Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lisäisi teillä lapsilukua?

Vierailija
03.11.2018 |

Joka puolella ollaan nyt huolissaan ennätysalhaisesta syntyvyydestä. Kertokaahan siis, että millaisia konkreettisia muutoksia Suomessa pitäisi tehdä, jotta teidän perheenne olisi valmis kasvattamaan lapsilukua yhdellä?

Meillä paras kannustin olisi lapsiperheiden verovähennykset. Kyseessä kaksilapsinen perhe, jossa toinen hyvätuloinen ja toinen keskituloinen. Tällä hetkellä kolmas lapsi laskisi perheen elintasoa liikaa. Esimerkiksi päivähoitomaksujen muuttaminen verovähennyskelpoisiksi auttaisi jo paljon. Lapsiperheissähän päivähoito on pakollinen kulu jos molemmat käyvät töissä, mutta verottaja ei jostain syystä laske sitä tulonhankkimiskuluksi.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajatus, mutta omalla kohdallani ei valitettavasti mikään. Yksi riittää, lapsi on jo 3,5v ja minulla on jo muita suunnitelmia elämälle enkä halua upota lapsiperhearkeen. Yhden kanssa on naurettavan helppoa eikä oma olemus ole hautautunut mamma-maailmaan. Täytyy ajatella myös maapallon kestävyyttä. Mies kyllä haluaisi lisää.. mutta saa tehdä ne jonkun muun kanssa jos todella haluaa.

Vierailija
2/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Pikkulapset on niin rasittavia että ei jakseta, lapsiluku jää tähän yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomin puhkeaminen. Lapsia on jo kolme, enkä keskeytystä pystyisi tekemään. Mutta en myöskään halua joutua venyttämään penniä kaikessa ja jakamaan vuoronumeroita syliin.

Vierailija
4/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku mielisairaus itselläni lisäisi lapsilukua meillä.

Varsinkin nuorempi lapsistani on sellainen, että olen useasti ajatellut, että jos kaikki lapset olisivat tuollaisia, ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon. Rakkaita ovat kuitenkin molemmat.

Vierailija
5/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksuista vinkuminen kuulostaa naurettavalta. Olen asunut maissa, joissa maksut 1000+ euroa/kk/lapsi eikä mitään yhteiskunnan tukia saa mistään. Ja koulumaksut 10 000 euroa/vuosi/lapsi. Silti en vingu ja vaadi verovähennyksiä tai yhteiskunnan apua.

Tee lapset sen mukaan, mihin sulla on varaa. Meillä varaa kahteen. Halutaan matkustaa ja tarjota lapsille mukavia elämyksiä sekä varaa harrastaa.

Vierailija
6/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. En pidä lapsista.

Vierailija
7/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se, että haluaisin lapsia. Minun kohdallani kyse ei ole esteistä ja kannustimista, vaan ihan siitä, ettei perhe-elämä kiinnosta, kun on niin paljon monia muitakin tapoja saada sisältöä elämään. Luulen, että näin on monen muunkin kohdalla, mutta koska vapaaehtoista lapsettomuutta ja yhden lapsen perheitä paheksutaan, vedotaan taloudelliseen tilanteeseen. Oikeasti taloudellisella tilanteella ei ole mitään merkitystä. Länsimaissa eletään yltäkylläisyydessä, eikä lasten teko silti maita, kehitysmaissa taas suurperheet ovat tavallisia, vaikka tulevaisuudesta ei olisi mitään takeita.

Vierailija
8/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoitto. Päävoitto.

Vierailija
9/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Pikkulapset on niin rasittavia että ei jakseta, lapsiluku jää tähän yhteen.

Ne on tosi rasittavia. Mutta meillä neljä ja kaksi vee leikkii nyt tosi paljon yhdessä. Ovat samaa sukupuolta. Jos ei olis toka pikkukakkosta niin esikoinenhan ois koko ajan kimpussa ja vaatisi leikkiseuraa vanhemmista.

Vierailija
10/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Miehet ovat muuttuneet vastuuntunnottomiksi imbesilleiksi.

Vierailija
11/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Kukaan ei mun puolesta ole raskaana, synnytä, imetä ja valvo.

En halua tehdä noista mitään kuin kerran joten lapsiluku jää yhteen.

Vierailija
12/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

N50+, M60+

Vierailija
13/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään, itse maksettiin yli 30 000 (kolmekymmentätuhatta) euroa lapsen saamisesta. Ei niitä lapsia nyt tehdä pankkitilin saldon mukaan. Meillä on nyt velaksi hankittu koeputkilapsi. En tosin meinaa sitä ainakaan ihan pieneä kertoa.

Vierailija
14/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmyys tai hulluus. Oma valinta, mutta meidän lapset maksaa niin paljon ja vievät aikaa, että olisi järjetöntä hankkia kahta enempää.

Vierailija
15/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se, että haluaisin lapsia. Minun kohdallani kyse ei ole esteistä ja kannustimista, vaan ihan siitä, ettei perhe-elämä kiinnosta, kun on niin paljon monia muitakin tapoja saada sisältöä elämään. Luulen, että näin on monen muunkin kohdalla, mutta koska vapaaehtoista lapsettomuutta ja yhden lapsen perheitä paheksutaan, vedotaan taloudelliseen tilanteeseen. Oikeasti taloudellisella tilanteella ei ole mitään merkitystä. Länsimaissa eletään yltäkylläisyydessä, eikä lasten teko silti maita, kehitysmaissa taas suurperheet ovat tavallisia, vaikka tulevaisuudesta ei olisi mitään takeita.

Mitä teet tällaissa keskustelussa ja vielä vauvapalstalla?? Taitaapa kuitenkin kiinnostaa. Myönnä pois... itselles.

Vierailija
16/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan se jos saisin 6-8 vuotta omasta iästäni pois. Olen nyt 44. En enää tässä iässä halua lisää lapsia. Olisi pitänyt aloittaa nuorempana tai olla valmis pienempiin ikäeroihin lapsilla.

Vierailija
17/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkosuomalaismude kirjoitti:

Päivähoitomaksuista vinkuminen kuulostaa naurettavalta. Olen asunut maissa, joissa maksut 1000+ euroa/kk/lapsi eikä mitään yhteiskunnan tukia saa mistään. Ja koulumaksut 10 000 euroa/vuosi/lapsi. Silti en vingu ja vaadi verovähennyksiä tai yhteiskunnan apua.

Tee lapset sen mukaan, mihin sulla on varaa. Meillä varaa kahteen. Halutaan matkustaa ja tarjota lapsille mukavia elämyksiä sekä varaa harrastaa.

Niinhän meillä on tehtykin. Kysymys olikin siitä, että jos ja kun vähäinen syntyvyys koetaan yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, niin millaisilla kannustimilla siihen olisi vaikutusta. Tietysti tilanne on erilainen niissä maissa, joissa syntyvyys ei ole ongelma. Saanen kuitenkin epäillä, että tarkoittamissasi korkean päivähoitomaksun maissa verotus on ihan ilman vähennyksiäkin kevyempi kuin Suomessa. Pitää katsoa kokonaisuutta.

Vierailija
18/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein kannustettaisiin tekemään lisää porukkaa verovähennyksillä. Aivan ääliömäisen vastuutonta puhetta. Pikemminkin lapsivero käyttöön.

Vierailija
19/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Ei kerrassa mikään.

Paitsi - jos sattuisin sekoamaan seinähulluksi enkä pystyisi vastaamaan teoistani!

Vierailija
20/87 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on tosi rasittavia. Mutta meillä neljä ja kaksi vee leikkii nyt tosi paljon yhdessä. Ovat samaa sukupuolta. Jos ei olis toka pikkukakkosta niin esikoinenhan ois koko ajan kimpussa ja vaatisi leikkiseuraa vanhemmista.

Varmaan yksi lapsi vaatii seuraa vanhemmista jatkuvasti jos sen opettaa sellaiseksi. Meillä osaa ainokainen itse viihdyttää myös itseään. Mitä oon kaverien ja tuttujen lasten touhuja seurannut, niin leikkiihän ne joo keskenään mutta myös yhtä usein tappelee ja kinastelee... ja huh sitä meteliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä