Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
"Perheen yksinhuoltajaäiti ollut vuoden työttömänä. Perheeseen kuuluu 4 lasta ja tyttärenpoika. Lapset pääsääntöisesti äidillä, isä asuu kauempana eikä aina ole ollut kykenevä lapsia ottamaan luokseen. Äiti odottaa viidettä lasta. Perheen tukiverkosto asuu kaukana."
Olen nyt kyllä ilkeä mutta pakko ihmetellä, että 17v tytöllä jo 2v lapsi tässä perheessä ja äitikin odottaa taas vauvaa.
Ei siinä mitään, mutta miksi vielä lisää tehdä lapsia jos entisten kanssa vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei enää lähde mukaan tämmöiseen härskiin kerjäykseen.
Kyllä lähtee ja työpaikoilla jopa syyllistetään osallistumaan. Esim. Isossa sairaalassa kaikkien työntekijöiden Ostettava lahja joulupuukeräykseen. Vähän eri tilanne lääkärin palkalla osallistua kuin hoitajan ja vahtimestarin.
No ei meillä ainakaan ja eihän työnantaja voi tällaista oikein vaatia.
Ei virallisesti voi vaatia, mutta mun edellinen työpaikka oli just tuollainen jossa piti ”pakolla” osallistua työkavereiden synttäreihin, työkavereiden lasten ristiäisiin, rippijuhliiin, lakkiaisiin yms rahallisesti. Kaikki lähti liikkeelle hullusta esimiehestä ja hänen suosikki työntekijöiden ajattelumalleista.
Esimies joka teki osaston työvuorolistat järjesti mm työvuorot niin että pystyimme osallistumaan 50. päiville ( vaikka joukossa oli niitä jotka eivät näihin tilauksiin olisi halunnut osallistua)
Ikää kun tulee sitä huomaa miten omituisia kuviota tänne mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, en tiedä olisinko oikeutettu hakemaan apua.
Yksinhuoltaja 2vuotiaalle lapselle, hän on kotona hoidossa. Rahaa jää menojen jälkeen n. 300e + lapsilisä. Ei todellakaan rahaa ostaa joululahjoja, jouluruokaa nyt saa suht halvalla.
En polta, enkä juo.
Eli sulla jää n. 450e kuukaudessa vuokran, laskujen yms maksamisen jälkeen käyttöön. Sehän on 112,50e viikossa, joten luulisi sillä pikkuisen jotain saavan lapsellekin.
Mutta! Olen tämän kirjottaja, en silti hae apua koska pärjätään kyllä. Mietin vain että olisinko oikeutettu saamaan apua, selvästi en 😃
Tosta summasta menee vielä puhelinmaksu ja tarvittavat lääkärimaksut ja mahdolliset lääkkeet mitä nyt onneksi on harvoin.
Vaipat maksaa esim joka kuukaus n. 30e.
Talviaikana on pitäny ostaa talvivermeet lapselle (kirpparilta) mut 40e meni silti ja kengät vielä ostamatta.Ihmettelen kovasti, mikset ole hakenut toimeentulotukea noin pienillä tuloilla! Silloinhan saisit lääkärimaksut ja lääkkeet maksatettua toimeentulotukena. Ei kannata valittaa, jos ei osaa pitää puoliaan tukiviidakossa.
Niinkö? 😁
Minun mielestäni juuri ihmiset, jotka eivät pärjää edes tukiviidakossa, tarvitsevat eniten sitä apua.
Oi aikoja, oi tapoja.
Ketkä kerjäävät tuolla, ihan taatusti osaavat lypsää myös yhteiskunnalta kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lukemistani toiveista oli mamman, jolla yksi lapsi. Harrastivat ulkoilua ja retkeilyä. Hieno harrastus sinänsä. Sanatarkkaa tekstiä en nyt muista, mutta lapselle ei paljoa ollut toivottu. Sen sijaan mamma toivoi itselleen (!!!) rinkkaa, retkikattiloita ja muita retkeilyvälineitä. Taitavat olla melko kalliita. Olen pöyristynyt.
No, jos harrastaisin retkeilyä lapsen kanssa, tarvitsisin nimenomaan itselleni sen rinkan. Ei lapsi (varsinkaan pieni) oikein voi kantaa mitään painavaa. Samoin ruuat tekee aikuinen, ei lapsi. Teltan valitsee vanhempi. Sitä rataa... pieni lapsi ei voi retkeillä yksin, ehkä joku teini voisi lähteä jo jollekin telttareissulle.
Luin saman. Lapsi oli kouluikäinen ja jaksaa oman reppunsa varmasti kantaa. Rinkat maksavat pari sataa, halvimmillaankin, samoin keittimet ja muut varusteet ovat kalliita. Toivelistalla oli kirveskin. Päiväretkeilyyn riittää säänmukaiset vaatteet. Ihme hifistelyä jos ei ulos pääse ilman varusteita.
Itse retkeilen lapseni kanssa paljon ympäri vuoden mutta ihan perusvälineillä on pärjätty. Reppu, kuivasäkki, vaihtovaatteet, villasukat, sadeviitta, eväät, termospullo, ensiaputarvikkeet, tulitikut. Metsä on täynnä keppejä, sen kun kerää ja laittaa nuotioon. Ilman kirvestä on pärjätty.
Ei sillä keittimelläkään mitään tee jos ei löydä luonnosta ruokaa tai vettä tai kalasta.
Ei ole pakko ostaa sitä kahdensadan rinkkaa kun voi ostaa vaikka kolmenkympin rinkan, kyllä niitäkin myydään. Nyt kun olisi kerrankin vanhempi, joka harrastaa muutakin kuin ryyppäämistä niin sekään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tällaisiin keräyksiin tulee osallistua vain jos on todella varaa. Todella tarkoittaa sitä, että ei ole millään tapaa itseltään pois jotta tällainen katkera mäkätys, jota tässä nyt ketjullinen löytyy, sisuksista purkautuisi.
Riittää ajatuksen hyvyys ja toive siitä, että apu ilahduttaa ja tulee tarpeeseen - tapahtuipa niin tahi ei.
Eli kehoitat ihmisiä huijauksen kohteeksi, koska se ajatus auttamisesta on hyvä.
Varakas saa olla, mutta ei hyväuskoinen idiootti.
Kyllä. Huijauksia on vain murto-osa tapauksista. Sen sijaan varakas ja yltäkylläinen ihminen (normaalisti) saa hyvän mielen ihan vaan antamisesta.
Sinulla on noine epäluuloisuusoireinesi vähän persoonallisuushäiriöön viittaavaa problematiikkaa. Jospa hakisit apua? Vaikka jo jouluksi - ihan itsellesi!
Osa on juuri näitä, autetaan koska siitä tulee auttajalle hyvä mieli, että olenpa minä hyvä ihminen. Ihan sama onko apu hyväksi niille autettaville, vai passivoiko se ja opettaako ihan vääränlaista ajattelutapaa.
Itse odotin pahempaa mutta olin positiivisesti yllättynyt kun suuri osa toiveista olikin ihan tavallisia toiveita, kuten jouluruokaa, sukkia, hygieniatuotteet. Joo, löytyi sieltä muutama näitä 'pleikkaripelejä' mutta ihan positiivista että ihmiset ovat viime vuosina nostaneet haloota erinäisissä keskusteluissa ihmisten toiveiden kohtuuttomuudesta.
Ja oli hienoa huomata että monet tarinat olivat ihan tavallisia, esim. miten selkä- ja käsivaivat ovat aiheuttaneet leikkauksia jotka johtaneet työkyvyttömyyeen/työttömyyteen, lapsia on 1-2 ja nyt toivotaan jouluruokaa. Ihan eri kuin nämä tarinat missä 4 lapsen (joista puolet vähintään erityislapsia) totaali-yh-äiti ja uudelleen raskaana, kaksi isoa muffea jotka syö kuin hevoset, hakee pleikkaripelejä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lukemistani toiveista oli mamman, jolla yksi lapsi. Harrastivat ulkoilua ja retkeilyä. Hieno harrastus sinänsä. Sanatarkkaa tekstiä en nyt muista, mutta lapselle ei paljoa ollut toivottu. Sen sijaan mamma toivoi itselleen (!!!) rinkkaa, retkikattiloita ja muita retkeilyvälineitä. Taitavat olla melko kalliita. Olen pöyristynyt.
Jos on harrastanut retkeilyä ja ulkoilua, pitäisi tietää jokamiehenoikeuksista. Mitä hän tekee toivomallaan kirveellä?
Vierailija kirjoitti:
Siis tällaisiin keräyksiin tulee osallistua vain jos on todella varaa. Todella tarkoittaa sitä, että ei ole millään tapaa itseltään pois jotta tällainen katkera mäkätys, jota tässä nyt ketjullinen löytyy, sisuksista purkautuisi.
Riittää ajatuksen hyvyys ja toive siitä, että apu ilahduttaa ja tulee tarpeeseen - tapahtuipa niin tahi ei.
Mulla ei ole kauheasti varallisuutta, pienituloinen olen. Haluan silti ilahduttaa jotakuta, joka avun todella tarvitsee, jos apuni menee ahneille öykkäreille, se on pois siltä todelliselta tarvitsijalta. Lokit lihoo ja pienet linnut kärsii.
Kerjäämisen kierre ei koskaan katkea jos joka vuosi kerjääminen ja nyyhkiminen kannattaa ja joku muu kustantaa näiden perheiden joulun. Tapa pinttyy ns. normaaliksi toimintamalliksi ja aikanaan nämäkin lapset oppivat kuppaamaan kaiken muilta. Paras olisi kun jokainen näistä perheistä joutuisi itse opettelemaan suunnitelmallisuutta, syy-seuraussuhteita, elämänhallintaa ja vastuunkantoa. Niin makaat kuin petaat ja tämä olisi syytä takoa päähän etenkin tällaisten perheiden jälkikasvulle.
Minä en anna euroakaan lisää. Suomessa pärjää kyllä yhteiskunnan tuella. Jos ei pärjää, on ongelma lähes aina itsessä.
Vierailija kirjoitti:
"Perheen yksinhuoltajaäiti ollut vuoden työttömänä. Perheeseen kuuluu 4 lasta ja tyttärenpoika. Lapset pääsääntöisesti äidillä, isä asuu kauempana eikä aina ole ollut kykenevä lapsia ottamaan luokseen. Äiti odottaa viidettä lasta. Perheen tukiverkosto asuu kaukana."
Olen nyt kyllä ilkeä mutta pakko ihmetellä, että 17v tytöllä jo 2v lapsi tässä perheessä ja äitikin odottaa taas vauvaa.
Ei siinä mitään, mutta miksi vielä lisää tehdä lapsia jos entisten kanssa vaikeaa
Tämä jaksaa ihmetyttää. Monesti kuulee puhuttavan, että köyhyys ei olisi oma valinta, mutta onhan se nyt oma valinta tehdä niitä lapsia tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen. Jos on itse näin valinnut, niin tulisi itse pystyä myös joulu näille lapsille järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noissa on joka vuosi samat tapaukset?
Tarkkaanpa olet seurannut satoja perheitä vuosia. Miksi?
Koska huijarit ärsyttävät minua ja täältä niitä on helppo löytää.
Toimeentulotuella kyllä pitäisi pystyä joulu järjestämään. Varsinkin, jos on paljon lapsia, niin se perusosien määrä, mitä perhe saa, on melko suuri. Siinä jää moni työssäkäyvien perhe kakkoseksi, kun pitää asuntolainaa lyhentää palkkatuloista ja toimeentulotukea ei tietenkään saa, koska lainanlyhennys ei tietenkään ole huomioitava meno. Silti nämä asuntovelalliset saa joulun järjestettyä. Kyse on enemminkin rahankäyttötavoista ja elämänhallinnasta tai sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on harrastanut retkeilyä ja ulkoilua, pitäisi tietää jokamiehenoikeuksista. Mitä hän tekee toivomallaan kirveellä?
Niin mihin vitosen kirvettä tarvitaan retkeillessä?
Jokaisesta lapsesta saa 300e/kk lisää rahaa toimeentulotukeen. Kai niitä siksi on kannattavaa tehdä.
En taida olla väärässä, jos veikkaan että 99% näistä perheistä poltetaan tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kanssa viime aikoina keskusteltu siitä, moneenko lapseen meillä olisi varaa. Ollaan 29-vuotiaita, molemmilla korkeakoulututkinto ja vakituiset työpaikat. Lastenhankinta ajankohtaista. Näitä kun lukee, tulee sellainen olo, että näillä ihmisillä ei kyllä ole ollut huolta huomisesta. Lapsia on tehty paljon, vaikka rahaa ei ole. Ja lisää tulee.
Näin se on. Palkansaajat, jotka joutuvat itse kustantamaan elämisen, joutuvat laskemaan kuinka mont lasta on varaa elättää. Lukumäärä on yleensä 2, korkeintaan 3 yleensä. Vaunut ja kalliimmat vastehankinnat yritetään ostaa käytettynä ihan keskituloisissakin perheissä.
Ehkä erot johtuvat elämänhallintataidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos harrastaisin retkeilyä lapsen kanssa, tarvitsisin nimenomaan itselleni sen rinkan. Ei lapsi (varsinkaan pieni) oikein voi kantaa mitään painavaa. Samoin ruuat tekee aikuinen, ei lapsi. Teltan valitsee vanhempi. Sitä rataa... pieni lapsi ei voi retkeillä yksin, ehkä joku teini voisi lähteä jo jollekin telttareissulle.
Luin saman. Lapsi oli kouluikäinen ja jaksaa oman reppunsa varmasti kantaa. Rinkat maksavat pari sataa, halvimmillaankin, samoin keittimet ja muut varusteet ovat kalliita. Toivelistalla oli kirveskin. Päiväretkeilyyn riittää säänmukaiset vaatteet. Ihme hifistelyä jos ei ulos pääse ilman varusteita.
Itse retkeilen lapseni kanssa paljon ympäri vuoden mutta ihan perusvälineillä on pärjätty. Reppu, kuivasäkki, vaihtovaatteet, villasukat, sadeviitta, eväät, termospullo, ensiaputarvikkeet, tulitikut. Metsä on täynnä keppejä, sen kun kerää ja laittaa nuotioon. Ilman kirvestä on pärjätty.
Ei sillä keittimelläkään mitään tee jos ei löydä luonnosta ruokaa tai vettä tai kalasta.Ei ole pakko ostaa sitä kahdensadan rinkkaa kun voi ostaa vaikka kolmenkympin rinkan, kyllä niitäkin myydään. Nyt kun olisi kerrankin vanhempi, joka harrastaa muutakin kuin ryyppäämistä niin sekään ei kelpaa.
Varustelekasta voi löytää käytetyn ylijäämärinkan muutamalla kympillä. Jos liikkuu lähiluonnossa, vesipullokin riittää. Hyvä lahjatoivehan tuo on mutta kokonaisuutena kallis. Tästä Facebookin jouluavusta on tullut aikuisten joulutoiveiden kanava. Villasukat ja sen sellaiset ovat ihan ok mutta alusvaatteet tai kalliit hankinnat, niitä en ymmärrä. Joulusta on tullut syy jonka varjolla voi pyytää vieraita ihmisiä hankkimaan tavaroita ja asioita joihin itse ei halua rahaa laittaa tai joihin ”ei ole varaa”. Ei työssäkäyvilläkään ole mahdollisuus hankkia kaikkea mitä haluavat vaikka olisi hyvät tulot.
Toimeentulotuella saa kolmen kympin rinkan hankittua jos sellaisen löytää. Jos toimeentulotukea saa, tarkoittaa se sitä että sähköt, lääkäri, lääkkeet ja muut ”pakolliset”menot maksetaan siitä ja loppu jää käteen . Ihan oikeasti, moni opiskelija elää paljon pienemmillä rahoilla eikä silti pyytele muita hankkimaan heille juttuja joita toivovat. Lisäksi maksavat oppimateriaalit jnejne.
Kertaakaan ei ole kukaan retkeilijä kirveen kanssa tullut metsässä vastaan. Jokainen luonnossa liikkuja tietää kyllä millaisilla varusteilla siellä pärjää ja mitä siellä oikeasti tarvii tai millaiset oikeudet siellä on, sen kirveenkin kanssa...
Ostan tänäkin vuonna yksinäiselle
Vanhukselle kukan.
En halua tukea köyhiä perheitä jouluna jotka lisääntyvät huonosta tilanteesta huolimatta.
En vain tunne empatiaa heitä kohtaan
Perhe 201 Tampereen seudulla on ainakin yksi joka sopii kuvaukseen. Niin, toive on järkevä mutta retkeilyvalmisteissa se laatu on tärkeä jos tekee pitkiä vaelluksia.
Jos on rahaa lahjoittaa niin hieno lahjahan tuo on. Rinkka pitäisi kyllä itse sovittaa koska huonosti istuva rinkka pilaa koko selän ja retken.