Raskaana ja menossa illallisjuhliin; miten ilmoitan ruokarajoitteet
Työnantajani täyttää vuosia ja järjestää asiakkaille ja yhteistyökumppaneille isot illallisjuhlat.
Olen raskaana ja nyt pitäisi ilmoittaa erityisruokavaliot juhlapaikan keittiölle. Miten olette ilmoittaneet raskausajan rajoitteista: ei raakaa lihaa tai kalaa, ei pastöroimattomia maitotuotteita vai miten? Helpointa olisi varmaan ilmoittaa olevansa vegaani..
Ja raskauteni ei siis enää ole salaisuus.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti lista on laadittu silkkaa pahuuttaan vain ruoka-aineista, joita raskaana olevat ei saa syödä.
Alkupalaksi pelkkiä raakoja kaloja,vakuumin kautta tietenkin. Pääruoaksi tartar pihviä ja multaisia juureksia (raakoja), jälkkäriksi meetwurstiviipaleita.
Ap milloin juhlat ovat ja mikä rv?
Isot juhlat kuulostaa noutopöydältä josta voi jokainen valita mieleisensä tarjottavat.
Noutopöydästä löytyy syötävää kaikille. Älä tee itsestäsi numeroa.
Henkilökunnalta voit kysyä jos et itse tunnista mitä ruokia on tarjolla.
Mikset ilmoita niinkuin on? Suurimmasta osasta varmaan todeta, ettei ole edes sellaisia tarjolla. Mutta se ei tarkoita, että kaikki toteutuu. Meillä on töissä yksi sokeriton ruokavalio, ja viimeistään jälkiruoan kohdalla se on unohdettu vaikka on etukäteen ilmoitettu. Kertaakaan ei ole ravintola tätä muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Raskaus ei ole esim. allergiaa, joten erityisruokavalion kriteerit ei täyty.
Miten niin? Seuraukset voivat olla allergiaa paljon pahemmat.
No mikä pakko on syödä sellaista mistä tulee seurauksia?
Ei raskaus ole sairaus. Älä tee siitä numeroa. Rotatkin sikiää.
Miksi nää ÄO nolla ihmiset sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan kysy meiltä, mikä ruokakvaliosi pitäisi olla? Ihmiset noudattavat niin erilaisia raskausruokavalioita, jotkut syövät majoneesiakin, vaikka siinä on raakaa kananmunaa.
No meillä näihin on yleensä joku nettikaavakkeen kautta ilmoittautuminen ja siellä on kohta jossa kysytään ruokarajoitteita. Siihen lokeroon sitten kirjoittaa kaiken, mitä ei syö tai juo, on se syy mikä hyvänsä. Jotkut kertovat syynkin, sillä se saattaa auttaa keittiötä miettimään korvaavia ruokalajeja tai aineksia..
Majoneesissa raakaa kananmunaa? En ole koskaan kuullut, että kukaan tekisi majoneesia itse.
Vierailija kirjoitti:
Milloin raskaudesta on tullut sairaus, joka vaatii erikoisruokavalion?
Esikoinen syntynyt 1979, silloin jo oli kiellettyjen lista.
Ei ole olemassa mitään erityisruokavaliota, jonka nimi on raskaana. Raskausajan ruokarajoitukset ovat suosituksia. Silloinhan kaikille muillekin pitäisi tarjota yleisten suositusten mukaan olevia vähärasvaisia, runsaskuituisia, paljon kasviksia sisältäviä ruokia. Ilman alkoholia tietenkin.
Älkää tehkö asioista ongelmia. Osaat varmasti itse valita ne ruuat mitä voit/haluat syödä. Olen ollut kolme kertaa raskaana eikä ole tarvinnut mitään kenellekään ilmoitella, ja aina olen syötävää löytänyt.
Onko seisova pöytä?Jos on voit ottaa mitä haluat.
Muista myös ilmoittaa ettet voi olla kissojen lähettyvillä koska niistä voi saada toksoplasmoosin.
Voit vaan kirjoittaa ”raskausajan ruokavalio/ raskaana” tms ja siihen perään vielä jos on jotain spesifimpää. Näitä on ordereissa jatkuvasti ja keittiö osaa ottaa nämä kyllä huomioon :)
- Ravintola-alan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Muista myös ilmoittaa ettet voi olla kissojen lähettyvillä koska niistä voi saada toksoplasmoosin.
Toivottavasti eivät sitten tilaa mitään siltä yhdeltä mammapalstalla kuuluisalta leipurilta, joka antaa kissojen käyskennellä kakkujen keskellä. Nami nami. :)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä illanistujaisissa ollut tapana että tarjolla vain raakaa lihaa? Onko noutopöytä vai? Eiköhän sieltä sopivaa syömistä löydy 😊
Ihmettelen minäkin. Tartaria ei kai nyt kukaan täysjärkinen mene tilaamaan porukalle, koska aika harva sitä syö, ei varmasti yksikään ravintola tee edes semmoista menuehdotusta. Raakaa kalaa (esim suomalaisten rakastamaa lohta) voi toki olla, mutta yleensä kyllä silloin vaihtoehto, kuten kalalle ihan minä ruokana tahansa, koska kala-allergia on klassikko.
Mutta jos haluaa huolettoman illan vailla hässäköitä kenellekään, niin sitten tuo kasvisvaihtoehto on hyvä.
Ja vielä parempi, jos et ala sitten selittämään, miksi valitsit sen. Ei ole kiva kuunnella näitä suomalaisten jatkuvia itseihailun sekaisia lässytyksiä siitä, kuinka mä olen niin ihmeellinen, kun mulla on tämä tuo allergia , kuinka alkaa pierettää, kuinka jokin ei tule viikkoihin ulos suolesta, kuinka koulussa jpku oksensi jotain ja kuinka sen jälkeen ei ole voinut sitä ruokalajia syödä, tai kuinka muuten vaan inhoaa,,,,,Too much information.
Ilmoita vaan koko lista. Mutta aikoinani raskaana söin raaat kalat, maito suoraan tilatankista pastöroimattomana, ei ollut rajoituksia. Terveet, nyt jo aikuiset lapset syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin raskaudesta on tullut sairaus, joka vaatii erikoisruokavalion?
Esikoinen syntynyt 1979, silloin jo oli kiellettyjen lista.
Ei ole mitään kiellettyjen listaa. On vain lista ruuista/juomista, joita ei suositella raskausaikana.
Kuvittele, että olet oma mummosi, joka on menossa niihin juhliin. Alkoholittomat juomat, kiitos. Siinä koko setti.
Ei muutenkaan ole pakko syödä kaikkea, mitä on tarjolla. Voi syödä vain kypsää lihaa ja kalaa, ja jättää pois kaikki epäilyttävät tuotteet.
Miksi te ihmiset olette näin aggressiivisia AP:ta kohtaan? Tietysti ilmoitat listan, mitä et syö. Ihan niin kuin vegaanitkin tekevät, eikä sekään ole mikään allergia. Minkä ihmeen takia et ilmoittaisi? Eiköhän työnantajakin halua, että saat syödäksesi.