Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Jää katsokaas enemmän rahaa muutamaan extratuoppiin kun joku muu ostaa lahjaksi ne shampoot, hygieniatuotteet ja sukat.
Monella köyhällä tuntuu olevan väärä käsitys tavallisen työssäkäyvän rahatilanteesta. Sillä palkkarahalla saa kyllä lapselle merkkihupparin tai hittilelun, mutta ei se raha ilmaiseksi tipu vaan vaatii työtä ja säästämistä muussa kohtaa, esim. ei syödä ulkona tai säästellään kampaaja- ja kauneudenhoitokuluissa.
Jotkin ilmoitukset saivat kyllä miettimään elämänhallintataitoja, esim. yh, joka odotti kolmatta lastaan ja valitti elämisen raskautta jo kahden pienen lapsen kanssa. Miksi siis vielä kolmas pikkuinen?
Ja yhdessä ilmoituksessa pyydettiin teinitytölle rintaliivejä ja aikuiselle tyttärelle stringejä. Tuli olo, että toivottavasti nämä hakemukset on tehty vitsillä.
Helppo se on täällä neuvoja jaella vähävaraisille, että säästä joka kuukausi x-määrä rahaa. Kuule, kun ei ole varaa kaikkeen välttämättömäänkään. Itse tingin kaikista omista tarpeistani, että lapsi saa ruokaa, vaatteita ja yhden harrastuksen. En osta itselleni vaatteita. En käy hammaslääkärissä tai silmälääkärissä. En ole sosiaaliturvan varassa, vaan pienen palkan. Itse on kaikki maksettava.
Onko pakko tutkia lahjatoiveita ja mollata niitä täällä? Onko se niin väärin toivoa sukkia tai hygieniatuotteita?
Harvalla se elämä on ruusuilla tanssimista, mutta tuleeko se sen paremmaksi, jos täällä paheksuu niitä, joilla menee huonommin kuin itsellä?
Jotenki on kylmäksi mennyt ihmisten ajatusmaailma. Ihmettelen, joskus miksi luen tätä sivustoa, kun tulee niin huono fiilis näistä keskusteluista.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on täällä neuvoja jaella vähävaraisille, että säästä joka kuukausi x-määrä rahaa. Kuule, kun ei ole varaa kaikkeen välttämättömäänkään. Itse tingin kaikista omista tarpeistani, että lapsi saa ruokaa, vaatteita ja yhden harrastuksen. En osta itselleni vaatteita. En käy hammaslääkärissä tai silmälääkärissä. En ole sosiaaliturvan varassa, vaan pienen palkan. Itse on kaikki maksettava.
Onko pakko tutkia lahjatoiveita ja mollata niitä täällä? Onko se niin väärin toivoa sukkia tai hygieniatuotteita?
Harvalla se elämä on ruusuilla tanssimista, mutta tuleeko se sen paremmaksi, jos täällä paheksuu niitä, joilla menee huonommin kuin itsellä?
Jotenki on kylmäksi mennyt ihmisten ajatusmaailma. Ihmettelen, joskus miksi luen tätä sivustoa, kun tulee niin huono fiilis näistä keskusteluista.
Oletko selvittänyt, saisitko palkan lisäksi toimeentulotukea?
Tuolla oli yksi perhe kerjäämässä ruoka-apua vaikka perheen isä käyttää vaatekokoa 5XL, jotenkin en usko että ovat oikeasti ruokapulassa jos on varaa syödä itsensä ton kokoiseksi :D
Mikä tuo villasukkajuttu on? Katsoin lähistöltä kaksi perhettä ja molemmissa toivottiin villasukkia lahjaksi lapsillekin eikä juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tarvitse maksullista harrastusta. Jos tarve on niin kyllä se lääkärikäynti menee edelle, vanhemmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän vähän outoina noita missä täysi-ikäisille lapsillekin kerjätään lahjoja
Ja vanhemmalle kylpytakkia, en ymmärrä. Olen aina kuvitellut, että pyyhe on tarpeellinen ja muut kylpy-, aamu- ja tupakkatakit ovat luksusta.
