Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin osaat suvaita itseäsi älykkäämpiä ihmisiä?

Vierailija
02.11.2018 |

Hyväksytkö älykkäämpien ihmisten erilaisuuden?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on monenlaista ja niitä eri älykkyyden saroja voi erikseen aina kunnioittaa.

Tämä on totta. Esim. yliopistolla törmää tällaisiin (kin). Ihmisillä on kyllä kirjaviisautta päässään suunnattomat määrät, mutta sitten puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat. Ja tämä ei nyt tietenkään ole mikään yleisin ihmisryhmä siellä, mutta valitettavankin huomatttava.

Käytöstavat liittyvät älykkyyteen yhtä vähän kuin amerikan entisten presidenttien järjestyksen osaaminen

Ei se nyt kovin viisasta vaikutelmaa kenellekään sinusta anna, jos esim. etuilet jonossa ja huudat vielä kaikki muutkin jonon perässä olevat seuralaisesi siihen perääsi.

Tässä vain yksi kokemus nyt tuolta yliopistolta, ihan johtavan ja paljon siteeretun tutkijan käytöksestä.

viisaus ja älykkyys ovat täysin eri asia.

Vierailija
82/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen typeryyden huomaa silloin kun keskustelet persujen äänestäjien kanssa jolloin sinun asiasi nonseleerataan pelkkänä mielipiteenä, esim. liittyen ay liikkeen merkitykseen suomalaisessa työeduissa, tai esim demokratisessa pienten firmojen työntekijöiden kuulemisen vaatimisessa työehtojen heikennysten suhteen. 

Todella kätevästi itse yhdistit tietyt mielipiteet älykkyystasoon, eli teit paitsi saman, mitä kritisoit (nonseleerasit näkemykset pelkkänä mielipiteenä) ja vieläpä samalla nostit omat mielipiteesi ja siis itsesi toisten yläpuolelle 

Kyse ei ole mielipiteistä vaan faktoista joita ei hyväksytä koska ne esitetään mielipiteinä.

Olisit sitten kirjoittanut niin, jos sitä tarkoitit. Sinähän otit esimerkiksi omat mielipiteesi esim. työmarkkinapoliittisista kysymyksistä. Niitä mielipiteitä (kuinka tulisi toimia) ei voi faktoina pitää minkään yleisen määritelmän mukaan. 

Faktojen tyrmäämisestä mielipiteinä olen muuten kyllä samaa mieltä. Se varmasti on yleisempi ilmiö tyhmempien keskuudessa, mutta toki sitä tapahtuu kaikissa ihmisryhmissä, jos esimerkiksi poliittinen, uskonnollinen tai muu aate on ehtinyt tehdä pesän aivopoimustoon. Älykkäätkin voivat olla hölmöjä ja hurahtaa järjettömyyksiin. 

Vierailija kirjoitti:

Persuista voi sanoa ihan rellisesti sen että saa olla aika yksinkertainen jos ei näe tämän puolueen lyhytnäköisyyttä kommenteissa sekäö agendoissa. Kyse on ehdottomasti siitä että vastustetaan muita ihan opponoimisen ilosta eikä älykkäämmän vastauksen takia.

Pääasiassa noin. Tosin on heillä yksi oma agendansakin, eli xenofobia. Puolueista ylipäänsä puhutatessa, on muistettava, etteivät ne poliitikot ja johtajat puolueissakaan välttämättä penaalin ihan terävimpiä kyniä ole; eivät suuria haasteita ratkomaan kykeneviä mastermindeja, vaan enemmänkin ihmisiin vetoavia miellyttäviä hyviä puhujia. Ja vaikka olisivatkin, niin ylivoimainen enemmistö on keskimääräis-normaaliälyisiä ja sen alle, joilta liian suuret ja mutkikkaat ideat menevät täysin käsittämättöminä kokonaan ohi. Keskivertoon ja vähän yksinkertaisempaan äänestäjään vetoaa parhaiten sellainen yliyksinkertaistettu ydinlausepopulismi, jolla Soini Persutkin nosti merkittäväksi jytkyttäjäksi. Samaa harjoitetaan kaikissa puolueissa, vaikka taustalla olisikin vähän korkeampia tavoitteita poliittisessa ohjelmassa. Koska kaikkien äänet tarvitaan, myös typerysten. Eli tarkoitan siis sanoa, että politiikka ylipäänsä painottuu valitettavasti typeryksien mukaan mitoitettuun käsite- ja keskusteluavaruuteen. Sen seurauksena saadaankin sitten hauskaa debattia somessa ja telkkarissa varsinkin vaalien alla, kun kahdeksan istuu rivissä kilpahuutaen toistensa päälle iskulauseita, sutkautuksia ja hienovaraisia pilkkalauseita. 

lähinnä kertoo yksinkertaisuudesta, jos ei nää vapaan m.aahanmuuton lopettamiselle muuta syytä kuin xenofobia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koskaan tavanneeni itseäni älykkäämpiä ihmisiä. Luulen kuitenkin, että suvaitsen hyvin. Olisi varmasti mielenkiintoista kokea moinen, se voisi avartaa maailmaa.

Ovatko sosiaaliset ympyräsi tosi pienet? Mitä teet, mikä on koulutuksesi, keitä kaverisi ovat?

En tiedä ovatko ne tosi pienet. Riippunee vertailukohteesta. Olen korkeakoulutettu ja työskentelen korkeakoulutettujen kanssa teknisen alan yrityksessä josta omistan osan. Olen politiikassa ja järjestötoiminnassa aktiivinen. Suurin osa kavereistani on yliopistosta tai eri työpaikoista kertyneitä tuttuja, politiikasta tuttuja sekä järjestöaktiiveja. Yksi lapsuuden kaveri on yhä läheinen ja parin kanssa olen tekemisissä satunnaisesti. Hyviä kavereita ei ole montaa, tuttavatasolla runsaasti. Pointtini oli kuitenkin se, että olen niin älykäs, että en ole tietääkseni tai todennäköisesti kohdannut älykkäämpää. Toki se on mahdollista, eihän kaikki tiedä ÄO:taan eivätkä äärimmäisen älykkäät sitä yleensä mitenkään näytä tai tuo esiin normaalikanssakäymisessä. Älykkäät joutuvat sopeutumaan tavisten maailmaan ja tapoihin, jos haluavat pärjätä ihmisten kanssa.

Vierailija
84/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain tietyllä osa-alueella hyvinkin älykkyyttä osoittava henkilö saattaa yllättäen olla sosiaalisilta taidoilta tyrmistyttävän kömpelö. Sosiaalisilta taidoiltaan älykäs ja osaava on siinä mielessä onnellisessa asemassa, että hänen seuraansa hakeutuvat helpommin myös eri taitojen saajat joilta sosiaalisesti älykäs voi oppia. Hän kun ei elä missään "oman erityisosaamisensa " umpiossa vaan vuorovaikutuksessa.

Monet vaikkapa nyt huippu-urheilijat saattavat , keskittyessään ja panostaessaan yhden taidon huippuosaamiseen, olla urheilu-uransa jälkeen sosiaalisesti aivan eksyksissä, koska minäkuva on niin kiinteästi muodostunut huippuosaajan identiteettiin että normi ihmissuhde ja vuorovaikutustaidot on opeteltava uudelta pohjalta, ilman imagon tuomaa taakkaa.

sosiaalisilla taidoilla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Tulee jo ilmi kohdassa "taito".

Miksi mielestäsi siis puhutaan sosiaalisesti"lahjakkaista" ? Jos kyse tosiaan on ainoastaan samanlaisesta taidosta kuin esim taito käydä vessassa? 

Minä olen muiden mielestä lahjakas sulkapallossa. Olenko siis sulkapallollisesti älykäs?

ohis

Olet. Samoin kuin on verbaalista lahjakkuutta (älykkyyttä ymmärtää sanat ) Musiikillista lahjakkuutta (älykkyyttä ymmärtää nuotit) , liikunnallista lahjakkuutta (koordinaatiokyky sulkapallopelissä on älykkyyttä, ennakointi jne ).

Eli käytännössä älykkyys on niin laaja käsite, että kaikki ovat älykkäitä mutta eri tavoin. Entä sitten jos haluan verrata sulkapallollista älykkyyttäni puolison musikaaliseen älykkyyteen tai kaverin sossutukiälykkyyteen. Miten vertailu onnistuu?

No se onnistuu esimerkiksi vertaamalla sulkapallollista älykkyyttäsi asioiden saivarteluälykkyyteen.

Vierailija
85/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koskaan tavanneeni itseäni älykkäämpiä ihmisiä. Luulen kuitenkin, että suvaitsen hyvin. Olisi varmasti mielenkiintoista kokea moinen, se voisi avartaa maailmaa.

