Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömishäiriöliitto kritisoi Pippa Laukkaa ja OMS-ohjelmaa

Vierailija
29.10.2018 |

En ole hirveästi seurannut Pippa Laukan uraa, mutta tiedän että hänet valittiin syömishäiriöliiton (SYLI) kummiksi joitain vuosia sitten. Olen myös lukenut Laukan artikkelin, jossa hän kertoi omasta pitkästä syömishäiriötaustastaan.
Siksi olinkin hieman yllättynyt kun kuulin hänen lähteneen Olet mitä syöt-ohjelmaan juontajaksi. Katsoin aikoinaan ohjelman brittiversiota ja se ainakin oli todella negatiivinen ohjelma. Tätä Suomen versiota en ole katsonut, mutta lukemani perusteella formaatti on sama.

Osallistujien ulkonäköä kommentoidaan negatiiviseen sävyyn ja ohjelmassa on inhottava pilkallinen pohjavire.
Pitkään syömishäiriötä sairastaneena olen surullinen siitä, että tällaisia ohjelmia tehdään. Mielestäni SYLI kritisoi ohjelmaa ihan aiheesta. Ja sanottakoon, etten itse pidä ylipainoa normaalina eikä mielestäni ylipainoa pitäisi yrittää "normalisoida" mitä jotkut tahot tuntuvat yrittävän.
Minua tässä ohjelmassa ärsyttää se kuinka mustavalkoista maailmankuvaa se koettaa maalata. Ettei olisi ok silloin tällöin herkutella ja että jos on ylipainoa siitä pitää päästä nopeasti eroon keinolla millä hyvänsä. Mielestäni nuo eivät ole hyviä ja terveitä ohjeita vaan ensisijaisesti pitäisi pyrkiä ruokavaliossaan tasapainoisuuteen. Jos ylipainoa on niin sen karistamisessa nopeat keinot harvoin toimivat. Itse kummastelen sitä, että entinen syömishäiriöinen on lähtenyt tällaiseen ohjelmaan mukaan. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?

Kommentit (201)

201/201 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni OMS keskittyy juurikin siihen mitä nimi sanoo, elikkä epäterveelliseen ruokavaliioon (+ elämäntapoihin). Ylipaino ei ole se pointti (esim. Wallu Walpio, ei ole lihava vaikka ruokavalio on aivan kamala). Fakta vain on se että suurinosa huonolla ruokavaliolla varustelluista ihmisistä ovat lihavia. Mutta edelleenkään, lihavuus ei ole ohjelman pointti.

Itse olen täysin eri mieltä että ohjelmassa olisi pilkallinen/ilkeä sävy. En ole ulkomaan versioita katsonut, niissä ehkä onkin.

Minusta tuntuu vain että ylipaino on edelleen sellainen asia mistä loukkaannutaan liian helposti. Johtuuko tämä ylipainon aiheuttamasta huonosta itsetunnosta? Kenties. Ohjelmassahan osallistujilla tulee lähes aina vahva puolustusreaktio, joka on täysin normaalia kun suuria elämäntapamuutoksia pitäisi tehdä. Valitettavasti kun kyse on terveyttä vakavasti vaarantavista tavoista, siinä joutuu olemaan hieman kärkäs. Hyssyttelemällä ei ole kukaan koskaan laihtunut.

Pippa on ihana nainen! Hänellä on auktoriteettia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi