Olen köyhän perheen lapsi
Olen köyhän perheen teini ja haluaisin nyt kertoa elämästäni teille. Vanhempani käyvät töissä, mutta molemmilla erittäin huono palkka. En ole koskaan käynyt ulkomailla, minulla ei ole varaa osallistua vanhojen tansseihin, ei rahaa harrastaa mitään, ei rahaa ostaa meikkejä, ei rahaa käydä shoppailemassa. Yhtenä päivänä vanhemmat hakivat grilliltä ruokaa vaikka kielsin, nyt ei ole rahaa oikein mihinkään taaskaan. Vanhemmat ovat molemmat masentuneita ja kotona on aina kurja ja kireä tunnelma. Minullakin on paha olla. Yritän itse luoda verkostoja ja käydä kouluni paremmin kuin vanhempani, vaikkei koulutuskaan varmaan nykyään mitään takaa. Omakin mielenterveys kärsinyt tästä kaikesta. Ei uskalla ikinä toivoa edes joululahjaksi mitään ja vanhemmat vain sanovat aina muille että meillä on niin kilttejä tyttöjä, etteivät edes halua ikinä mitään. Kyllä halutaan, mutta tiedetään ettei voida saada joten ollaan hiljaa. Toivottavasti minulla on parempi tulevaisuus.
Itsekin tulin köyhästä perheestä, pienituloinen yh-äiti ja kolme lasta.
Omasta huoneesta oli turha haaveilla, sänkyä ei ollut joten paikkani oli sohvalla.
Lomamatkat, parturit, shoppailut sun muut oli ehdoton ei. Hiukset leikattiin itse, vaatteet kulki lapselta toisille ja paikattiin niin kauan kun pystyi.
Autoa ei ollut ja pikkukaupungissa ei paikallisbussit kulkeneet, joten käveltiin säässä kuin säässä pitkätkin matkat.
Talvea odotin aina kauhulla, koska talvitakki ja -kengät oli liian kalliita. Vuosia kuljin kangaskengillä ja nahkatakilla keskellä talvea, kunnes yläasteella sain kaveriltani talvitakin.
Ruokaa ei ikinä hirveästi ollut, mutta nälkää ei nähty kun muussa säästettiin.
Positiivisena vaikutuksena tästä sanoisin, että on oppinut tietämään rahan arvon, työkokemusta on tullut kun aloittanut työt 15-vuotiaana, sekä on vähästäkin onnellinen.
Negatiivisena jäänyt vain hamstraaminen. Mitään vanhoja vaatteitakaan ei voisi heittää pois, tarrautuu kaikkeen mitä on käsiinsä saanut.
Ap:lle, jos 17v jo olet, niin miksi et mene töihin? Esim koulun jälkeen tai lomilla. Itse olin saanut kasaan melkein pari tuhatta siihen mennessä kun täytin 18, vaikka ostinkin omilla rahoillani vaatteet, ruuat ym yläasteen jälkeen.