Kreikkalaistaustainen nimi tytölle
Lapsen isä on kreikkalainen, ja minulla on ihan sattumalta oikein perinteinen kreikkalainen nimi (vaikka olen 100% suomalainen) joten senkin takia meistä olisi hauskaa jos vauvallakin olisi kreikkalainen nimi.
Asumme tällä hetkellä Suomessa, mutta olemme suunnitelleet muuttavamme muutaman vuoden sisällä Kreikkaan miehen kotiseuduille. Nimen tulisi siis olla sellainen, että se toimii molemmissa maissa; emme siis halua lapsesta Persephonea, vaan haluamme että nimi on toimiva myös Suomessa.
Tähän mennessä olemme miettineet Vanessaa, Elenaa ja Sofiaa, mutta mikään niistä ei ole niin ihana että sen haluaisimme kutsumanimeksi.
Kommentoin sitten ehdotuksianne, toivottavasti pystytte auttamaan. Ristiäiset ovat jo parin viikon päästä...
Kommentit (105)
Eleni on jotenkin ihana nimi! Antakaa se 😍
Kreikkalaisen kaverini nimi on Tessa. Sopii suomalaiseen suuhun.
Irene, johdettu kreikkalaisesta rauhaa tarkoittavasta Eirenestä.
Vierailija kirjoitti:
Eleni on jotenkin ihana nimi! Antakaa se 😍
Mun tyttö on Eleni. Ihana nimi todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiana
Alessa
Demi
Dora
Elina (esiintyy myös muodossa Eliina)
I(i)nes
Iris
Kati
Katriina
Lyyti (Lyydialainen)
Melinda
Petra
Selene
Senja
Koulussa muistan että aikoinaan oli puoliksi kreikkalainen tyttö, jonka nimi oli Senja Tessaloniki, oli minusta valtavan kaunis nimi.
Tiana - Ei ole oikein mieleeni
Alessa - Tosi kaunis, mutta olisi Suomessa sitten "alennuksessa"..
Demi - Nätti, mutta ehkä vähän liian erikoinen meidän makuun. Ei myöskään tietääkseni kreikkalainen nimi.
Dora - Tosi suloinen ja kivan erikoinen, harkintaan. :)
Elina - Ei oikein..
Listan loput nimet eivät ole mieleisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi kysyä miehesi äidiltä sopivaa nimeä ja jos ei mahdollista niin vaikka mieheltäsi. Vai onko Kreikkalaiseen nimeämisperinteeseen tullut tämä Suomalainen nettihuutoäänestys kulttuuri.
Mieheltäni olen tietenkin jo kysynyt, mutta hän ei ole oikein kiinnostunut nimistä, eikä hänellä näinollen kovin paljoa ideoita ole. Miehen äidiltä täytyy kysyä, uskon että hänellä olisi hyviä ideoita. :)
Ap
Erikoista ettei kreikkalainen ole kiinnostunut lapsensa nimestä. Yleensä perinteeseen kuuluu olla ylpeä sukunsa nimistä ja antaa lapselleen vanhemman nimi.
Kyllä te suomineidit vaan rakastatte näitä turkin, kreikan ja tunisian herroja. Kannattaa muistaa, että näille herroille kelpaa rumakin nainen.
Athena on mielestäni tavattoman kaunis nimi. Merkityskin on kaunis, viisauden jumalatar.
Vierailija kirjoitti:
Athena on mielestäni tavattoman kaunis nimi. Merkityskin on kaunis, viisauden jumalatar.
Ja sitten se lausutaan Atteena, kahdella ja puolella teellä suomalaisittain, eikä enää olekaan niin kaunis.
Daphne oli lapsen koulukaverin nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helena.
Helena kuulostaa minun korvaani vähän liikaa vanhemman naisen nimeltä, kiitos kuitenkin ehdotuksesta! Vanhenee se tyttäresikin. Helena on ajaton kaunis nimi. Eikä vielä muotivillitys, vaikka pikku Helenoita onkin jo trendi-ihmisillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna, Sofia, Helena, Maria, Xenia (myös vanha venäläis-suomalainen ortodoksinimi), Jaana (Jana), Teresa, Ulla (Oulla), Julia, Elena/Eleni, Lisa, Veronika
Tässä nyt ainakin jotain jotka käy kummallakin kielellä. Terkkuja tutuille Kyprokselle!
Teresa rules ! Taalasmaakin ok
Lapsen syntymäpäivän pyhimyksen nimi, tai sen naispuolinen versio.
Muita kivoja nimiä: Faidra, Despina, Andri, Irini, ....
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei kreikkalainen ole kiinnostunut lapsensa nimestä. Yleensä perinteeseen kuuluu olla ylpeä sukunsa nimistä ja antaa lapselleen vanhemman nimi.
Näin on. Heillä on tapana antaa esikoispojalle isänpuoleisen isoisän nimi ja esikoistytölle isoäidin nimi äidin puolelta, eli siis minun äitini nimi. Äitini nimi on Päivi, joten no... Ei tule kysymykseenkään. :D
Usein annetaan myös muiden sukulaisten tai pyhimysten nimiä, ja me olemmekin päättäneet antaa mieheni äidin nimen tyttären toiseksi nimeksi. Täytyy muistaa, että nimeämme tytön myös osaksi suomalaisen perinteen mukaan (olenhan itse suomalainen) joten olemmme yksimielisesti pyytyneet ratkaisuun että tyttö saa ihan ikioman kutsumanimen.
Muistathan myös, että vaikka mieheni on tietyn kansalaisuuden edustaja, on hän silti yksilö. Kaikki kreikkalaiset eivät ole samanlaisia eivätkä omaa samoja mielipiteitä, kuten eivät kaikki suomalaisetkaan. :)
Ap
Annika on vanha illyyrialainen nimi.