Itse putosin siitä keskiluokkaisuudesta köyhyyteen kun sairastuin
tuntuu hirveältä lukea täältä näitä köyhiä syyllistäviä kommentteja.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
No onko se muiden vika? Vituttaa nämä köyhien poraukset täällä palstalla..tehkää jotain asian eteen!
Älä lue näitä ketjuja jos noin pahasti nyppii.
Ap tarkoittaa varmaan, että putosi keskituloisesta pienituloiseksi. Keskiluokkaa ei ole eikä oikein köyhyyttäkään.
En ymmärrä ap:n tilannetta. Mieskö ei siis mitenkään osallistu perheen kuluihin vaan vaimo yksin kaiken
maksaa?
Työelämän vaatimustason ja työkyvyttömyyseläke-tason väliin jää ikävä "no mans land", josta ei pääse töihin eikä eläkkeelle.
Luulenpa että suurin syy pitkäaikaistyöttömyyteen on juurikin tässä. En jaksa uskoa että markkinavoimat tätä pystyy koskaan ratkaisemaan - päin vastoin: kilpailun kiristyessä mm. globalisaation ja automatisaation myötä yhä useampi tulee tippumaan tälle harmaalle alueelle, josta on vaikea työllistyä. Myös työurien pidentäminen kasvattaa ongelmaa, kun pitäisi pystyä työllistämään yli 60-vuotiaita, joilla usein kroppa/pää ei pelaa enää normaalisti.
Mitä herrat sipilä, orpo ja lindström aikovat tehdä tälle asialle? Lisää aktiivimallia vaan ja irtisanomisen helpottamista? Tulee vain pahentamaan tätä ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettikö vakuutusturva, vai etkö ollut vakuuttanut itseäsi?
Minua edes vakuutusturva ei olisi pelastanut. Sairastuin vakavasti jo 14 vuotiaana, vakuutusta en olis sen sairauden perusteella edes saanut. Opiskelin, tein tunnollisesti töitä monta vuotta, mutta terveys petti lopulta ja jouduin pitkään sairaalakierteeseen. Kävin jo kuoleman porteilla, toimpuminen oli hidasta. Siinä meni työpaikka alta, kuntoutusta yritettiin mutta todettiin liian sairaaksi. En saa töitäkään sairauksien takia, miksi palkata sairastavaa henkilöä kun terveitä työttömiä on vaikka kuinka paljon? Ei tämä oikein ole elämisen arvoista elämää.
Hassua on se, että sosialismissa ja kommunismissa olisit onnellinen, mutta kapitalismissa olet vain eliitille tuottoja tekevä organismi, joka leimataan luuseriksi työkyvyttömyyden perusteella. Tätä ihmiset vielä tahtovat kun äänestävät valtaan pahimmat kusettajat. Kannattaa siis pohtia ketä seuraavalla kerralla äänestää, vaikka todennäköisesti valtaosa äänestää edelleen niitä, jotka haluavat riistää toisia.
Silti tämä luuseri (kiitos) pystyi maksamaan asuntolainansa pois kokonaisuudessaan, olin velaton alle 40v. Sairaseläke on, mutten nosta senttiäkään tt-tukea, minkä säästän asumiskuluissa (koska en asu vuokralla) menee sairaskuluihin. Minun yhdellä äänellä ei taida paljon merkitystä olla politiikan valtapelissä, se on niin nähty kuinka välittävät vain omista navoistaan kun kääntävät kansalaisten rahoja omiin taskuihin (on kyllä hyvin syöneen näköistä porukkaa).
Mitä tarkoitat, että kääntävät kansalaisten rahoja taskuunsa?
Etkö lue uutisia?
Luen paljon, mutta kyseinen on tainnut mennä ohi silmien. Voisitko avittaa vähän, että miten löytäisin sen jutun.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa lapset isälle?
Miksi? Lasten isä asuu kanssamme, hänen osa tuloistaan menee matkoihin töihin, normaali palkka.
ap
Aiemmat ap:n puheenvuorit olivat siis harhaanjohtavia. Tuli käsitys, että hän joutuu yksin sairauspäivärahastaan elättämään itsensä ja kaksi teini-ikäistä lasta. Tuokin viimeinen lause: normaalipalkkaisen miehen "osa tuloista" = osuus perheen tuloista? kaikki tulot? osa miehen tuloista? menee työmatkoihin? muihin matkoihin? Vähän täsmällisempää ilmaisua, niin ymmärretään mistä kysymys!
Vierailija kirjoitti:
Pidit hyviä aikoikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituksi ja nyt oletkin tilanteessa, että jokainen sentti pitää laskea?
Jaxuhaleja<3
Nämä ihmiset eivät ole kokeneet yhtäkkistä tulojen romahtamista. Hyvähän se on netissä tuomita kaikki muut ja heidän toimintansa. Kaikkeen ei voi mitenkään varautua, kenenkään aika ei edes riitä ikuiseen varautumiseen ja, jos riittää, niin sitten sulla on liikaa aikaa.
Sais porukka vähän miettiä mitä nettiin kirjoitellaan, yksi syyllistävä kommentti voi olla se kuuluisa viimeinen naula jonkun arkkuun.
Ap älä lue törppöjen kommentteja, jos niiden ainot tarkotus on nostaa kirjoittajaa vähän jalustalle ja kiillottaa hänen sädekehäänsä.
Sairauden kanssa voi oppia elämään ja ehkä jopa kuntoutua niin, että pääset takaisin entiseen tulotasoosi. Tai ehkä jopa keksit jotain ihan uutta ja saat vielä paremman elämän kuin ennen. Ja muista, se on vain rahaa!
Minulla oli hyvä vakuutukset, mutta vakuutusyhtiö meni nurin. Ja sairaana ei uusia vakuutuksia saa. Mikään ei ole aukoton turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Lasten isä asuu kanssamme, hänen osa tuloistaan menee matkoihin töihin, normaali palkka.
ap
Aiemmat ap:n puheenvuorit olivat siis harhaanjohtavia. Tuli käsitys, että hän joutuu yksin sairauspäivärahastaan elättämään itsensä ja kaksi teini-ikäistä lasta. Tuokin viimeinen lause: normaalipalkkaisen miehen "osa tuloista" = osuus perheen tuloista? kaikki tulot? osa miehen tuloista? menee työmatkoihin? muihin matkoihin? Vähän täsmällisempää ilmaisua, niin ymmärretään mistä kysymys!
Minä maksan sairaseläkkeestä itseni ja teinin. Eläke on pieni, koska sitä ennen sairastelun ja palkkatyötä eivät olleet suuret siinä vaiheessa. Onneksi vaikka olin nuori, niin olin ehtinyt maksaa asuntoa aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä maksan sairaseläkkeestä itseni ja teinin. Eläke on pieni, koska sitä ennen sairastelun ja palkkatyötä eivät olleet suuret siinä vaiheessa. Onneksi vaikka olin nuori, niin olin ehtinyt maksaa asuntoa aika pitkälle.
Edellinen kommentti taisi olle ketjun aloittajalle, jolla on kaksi teiniä ja lisäksi asuu näiden teinien normaalipalkkaisen isän kanssa parisuhteessa.
Voi jessus taas tätä keskustelua. Toiset on aina köyhempiä kuin toiset ja syitä on moninaisia. Osa ihmisistä on myös tyhmiä tai yksinkertaisia tai aidosti työkyvyttömiä. Kaikki ei voi muuttaa halvempaan tai saada töitä tai kouluttautua tai säästää niin, että pärjää vuosikymmenet sairaana samalla tulotasolla, niinkuin jotkut täällä kuvittelee.
Inhottavaa tämä kommentointi, koska MINÄ pärjään ja koska MINÄ tein ratkaisun xyz, on se kaikille muillekin automaattisesti mahdollista.
Esimerkki: Jos elää vaikka muuttotappiopaikkakunnalla ja on hyvinä vuosina rakentanut/ostanut talon ja maata ja maksanut siitä vaikka nyt 150K€, sen tämänhetkinen arvo voi ihan hyvin olla nolla. Ylläpitokustannukset ja lainat on maksettava, ei vain yksinkertaisesti voi muuttaa vuokrakaksioon, vaikka se halvempi olisikin. Jos paikkakunnalta on mennyt iso työnantaja nurin, ei siinä sadankaan kilometrin etäisyydellä ole kaikille töitä. Yrittää ei voi, koska asiakkaita ei ole. Kun ei voi muuttaa, ei voi niitä töitä oikein saadakaan. Ilman julkista liikennettä 60 kilometrin matka suuntaansa maksaa rahaa, siinä ei minimipalkkakaan paljoa naurata.
Kirjoitteleeko täällä pelkästään keskikokoisten kaupunkien pellet, joilla ei ole elämästä oman sosioekonomisen asemansa ulkopuolelta mitään käsitystä? Suosittelen avartamaan maailmaansa ja tutustumaan ihmisiin oman pikkuympyränsä ulkopuolelta. Ihmisiä olemme kaikki.
Niin tyypillistä näille puolusteluketjuille, ettei kukaan pysty sanomaan kuka nyt on velvollinen ketäkin elättämään. ?
Ylipäätään ymmärrystä heruu kyllä ottajalle, mutta ei maksajalle.
Suomessa on paljon työkyvyttömiä ihmisiä, joita työkkäri ei edes halua listoilleen, kun eivät mitenkään työllisty ja jotka eivät pääse eläkkeelle, kun eläkkeelle pääsyn rajoja on kiristetty. He ovat taloudellisessa loukussa ilman omaa syytään. Mutta jostain syystä moni hyväosainen kieltäytyy näkemästä koko ongelmaa. Töihin ei oteta vajaakuntoisia ihmisiä, kun terveitäkin on saatavilla eikä vajaakuntoinen pysty kaivamaan ojaa, siivoamaan tai työskentemää mäkkärissä. Terveet ei monet vaan ymmärrä tätä.
Mutta ymmärtävät sitten kun itse sairastuvat, kovemman kautta. Nimittäin aika harva meistä menee perusterveenä hautaan, se totuus sairastamisen kauheudesta paljastuu suurimmalle osalla ennemmin tai myöhemmin. Valitettavasti.
Mitä hemmettiä, 40 v muka vanha! Minä olen 44v ja juuri saanut vauvan! Olen hyväpalkkainen, johtotehtävissä, loistokunnossa juoksuharrastuksen ansiosta, nuori ja nätti.
Ja todellakin aion olla n. 70-v ikään työelämässä sillä älyllinen ponnistelu pitää alzheimerin parhaiten loitolla ((sukumme naisilla alzheimer-riesa). Jaksan könytä, leikkiä ja juosta pienten lasteni kanssa päivät pitkät!
Mutta:oma äitini päätti 40v iässä että on vanhus eikä jaksa enää mitään. Ja näin tosiaan kävi.
Vanheneminen (tain nyorena pysyminen) taitaa olla mentaalipuolen hommia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot pitää suhteuttaa tuloihin, että pärjää tulolen laskiessakin.
Niinhän sitä tehdään koko ajan. Kaksi teini-ikäistä lasta vaan pitäisi elättää. 40V on varmaan turha enää haaveilla työelämästäkään.
ap
Kaksi teini-ikäista voikin sitten jo osallistua omalta osaltaan omiin kuluihinsa käymällä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot pitää suhteuttaa tuloihin, että pärjää tulolen laskiessakin.
Niinhän sitä tehdään koko ajan. Kaksi teini-ikäistä lasta vaan pitäisi elättää. 40V on varmaan turha enää haaveilla työelämästäkään.
ap
Kaksi teini-ikäista voikin sitten jo osallistua omalta osaltaan omiin kuluihinsa käymällä töissä.
saako jo 13 ja 14v ikäiset töitä? Mistä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon työkyvyttömiä ihmisiä, joita työkkäri ei edes halua listoilleen, kun eivät mitenkään työllisty ja jotka eivät pääse eläkkeelle, kun eläkkeelle pääsyn rajoja on kiristetty. He ovat taloudellisessa loukussa ilman omaa syytään. Mutta jostain syystä moni hyväosainen kieltäytyy näkemästä koko ongelmaa. Töihin ei oteta vajaakuntoisia ihmisiä, kun terveitäkin on saatavilla eikä vajaakuntoinen pysty kaivamaan ojaa, siivoamaan tai työskentemää mäkkärissä. Terveet ei monet vaan ymmärrä tätä.
Mutta ymmärtävät sitten kun itse sairastuvat, kovemman kautta. Nimittäin aika harva meistä menee perusterveenä hautaan, se totuus sairastamisen kauheudesta paljastuu suurimmalle osalla ennemmin tai myöhemmin. Valitettavasti.
Mitä pitää ymmärtää? Kyllä aivan hyvin ymmärrän, että sairastaminen on kauheaa. Sinä taas et ymmärrä, että meidän maksajienkin puolella sairastetaan.
Minusta olisi ennemmin hyvä, että jokainen joutuisi kokemaan vähän vastuunkantamisen roolia. Se näyttää olevalle suurimmalle osalle täysi mysteeri, että joku muukin tarvii rahaa kuin se oma napa. Kuinka moni elättää vaikka sairasta läheistä, työkyvytöntä, omia vanhoja vanhempiaan, jälkeläisiä unohtamatta?
Vierailija kirjoitti:
No onko se muiden vika? Vituttaa nämä köyhien poraukset täällä palstalla..tehkää jotain asian eteen!
Kuten mitä? Lääkäri sanoi ettei parannuskeinoa ole. Jenkeissä on kokeiltu erilaisia hoitokeinoja ja on saatu hyviä tuloksia. Koska näitä kokeillaan Suomessa? Tuskin koskaan. Väkisin ei voi töihin mennä. Tai voi, mutta pitäis palkkaakin saada.
- se työtön luuseri jolla on etenevä sairaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä? Lääkäri sanoi ettei parannuskeinoa ole. Jenkeissä on kokeiltu erilaisia hoitokeinoja ja on saatu hyviä tuloksia. Koska näitä kokeillaan Suomessa? Tuskin koskaan. Väkisin ei voi töihin mennä. Tai voi, mutta pitäis palkkaakin saada.
- se työtön luuseri jolla on etenevä sairaus
Kenen luona asut?
Etkö lue uutisia?