Ovatko sosiaaliset ympyräsi tosi pienet? Mitä teet, mikä on koulutuksesi, keitä kaverisi ovat?

En tiedä ovatko ne tosi pienet. Riippunee vertailukohteesta. Olen korkeakoulutettu ja työskentelen korkeakoulutettujen kanssa teknisen alan yrityksessä josta omistan osan. Olen politiikassa ja järjestötoiminnassa aktiivinen. Suurin osa kavereistani on yliopistosta tai eri työpaikoista kertyneitä tuttuja, politiikasta tuttuja sekä järjestöaktiiveja. Yksi lapsuuden kaveri on yhä läheinen ja parin kanssa olen tekemisissä satunnaisesti. Hyviä kavereita ei ole montaa, tuttavatasolla runsaasti. Pointtini oli kuitenkin se, että olen niin älykäs, että en ole tietääkseni tai todennäköisesti kohdannut älykkäämpää. Toki se on mahdollista, eihän kaikki tiedä ÄO:taan eivätkä äärimmäisen älykkäät sitä yleensä mitenkään näytä tai tuo esiin normaalikanssakäymisessä. Älykkäät joutuvat sopeutumaan tavisten maailmaan ja tapoihin, jos haluavat pärjätä ihmisten kanssa.

AO ei kerro älykkyydestä mitään, vaan se kertoo opituista matemaattisista kaavoista ja loogisista päättelyistä tyyliin ristisanatehtävä.

ÄO testien mukaan viidakossa kasvanut ei voi olla älykäs, koska ei osaa samaa loogismatemaattista päättelyä mitä nykymaailma vaatii. AO sanoo jump...and you jump high. 

T. Eri

Vierailija
86/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on monenlaista ja niitä eri älykkyyden saroja voi erikseen aina kunnioittaa.

Tämä on totta. Esim. yliopistolla törmää tällaisiin (kin). Ihmisillä on kyllä kirjaviisautta päässään suunnattomat määrät, mutta sitten puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat. Ja tämä ei nyt tietenkään ole mikään yleisin ihmisryhmä siellä, mutta valitettavankin huomatttava.

Käytöstavat liittyvät älykkyyteen yhtä vähän kuin amerikan entisten presidenttien järjestyksen osaaminen

Ei se nyt kovin viisasta vaikutelmaa kenellekään sinusta anna, jos esim. etuilet jonossa ja huudat vielä kaikki muutkin jonon perässä olevat seuralaisesi siihen perääsi.

Tässä vain yksi kokemus nyt tuolta yliopistolta, ihan johtavan ja paljon siteeretun tutkijan käytöksestä.

viisaus ja älykkyys ovat täysin eri asia.

Joopa joo. Ja näppärä on eri asia kuin nokkela.

Vierailija
87/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AO ei kerro älykkyydestä mitään, vaan se kertoo opituista matemaattisista kaavoista ja loogisista päättelyistä tyyliin ristisanatehtävä.

ÄO testien mukaan viidakossa kasvanut ei voi olla älykäs, koska ei osaa samaa loogismatemaattista päättelyä mitä nykymaailma vaatii. AO sanoo jump...and you jump high. 

T. Eri

Kuinka vaatimaton tulos johtaa moiseen katkeroitumiseen?

Vierailija
88/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaverini oli varmasti minua älykkäämpi.

Kävi aina Mensan tilaisuuksissa ja puhui mensalaisuudestaan.

Silti... Mielestäni hän oli tyhmä kuin saapas. Vähän liioiteltuna.

Työmme on vaativaa ongelmanratkaisua IT-alalla ja hänellä oli aina jotain mitä ei vaan osannut. Tarvitsisi apua vähän väliä ja silloin joutui todellakin vääntämään ratakiskoa.

Joskus filosofisissa kahvikeskusteluissa puhui ihan fiksujakin mutta saattoi heti seuraavassa lauseessa olla täysi punaniska ja omata todella ahtaita näkemyksiä.

Vierailija
89/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

128. Miksi kuvittelet että olen katkera. Nimessä lukee älykkyysOSAMÄÄRÄ, ei älykkyys, mieti hieman sitä. Jos ottaisit asioista selvää huomaisit että nämä testi tulokset vaihtelevat maiden mukaan. Vain tiettyyn maahan suunnitellut testit kertovat tietyn maan kehitystason mukaisesta opin sisäistämisestä. Kun näitä testejä siirtää rajan yli ollaan siellä toisissa asioissa "älykkäämpiä", eli ne ovat paremmin hallussa ja toisissa huonompia eli "tyhmempiä".... Väännänkö lisää rautalangasta sinulle?

