Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai nuo puhuvat videoilla englantia, koska sillä lailla saa suuremman yleisön.
Mutta miksi Taina toistuvasti esittää, ettei osaisi suomea? Aina hokee, ettei nyt oikein muista sitä ja tätä sanaa ja käyttää suomea vähän, kun se on hänellä niin heikko. Ääntää oman nimensäkin väärin. Silti lapset puhuvat aika lailla täydellistä suomea. Mistä kotikoulutetut lapset ovat suomen oppineet?
En osaa sanoa miksi häpeää Suomea niin paljon, vaikka toki Suomen sosiaalietuudet maistuvatkin. Taina puhuu todella hyvin suomea, kaikki Tainan kanssa asioineet tietävät sen. Olen asioinut Tainan kanssa jo siitä asti kun hän odotti Nefertitiä joten tämä on ihan faktaa. Puhuvat myös perheen kesken suomea, etenkin pienemmille lapsille. Kaikki varmaan tietävät että Taina vääristelee ja valehtelee videoilla asioita.
Otti pahasti silmään tuo, miten lasten annetaan "leikkiä" sisiliskolla. Tuossa kohtaa olisi hyvä tilaisuus opettaa rauhoitetuista eläimistä ja miten luonnonvaraisia eläimiä kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Otti pahasti silmään tuo, miten lasten annetaan "leikkiä" sisiliskolla. Tuossa kohtaa olisi hyvä tilaisuus opettaa rauhoitetuista eläimistä ja miten luonnonvaraisia eläimiä kohdellaan.
Vähän veikkaan, että heidän yleissivistys ei oo kovin hyvällä tasolla. Luulen kans, et eivät opeta kotikoulussa asioita, jotka heidän uskontonsa mukaan on valetta (=evoluutio, maapallon ikä, rokotukset jne). Onko kellään tietoa, miten viranomaiset valvoo näitä kotikoulussa olijoiden opetussuunnitelman toteutumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän veikkaan, että heidän yleissivistys ei oo kovin hyvällä tasolla. Luulen kans, et eivät opeta kotikoulussa asioita, jotka heidän uskontonsa mukaan on valetta (=evoluutio, maapallon ikä, rokotukset jne). Onko kellään tietoa, miten viranomaiset valvoo näitä kotikoulussa olijoiden opetussuunnitelman toteutumista?
Kuntakohtaista, mutta kyllä sitä valvotaan. Tosin riittää sekin, että edistyy viitosen tiedoilla. Ihan sama kuin koulussa. Luokalta pääsee seuraavalle viitosillakin.
Eli opetusuunnitelmaa on pakko noudattaa mutta vaikka tiedot sitten olisivat nipin napin hyväksyttyjä, sekin riittää. Koulussahan nuo lapset ovat kuitenkin enimmäkseen olleet ja oppineet siellä perusasiat ja opettavat todennäköisesti pienemmille sisaruksille edelleen.
Tainan ”kotikoulu” on lähinnä kotihoitoa pienimmille.
Uskontoon ja rokotuksiin ei voi koulukaan puuttua. Uskonnonvapaus sallii opettaa vaikka kuinka sakeaa settiä ja rokotuspakkoa ei ole.
Voi tietenkin olla että Licciardot eivät ole Suomessa enää olleet virallisesti kirjoilla sen Euroopan kiertueen jälkeen joten ei ”kotikoulua” mikään kunta enää voi valvoakaan.
Tiedän kyllä muutamia kotikouluperheitä mutta niissä taso on oikeasti korkea ja vanhemmat yleensä akateemisesti koulutettuja. Lisäksi on yksityisopettajia joissakin aineissa.
Mä oon miettinyt, että siksikö asuvat Jyväskylän ympäristökunnissa, että saavat pienemmän kunnan valvonnan kotiopetukseen. Ainakin luulisi, että Jyväskylässä, jossa opettajia koulutetaan, olisi myös kotiopetuksen valvonta ja arviointi resussoitu kohdilleen. Pienessä kunnassa ei välttämättä ole aikaa eikä tietoa tai halua tähän - haluavat asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt, että siksikö asuvat Jyväskylän ympäristökunnissa, että saavat pienemmän kunnan valvonnan kotiopetukseen. Ainakin luulisi, että Jyväskylässä, jossa opettajia koulutetaan, olisi myös kotiopetuksen valvonta ja arviointi resussoitu kohdilleen. Pienessä kunnassa ei välttämättä ole aikaa eikä tietoa tai halua tähän - haluavat asukkaita.
Ovat asuneet ihan Jyväskylän sisälläkin, kypärämäessä. Sieltä muuttivan laukaaseen (edullinen vuokra tuttavan talossa) ja Euroopan kiertueen jälkeen nyt tuonne vuokramökkiin. Tuon kokoiselle porukalle vaikeahko ehkä löytää sopivaa asuntoa ihan Jkl ytimestä. Eikä kaikki halua asua kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Perheen videoita on koukuttavaa katsoa, mieleen nousee aina paljon kysymyksiä ja ihmetyksen aiheita. Tässä joitakin, joista on varmaan ollut puhetta aiemminkin.
-Mökki sijaitsee upealla paikalla. Kansainväliselle yleisölle olisi varmasti kiinnostavaa nähdä suomalaisesta luonnosta paljon enemmän kuin hakkuuaukeaa ja mökin pihaa. Kevättalvella itse retkeilin Keski-Suomen lumisessa metsäluonnossa ja sain upeita kuvia. Kummastuttaa tämä missattu tilaisuus, samoina päivinä kuvattiin tuntitolkulla sisäliikuntapuistoissa.
-Miksi lapsilla ei ole useinkaan hattuja ja käsineitä? Asun samoilla leveysasteilla ja varsinkin järven rannassa tuuli on ollut jäätävä.
-Suomalaisena minut on kasvatettu hiljaisuuteen, vaatimattomuuteen ja toisen kunnioittamiseen. Epäuskoisena tulee katsoa varsin raisua toisen omaisuuden kohtelua (esim. katolla kiipeily ja veneen jäissä hinailu). Vuokralla ollessa sitä on tottunut pyrkimään jättämään omaisuuden mahdollisimman alkuperäiseen tilaan, vaikka käytön jälkeä väkisin jääkin. Luonnossa ja rannoilla varsinkin on opetettu liikkumaan mahdollisimman häiriöttä, äänettä ja jälkiä jättämättä. Olisi painajaista olla omistajana heidän naapurimökillään.
-Kotikoulusta olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Mitä opetussuunnitelmaa he noudattavat jne. Ilmiölähtöisyyttä ei Suomen mallin mukaan ainakaan ole videoilla näkynyt. Koko ajan olisi tilaisuuksia puhua tilanteissa oppimisen kannalta asioista, samalla suppea sanavarasto laajenisi niin suomeksi kuin englanniksi. Esim. koivuista mahlaa valutettaessa olisi voinut ottaa puheeksi kapillaari-ilmiön ja yleensäkin kevääseen ja vuodenkiertoon liittyvät muutokset puissa. Jäästä ja lumesta tietysti veden kiertokulku/olomuodot ja souturetkellä nähdystä pillijäästä olisi saanut hyvän aiheen fysiikan tunnille. Hypotermia-käsite olisi voinut olla hyvä käsitellä samalla videolla. Ihminen ei kauan jäisessä vedessä selviä, puhutaan minuuteista ja siinä ajassa ei toppatakki päällä rantaan selviä edes pelastusliivin kanssa (jota ei näyttänyt olevan). Euroopan reissun videoiden historiaan ja maantietoon liittyvien asioiden näkymättömyydestä onkin jo puhuttu aiemmin.
Tietysti voihan olla, että he ovat näin tehneetkin ja puhuneet kuvausten ulkopuolella uusista mielenkiintoisista opituista asioista. Itse vain huomaan puhuvani lasteni kanssa ihan arjessakin koko ajan näitä asioita ja videot ovat kuitenkin pelkästään pinnallisia ja hauskanpitoon / kuluttamiseen liittyviä. Tilanteista saisi niin paljon enemmän irti.
-Miksi vegaanius näyttää videoiden perusteella olevan pitkälle kuivatuotteiden ja säilykkeiden syömistä? Jopa silloin, kun Suomessa on satokausi parhaimmillaan. Syksyllä kaupat ovat tuoreita juureksia, vihanneksia jne. pullollaan.
-Olisi kovin kiinnostavaa kuulla heidän uskonnostaan. Itselleni kristillisyys näyttäytyy tosi erilaisena.
Todella ylimielisen ja itseään muita parempana pitävän viesti
Nytkö ne vihdoin muuttaa oikeasti, vai tapahtuuko muutto niinsanotusti Tainan sydämessä.
Pistikö muitakin silmään se, että Omega oli turvavyöistuimessa auton keskipaikalla ilman turvavyötä. Järkytyin! Millainen äiti antaa 2v lapsen matkustaa ilman turvavyötä?! Todella vastuutonta! Ylipäätään 2v ei saisi matkustaa edes kasvot menosuuntaan, saati keskipaikalla turvavyöistuimessa.
Nefertitille vähä tissimaitoo..... Ig storyssä. Mitä ihmettä.
Imettääkl Taina kaikkia alle 6-vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Nefertitille vähä tissimaitoo..... Ig storyssä. Mitä ihmettä.
Imettääkl Taina kaikkia alle 6-vuotiaita?
Katsottiinko me eri ig storya? Ei se Nefe kyllä tissiä imenyt.
”I’m not leaving the country....I’m not leaving the country...”
Taas yksi järjetön Prismavideo. Taina seremoniamestarina ja lapset tekee perässä mitä käsketään.
Taina ei taida paljoa panostaa poikiin, ainakaan noihin keskimmäisiin. Nuhjaantuneet paidat, rikkinäiset farkut ja ylipitkä kampaamaton tukka vuodesta toiseen.
Kelan lapsilisät kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Taina ei taida paljoa panostaa poikiin, ainakaan noihin keskimmäisiin. Nuhjaantuneet paidat, rikkinäiset farkut ja ylipitkä kampaamaton tukka vuodesta toiseen.
Kelan lapsilisät kyllä kelpaa.
Tee lasu niin saat vähän helpotusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan lapsilisät kyllä kelpaa.Tee lasu niin saat vähän helpotusta!
Pitäisköhän sun hakea mielenterveyspalveluista vähän helpotusta? Aina täällä oot rääpimässä, luulis että on aika kuluttavaa.
Kenenköhän sitä apua pitäisi saada? Ja kuka täällä on jatkuvasti rääpimässä? Eikö ole aika omituista, että videoita pitää vain katsoa vaikka niistä on vain negatiivista sanomista? Selvennykseksi sinulle, että minä, tämän viestin kirjoittaja, kirjoittelen täällä aika harvoin.
Onko rajat avattu niin että pääsevät muuttamaan?
"My baby, my dollhouse" . Tainan uusin ig-kuva. Kuvassa Cleopatra. Onkohan Tainan perhe hänen nukkekotinsa? Cleopatra on kuitenkin jo 20-vuotias. Lapsia ei voi omistaa kuitenkaan. Eivät ole ihmiset nukkeja. Ei voi leikkiä nukkekotia omalla perheellä, vaikka kuinka haluaisi. Lapsilla on myös oma tahto ja oma elämä.
Jokos pian muuttavat? Onko heillä siis jo talo valmiina Australiassa?
Taina kirjoitti instastoryssaan "Joku nimesi minut Web Awardseihin". Hyvin näytti suomea osaavan kirjoittaa. Puhumattakaan hänen esittelytekstistä Awardsien nettisivuilla. Taisi Taina ihan itse itsensä nimittää sinne. Alhaalla teksti:
"Olen Taina, kymmenen lapsen äiti. Ensimmäiset viisi lastani syntyivät Australiassa ja viisi nuorempaa täällä Suomessa. Naimisissa olen ollut yli 22 vuotta joko englantilaisen tai australialaisen kanssa.
Synnyin Suomessa, mutta perheemme muutti Australiaan ollessani nelivuotias. Lapsena mietin usein, millainen Suomi oikein on - minun syntymämaani. Juurilta kiskaistu tunne seurasi minua aikuisuuteen, ja pyysinkin naimisiin mentyäni aviomiestäni lähtemään kanssani Suomeen. Tämä tarkoitti tietenkin sitä, että hän joutui jättämään kotimaansa, perheensä ja ystävänsä. Mutta minulle oli tärkeää, että perheemme voisi kokea olevansa myös suomalainen.
Nyt olemmekin asuneet täällä kauniissa Suomessa jo 11 vuotta, ja voin jälleen kutsua Suomea kodikseni. Rakastan sitä tunnetta, että voin todella kulkea syntymäsijoillani, kävellä samoja teitä kuin vanhempani, isovanhempani ja jopa isoisovanhempani aikanaan. Rakastan Suomen valoa, pimeyttä ja kesäsateita vietettyäni 25 vuotta Australian kuivilla ja kuumilla rannikoilla. Koko aussiperheemme on suomalaistunut ja lapset puhuvat sujuvasti suomea, tosin lievällä aussimausteella - Finglish on perheemme kolmas kieli.
Koko perheemme rakastaa Suomen metsiä ja niiden antimia. Ja Lappi - sen taikaa ei voita mikään. Lapin ainutlaatuisen loiston haluankin jakaa koko maailmalle.
Minun sukunimeni on ollut yhdistelmä italiaa ja englantia, mutta halusin juurieni näkyvän myös nimessäni. Keskusteltuani mieheni kanssa, vaihdoinkin sukunimeni italialais-suomalaiseksi, kuten näette Youtube-kanavaltani.
On kunnia tulla huomioiduksi omassa synnyinmaassaan, ja haluankin kiittää teitä kaikkia äänestäneitä ja kanavani seuraajia. Toivottavasti saan jatkossakin kertoa maailmalle rakkaasta kotimaastamme Suomesta!"
Eikös Taina ole sanonut että lasten suomen oppitunteina on ainoastaan pikku kakkonen. En myöskään ymmärrä tätä Suomen häpeämistä.