Esim. kerrostalossa asuessa kylpytakille on käyttöä, jos käyttää talon saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta olisi järkevintä auttaa? Ajattelin jättää joulukortit lähettämättä ja hankkia sillä rahalla lahjan johonkin joululahjakeräykseen. Oma taloudellinen tilanteeni on surkea, joten toivoisin että lahja todella menisi perille jollekin sitä oikeasti tarvitsevalle. Suunnittelin esim. leffalippua teini-ikäiselle.
Kiva idea sekä hyvä asenne sulla, varmasti leffalippu ilahduttaisi vähävaraisen perheen teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selasin eilen kartalta pyyntöjä ja mieleeni juolahti ilkeämielinen TE-hengessä aktivoiva kirjoitustehtävä. Jos näkee asiat mustien linssien läpi, tulee tarinasta melko erilainen kuin vahvuuksiin keskittyen. Millainen sinun jouluapupyyntösi olisi versus optimistinen näkemys?
Omani: "Pienituloinen lapsiperhe toivoo jouluruokia ja pukin vierailua kun kiireessä ei ehdi itse järjestää. Isä on työssä, äiti opiskelee vain opintorahan turvin. Perheessä on kolme pientä lasta, joilla on atooppista ihottumaa ja täytyy ostaa rasvoja. Äidin vanhemmat ovat kuolleet ja muu tukiverkko kaukana. Lasten ainoat harrastukset ovat viulun- ja pianonsoitto. Perhe toivoo valmiita jouluruokia, lahjoja ja pukin vierailuja."
Mehän olemme tuikitavallinen ruuhkavuosia elävä perhe, totta kai silloin tulee välillä kiire. Toimeen tulemme rahallisesti ihan hyvin vaikka tilastollisesti toki pienituloisia. Valmistun ensi vuonna korkeakoulusta varmasti työllistävään ammattiin ja elintaso noussee rytinällä. Lapset ovat tasapainoisia ja iloisia. Lääkevoiteisiin saa reseptin lääkäriltä jolloin itse maksettava summa on pieni, ja rasvaus on iltarutiini. Menoihin palkataan lapsenvahti, mennään lasten kanssa tai karsitaan menoja, no problem. Mutta tästäkin tavallisesta tarinasta olisi voinut muotoilla joulunyyhkytyksen. Millaisia teidän kynästä ja arjesta irtoaa kun pysytään kuitenkin faktoissa?
Mietin juuri samaa. Minulla kaksi kroonista diagnoosia, lapsilla atopiaa. Samoin miehellä ja epäily selkärankareumasta. Itsellä osa-aikainen työsuhde, tulot alle 400€/kk. Lisäksi opiskelen, niin en saa mitään tuon päälle. Mies pienipalkkaisessa työssä, kolme lasta. Joulua ei ole tänä vuonna varaa viettää, mutta ei meistä arvaisi ulospäin. Joten ensimmäistä kertaa ikinä mennään isovanhemmille jouluksi, ihan mukavat instakuvat sieltä sitten someen. Epävarmuus pahinta, haen koko ajan kokoaikaista työtä. Ei tulisi mieleenkään kerjätä keneltäkään mitään.
Tätä tässä on kierretty, ne joilla on todellinen tarve ei apu tavoita. Tietysti voi sanoa, että miten voi tavoittaa kun ei sitä tarvettaan huuda, mutta kyllä esimerkiksi Kela pystyy toimittamaan tiedot kuntiin niistä lapsista, joilla on tarvetta apuun. Samoin koulut, neuvola, sossu, kirkko.... Mikseivät ne keskustele keskenään.... Nöyrä ei kerjää.
Nöyrä vai ylpeä? Joskus on järkevä "nöyrtyä" pyytämään apua, kun sitä oikeasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Työtön yh, odottaa viidettä lastaan, 17v tyttärellä 2-vuotias poika. Miksei yllätä yhtään?
Ja se lapsi on vieläpä ihme, se tulokas siis. Isää kun eivät tapaa...
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo villasukkajuttu on? Katsoin lähistöltä kaksi perhettä ja molemmissa toivottiin villasukkia lahjaksi lapsillekin eikä juuri muuta.
