Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon jäsenmäärä on tämän vuoden lopulla alle 70% Suomalaisista

Vierailija
30.10.2018 |

Kirkon jäsenmäärän syöksy on ollut niin hurjaa, että tämän vuoden lopulla se on jo alle 70% Suomen väestöstä. Erojen määrä tulee olemaan tänäkin vuonna yli 50 000. Samoin kuolleiden kirkon jäsenten ja pakkokastettujen määrä on reilusti yli 10 000 miinuksella kirkolle.

Kirkko on henkitoreissaan, eikä sen jäsenmäärän katoa estä enää mikään.

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Vierailija
2/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Voisinpa itsekin erota, mutta olen kummi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyy. Vai tsekkaako kummilapsesi aina veroilmoituksestasi että kirkollisäyrit on maksettu? Miten kirkkoon kuuluminen liittyy kummiuden toteutumiseen - ymmärrän että viralliseksi kummiksi pääsee vain kirkon jäsen mutta ei siitä kummiudesta potkuja tule jos kirkosta eroaa :)

Vierailija
4/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä toi kummina oleminen estää eroamasta

Vierailija
5/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää siinä on? Ollaan pian muslimivaltio?

Vierailija
6/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kolme kummilasta mutta olen eronnut kirkosta jo ajat sitten.

Mikään ei sinua estä eroamasta.

Vierailija
7/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eronnut jo seitsemän vuotta sitten. Ja syy oli se, että kirkko sallii nykyään kaiken, mitä ihmiset haluavat. Ohjekirjana pitäisi olla Raamattu, mutta kaikkea suvaitaan !

Vierailija
8/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se estää? Itse erosin lähes heti sen jälkeen kun kummilapseni kastettiin.

Vierailija
9/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se kirkosta eroamisen estää?

Vierailija
10/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon porukka kuuluu kirkkoon? Miksiköhän?

Vierailija
11/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni Suomalaisten suvusta kuuluu edelleen kirkkoon.

Tiedätkö, millainen tilanne on suomalaisilla?

Vierailija
12/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyvää siinä on? Ollaan pian muslimivaltio?

Ööö...häh? Jos ihmiset ev.lut-kirkosta eroavat, niin eiväthän he varmaankaan muslimeiksi käänny.

Vierailija
13/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni esim. työpaikallani on eronnut kirkosta. Kirkon alamäki on todella jyrkkä.

Vierailija
14/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtionkirkko on rakenteellisesti niin vanhankantainen käsite, että sen luonnollinen poistuminen on väistämätön osa modernia yhteiskuntaa. Järjestelmähän käytännössä olettaa, että ihminen uskoo automaattisesti samoihin taruolentoihin kuin vanhempansa ja kustantaa näihin uskomuksiin liittyviä menoja valtion tekemien ansiovähennysten kautta!

Kaikki saavat uskoa ja olla uskomatta mihin haluaa, mutta valtio-omisteisilta radio- ja tv-kanavilta ei saisi esittää yhden jumalan palvomista, eikä oppivelvollisuuden yhteydessä uskomuksia saisi opettaa vakaumuksellisesti, vaan ainoastaan historiallisesti sivistävänä toimena.

Joudumme ikävä kyllä vielä odottamaan ohi kaikkien meidän elinajan, ennen kuin järki ja todisteet ohittavat uskomukset ja tuntemukset yhteisten päätösten teossa. 

Jäsenmäärien laskiessa evankelis-luterilainen kerho joutuu miettimään selviytymistään niin kuin kaikki muutkin harrastekerhot. Aktiivijäsenet maksavat kustannukset, ei aktiivijäsenten lapset tai jäsenet jotka piipahtavat kerran vuodessa kerholla. Harmi vaan, kun kerhohuoneeksi kelpaa vain pitäjän isoin, kylmin, pimein ja kostein kivitalo - siinä riittääkin kustannettavaa.

Vierailija
15/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin työssäkäyvät ja kirkollisveroa eniten maksavat eroavat kiihtyvällä tahdilla. Tulee meinaan kirkossa käymiselle hintaa jos käy kerran vuodessa. Monen sadan euron reissu.

Vierailija
16/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei kirkko tee mitään eroa m-limeihin, ei yritäkään käännyttää heitä, kertoo siitä, ettei koko instituutiolla ole enää merkitystä.  Kun eivät usko enää itsekään ydinsanomaansa, niin mistä heille pitäisi maksaa veroja?  

Vierailija
17/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eronnut jo seitsemän vuotta sitten. Ja syy oli se, että kirkko sallii nykyään kaiken, mitä ihmiset haluavat. Ohjekirjana pitäisi olla Raamattu, mutta kaikkea suvaitaan !

Et ole vielä tajunnut että raamattu on satukirja ja että jumalaa ei ole olemassa.

Vierailija
18/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

osiris kirjoitti:

Valtionkirkko on rakenteellisesti niin vanhankantainen käsite, että sen luonnollinen poistuminen on väistämätön osa modernia yhteiskuntaa. Järjestelmähän käytännössä olettaa, että ihminen uskoo automaattisesti samoihin taruolentoihin kuin vanhempansa ja kustantaa näihin uskomuksiin liittyviä menoja valtion tekemien ansiovähennysten kautta!

Kaikki saavat uskoa ja olla uskomatta mihin haluaa, mutta valtio-omisteisilta radio- ja tv-kanavilta ei saisi esittää yhden jumalan palvomista, eikä oppivelvollisuuden yhteydessä uskomuksia saisi opettaa vakaumuksellisesti, vaan ainoastaan historiallisesti sivistävänä toimena.

Joudumme ikävä kyllä vielä odottamaan ohi kaikkien meidän elinajan, ennen kuin järki ja todisteet ohittavat uskomukset ja tuntemukset yhteisten päätösten teossa. 

Jäsenmäärien laskiessa evankelis-luterilainen kerho joutuu miettimään selviytymistään niin kuin kaikki muutkin harrastekerhot. Aktiivijäsenet maksavat kustannukset, ei aktiivijäsenten lapset tai jäsenet jotka piipahtavat kerran vuodessa kerholla. Harmi vaan, kun kerhohuoneeksi kelpaa vain pitäjän isoin, kylmin, pimein ja kostein kivitalo - siinä riittääkin kustannettavaa.

Missähän vaiheessa kirkko erotetaan kokonaan valtiosta ja esim. oikeus kerätä kaikilta yrityksiltä kirkollisveroja lakkaa? Vasta kun alle puolet väestöstä on jäseniä?

Vierailija
19/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen kehitys. Uskosta on niin väärät käsitykset. Kuinka moni tulee miettineeksi iankaikkista kohtaloaan? Taivas tai helvetti oman valintasi mukaan. Tuo totuus kohdataan ajattomuudessa. Siellä ei voi enää vaihtaa puolta.

Onneksi on olemassa täällä jo armo sille, joka ymmärtää syntisyytensä ja haluaa tehdä parannuksen. Omin voimin siihen ei pysty. Jeesus vapauttaa todella vapaaksi.

Kaikki nämä luonnon mullistukset ja yleinen luopumus on kerrottu Raamatussa.

Hyvää opetusta tulee iltaisin radio Deissä klo 21 alkaen ja netistä Raamattu kannesta kanteen on ohjelmat, joita voi kuunnella itselleen sopivalla ajalla.

Vierailija
20/161 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä hyvä, jos on 70% väestöstä, kun huomioon muut uskontokunnat, joista osa väestöstä kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan