Soijarouhe on ihan hitosti halvempaa kuin jauheliha!!!!!
Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni soijarouhetta kun olen alkanut vihdoin kasvissyöjäksi. No perhana sain yllättyä siitä, miten moneen ateriaan semmonen 500g soijarouhepussi riittää?? Siis nyt olen tehnyt jo 3 valtavaa pellillistä ruokaa ja edelleen on soijarouheesta tyyliin puolet jäljellä.. eli vieläkin saa vaikka mitä tehtyä ja hinta oli n. 3e.
Jauheliha tuolla hinnalla olisi mennyt jo aika päiviä sitten.
Tää kasvissyönti onkin halpaa, ihan mahtavaa! Vielä lisää syitä alkaa kasvissyöjäksi 🙈 ja mikä parasta, meinasin unohtaa etten syö jauhelihaa vaan soijarouhetta.. sitä ei ihan oikeasti edes tajua kun tarpeeksi hyvin maustaa!
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sahajauho olisi vielä halvempaa. Olen pari kertaa ostanut soijarouhetta ja se on jäänyt kaappiin pytörimään. On ollut kova työ saada se niellyksi tunkemalla sitä ruokien sekaan.
Et vain osaa laittaa ruokaa. Soijarouhe vaatii mausteita ja rasvaa, minä käytän voita ja oliiviöljyä.
Mä oon myös käyttänyt ihan samoin kuin muussakin ruuanlaitossa. Olen lapsesta asti pitänyt kunnolla maustetuista ruuista. Se ei poista kuitenkaan sitä ikävää liuan pehmeää suutuntumaa joka rouheeseen tulee mun tehdessä siitä ruokaa. Voiko sitä poistaa jotenkin.
Kaikki lihansyöjät ovat juntteja. Kaveripiirissäni ei ole yhtään lihansyöjää. Kasvisruoka on maailman parasta ja samalla ehkäistään ilmastonmuutosta <3 Ja halpaa sekä hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheessa on 100 g:ssa 334 kcal, hiilihydraatteja 20,9 g ja proteiinia 49,2 g. Fosforia on näköjää Finelin mukaan peräti 701 mg.
Naudan jauhelihassa (9%) on samassa määrässä 162 kcal, 0g hiilihydraatteja ja 20,8 proteiinia. Fosforia on vain 210 mg.
Soijarouheessa on enemmän proteiinia, mutta esimerkiksi vitamiineja paljon vähemmän. Tryptofaania on enemmän eli masennusta voi yrittää karkottaa tällä.
Vertaapa kuivalihaa rouheeseen niin saat vertailukelpoisemmat lukemat. Tuo on tosi harhaanjohtavaa verrata kuivaa rouhetta tuoreeseen lihaan.
Miksi kuivalihaan, jos reseptissä on 200 g soijarouhetta/200g jauhelihaa?
Koska sinun pitää syödä soijarouhetta 600g, jos haluat saada saman määrän proteiinia kuin 200 grammasta jauhelihaa. Ei kukaan halua korvata lihaa jollain huonommalla tuotteella, siksi veget mielellään valehtelevat tarkoituksella ja vertaavat kuivattua soijaa tuoreeseen lihaan. Rehellisempää olisi tosiaan verrata kuivatun soijarouheen ravintosisältöä kuivalihaan.
Soija on myrkyllinen rikkaruoho joka ei edes kelpaa tuholaisille. Se on osasyy siihen miksi se on niin halpaa. Ruokateollisuus taas on soijan halpuuden takia manipuloinut suuret massat uskomaan että se olisi terveellistä jotta sitä voisi tunkea jokaikiseen tuotteeseen.
Todellisuudessa soija aiheuttaa mm kilpirauhasongelmia ja alzheimeria. Siinä on matala lysiinipitoisuus ja paljon argininiä joka saa herpes 1 viiruksen voimaan hyvin kehossa. Herpes 1 taas on alzheimeriin johtava riskitekijä. Nämä ovat ihan uusia tutkimuksia joista jokainen voi lukea googlettamalla.
Se soija mitä aasialaiset käyttävät on fermentoitua. Ehkä kannattaisi miettiä miksi ne näkevät niin suurta vaivaa fermentoidakseen sitä. Ja sitten miettiä valmistaako ruokateollisuus mahdollisesti soijatuotteensa halvimmalla mahdollisimmalla tavalla piittaamatta siitä että se on täynnä myrkyllisiä antiravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni soijarouhetta kun olen alkanut vihdoin kasvissyöjäksi. No perhana sain yllättyä siitä, miten moneen ateriaan semmonen 500g soijarouhepussi riittää?? Siis nyt olen tehnyt jo 3 valtavaa pellillistä ruokaa ja edelleen on soijarouheesta tyyliin puolet jäljellä.. eli vieläkin saa vaikka mitä tehtyä ja hinta oli n. 3e.
Jauheliha tuolla hinnalla olisi mennyt jo aika päiviä sitten.
Tää kasvissyönti onkin halpaa, ihan mahtavaa! Vielä lisää syitä alkaa kasvissyöjäksi 🙈 ja mikä parasta, meinasin unohtaa etten syö jauhelihaa vaan soijarouhetta.. sitä ei ihan oikeasti edes tajua kun tarpeeksi hyvin maustaa!
Kai tiesit, että soijaruoheessa ei ole niitä 9 aminohappoa, joita kehomme ei pysty valmistamaan, saatava LIHASTA, varsinkin kasvuikäisille lapsille tärkeä asia aminohapot, kuten esim urheilijoillekin.
Sitten se, että tuo soijarouhe maistuu pahville, ja sen vertaaminen jauhelihaan on typeryyttä, ei ole mitenkään sama asia.
Toivottavasti lapsesi saavat koulussa LIHAA.
Jauhot on ihan hitosti halvempaa kuin lohi.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on kyllä näppärä ruoanlaitossa. Muutama vuosi sitten tosin itse vähensin soijan käyttöä, aluksi ympäristösyistä, mutta sittemmin myös terveyssyistä. Jälkimmäisistä eli soijaan liittyvistä terveysriskeistä löytyy listauksia, tässä yksi lähinnä pohdittavaksi.
1. High levels of phytic acid in soy reduce assimilation of calcium, magnesium, copper, iron and zinc. Phytic acid in soy is not neutralized by ordinary preparation methods such as soaking, sprouting, and long, slow cooking, but only with long fermentation. High-phytate diets have caused growth problems in children.
2. Trypsin inhibitors in soy interfere with protein digestion and may cause pancreatic disorders. In test animals, soy containing trypsin inhibitors caused stunted growth.
3. Soy phytoestrogens disrupt endocrine function and have the potential to cause infertility and to promote breast cancer in adult women.
4. Soy phytoestrogens are potent anti-thyroid agents that cause hypothyroidism and may cause thyroid cancer. In infants, consumption of soy formula has been linked to autoimmune thyroid disease.
5. Vitamin B12 analogs in soy are not absorbed and actually increase the body's requirement for B12.
6. Soy foods increase the body's requirement for Vitamin D. Toxic synthetic Vitamin D2 is added to soy milk.
7. Fragile proteins are over-denatured during high temperature processing to make soy protein isolate and textured vegetable protein.
8. Processing of soy protein results in the formation of toxic lysinoalanine and highly carcinogenic nitrosamines.
9. Free glutamic acid or MSG, a potent neurotoxin, is formed during soy food processing and additional amounts are added to many soy foods to mask soy's unpleasant taste.
10. Soy foods contain high levels of aluminum, which is toxic to the nervous system and the kidneys.
Aika h-lvetin hienoa että rutkasti alanuoleja tuli mutta kukaan niistä nuolijoista ei vaivautunut selittämään oliko tossa listassa muka jotain väärin.
Itse lopetin soijasyönnin vuosi sitten vaikka olenkin vegaani kun huomasin millaista hallaa se teki terveydelle. Olo parani kyllä rutkasti.
Soijaan en koske. Se on kamalaa. Nyhtökauraa tai härkistä voin käyttää, niitä kun ei myöskään ole roudattu tänne maapallon toiselta puolelta.
Naudanlihaakin meillä syödään edelleen silloin tällöin, mutta aina vain kotimaassa kasvanutta. Siinä kun on pienempi hiilijalanjälki kuin ulkomaisessa lihassa.
Alko tekee mieli kunnon steikkiä, taidankin ostaa viikonloppuna kunnon rotukarjan ulkofilee pihvin ja valmistaa gordon ramsayn tapaan.
Ja pahvi on halvempaa kuin soija, aloittaja voisikin siirtyä ruokavaliossaan pahvin käyttämiseeen soijan ja lihan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin lihansyönnin katsomalla teurastusvideoita. Vasta ne havainnollisti sen totuuden. Oksennus. :(
Olen ollut kuusi vuotta töissä teurastamossa, edelleen liha maistuu :-)
Jotenkin naurattaa tämän keskustelun asetelma. Soijasta tykkäävät ovat mielissään siitä, että sen avulla voi tehdä halvalla lihatonta ruokaa, joka on eettisempää ja ympäristöystävällisempää kuin liha. Sitten toiselta puolelta tulee lihansyöjien armeija rähisemään, miten "minä ainakin haluan LIHAN MAKUA!" tai miten soija ei ole heidän kehoilleen optimaalisinta ravintoa. Oletteko lihanrakastajat huomanneet, että teidän juttunne ovat täysin itsekeskeisiä ja oikeastaan myös epärelevantteja, koska ne ihmiset, jotka ovat vaihtaneet lihan soijaan, eivät ole yleensä tehneet sitä täydellisen vitamiinipitoisuuden vuoksi, vaan siksi, että se on tämän yhteisen planeetan kannalta järkevämpi vaihtoehto? Taidatte kärsiä huonosta omastatunnosta, kun noin raivokkaasti pitää puolustella omaa lihansyöntiä.
Soijalle allerginen, oikeasti ei leikisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin lihansyönnin katsomalla teurastusvideoita. Vasta ne havainnollisti sen totuuden. Oksennus. :(
Olen ollut kuusi vuotta töissä teurastamossa, edelleen liha maistuu :-)
Harrastan metsästämistä, ja itse laitan lihat ja edelleen lihansyöjä/sekasyöjä.
Rintasyöpään ja munasarjasyöpään kuolleisuus kasvaa kun syö soijaa.
Oon köyttänyt soijarouhetta jo vuosia ja parhaan makuiseksi saan sen tällä reseptillä:
2dl soijarpuhetta
1/2 dl öljyä
1dl vettä
2rlk soijakastiketta
Paista ensin soijaa öljyssä, niin että se saa vähän väriä (n. 5-10 min välillä sekoittaen ja ei ihan kuuminmalla lämmöllä, mulla 4/6 on hyvä)
kaada sitten sekaan vesi ja soijakastike (itse sekoitan nää aina johonkin kulhoon valmiiksi). Anna kaiken veden imeytyä ja sitten on valmista. Päälle voi laittaa vielä vähän savupaprikajauhetta, mutta muuta maustetta ei tarvitse.
Tätä voi sitten myös sulloa kaikkiin uuniruokiin ja kastikkeisiin tai syödä sellaisenaan.
Ennen sekoitin vaan veteen jotain kasviliemikuutioita ja keitin siinä ja ihan hirveän makuistahan siitä tuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on kyllä näppärä ruoanlaitossa. Muutama vuosi sitten tosin itse vähensin soijan käyttöä, aluksi ympäristösyistä, mutta sittemmin myös terveyssyistä. Jälkimmäisistä eli soijaan liittyvistä terveysriskeistä löytyy listauksia, tässä yksi lähinnä pohdittavaksi.
1. High levels of phytic acid in soy reduce assimilation of calcium, magnesium, copper, iron and zinc. Phytic acid in soy is not neutralized by ordinary preparation methods such as soaking, sprouting, and long, slow cooking, but only with long fermentation. High-phytate diets have caused growth problems in children.
2. Trypsin inhibitors in soy interfere with protein digestion and may cause pancreatic disorders. In test animals, soy containing trypsin inhibitors caused stunted growth.
3. Soy phytoestrogens disrupt endocrine function and have the potential to cause infertility and to promote breast cancer in adult women.
4. Soy phytoestrogens are potent anti-thyroid agents that cause hypothyroidism and may cause thyroid cancer. In infants, consumption of soy formula has been linked to autoimmune thyroid disease.
5. Vitamin B12 analogs in soy are not absorbed and actually increase the body's requirement for B12.
6. Soy foods increase the body's requirement for Vitamin D. Toxic synthetic Vitamin D2 is added to soy milk.
7. Fragile proteins are over-denatured during high temperature processing to make soy protein isolate and textured vegetable protein.
8. Processing of soy protein results in the formation of toxic lysinoalanine and highly carcinogenic nitrosamines.
9. Free glutamic acid or MSG, a potent neurotoxin, is formed during soy food processing and additional amounts are added to many soy foods to mask soy's unpleasant taste.
10. Soy foods contain high levels of aluminum, which is toxic to the nervous system and the kidneys.
Aika h-lvetin hienoa että rutkasti alanuoleja tuli mutta kukaan niistä nuolijoista ei vaivautunut selittämään oliko tossa listassa muka jotain väärin.
Itse lopetin soijasyönnin vuosi sitten vaikka olenkin vegaani kun huomasin millaista hallaa se teki terveydelle. Olo parani kyllä rutkasti.
Johtuisikohan "alanuolejen" tulo esim. siitä, ettei tuohon listaan ole lisätty minkäänlaista lähdettä...
Pahvi on vielä halvempaa. Maistuu samalta.
Pitääkö soijanrouhe myös pestä, kuten jauhenliha?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurattaa tämän keskustelun asetelma. Soijasta tykkäävät ovat mielissään siitä, että sen avulla voi tehdä halvalla lihatonta ruokaa, joka on eettisempää ja ympäristöystävällisempää kuin liha. Sitten toiselta puolelta tulee lihansyöjien armeija rähisemään, miten "minä ainakin haluan LIHAN MAKUA!" tai miten soija ei ole heidän kehoilleen optimaalisinta ravintoa. Oletteko lihanrakastajat huomanneet, että teidän juttunne ovat täysin itsekeskeisiä ja oikeastaan myös epärelevantteja, koska ne ihmiset, jotka ovat vaihtaneet lihan soijaan, eivät ole yleensä tehneet sitä täydellisen vitamiinipitoisuuden vuoksi, vaan siksi, että se on tämän yhteisen planeetan kannalta järkevämpi vaihtoehto? Taidatte kärsiä huonosta omastatunnosta, kun noin raivokkaasti pitää puolustella omaa lihansyöntiä.
Vegaanit on verrattavissa lestadioilaisiin. Kiihkoat jostain kasviksista ja koitat kontrolloida muiden elämää. Täysi faktahan on se että ihminen olisi korkeintaan gorillan tasolla jos koskaan ei olisi syöty lihaa.
Edullinen vaihtoehto, jota tämä ketju antoi aiheen pohtia on josko alkaisin syömään kasvissyöjiä. Maku varmasti parempi kuin soijarouheessa ym. Munanakeissa.
Mäkään en ole. Pussin ohjeiden mukaan tekemällä tulee ikävä suutuntuma. Mitä vinkkejä sulla olisi Soijarouheen käyttöön?