Ainakin käsin tehdyt villasukat voi kai myydä eteenpäin ihan hyvällä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenki on kylmäksi mennyt ihmisten ajatusmaailma. Ihmettelen, joskus miksi luen tätä sivustoa, kun tulee niin huono fiilis näistä keskusteluista.Lapsi ei tarvitse maksullista harrastusta. Jos tarve on niin kyllä se lääkärikäynti menee edelle, vanhemmallakin.
Oma lapsi on 13. Olisi halunnut harrastaa ratsastusta. Siihen ei toki varaa. Valitsi musiikkiharratuksen. Minusta harrastus on panostus lapsen ja nuoren tulevaisuuteen. Kaikkea ei voi rahalla mitata.
Pienet lapset eivät minunkaan mielestäni tarvitse maksullisia harrastuksia, kun leikkivät vapaa-aikansa. Yläastetta käyvät eivät enää leiki.
Elämä on valintoja. Tämä oli minun valintani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenki on kylmäksi mennyt ihmisten ajatusmaailma. Ihmettelen, joskus miksi luen tätä sivustoa, kun tulee niin huono fiilis näistä keskusteluista.Lapsi ei tarvitse maksullista harrastusta. Jos tarve on niin kyllä se lääkärikäynti menee edelle, vanhemmallakin.
Oma lapsi on 13. Olisi halunnut harrastaa ratsastusta. Siihen ei toki varaa. Valitsi musiikkiharratuksen. Minusta harrastus on panostus lapsen ja nuoren tulevaisuuteen. Kaikkea ei voi rahalla mitata.
Pienet lapset eivät minunkaan mielestäni tarvitse maksullisia harrastuksia, kun leikkivät vapaa-aikansa. Yläastetta käyvät eivät enää leiki.
Elämä on valintoja. Tämä oli minun valintani.
Tuossa kyse nyt olikin siitä, että vanhemmalla ei itsellään varaa käydä edes lääkärissä. Eli kyllä silloin priorisoidaan niin, että maksullinen harrastus jää pois, valitettavasti. Mutta enemmän lapsi tulee tarvitsemaan sitä vanhempaansa kuin tuota harrastustaan.
Vaikeat hammas- ja iensairaudet voivat viedä jopa kohtalokkaaseen tilanteeseen, siksi siellä hammaslääkärissä pitäisi käydä vähän väliä tarkastuttamassa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Tämä oli minun valintani.Tuossa kyse nyt olikin siitä, että vanhemmalla ei itsellään varaa käydä edes lääkärissä. Eli kyllä silloin priorisoidaan niin, että maksullinen harrastus jää pois, valitettavasti. Mutta enemmän lapsi tulee tarvitsemaan sitä vanhempaansa kuin tuota harrastustaan.
Vaikeat hammas- ja iensairaudet voivat viedä jopa kohtalokkaaseen tilanteeseen, siksi siellä hammaslääkärissä pitäisi käydä vähän väliä tarkastuttamassa tilanne.
Totta, että hammaslääkärissä käynti olisi tärkeää. Sellaista vain lykkää, mikä ole akuuttia. Ihminen voi toimia myös tunteella, ei aina järjellä.
Ei vain ole sydäntä sanoa, että harrastus loppuu tähän.
Nostan. Negatiivinenkin julkisuus on kumminki julkisuutta. Ehkä joku ajattelee omilla aivoilla ja tuntee sydämellä, eikä kuuntele katkeria ihmisiä.
joulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selasin eilen kartalta pyyntöjä ja mieleeni juolahti ilkeämielinen TE-hengessä aktivoiva kirjoitustehtävä. Jos näkee asiat mustien linssien läpi, tulee tarinasta melko erilainen kuin vahvuuksiin keskittyen. Millainen sinun jouluapupyyntösi olisi versus optimistinen näkemys?
Omani: "Pienituloinen lapsiperhe toivoo jouluruokia ja pukin vierailua kun kiireessä ei ehdi itse järjestää. Isä on työssä, äiti opiskelee vain opintorahan turvin. Perheessä on kolme pientä lasta, joilla on atooppista ihottumaa ja täytyy ostaa rasvoja. Äidin vanhemmat ovat kuolleet ja muu tukiverkko kaukana. Lasten ainoat harrastukset ovat viulun- ja pianonsoitto. Perhe toivoo valmiita jouluruokia, lahjoja ja pukin vierailuja."
Mehän olemme tuikitavallinen ruuhkavuosia elävä perhe, totta kai silloin tulee välillä kiire. Toimeen tulemme rahallisesti ihan hyvin vaikka tilastollisesti toki pienituloisia. Valmistun ensi vuonna korkeakoulusta varmasti työllistävään ammattiin ja elintaso noussee rytinällä. Lapset ovat tasapainoisia ja iloisia. Lääkevoiteisiin saa reseptin lääkäriltä jolloin itse maksettava summa on pieni, ja rasvaus on iltarutiini. Menoihin palkataan lapsenvahti, mennään lasten kanssa tai karsitaan menoja, no problem. Mutta tästäkin tavallisesta tarinasta olisi voinut muotoilla joulunyyhkytyksen. Millaisia teidän kynästä ja arjesta irtoaa kun pysytään kuitenkin faktoissa?
Mietin juuri samaa. Minulla kaksi kroonista diagnoosia, lapsilla atopiaa. Samoin miehellä ja epäily selkärankareumasta. Itsellä osa-aikainen työsuhde, tulot alle 400€/kk. Lisäksi opiskelen, niin en saa mitään tuon päälle. Mies pienipalkkaisessa työssä, kolme lasta. Joulua ei ole tänä vuonna varaa viettää, mutta ei meistä arvaisi ulospäin. Joten ensimmäistä kertaa ikinä mennään isovanhemmille jouluksi, ihan mukavat instakuvat sieltä sitten someen. Epävarmuus pahinta, haen koko ajan kokoaikaista työtä. Ei tulisi mieleenkään kerjätä keneltäkään mitään.
Hmmm.. mutta menette kuitenkin jouluksi toisten kustantamaan pöytään, mikäli oikein ymmärsin? Ja sieltä postailette someen mukavia instakuvia, miksi? Ettei kukaan arvaisi miten haastavaa teillä on? Ja onhan teillä, en ollenkaan sano etteikö olisi, mutta jotenkin silloin odottaisi, että vaikkei jouluun ole varaa, olisi varaa ymmärtää heitä, joilla ei ole sitä joulupöytää minne mennä lapsiensa kanssa ruokittavaksi. Et oikeen kuulosta yhtään paremmalta ihmiseltä tässä mielessä. Toivottavasti tuleva vuosi on teille parempi :)
Juuri näin, monilla ei ole sitä joulupöytää minne mennä jouluksi syömään ja jopa saada lahjoja sukulaisitla.
Just näin, helppo on lokkeilla isovanhemmilla ja pilkata muita. Nää isovanhempien elätit saa ruoka-apua jouluna.
120 lisää: meillä on vara ihan omaan jouluun, ja samalla mys jouluapuun.
Viemme diakoniatyön kautta apua kahdelle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Tämä oli minun valintani.Tuossa kyse nyt olikin siitä, että vanhemmalla ei itsellään varaa käydä edes lääkärissä. Eli kyllä silloin priorisoidaan niin, että maksullinen harrastus jää pois, valitettavasti. Mutta enemmän lapsi tulee tarvitsemaan sitä vanhempaansa kuin tuota harrastustaan.
Totta, että hammaslääkärissä käynti olisi tärkeää. Sellaista vain lykkää, mikä ole akuuttia. Ihminen voi toimia myös tunteella, ei aina järjellä.
Ei vain ole sydäntä sanoa, että harrastus loppuu tähän.
No mieti sen kantilta, mikä lapsen fiilis on jos vanhempi joutuu tehohoitoon vakavaksi edenneen hammasongelman takia. Vielä jos ja kun lapsi tajuaa, että vanhempi on jättänyt hammaslääkärikäynnit väliin jotta rahat riittää lapsen harrastukseen.
Mun mielestä taas kertoo melkoisesta elämänhallinnan puutteesta jos lapselle ei ole varaa ostaa sukkia. Niitä saa eurolla alesta. Halvin suihkusaippua taitaa olla euron puteli. Alushousut, yhtä halpoja kuin sukat. Eikö ne ole asioita johon ensin käytetään rahat ja sitten vasta mietitään onko varaa kuudenteen lapseen. Tai ostetaan uudet jouluvalot kun ne on niiiiin kivat.