Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärillä ei oikeasti ole keinoja pakottaa ketään työkokeiluun, kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun "aktivointiin"

Vierailija
30.10.2018 |

Kaikista "työllistymistä edistävistä toimenpiteistä" sovitaan työllistymissuunnitelmassa tai sitä vastaavassa suunnitelmassa kuten aktivointisuunnitelmassa. Avainsana on, että *sovitaan*. Sopiminen on on monen osapuolen prosessi ja jos työnhakija kieltäytyy sopimasta sellaisesta työllistymissuunnitelmasta tai muusta johon sisältyy "työllistymistä edistävä toimenpide" niin työkkäri ei voi asialle mitään. Karenssi voidaan laittaa vain sen johdosta, että työnhakija kieltäytyy ylipäätään suunnitelman tekemisestä, ei siitä, että työnhakija ei suostu "työllistymistä edistävän toimenpiteen" lisäämiseen suunnitelmaan.

Tätä asiaa ei monikaan työtön tiedä ja siksi he ovat joutuneet ilmaistyöhön vasten tahtoaan.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärillä pitäisi kokonaan uudistaa. Nimi työnvälitys on aikansa elänyt, kun eihän sieltä välitetä työtä.

Työkkärin pitäisi panostaa uudelleen koulutuksiin. Järjestää työnhakukursseja ja antaa mahdollisuus tehdä työhakemuksia ohjatusti.

Pitkäaikaistyötön on ehkä väärällä alalla, hänelle uusi koulutus, jossa isompi päiväraha, kuin työttömyyskorvaus.

Työkkärin pitäisi panostaa koulutuksiin yhdessä ammattikoulujen kanssa ja lisätä aloja, joissa voi työllistyä.

Mihinkään alalle ei kannata kouluttaa liikaa tekijöitä, tulevia Työttömiä.

Työkkärin koulutukset, erityisesti työnhakukurssit ovat sellaista höpö höpöä ettei mitään rajaa.

No älä. Mut laitettiin sellaiselle kaksiviikkoiselle kurssille, missä mm. käytiin Fazerin makeistehtaalla "yritystutustumiskäynnillä" syömässä suklaata ja kurssin puolivälipalautekeskusteluun meni yksi päivä Suomenlinnassa piknikillä. Siis ei kaiken tarvitse olla ankeaa paskaa, en minä sillä, mutta kyllä meni veronmaksajien rahat niin hukkaan tuolla höpöhöpökurssilla. Ehkä se yksi meistä kahdestakymmenestä hyötyi kurssista, sillä opettaja käytti suurimman osan ajasta siihen, että opetti hänelle kuinka tietokonetta ja tietokoneohjelmia käytetään - kädestä pitäen.

Ja Edupolin ihmiset nauraa matkalla pankkiin.

Vierailija
42/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytykää ihmeessä

10 §

Työllistymissuunnitelman laatimisesta kieltäytyminen

Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta taikka muulla kuin 9 §:ssä tarkoitetulla menettelyllään aiheuttaa, ettei suunnitelmaa voida laatia tai tarkistaa, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 30 päivän ajalta kieltäytymisen jälkeen. Oikeus etuuteen palautuu kuitenkin aikaisintaan siitä päivästä, jona työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma on laadittu tai tarkistettu, jollei suunnitelman laatimisen tai tarkistamisen viivästyminen johdu suunnitelman laatimiseen tai tarkistamiseen osallistuvasta viranomaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärillä pitäisi kokonaan uudistaa. Nimi työnvälitys on aikansa elänyt, kun eihän sieltä välitetä työtä.

Työkkärin pitäisi panostaa uudelleen koulutuksiin. Järjestää työnhakukursseja ja antaa mahdollisuus tehdä työhakemuksia ohjatusti.

Pitkäaikaistyötön on ehkä väärällä alalla, hänelle uusi koulutus, jossa isompi päiväraha, kuin työttömyyskorvaus.

Työkkärin pitäisi panostaa koulutuksiin yhdessä ammattikoulujen kanssa ja lisätä aloja, joissa voi työllistyä.

Työkkärin koulutukset, erityisesti työnhakukurssit ovat sellaista höpö höpöä ettei mitään rajaa. Kouluissa yläasteen lopulla ja 2 asteen koulutuksessa pitäisi se kurssi pitää. Sitten siinä olisi järkeä.

Suurimman osan työkkärin palveluista voisi lopettaa. Ovat täysin hyödytöntä byrokratiaa. Suojatyöpaikkoja.

Kaikki eivät osaa tehdä työhakemuksia, siinä olisi hyvä olla ohjaaja. Joskus tällä en toimisto on ollut. Tietokoneet, netti ja ohjaaja, joka opastaa. Pois kokonaan sieltä työtön, työtön, työtön lappuliisoilta.

Olen ajatellut, että jos tulee tilanne milloin pitää alkaa lähetellä näitä typeriä avoimia hakemuksia täysin hakuammuntana, niin hakisin työvoimatoimistoon töihin (vaikkapa neuvomaan muita hakemusten tekemisessä, kuten tuossa ehdotit). Samoin vaikkapa eduskuntaan ja suoraan Sipilän henkilökohtaiseksi avustajaksi. Jos kaikki työttömät laittaisivat yhden hakemuksen Sipilälle kuukaudessa, hän saisi yli 5600 hakemusta päivässä. Tuntuisi hänenkin arjessaan jossain meidän tilanne, kun olisi sähköposti tukossa koko ajan.

Vierailija
44/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillisia työvoimakoulutuksia ja myös sellaisia koulutuksia, joiden käyneet saavat suoraan työpaikan on työkkärissä paljon jo nyt ja niistä saa isomman rahan kuin tavallinen korvaus. Lisäksi on kaikenlaisia muita koulutusmahdollisuuksia ja voi käydä tutustumassa koulutuksiin ennen kuin päättää hakeutuuko alalle. Työnhakuun apua saa myös oman alueesi toimistosta, katso nettisivuilta oman työkkärin tapahtumat joihin pääsee oman mielenkiinnon mukaan ilman mitään painostusta. Sen kun ottaa selvää ja kysyy apua niin kyllä mahdollisuuksia on.

Vierailija
45/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse huomasin tän viime kerralla aktivointisuunnitelmaa tehtäessä. Sanoin vaan kaikkiin kuntouttavan työtoiminnan paikkaehdotuksiin että ei oikein kiinnosta, ja lopulta ne sanoi että sä et taida haluta mennä mihinkään, ei me voida sitten pakottaa.

Kuntouttava työtoiminta on ihan oma lukunsa. Lain mukaan se on tarkoitettu sellaisille jotka eivät pysty palkkatyöhön tai työkkärin omiin toimenpiteisiin osallistumaan, mutta siitä huolimatta sinne on vuosikaudet painostettu väkeä joiden työkyvyssä ei ole mitään vikaa.

Toi kuntouttava työtoiminta on sellanen asia mitä ne työkkärin kaikki virkailijat eivät itse edes ymmärrä mitä se tarkoittaa. Minä olin työttömänä 7kk ennen kuin pääsin normaalityöhön takasin.. Ton 7kk aikana mulle tuli kaksi kertaa lappu työkkäristä, että olis paikka kuntouttavaan työhön. Vastasin molemmilla kerroilla, että olen työkykyinen. EIvät tajunneet. Sanoin, että olen siis työkykyinen ihminen en tarvitse kuntouttavaa työtä ja olen (siinä vaiheessa olin ollut työtön 4kk) työkykyinen. Vai lähetätkö minut nyt lääkärin kautta, että saan paperin tykyvyttömyydestä mitä en ole. EI edelleekäään ymmärtänyt. Sanoin taas, että minussa ei ole mitään sellaista vajavaisuutta että tarvitsisin kuntouttavaa työtä, koska olen normaali työkykyinen ihminen, joten et voi laittaaa tai edes tarjota minulle tuollaista työtä. En ole myöskään pitkäaikaistyötön niinkun varmasti koneelta näet. Mun oli pakko mennä paikan päälle näyttää ja selittää jollekin korkea-arvoisemmalle henkilölle, niin se tajusi ja ihmetteli miksi minulle on edes lähetetty sellasia lappuja. Onneksi se korjas sen samantien siinä. Onneksi pääsin myös siitä sonnasta eroon takasin työelämään.

Työkkäri ei lähetä mitään lappuja kuntouttavaan työtoimintaan, joten tarinasi taitaa olla porvoon työkkäristä.

Vierailija
46/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäytykää ihmeessä

10 §

Työllistymissuunnitelman laatimisesta kieltäytyminen

Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta taikka muulla kuin 9 §:ssä tarkoitetulla menettelyllään aiheuttaa, ettei suunnitelmaa voida laatia tai tarkistaa, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 30 päivän ajalta kieltäytymisen jälkeen. Oikeus etuuteen palautuu kuitenkin aikaisintaan siitä päivästä, jona työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma on laadittu tai tarkistettu, jollei suunnitelman laatimisen tai tarkistamisen viivästyminen johdu suunnitelman laatimiseen tai tarkistamiseen osallistuvasta viranomaisesta.

Mutta eihän tässä ketjussa ollut kyse suunnitelman laatimisesta kieltäytymisestä.  

Vierailija
47/47 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin koulutukset, erityisesti työnhakukurssit ovat sellaista höpö höpöä ettei mitään rajaa.

No älä. Mut laitettiin sellaiselle kaksiviikkoiselle kurssille, missä mm. käytiin Fazerin makeistehtaalla "yritystutustumiskäynnillä" syömässä suklaata ja kurssin puolivälipalautekeskusteluun meni yksi päivä Suomenlinnassa piknikillä. Siis ei kaiken tarvitse olla ankeaa paskaa, en minä sillä, mutta kyllä meni veronmaksajien rahat niin hukkaan tuolla höpöhöpökurssilla. Ehkä se yksi meistä kahdestakymmenestä hyötyi kurssista, sillä opettaja käytti suurimman osan ajasta siihen, että opetti hänelle kuinka tietokonetta ja tietokoneohjelmia käytetään - kädestä pitäen.

Oltiin sit vissiin samalla kurssilla. Fazerilla se äijä kysy miltä näyttää, nii sanoin että samalta sillon kun olin ekalla luokalla täällä viimeks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä