Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Työtön yh, odottaa viidettä lastaan, 17v tyttärellä 2-vuotias poika. Miksei yllätä yhtään?
Sama oli viime vuonna. Nyt erotuksena että on se viides tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talous on tiukilla ja tulee sairaalakäyntejä, toimeentulotukena ne maksetaan joten ne ei taloudellisesti tiukenna yhtään. Jos rasitus on henkistä, kirjoitetaan se eikä satuilla että käy ennestään heikon talouden päälle.
Joku täällä sanoi, että lääkkeet ja lääkärikäynnit korvataan toimeentulotuesta. Meillä tilanne on se, että tuloni ovat 2e verran yli toimeentulotukeen oikeuttavan rajan. Näin ollen maksan omat ja lapseni lääkkeet ja lääkärikäynnit itse. Toimeentulotuella saisin käytännössä saman rahan ja nämä mainitut ilmaiseksi.
Ohis, mutta saisit toimeentulotukea niiden lääkärikäyntien ja reseptilääkkeiden verran, jos vain hakisit laskujen/kuittien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla oli yksi perhe kerjäämässä ruoka-apua vaikka perheen isä käyttää vaatekokoa 5XL, jotenkin en usko että ovat oikeasti ruokapulassa jos on varaa syödä itsensä ton kokoiseksi :D
Samoin aika monet jouluapua pyytävät mammat ovat laittaneet kookseen XL tai XXL. Tai samassa perheessä 12- ja 16-vuotiaiden tyttöjen vaatekoot L ja XL. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole, oli kuinka varaton tahansa. Näille ei tosiaankaan tulisi viedä kinkkuja ja suklaata vaan jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaupungissa löytyi yksi yh-äiti yhden 2-vuotiaan kanssa jota voisin tukea.
Muut lähellä olevat eivät saa minua ainakaan auttamaan. Esim. 7-lapsinen perhe, jolla taustalla _vuosien_ talousvaikeudet (mainitaan ilmoituksessa). Silti kaksi lapsista on alle 5-vuotiaita, nuorin vauva vielä. Miksi niitä lapsia pitää tehdä kun kerran vuosia ollut vaikeuksia elättää perhettä?Sinällään silmiin osuuneet toiveet on olleet kohtuullisia, tosin joulukoristeiden pyytäminen ihmetyttää aina. Missä vanhat koristeet ovat, vaikka juuri tuossa mainitsemassani 7-lapsisessa perheessä?
Kaikki eivät pysty eivätkä halua m ur h ata (ab ortti) edes vahinkolapsiaan. Vuosien talousvaikeudet johtuvat pienistä tuloista. Itselleni kertyi vuokrankorotuksista johtuen velkaa useampi tonni ja maksoin niitä useita vuosia johtuen juuri olemattomista tuloista. Tyhjästä kun on paha nyhjästä.
Ei niitä vuokria nyt niin paljoa voi korottaa että niitä joutuu useita vuosia maksamaan. Kyllä niissä on ihan viralliset rajat paljonko saa vuosittain korottaa. Kai ilmoitit Kelaan asumistukea varten korotuksesta? Jos velkaa ehti tulla monta tonnia niin siinä ajassa olisi ehtinyt muuttaa jo moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo villasukkajuttu on? Katsoin lähistöltä kaksi perhettä ja molemmissa toivottiin villasukkia lahjaksi lapsillekin eikä juuri muuta.
Tämä on ilmeisesti jotain säälinkerjäämisjuttu. Koitetaan erottua vaatimattomuudella, ja sitten jos joku hyväuskoinen menee lankaan niin luultavasti vaatimuslista kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Miksi noissa on joka vuosi samat tapaukset?
Meinaatko että työtön viiden lapsen yh-äiti kyllä vuodessa pystyisi rikastumaan jos vähän yrittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaupungissa löytyi yksi yh-äiti yhden 2-vuotiaan kanssa jota voisin tukea.
Muut lähellä olevat eivät saa minua ainakaan auttamaan. Esim. 7-lapsinen perhe, jolla taustalla _vuosien_ talousvaikeudet (mainitaan ilmoituksessa). Silti kaksi lapsista on alle 5-vuotiaita, nuorin vauva vielä. Miksi niitä lapsia pitää tehdä kun kerran vuosia ollut vaikeuksia elättää perhettä?Sinällään silmiin osuuneet toiveet on olleet kohtuullisia, tosin joulukoristeiden pyytäminen ihmetyttää aina. Missä vanhat koristeet ovat, vaikka juuri tuossa mainitsemassani 7-lapsisessa perheessä?
Kaikki eivät pysty eivätkä halua m ur h ata (ab ortti) edes vahinkolapsiaan. Vuosien talousvaikeudet johtuvat pienistä tuloista. Itselleni kertyi vuokrankorotuksista johtuen velkaa useampi tonni ja maksoin niitä useita vuosia johtuen juuri olemattomista tuloista. Tyhjästä kun on paha nyhjästä.
Ei niitä vuokria nyt niin paljoa voi korottaa että niitä joutuu useita vuosia maksamaan. Kyllä niissä on ihan viralliset rajat paljonko saa vuosittain korottaa. Kai ilmoitit Kelaan asumistukea varten korotuksesta? Jos velkaa ehti tulla monta tonnia niin siinä ajassa olisi ehtinyt muuttaa jo moneen kertaan.
Ei ole sellaista lakia, joka estää korotukset, ei ole. Tämä asia tarkistettiin. Kelalla on tukikatto, jossa tietyn summan yli menevää osaa vuokrasta ei huomioida. Kun asuntoja ei ole vapaana niin on vähän vaikea muuttaa. Olette te ihme-epeleitä täällä AV:llä kun viranomaisilta saadut tiedot eivät teille kelpaa vaan te tiedätte aina paremmin. Vapaana on ollut isompia ja kalliimpia asuntoja, mutta sehän ei tilannetta olisi muuttanut miksikään, lähinnä pahentanut. Kun ilmoitetaan, että vapaita asuntoja ei tällä hetkellä ole ja jonotusnumerosi on 1120 ja oletettava jonotusaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen niin asia on silloin juuri niin, eikä niin kuin AV-tuomitsijat harhaisissa päissään kuvittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista lakia, joka estää korotukset, ei ole. Tämä asia tarkistettiin. Kelalla on tukikatto, jossa tietyn summan yli menevää osaa vuokrasta ei huomioida. Kun asuntoja ei ole vapaana niin on vähän vaikea muuttaa. Olette te ihme-epeleitä täällä AV:llä kun viranomaisilta saadut tiedot eivät teille kelpaa vaan te tiedätte aina paremmin. Vapaana on ollut isompia ja kalliimpia asuntoja, mutta sehän ei tilannetta olisi muuttanut miksikään, lähinnä pahentanut. Kun ilmoitetaan, että vapaita asuntoja ei tällä hetkellä ole ja jonotusnumerosi on 1120 ja oletettava jonotusaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen niin asia on silloin juuri niin, eikä niin kuin AV-tuomitsijat harhaisissa päissään kuvittelevat.
Mikä estää hakemasta asuntoa yksityisiltä? Siellä ei ole jonotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että työtön viiden lapsen yh-äiti kyllä vuodessa pystyisi rikastumaan jos vähän yrittäisi?
Se viiden lapsen yh voisi opetella elämänhallintaa. Miksi hankkia viisi lasta, jos talous on retuperällä? Miksi hankkia lapset miehen/miesten kanssa, jotka eivät kykene elättämään perhettään ja joiden kanssa suhde ei kestä? Jos se yh on vuodesta toiseen työtön niin mitä konkreettista hän on tehnyt oman työllistymisensä edistämiseksi? Vai onko lasten tehtailu mennyt kaiken edelle?
Jos rahasta on tiukkaa niin miksi yh ei ole säästänyt esim. 10 euroa kuukaudessa? Joulun tullen hänellä olisi satanen taskussa, jolla saisi kaikille viidelle lapsille lahjat ja jouluruokaakin. Kuinka paljon yh:lla menee vuoden aikana viinaan, tupakkiin, viihteelle, kampaajalle, tekoripsiin, uusiin vaatteisiin yms. mitä hän ei ihan oikeasti tarvitse?
Mulla on vain hyviä kokemuksia tästä jutusta, asun Oulun lähellä (jos alueella voi olla asiaan merkitystä)
Viime vuonna vein jouluherkkuja ja joulukoristeita nuorelle perheelle. Heillä oli kaksi pientä lasta, joille ostin lahjoja. Vanhemmilla oli fyysisiä terveydellisiä ongelmia.
Ovella vastassa olivat äiti ja lapset, jotka olivat niin innoissaan että hyppivät ja pomppivat. Jäi todella hyvä mieli. Pari päivää myöhemmin sain puhelimeen kuvan paikalleen laitetuista joulukoristeista ja jouluaattona kuvan lapsista leikkimässä minun lahjoittamalla leluilla. Noita en tietenkään pyytänyt, mutta tuli hyvä mieli ja sellainen olo että apu meni oikeasti oikeaan paikkaan.
Tänä vuonna laitoin viestin samalle perheelle ja he totesivat että asiat ovat nykyään paremmin ja toivoivat että annan avun sitä enemmän tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo villasukkajuttu on? Katsoin lähistöltä kaksi perhettä ja molemmissa toivottiin villasukkia lahjaksi lapsillekin eikä juuri muuta.
Tämä on ilmeisesti jotain säälinkerjäämisjuttu. Koitetaan erottua vaatimattomuudella, ja sitten jos joku hyväuskoinen menee lankaan niin luultavasti vaatimuslista kasvaa...
Koskaan kukaan auttamani perhe ei ole alkanut vaatimaan mitään enempää. Ehkä minulla on vain ollut hyvä tuuri tai ehkä tässä on jotain alueellisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeät vauhdissa. Ne joita mieluiten auttaisi taitavat ihmisinä olla enemmän sellaisia, jotka pitävät tuota kerjäämisenä ja mieluummin pärjäävät joulunakin sillä vähällä, mitä on. Varmasti tuolla siis niitä aidosti tarvitseviakin on, sääli vaan että ahneet elämänhallintaongelmaiset ovat pilanneet koko konseptin eikä kenenkään tarinaan voi luottaa.
Totta. Auttaisin mielelläni jotakuta, jonka tarinan pysyisin henkilökohtaisesti varmistamaan. Näihin yleisiin kerjuisiin en lähde auttajaksi.
Mä vien jouluisin apua asunnottomille VVA ja Hesylle. Siitä tulee aina tosi hyvä mieli. Lapsiperheillä on kuitenkin aina yhteiskunnan tukiverkot apuna esim. lapsilisien muodossa. Nämä mainitsemani siis Helsingissä ja sitten vielä lisäksi se vanhukselle kukkalähetys.
Inhottavasti täällä enimmäkseen lytätään koko konsepti ja tuomitaan kaikki apua tarvitsevat "pahoiksi".
Minulla on tästä ainoastaan hyvää kokemusta ja luen näitä viestejä ihan ihmeissään. Ilmeisesti minulla on vain ollut tosi hyvä tuuri autettavien kanssa. Mietin myös sitä että voisiko tässä olla alueellisia eroja? Pienemmälla paikkakunnalla kynnys avun hakemiseen voi olla suurempi. Eikä kehdata alkaa pyytämään liikoja koska ns kaikki tuntevat toisensa.
Toivottavasti silti jotkut jaksavat ja haluavat auttaa, koska joukossa on oikeasti ihania perheitä.
Tämän vuoksi mulla on ollut tapana auttaa paikallista kissalaa ja muita eläinkoteja jouluisin. Konkreettisin asioin. Elukat ainakin ovat syyttömiä kohtaloonsa eikä tarvitse miettiä kuka on vaan elämänhallintaongelmainen tai ahne oikeiden syiden sijaan.
Toki syyttömiä ne lapset on aikuisten elämänhallintavaikeuksiin mutta ärsyttää kun jotain 5e pikkuautoa tullaan hakemaan 8e röökipaketti taskussa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viiden lapsen yh voisi opetella elämänhallintaa. Miksi hankkia viisi lasta, jos talous on retuperällä? Miksi hankkia lapset miehen/miesten kanssa, jotka eivät kykene elättämään perhettään ja joiden kanssa suhde ei kestä? Jos se yh on vuodesta toiseen työtön niin mitä konkreettista hän on tehnyt oman työllistymisensä edistämiseksi? Vai onko lasten tehtailu mennyt kaiken edelle?
Jos rahasta on tiukkaa niin miksi yh ei ole säästänyt esim. 10 euroa kuukaudessa? Joulun tullen hänellä olisi satanen taskussa, jolla saisi kaikille viidelle lapsille lahjat ja jouluruokaakin. Kuinka paljon yh:lla menee vuoden aikana viinaan, tupakkiin, viihteelle, kampaajalle, tekoripsiin, uusiin vaatteisiin yms. mitä hän ei ihan oikeasti tarvitse?
Viidennestä lapsesta saa 172,69 eur + yh-korotus 53,30 eur lapsilisää.
Neljännestä lapsesta 153,24 + 53,30
Kolmannesta 133,79 + 53,30
Toisesta 104,84 + 53,30
Ensimmäisestä 94,88 + 53,30
Laskekaapa yhteen. Tuo summa lävähtää tilille ennen joulua ja 11 kuukauden ajan ennen sitä. Vuodesta toiseen sama. Jos ei tuosta saa omille lapsilleen edes yhtä lahjaa ja jouluruokia niin lastensuojelun olisi varmaan aiheellista puuttua asiaan.
Tuon rahamäärän lisäksi hän saa joka kuukausi elatusmaksut. Jos ne tulevat Kelalta, summa on 156,39 euroa per lapsi eli kertaa viisi. 781,95 euroa.
Varmaankin hän saa myös asumistuen ja työmarkkinatukea lapsikorotuksilla.
Ja veronpalautuksetkin maksetaan joulukuussa.
Olen osallistunut kahtena jouluna ja osallistun taas. Aiempina jouluina apu on mennyt mielestäni oikeaan osoitteeseen. Olen itse vienyt ruokaa ja lahjoja apua pyytäneille ja tavannut heidät. Lahjatoiveet ovat olleet vaatimattomia, juurikin sukkaa, hygieniatuotetta, ruokaa, jokin lelu. En kovin tarkkaan halua kuvailla perheitä, joita olen auttanut, mutta oikea hätä niissä on ollut. Esimerkiksi perheessä pienet lapset, toinen vanhemmista sairastunut vakavasti, tuet laahaavat, äiti äityslomalla, ei ole tukiverkostoa, ei ole mistä ottaa. Elämä on pärjäämistä päivästä toiseen ja pelkoa siitä, että jotain menee rikki. Meillä on sellainen ajatus, että yhteiskunta tukee perheitä paljon anteliaammin mitä todellisuudessa tapahtuu. Tuilla pyritään kustantamaan perustarpeet ja niin sen tuleekin olla, mutta elämä ei silloin ole kovinkaan rikasta sisällöltään. Lisäksi on sellainen ajatus, että sitä vaan kävellään kirpparille, joka sijaitsee siinä ihan vieressä luonnollisesti ja sieltä rekistä tai pöydältä vaan napataan se omalle lapselle sopiva vaate kuin vaatekaupasta konsanaan. Tuurillahan kirppareilla mennään. Jos lapsella on vaikka haalari mennyt rikki, on tuurista kiinni, että sattuu löytämään sopivan kokoisen haalarin kirppikseltä. Köyhissä perheissä ei ole mahdollisuuksia ostella haalareita pinoon pahan päivän varalle. Vaatteita ostetaan tarpeeseen.
Yksi perhe, jonka luo vein ruokaa ja lahjat viime vuonna yritti pärjätä ilman pesukonetta 3 pienen lapsen kanssa. Eivät he sanoneet mitään pesukoneesta, minä kysyin, kun eteisessä oli pesukone johdot ja letkut teipattuna. Olivat pyytäneet apua sosiaalitoimesta, mutta eivät olleet saaneet, koska kelan muut käsittelyt olivat kesken ja myöhässä perheen isän vakavan sairastumisen diagnoosin vaihduttua. Tätäkään ei moni tiedä, että sairauspäivärahat voivat katketa kun diagnoosi muuttuu. Edessä on uusi käsittely ja sen aikana pitää sitten pärjätä miten taitaa. Tuon perheen onneksi meillä sattui olemaan itsellä sellainen tilanne, että olimme muuttamassa ja vanha pesukone ei mahtunut uuden kodin pesukoneelle varattuun tilaan, joten kysyimme jos he haluaisivat ottaa vastaan pesukoneemme. Perheen isä oli katsonut tori.fistä mitä vastaavasta pyydetään siellä ja he tarjoutuivat oma-aloitteisesti maksamaan pesukoneesta 10 euroa kuussa, kunnes euromäärä tulisi täyteen. Pesukone vaihtoi omistajaa, mutta emme ottaneet siitä mitään rahaa vastaan.
Olen itse sosiaalialan ihmisiä ja tiedän hyvin miten paljon tukia ja etuisuuksia käytetään hyväksi, mutta sellaisenkin takana on yleensä muuta. Toivottavasti ihmiset jaksavat vielä auttaa toisia. Se pienikin ele voi merkitä saajalleen paljon ja kertoo siitä, että on ihmisiä, jotka välittävät. Se voi jonkun elämässä olla suurempi asia kuin uskotkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh... Miksi et muuttanut varojesi mukaiseen asuntoon? Haitko kaikki asianmukaiset tuet? Käytitkö rahasi turhuuksiin?
:D Voi luoja teitä aivottomia.. Ei niitä asuntoja niin vain vaihdota lennosta. Ensin pitää jonottaa.
Siis mitä h e l v e t t i ä sä nyt oikein selität? Jos asunto on liian kallis, sä muutat halvempaan?!? Onko sulla jäänyt yläaste kesken vai miten sä et nyt tajua? Sä et jonota ja kerää velkaa vaan sä muutat siihen mitä saat, vaikka se olis sit missä ja lähdet siitä sit rakentamaan elämääs eteenpäin. Siinä halvemman sä sit jonotat.
Mä voin maksaa sulle jonkun rahanhallintakurssin. Tai jos käyt vaikka sen peruskoulun loppuun, meillä oli aikoinaan joku Taloustieto tai vastaava, annettiin hyvä vinkki että pitää elää varojensa mukaan..
Vierailija kirjoitti:
Inhottavasti täällä enimmäkseen lytätään koko konsepti ja tuomitaan kaikki apua tarvitsevat "pahoiksi".
Minulla on tästä ainoastaan hyvää kokemusta ja luen näitä viestejä ihan ihmeissään. Ilmeisesti minulla on vain ollut tosi hyvä tuuri autettavien kanssa. Mietin myös sitä että voisiko tässä olla alueellisia eroja? Pienemmälla paikkakunnalla kynnys avun hakemiseen voi olla suurempi. Eikä kehdata alkaa pyytämään liikoja koska ns kaikki tuntevat toisensa.
Toivottavasti silti jotkut jaksavat ja haluavat auttaa, koska joukossa on oikeasti ihania perheitä.
Konsepti on hyvä.
Minun kokemukseni on tämä:
Muistaakseni 5 pakettia olen lähettänyt jouluavun kautta. Yhdeltä tuli palautetta, jonka perusteella oli vilpittömästi ilahtunut juuri minun paketistani, pari vastasi jotain "perille tuli" ja kaksi ei vastannut yhtään mitään. Paketin seurantatiedoista näin, että olivat käyneet hakemassa.
Tuleeko niitä paketteja todella niin paljon, että ei viitsitä edes jokaiselle paketin lähettäjälle pistää viestiä "kiitos"?
Mielestäni näissä avustuksissa pitäisi lapsille antaa lahjaksi jotain vähän hienompaa ja kalliimpaa kuin mitä vanhempien tuloilla on varaa ostaa. Ei nyt mitään älytöntä kuitenkaan. Lasten vika ei ole jos vanhemmat ei osaa talouden pitoa, on varmaan kiva saada se adidas-huppari prisma-hupparin sijaan välillä. Tosin niitä merkkivaatteita esim Adidas ja Puma saa tosi halvalla jos etsii tarjouksia tai outlet nettikaupoista. Kympillä saa jo t-paidan tai pipon jos käyttää aikaa ja vaivaa. Työttömänä on aikaa kiertää kauppoja tarjousten perässä, siinä säästää helposti.
Paljon on itsestä kiinni mihin rahat laittaa. Omat kk-tulot 1600 ja siitä vielä maksan oman tyhmyyden takia velkajärjestelyäni pois 300€/kk. Silti olen tänä vuonna saanut ostettua pojilleni pelikoneen + näytön ja muut, uuden puhelimen ja uusia vaatteita ym. Olen jättänyt omat hankinnat tältä vuodelta pois ja alkoholin lopettanut pari vuotta sitten niin ei enää mene siihenkään. Kirppikseltä olen silti löytänyt itsellenikin vaikka mitä uutta, siistejä vaatteita hintaan 50 senttiä-4 e.
Jos rahoissa on niin tiukkaa, ettei lapselle ole varaa ostaa joululahjaa, niin eikö tarpeellisempaa olisi toivoa joululahjaksi kasvavalle lapselle jokin käyttövaate tai -tavara. Kerrostaloissa saunavuorot maksavat, joten siinäkin on yksi säästökohde kun tyytyy vain asunnon suihkuun. Ei pidä elää yli varojensa.