikeasti vaikuttavat syntyvyyteen niin kuin koko ajan annetaan ymmärtää vaikuttavan. Alemmissa tuloluokissahan syntyvyys on nimenomaan suurempi.
Normaalilla keskituloisella pariskunnalla on varaa ihan miten moneen lapseen hyvänsä, kyse on enemmän siitä, kuinka monta lasta tietty elämäntyyli kestää. Ei siis haluta tinkiä elintasosta ja urakehityksestä lasten vuoksi, eikä minusta tarvitsekaan. Yksi tai kaksi lasta on ihan sopiva määrä jo maapallon kantokyvynkin puolesta, ja väistämättä jo kolmekin lasta vaikuttaa äidin urakehitykseen ja eläkekertymään. Emme elä maatalousyhteiskunnassa, jossa lisäkädet olivat pellolla ja navetassa aina hyväksi.
Suomessa ollaan huolissaan tulevaisuuden veronmaksajista, vaikka rajan takaa olisi tulijoita niin paljon, kuin mitä halutaan ottaa. En ymmärrä, mikä ongelma suomalaisten alhainen syntyvyys on maailman mittakaavassa. Suomalaiset eivät ole mielestäni mitenkään erityinen kansa, jonka säilymisestä täytyisi olla huolissaan.
Ei mikään. Kaksi lasta halusimme ja meillä on kaksi lasta.
Ainut mikä lisäisi lapsiluvun kolmeen olisi että tulisin raskaaksi ehkäisystä huolimatta ja en tietäisi sitä ja olisi myöhäistä tehdä abortti. Mutta tämä kauheus tuskin tapahtuu enää koska olen 49v.
ulkosuomalaismude kirjoitti:
Päivähoitomaksuista vinkuminen kuulostaa naurettavalta. Olen asunut maissa, joissa maksut 1000+ euroa/kk/lapsi eikä mitään yhteiskunnan tukia saa mistään. Ja koulumaksut 10 000 euroa/vuosi/lapsi. Silti en vingu ja vaadi verovähennyksiä tai yhteiskunnan apua.
Tee lapset sen mukaan, mihin sulla on varaa. Meillä varaa kahteen. Halutaan matkustaa ja tarjota lapsille mukavia elämyksiä sekä varaa harrastaa.
Noissa maissa verotus on kuitenkin kokonaisuutena kevyempää.
Suomessa on melko kova ansiotuloverotus, perheverotusta ei ole ja välilliset verot järkyttävän kovia kansainvälisesti verrattuna. Ansiotaso taas on länsimaisittain korkeintaan keskinkertainen
Se tarkoittaa sitä, että lapsiperheen vanhemmilla käteistä kertyy suhteessa vähän ja sen käteisen ostovoima on suhteellisen heikko.
Jos olisin viisi vuotta nuorempi ja minulla olisi mies. Mikään muu ei minun kohdallani todennäköisesti vaikuttaisi asiaan.
Miksi niitä lapsia pitäisi tehdä enemmän?
Puhutaan heikkenevästä huoltosuhteesta, ts. yhä pienempi osuus väestöstä on työssäkäyviä. Siihen vain ei ole syynä väestön vähäisyys - suomalaisia ei ole koskaan ollut näin paljon - vaan työpaikkojen.
Olen 55-vuotias työtön eikä minua näköjään kukaan enää palkkaa, vaikka olen terve, työkykyinen ja -haluinen ja pystyn edelleen oppimaan uusia asioita. Kyllä meillä työvoimaa piisaa. Jatkossa automaation ansioita työvoimalle on entistä vähemmän kysyntää, joten mitä suotta patistaa ihmisiä lastentekoon?
Vierailija kirjoitti:
Lottovoitto. Päävoitto.
Sijoita 500 euroa Bitcoiniin. Vai etkö ole lukenut verouutisia viime vuoden verokärjestä.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta käydyssä keskustelussa takerrutaan päivähoitomaksuihin, veroihin ja lapsiperheen kuluihin. En usko, että taloudelliset tekijät oikeasti vaikuttavat syntyvyyteen niin kuin koko ajan annetaan ymmärtää vaikuttavan. Alemmissa tuloluokissahan syntyvyys on nimenomaan suurempi.
Normaalilla keskituloisella pariskunnalla on varaa ihan miten moneen lapseen hyvänsä, kyse on enemmän siitä, kuinka monta lasta tietty elämäntyyli kestää. Ei siis haluta tinkiä elintasosta ja urakehityksestä lasten vuoksi, eikä minusta tarvitsekaan. Yksi tai kaksi lasta on ihan sopiva määrä jo maapallon kantokyvynkin puolesta, ja väistämättä jo kolmekin lasta vaikuttaa äidin urakehitykseen ja eläkekertymään. Emme elä maatalousyhteiskunnassa, jossa lisäkädet olivat pellolla ja navetassa aina hyväksi.
Suomessa ollaan huolissaan tulevaisuuden veronmaksajista, vaikka rajan takaa olisi tulijoita niin paljon, kuin mitä halutaan ottaa. En ymmärrä, mikä ongelma suomalaisten alhainen syntyvyys on maailman mittakaavassa. Suomalaiset eivät ole mielestäni mitenkään erityinen kansa, jonka säilymisestä täytyisi olla huolissaan.
Tuo alempien tuloluokkien suurempi syntyvyys ei minusta ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että myös taloudellisilla tekijöillä on merkitystä. Juuri keski- ja hyvätuloisillahan se tulonmenetys ja elintason lasku tuntuvatkin. Pienituloiset saavat parempia tukia eivätkä maksa päivähoidosta välttämättä lainkaan.
Ei oikein mikään. Meillä on kolme, joista yksi 25-vuotiaana ja kaksi 34 ja 36-vuotiaina eli ollaan tehty varojemme mukaan. Ollaan saatu ja on ollut varaa niin moneen kuin ollaan haluttukin, välissä ollaan makseltu asuntovelkaa, matkusteltu, tehty jatko-opintoja ja vähän on kertynyt sijoituksiinkin. Tuo Bitcoin pitääkin vielä kokeilla, sijoituksia kun voisi olla enemmänkin.
Uuden lapsen syntymä tai adoptointi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus tiivistää aika hyvin omat ajatukseni.
Samalla siitä käy ilmi muuan omituinen ristiriita:
Suomalaisten syntyvyydestä ollaan huolissaan siksi, että halutaan juuri suomalaisen elämänmuodon säilyvän. Tulijoita olisi, mutta heillä on toisenlaiset tavat monessa asiassa. Ei meillä oikein tykättäisi, jos maahan tulisi yhtäkkiä paljon väestöä, jonka mielestä esim. tyttöjen kouluttaminen on ihan turhaa, kun ei ne kuitenkaan töihin mene vaan hoitavat kotona lapsia. Tai jos ajatukset yleisesti muuttuisivat siihen suuntaan, että tottakai omat vanhemmat otetaan lasten kotiin asumaan ja hoidetaan siellä hautaan asti.
Eli ei olla valmiita muuttamaan vallitsevaa elämäntapaa, siksi halutaan että syntyisi myös suomalaisia, jotka kasvavat suomalaisessa perheessä ja omaksuvat täällä vallitsevan yksilökeskeisen arvomaailman.
Toisaalta sitten nämä samat lisääntymään patistajat eivät huomaa, että lasten hankkiminen muuttaa perheen elämäntapaa ratkaisevasti, ja juuri siksi moni ei sitä halua. Lapsettomien elämä tietysti muuttuisi eniten. Keskiluokkaisella kyllä on taloudellisesti varaa hankkia lapsia, nälkää ei nähtäisi vaikka tulisi lapsi tai parikin lisää - mutta pitäisi kyllä luopua siitä elintasosta, johon on totuttu. "Ei ole varaa hankkia lapsia" näillä perheillä tarkoittaa vain sitä, että ei ole varaa hankkia lapsia ja säilyttää nykyistä elintasoa. Ei heitä siitä voi tuomita.
Köyhimmissä perheissä lisääntyminen on sikäli helpointa, että kun eletään joka tapauksessa tukien varassa, yksi lapsi lisää ei muuta elämää miksikään. Vanhaa sananlaskua myötäillen "lapsi tuo leivän tullessaan", eli tuet vastaavasti kasvavat.
En kyllä tekisi enää yhtään lasta, en vaikka kuinka maksettaisiin.
Nyt 3 lasta ja ikää 43 v. Ihan riittävästi synnytyksiä minulle ja ikääkin sen verran että ei kiitos enää. Viime viikolla kävin vaihtamassa uuden kierukan, kun edellinen vanheni.
En olisi tehnyt neljättä lasta mistään hinnasta edes nuorempana, esimerkiksi 5 vuotta sitten. Pää ei olisi kestänyt.
Ei mikään muu kuin puolison vaihtaminen auttaisi. Mies ei suostu enempään määrään lapsia, koska on väsynyt raskauspahoinvointiini ja yövalvomisiin.
Tukiverkko. Jos saisi apua näihin ruuhkavuosiin, niin voisin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että haluaisin lapsia. Minun kohdallani kyse ei ole esteistä ja kannustimista, vaan ihan siitä, ettei perhe-elämä kiinnosta, kun on niin paljon monia muitakin tapoja saada sisältöä elämään. Luulen, että näin on monen muunkin kohdalla, mutta koska vapaaehtoista lapsettomuutta ja yhden lapsen perheitä paheksutaan, vedotaan taloudelliseen tilanteeseen. Oikeasti taloudellisella tilanteella ei ole mitään merkitystä. Länsimaissa eletään yltäkylläisyydessä, eikä lasten teko silti maita, kehitysmaissa taas suurperheet ovat tavallisia, vaikka tulevaisuudesta ei olisi mitään takeita.
Mitä teet tällaissa keskustelussa ja vielä vauvapalstalla?? Taitaapa kuitenkin kiinnostaa. Myönnä pois... itselles.
Olen tällä palstalla siksi, että verrattuna moneen muuhun ilmaiseen ja anonyymiin keskustelufoorumiin täällä on melko vähän trolleja, hyvä moderointi ja usein kiinnostavia keskustelunavauksia. Osallistuin tähän keskusteluun siksi, että syntyvyyden aleneminen kiinnostaa minua yhteiskunnallisena ilmiönä. Samoin voin keskustella vaikka yksityisautoilun haitoista, vaikka minulla ei ole autoa, tai kirkon asemasta, vaikka olen uskonnoton. Mielestäni myös vastaukseni liittyi olennaisesti esitettyyn kysymykseen. Mitä enemmän on kanssani samanlaisen ajatusmaailman jakavia, sitä enemmän syntyvyys tietysti laskee.
Vierailija kirjoitti:
Kondomin puhkeaminen. Lapsia on jo kolme, enkä keskeytystä pystyisi tekemään. Mutta en myöskään halua joutua venyttämään penniä kaikessa ja jakamaan vuoronumeroita syliin.
Komppaan tätä. Ensin piti vastaamani, että muutama ikävuosi pois, koska pidän itseäni fyysisesti liian vanhana äidiksi. Mutta samoilla linjoilla, en pystyisi keskeyttämään raskautta ilman painavia terveysperusteita.
Se, jos joku muu olisi raskaana, synnyttäisi, imettäisi ja hoitaisi sen lapsen ja maksaisi kaikki sen kulut. Ja mulla olisi mökki tai toinen asunto, minne pääsisin sitä hulinaa säännöllisesti karkuun.