Vierailija
90/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työkaverini oli varmasti minua älykkäämpi.

Kävi aina Mensan tilaisuuksissa ja puhui mensalaisuudestaan.

Silti... Mielestäni hän oli tyhmä kuin saapas. Vähän liioiteltuna.

Työmme on vaativaa ongelmanratkaisua IT-alalla ja hänellä oli aina jotain mitä ei vaan osannut. Tarvitsisi apua vähän väliä ja silloin joutui todellakin vääntämään ratakiskoa.

Joskus filosofisissa kahvikeskusteluissa puhui ihan fiksujakin mutta saattoi heti seuraavassa lauseessa olla täysi punaniska ja omata todella ahtaita näkemyksiä.

Joo. Yksi työpaikan älykkö joka mainosti mensatuloksiaan samalla alentuvasti muihin suhtatuen, ei älynny vessaharjan tarkoitusta. Kiva mennä älykön jälkeen miestenhuoneeseen, kun intelligentin paksut jarruraidat koristi pönttöä joka vtun kerta.

Vierailija
91/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Kuka mielestäsi ja miksi on katkeroitunut? Mistä viestin kohdasta päättelet niin.

Älykäs ihminen ei oleta asioista. Hän luottaa vallitseviin faktoihin.

Vierailija
92/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

128. Miksi kuvittelet että olen katkera. Nimessä lukee älykkyysOSAMÄÄRÄ, ei älykkyys, mieti hieman sitä. Jos ottaisit asioista selvää huomaisit että nämä testi tulokset vaihtelevat maiden mukaan. Vain tiettyyn maahan suunnitellut testit kertovat tietyn maan kehitystason mukaisesta opin sisäistämisestä. Kun näitä testejä siirtää rajan yli ollaan siellä toisissa asioissa "älykkäämpiä", eli ne ovat paremmin hallussa ja toisissa huonompia eli "tyhmempiä".... Väännänkö lisää rautalangasta sinulle?

Tiedätkö, mitä osamäärä tarkoittaa? Tiedätkö, mitä äo:n numeroarvo tarkoittaa, ja mitä sen lisäksi on tiedettävä? Tiedätkö, miten äo mitataan? Tiedätkö, miten maakohtaiset tulokset kalibroidaan? Jos tiedät kaiken tämän, hieno juttu, voit vääntää rautalangasta ne minulle, vaikka se tarpeetonta onkin. Jos et tiedä, ei kannata alkaa pätemään ollenkaan. 

Vinkkinä sanottakoon vielä, että äo-testi nimenomaan ei mittaa opittuja tietoja, vaan aivojen tietojenkäsittelykykyä. Tässä valossa voit sitten miettiä niitä rautalankojasi.

Vierailija
93/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Tiedätkö, mitä osamäärä tarkoittaa? Tiedätkö, mitä äo:n numeroarvo tarkoittaa, ja mitä sen lisäksi on tiedettävä? Tiedätkö, miten äo mitataan? Tiedätkö, miten maakohtaiset tulokset kalibroidaan? Jos tiedät kaiken tämän, hieno juttu, voit vääntää rautalangasta ne minulle, vaikka se tarpeetonta onkin. Jos et tiedä, ei kannata alkaa pätemään ollenkaan. 

Vinkkinä sanottakoon vielä, että äo-testi nimenomaan ei mittaa opittuja tietoja, vaan aivojen tietojenkäsittelykykyä. Tässä valossa voit sitten miettiä niitä rautalankojasi.

Mieti hieman lisää. Äo jumalan luoma kaiken kattava testisi on humpuukia. Uskotko muihinkin satuihin? Vaatii hieman lisää ajattelua taholtasi että ymmärrät satusi naurettavuuden ja rautalanka oli vitsi en todellakaan ala tuhlaamaan aikaa vänkäämiseen jonkun asioista mitään tietämättönmän äo-uskovaisen kanssa jolle todellisuus on liian vaikeaa ymmärrettäväksi siksi tukeudutaan semitieteelliseen taikauskoon.

Vierailija
94/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo testin puolustelija, pythagoraanlauseen tietäminen ei merkitse mitään vai? Älykäshän päättelisi tämä kuten pythagorakin. Nyky ihmisenä oletettavasti aika paljon pythagoraa nopeammin vai?

Vierailija
95/95 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Suosittelen, että säästät ÄO-testirahat vaikka kaljaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän