Koira näykkäisi jalkaan pyöräilijää :(
Avomies kertoi että koira oli lenkillä ollessa napannut oudon pyörän kyydissä olevaa miestä pohkeeseen. Mies oli panikoitunut, sanonut vaan "oho" ja poistunut paikalta. Väärin toimittu, tietenkin. Aiemmin ei ole sattunut mitään vastaavaa eikä ilmennyt aggressiivista käytöstä ihmisiä tai toisia koiria kohtaan, koira tosin on rescue-taustainen ja haukkuu outoja (kolisevia, peräkärryllisiä) pyöriä, rullalautoja ja vastaavia - ilmeisesti pelkää?
Ahdistaa kun en ollut itse näkemässä tilannetta, olisin tietenkin varmistanut miten pahasti kävi ja antanut yhteystiedot ja pahoitellut valtavasti. Tutut koiraihmiset aina hokeneet että jos koira puree se pitää lopettaa. En tiedä miten toimia, paitsi tietenkin lyhyempi hihna ja ekstravarovaisuutta vastaavien kulkuneuvojen kohtaamiseen - onko mulla aggressiivinen koira? Pitäisikö yrittää jotenkin tavoittaa tuo pyörää ajanut mies? Hirveän huono omatunto ja pelottaa koiran puolesta, rakas perheenjäsen kuitenkin niin vaikea ajatella vaarallisena :(
Kommentit (27)
Resciu koirat saattavat kantaa vaikka mitä tauteja. Olisin uhrina aika helvetin huolissani, koska raajan amputaatioon johtava bakteeritulehdus tai vesikauhu eivät ole kovinkaan hauskoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirankasvattaja täällä vastailee.
Ensinnäkin tuo ei todennäköisesti ole ollut mitenkään dramaattista kellekään. Jos purema olisi ollut kova, varmasti näykkäyksen saanut olisi pysähtynyt ja vaatinut asian selvittämistä, eikä olisi päästänyt miestäsi "oho":lla. Todennäköisesti ei ole aggressiosta edes ollenkaan kyse vaan joko pelosta ja puolustautumisesta, paimennusvietin laukeamisesta tai muusta vaistomaisesta reaktiosta. Tällainen ei ole itsessään vakavaa eikä tarkoita että koira on aggressiivinen ja vaarallinen.
Toinen juttu on, että jatkossa tietysti koiraa ulkoiluttavan täytyy katsoa, ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Joku yllä sanoi, ettei lyhyt hihna ole ratkaisu, mutta kylläpä se vaan on: silloin nimittäin se koira ei pääse näykkäämään ulkopuolisia. Joo kyllä koira voi siitä kiihtyä lisää, mutta ensisijaista ei ole se, vaan se ettei koira ikinä, koskaan, missään, pääse vahingoittamaan toisia koiria tai ihmisiä. Parasta olisi alkaa tietysti opettelemaan yllättäviä ohituksia palkkioiden kanssa niin että tämä käytös jäisi pois. Mutta myös sellaisen koiran kanssa joka voi tuota tehdä, voi elää ihan hyvin, kunhan tosiaan pitää huolen siitä että ihan fyysisesti estää koiraa ikinä pääsemästä tuota tekemään. Esim. mulla on paimenkoira joka paimennusvietin vallassa voi hyvinkin näykätä tietyissä tilanteissa, mutta minäpä tunnen ennalta ne tilanteet ja niissä tilanteissa koira otetaan käskyn alle ja/tai tarvittaessa lyhyelle hihnalle.
Sinä et voi tietää kuinka pelottava kokemus tuo on ollut. Ei kaikki ala raivoamaan siinä tilanteessa... Varsinkin jos toisella on aggressiivinen koira "puolellaan". Huomaa kyllä, että pyrit vähättelemään asiaa. Seuraava uhri voi olla vaikka pikkulapsi.
Nimenomaan. Ja kyllä sillä koirapelkoisella se ensireaktio on vaan yrittää jatkaa matkaa, vaikka sanotaan että olisi parempi pysähtyä, mutta ei sitä rohkeus oikeasti vaan aina riitä.
Vierailija kirjoitti:
Koirankasvattaja täällä vastailee.
Ensinnäkin tuo ei todennäköisesti ole ollut mitenkään dramaattista kellekään. Jos purema olisi ollut kova, varmasti näykkäyksen saanut olisi pysähtynyt ja vaatinut asian selvittämistä, eikä olisi päästänyt miestäsi "oho":lla. Todennäköisesti ei ole aggressiosta edes ollenkaan kyse vaan joko pelosta ja puolustautumisesta, paimennusvietin laukeamisesta tai muusta vaistomaisesta reaktiosta. Tällainen ei ole itsessään vakavaa eikä tarkoita että koira on aggressiivinen ja vaarallinen.
Toinen juttu on, että jatkossa tietysti koiraa ulkoiluttavan täytyy katsoa, ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Joku yllä sanoi, ettei lyhyt hihna ole ratkaisu, mutta kylläpä se vaan on: silloin nimittäin se koira ei pääse näykkäämään ulkopuolisia. Joo kyllä koira voi siitä kiihtyä lisää, mutta ensisijaista ei ole se, vaan se ettei koira ikinä, koskaan, missään, pääse vahingoittamaan toisia koiria tai ihmisiä. Parasta olisi alkaa tietysti opettelemaan yllättäviä ohituksia palkkioiden kanssa niin että tämä käytös jäisi pois. Mutta myös sellaisen koiran kanssa joka voi tuota tehdä, voi elää ihan hyvin, kunhan tosiaan pitää huolen siitä että ihan fyysisesti estää koiraa ikinä pääsemästä tuota tekemään. Esim. mulla on paimenkoira joka paimennusvietin vallassa voi hyvinkin näykätä tietyissä tilanteissa, mutta minäpä tunnen ennalta ne tilanteet ja niissä tilanteissa koira otetaan käskyn alle ja/tai tarvittaessa lyhyelle hihnalle.
Ensinnäkin minä sain vastaavasta tilanteesta elinikäisen koirakammon. Suorastaan vituttaa nämä "koirankasvattajat", jotka vähättelee tällaisia tilanteita ja alkaa pahimmassa tapauksessa syyttämään uhria (kuten minun tapauksessani). Ja jos kertoo koirakammostaan nämä kasvattajat ja muut koiraihmiset usein vaan nauraa päin näköä ja lesoilee päälle, että MINUA on purtu niin ja niin monta kertaa enkä siltikään pelkää koiria!
Vierailija kirjoitti:
Mua näykkäs kans joskus 15v ikäsenä koira pohkeen verille. Just ehdin toisella jalalla potkasta pään irti koivesta ettei ottanu kunnolla kiinni.
Ulisten katos leuka sijoiltaan maisemaan.
Tilanteen huomioiden ei kaduta.
Luonnollinen reaktio, samoin puolustautuvat hevonen ja lehmä koiraa vastaan, olen nähnyt.
Tuli mieleen miten viime kesänä lenkillä ollessani mutkan takaa pelmahti yhtäkkiä helvetin iso koira eteeni, juoksi kohti ja hyppäsi päälle. En osannut tehdä siinä tilanteessa mitään muuta kuin kiljua ja suojata päätä käsillä, omistaja tuli hölkytellen perässä, otti koiran ja juoksi päätä kääntämättä pois. Ei siis sanonut minulle yhtään mitään, ei pyytänyt anteeksi, ei kysynyt sattuiko minua, käyttäytyi vain kuin en olisi edes paikalla.
Voin vain kuvitella miten kamala tilanne tuo olisi voinut olla jollekin, joka pelkää koiria. Itse olen hyvin varuillani koirien läheisyydessä (nykyään vieläkin enemmän), mutta en varsinaisesti pelkää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lenkittää. Eikä osata käyttäytyä ja hoitaa ongelmatilannetta.
Ei enää koiria teille, kiitos!Olen ihan samaa mieltä, tilanne oli mieheltä aivan väärin hoidettu. Puhuttiin mitä olisi pitänyt tehdä (jäädä paikalle, antaa yhteystiedot mahdollisia korvauksia varten, pahoitella valtavasti) ja tietää itsekin toimineensa väärin ja on surkea.
Pyörässä oli ollut kolme rengasta ja perävaunu, että siinä mielessä "outo pyörä". Tietenkin täysin lenkkeilyttäjän ja koiran vika eikä oudon pyörän, kyllä pitäisi saada polkea rauhassa ihan sellaisella pyörällä kun tahtoo :( Tarvitsee varmaan itse koiran kanssa alkaa tosiaan tehdä vaikeiden "outojen" kulkuneuvojen ohitusharjoituksia ja käskeä mies pysyttäytymään lenkeillä paikoissa joissa ei kulje muita kuin jalankulkijoita.
Jos nään kuvausta vastaavan pyöräilijän naapurustossa aion tietenkin oma-aloitteisesti mennä pyytämään anteeksi koiran sekä miehen puolesta ja kysymään miten pahasti kävi / kaipaako lääkärikorvauksia tai rahaa mahdollisesti rikkoutuneista housuista. Ei kyllä ikinä ennen ole tullut lenkillä kuvausta vastaavaa henkilöä ainakaan pyörällä vastaan. Harmittaa.
- AP
Eli kyseessä invapyörä.
Niin on. Ap:n pitäis lenkittää koiransa itse. Voihan olla, että mies valehtelee koska haluaa koirasta eroon.
Koiralle taputus ja keksi minunkin puolestani😻😸.