Oletteko ikinä miettineet, miksi hisseissä on nappi myös siihen kerrokseen joissa itse olette?
Kommentit (51)
Miksi opastauluissa on olet tässä -tarra?
Aivot menee ihan jumiin kun miettii tollaisia juttuja liikaa.
En. Mutta olen ihmetellyt miksi molemmille kerroksille on oma nappula jos kerroksia on vain 2. Tällöin voisi olla vain yksi ''liiku''-nappi.
Minkä kerroksen nappia on painettu useimmin?
Enemmän olen ihmetellyt miksi muissa kerroksissa on ovet kun käytän vain omaa ja alakertaa.
Joku selvästi tietää missä kerroksessa asun.😳
Vierailija kirjoitti:
En. Mutta olen ihmetellyt miksi molemmille kerroksille on oma nappula jos kerroksia on vain 2. Tällöin voisi olla vain yksi ''liiku''-nappi.
Koska Turun funikulaarissa on tämmöinen ja se on aina rikki. (En ole oikeasti käynyt Turun funikulaarissa mutta Veronassa oli samannäköinen ja siinä oli noin.)
No enpä ole mitään noin älytöntä miettinyt. Tietysti hississä on kaikkien kerrosten numerot.
Miksi sokeille on laitettu se vihreä rinkula siihen ykköskerroksen ympärille, eihän ne sitä näe?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sokeille on laitettu se vihreä rinkula siihen ykköskerroksen ympärille, eihän ne sitä näe?
Ei se väri sokeille ole. Väri on sinulle, jotta tajuaisit, mistä kerroksesta pääset ulos. Sokealle riittää pelkkä rinkula.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hissi tietäisi pitääkö liikkua ylös vai alas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se väri sokeille ole. Väri on sinulle, jotta tajuaisit, mistä kerroksesta pääset ulos. Sokealle riittää pelkkä rinkula.
Minkä lisäksi suurin osa sokeista ei oikeasti ole täysin sokeita, ja selkeät värit ja muodot auttavat heitä hahmottamaan ympäristöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hissi tietäisi pitääkö liikkua ylös vai alas?
Vaikkapa sensorit voivat kertoa kummassa kerroksessa hissi on.
Olen katsellut asuntomyyntifirmojen esitteiden kuvia myytävän asunnon kokokerroskuvia pohjapiirustuksina.
Jokaisessa pohjapiirrustuksesa hissi on juuri tuon kerroksen kohdalla! Talossa voi siis olla 9 kerrosta, ja joka kerroksella oma hissi samassa kuilussa. Jotenkin ei toimi
Miksi hississä on lattia? Paljon nopeammin pääsisi alas ilman lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä lisäksi suurin osa sokeista ei oikeasti ole täysin sokeita, ja selkeät värit ja muodot auttavat heitä hahmottamaan ympäristöään.
Kyllä sokea on aina sokea. Näkörajoitteinen sitten asia erikseen. Heistäkään harva näkee värejä noin tarkasti.
Pitäähän joka kerrokseen olla eri nappi.
Hyvä kysymys tosiaan.