Syömishäiriöliitto kritisoi Pippa Laukkaa ja OMS-ohjelmaa
En ole hirveästi seurannut Pippa Laukan uraa, mutta tiedän että hänet valittiin syömishäiriöliiton (SYLI) kummiksi joitain vuosia sitten. Olen myös lukenut Laukan artikkelin, jossa hän kertoi omasta pitkästä syömishäiriötaustastaan.
Siksi olinkin hieman yllättynyt kun kuulin hänen lähteneen Olet mitä syöt-ohjelmaan juontajaksi. Katsoin aikoinaan ohjelman brittiversiota ja se ainakin oli todella negatiivinen ohjelma. Tätä Suomen versiota en ole katsonut, mutta lukemani perusteella formaatti on sama.
Osallistujien ulkonäköä kommentoidaan negatiiviseen sävyyn ja ohjelmassa on inhottava pilkallinen pohjavire.
Pitkään syömishäiriötä sairastaneena olen surullinen siitä, että tällaisia ohjelmia tehdään. Mielestäni SYLI kritisoi ohjelmaa ihan aiheesta. Ja sanottakoon, etten itse pidä ylipainoa normaalina eikä mielestäni ylipainoa pitäisi yrittää "normalisoida" mitä jotkut tahot tuntuvat yrittävän.
Minua tässä ohjelmassa ärsyttää se kuinka mustavalkoista maailmankuvaa se koettaa maalata. Ettei olisi ok silloin tällöin herkutella ja että jos on ylipainoa siitä pitää päästä nopeasti eroon keinolla millä hyvänsä. Mielestäni nuo eivät ole hyviä ja terveitä ohjeita vaan ensisijaisesti pitäisi pyrkiä ruokavaliossaan tasapainoisuuteen. Jos ylipainoa on niin sen karistamisessa nopeat keinot harvoin toimivat. Itse kummastelen sitä, että entinen syömishäiriöinen on lähtenyt tällaiseen ohjelmaan mukaan. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kai kannustaa syömään lisää paskaa.
Niin tai sitten ottaa sellainen lähestymistapa, joka oikeasti auttaisi ihmistä muuttamaan niitä ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Tämän ohjelman agenda ei ole auttaa näitä ihmisiä elämään terveellisempää elämää vaan tämä on ihan viihdettä: kattokaa mikä läski, kattokaa mitä paskaa se syö, hyi yök, kauheat selluliitti ja läskit jne.
Ihan kiusaamismeininkiä koko ohjelma. Tuokin kotiäiti selkeästi oli tunnesyöjä, varmaan jotain masennustakin taustalla. Olisi tarvinnut esim. ravitsemusterapeutin apua. Ei tuollaiset nopeat ratkaisut tuo apua ongelmaan, koska se ylensyöminen on vain oire eikä se pääasiallinen ongelma. Ne syyt ovat jossain paljon syvemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten ottaa sellainen lähestymistapa, joka oikeasti auttaisi ihmistä muuttamaan niitä ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Tämän ohjelman agenda ei ole auttaa näitä ihmisiä elämään terveellisempää elämää vaan tämä on ihan viihdettä: kattokaa mikä läski, kattokaa mitä paskaa se syö, hyi yök, kauheat selluliitti ja läskit jne.
Ihan kiusaamismeininkiä koko ohjelma. Tuokin kotiäiti selkeästi oli tunnesyöjä, varmaan jotain masennustakin taustalla. Olisi tarvinnut esim. ravitsemusterapeutin apua. Ei tuollaiset nopeat ratkaisut tuo apua ongelmaan, koska se ylensyöminen on vain oire eikä se pääasiallinen ongelma. Ne syyt ovat jossain paljon syvemmällä.
Täältähän se oikein keittiöpsykologi löytyi. Etkö tajua että tuollaiselle ylipainoselle sohvankuluttajalle tekee palveluksen kun näyttää totuuden. Hyssytelläkö pitäisi. Ei jumalauta. Vai lähtee ne läskit säälimällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiusaamismeininkiä koko ohjelma. Tuokin kotiäiti selkeästi oli tunnesyöjä, varmaan jotain masennustakin taustalla. Olisi tarvinnut esim. ravitsemusterapeutin apua. Ei tuollaiset nopeat ratkaisut tuo apua ongelmaan, koska se ylensyöminen on vain oire eikä se pääasiallinen ongelma. Ne syyt ovat jossain paljon syvemmällä.Täältähän se oikein keittiöpsykologi löytyi. Etkö tajua että tuollaiselle ylipainoselle sohvankuluttajalle tekee palveluksen kun näyttää totuuden. Hyssytelläkö pitäisi. Ei jumalauta. Vai lähtee ne läskit säälimällä.
Kyllä lähtee. Minkähän ikäinen mahdat olla, ellet ole vielä oppinut, että keppi ei ole lähestään yhtä tehokas kuin porkkana. Parhaat tulokset syntyvät, kun ihminen löytää motivaation itsestään eikä toisen ihmisen pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat kitisee. Hieno ohjelma ja on pannut minutkin tarkistamaan ruokailutottumuksiani.
Eikös tämä nakkeja mutustellut viiden lapsen äiti ole jatkanut terveellistä elämää ja laihtunut entisestään. On julkaissut kuvia itsestään, vieläkin hoikempana. Anoreksia edelleen kaukana.
Ihan näin sivusta, syömishäiriöitä on muitakin kuin anoreksia. Esimerkiksi itse olen teini-iästä asti kärsinyt jonkinasteisesta syömishäiriöstä, en edes tiedä onko sille erillistä nimitystä. Syöminen muiden edessä tuntuu vaikealta ja hävettävältä, pahimpina kausina olen koko päivän syömättä, koska en halua syödä muiden nähden.
Minulla oli bulimia alle 30v, Olin himokuntoilija ja mies. Mässäilin ja oksensin kaiken. Paranin kuitenkin ilman apua.
Minusta ohjelman idea on ok. Ja siihen lähteneet ovat varmasti tietoisia mihin ovat menneet. Syömistavoissa on monella varmasti korjaamista. En ota kantaa ohjelman lääkäriin, ehkä on hyvä herätellä ihmisiä. Mutta ikävää, jos se saa joissakin aikaan ei toivottuja vaikutuksia ja inhoa itseä ja omaa kehoa kohtaan.
Kaikki eivät ole psyykkisesti yhtä vahvoja, kuin ohjelmaan valitut.
Parempi Pippa on kuin ne edelliset juontajat.
Vierailija kirjoitti:
Parempi Pippa on kuin ne edelliset juontajat.
En ymmärrä miksi ihmiset seuraavat näitä paskaohjelmia ja sen jälkeen valittavat. Meillä ei livetelkkaria enää katsella lainkaan, eikä ole edes yhtään ikävä.
Minäkin muistan ohjelman alkuperäisversion jostain reilun kymmenen vuoden takaa, ja mielestäni on outoa että formaatti on edelleen sama. "Suorapuheinen", lue törkeä, terveysasiantuntija, uhrin nolaaminen ruokavuorella, ohjelman alussa mukadramaattinen musiikki ja uhrin vatsamakkaroiden näyttäminen alaviistosta, typerä voiceover mukanokkeluuksineen. Silloin aikanaan nämä vähän naurattavatkin, mutta nykyään, kaiken sen keskustelun jälkeen mitä on käyty kehopositiivisuudesta, kiusaamisesta ja metoosta, minusta olisi syytä suhtautua sensitiivisemmin asioihin. En usko että tämä ohjelma oikeasti auttaa kenenkään paino-ongelmiin yhtään. Eikä se ainakaan minua enää viihdytäkään.
Tässä ohjelmassa nimenomaan tähdätään ruokatapojen pysyvään muutokseen ja liikunnan lisäämiseen.
Se, että ihmiselle näytetään mitä viikon aikana tuli mätettyä naamariin on vain hyvä! Toimii toivottavasti herätyksenä. On tärkeää, että ihminen oppii kantamaan vastuun tekemisistään. Lihominen ei ole sattumaa, eikä tapahdu yllättäen.
Ja en usko, että kuka tahansa voisi sairastua anoreksiaan. Minä en voisi, sillä en välitä vähäähään mitä ulkomuodostani sanotaan, enkä kuvittele asioiden muuttuvan paremmaksi laihtuessa. Minulla ei myöskään ole tarvetta kontroilloida elämääni tai asioita ylipäätään liikaa.
Eka jakso, jossa oli se radiojuontajaköriläs, oli jopa hiukan hauskakin. Maku ohjelmaan meni toisessa jaksossa kun tyttöparka nieleskeli leuka väpättäen itkua lääkärin saarnatessa. Ja pakotettiin vielä uimaan ja pomppimaan.
Nimenomaan se, että kuinka moni jatkaa sitä rääkkäystä kahdeksan viikon jälkeen? Elämäntavat ovat muuttuneet, mutta liikuntamäärä saattaa pudota. Miksei alunperin laihdutusaika voisi olla puoli vuotta tuoden uudet elämäntavat osaksi elämää.
Tiedän kaksi henkilöä, jotka olivat ohjelmassa mukana Partasen aikoihin. Ovat nyt lihavampia ja huonokuntoisempia kuin ennen ohjelmaa. Ei jäänyt heille ohjelmasta mitään käteen. Olivat vain siellä tylytettävinä ja sitten heivattiin ohjelman jälkeen tyhjänpäälle. Ainoa anti heille oli se, että annettiin monisteniput ruokaohjeista ja se askelmittari. Ruuat olivat niin omituisia, että ei niitä yksinkertaisesti pysty ottamaan arkiruokavalioon, juuri ja juuri jaksoi syödä niitä sen ohjelman ajan.
Itse olen jonkinlainen laihduttamisen, nimenomaan jojolaihduttamisen, asiantuntija. Vuosien taistelun jälkeen ymmärsin sen, että koska kilot tulivat vuosien saatossa hiipien, ei niiden kuulu lähteä äkkiä rytinällä. Ei pidä lähteä laihduttamaan laihduttamaan, vaan muuttaa elämäntavat kokonaisuudessaan osa-alue kerrallaan ja ihan omaan tahtiin. Korjataan aina se, mikä sillä hetkellä tuntuu korjaamista tarvitsevan. Se laihtuminen tulee siinä muun tervehtymisen lisäbonuksena. Tällä konstilla olen saanut vihdoin pysyviä tuloksia aikaan. Ilman kipeitä jalkoja tai kipeää selkää, ilman nälkää, eikä ole ollut mitään ongelmaa motivaation kanssa. Ei mitään kepulikonsteja tai oikoteitä. Pää pitää saada pysymään mukana ja kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ruoan tuhlausta kun heittävät nuo mätöt aina roskiin... Turhaakin turhempi ohjelma.
Eivät muuten mene, vaan annetaan eteenpäin eläimille kuvausten jälkeen. Hyvä taas päteä asioista omalta mutu-tuntumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ruoan tuhlausta kun heittävät nuo mätöt aina roskiin... Turhaakin turhempi ohjelma.
Eivät muuten mene, vaan annetaan eteenpäin eläimille kuvausten jälkeen. Hyvä taas päteä asioista omalta mutu-tuntumalta.
No just. Eläimille sipsiä, limua ja salmiakkia.
Nykyisen käsityksen mukaan tärkeämpää kuin totuuden kertominen on se miten asia sanotaan ja miltä asia tuntuu. No, aina totuus ei tunnu hyvältä.
Standardeja ei tule laskea. Normaali ja tasapainoinen ruokavalio ei sisällä herkuttelua, eikä lievästi ylipainoinen ole normaalivartaloinen. Ihminen on biologisesti tehty liikkumaan ja syömään luonnon antimia, se on normaalia. Ei ole ainuttakaan syytä miksi ruokavalioon pitäisi kuulua vähäiseltäkään osin herkut.
Iso peukku Pippa Laukalle, jonkun pitää uskaltaa kertoa totuus.
Miksi ihmeessä joku edes katsoo tuollaista sontaa?
Kyllä tavallisten ihmisten normaaliin ruokavalioon kuuluu herkkuja, nameja ja tietysti limsaa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö Pippa Laukka kirjoittanut jonkin sellaisen kolumnin jossa sanoi että hänestä lääkärin pitää voida puuttua ylipainoon tms? Muistanko väärin? Meni maku tuossa kohtaa... kauhean empaattinen lääkäri ei sitten ole.
Siis mitä lääkärin pitäisi sitten tehdä? Olla sanomatta mitään? Mikä on sitten empaattista jos yli 150kg ihminen menee toistuvasti lääkäriin eri vaivojen takia joiden perimmäisenä syynä on ylipaino? Olla hiljaa? Sanoa että se johtuu varmasti geeneistä ja sähän et voi sille mitään?
Itsekurittomat palleroiset ei millään silittelyllä saa istsestään mitään otetta, hyvä Pippa! Jämäkkyyttä lisää terveydenhuoltoon tai muuten ollaan puolukoita kuin jenkit pian koko kansa!