Onko sinusta paljon jos yhden lapsen yh saa yhteensä 1600 e tukia käteen kuussa?
Siitä 720 e menee vuokraan. Tämä on siis oma tilanteeni.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä oikeastaan, jos tuo on ainoa tulo, esim työttömyysetuutta. Vuokra kuulosta kyllä aika kovalta.
Jotku joutuu tuon rahan eteen käymään 8h töissä viitenä päivänä viikossa, että on se aika iso raha kotona istumisesta.
Kuka sanoi ett hän istuu kotona? Itse olen myös yhden lapsen yh ja saan 1671e tukia jotka koostuu korotetusta ansiosidonnaisesta, elatus n 150e, lapsilinä n 150e ja asumistuki 300e. Vuokra on 700e. En istu kotona vaan opiskelen uutta ammattia ihan joka päivä poislukien viikonloput mutta silloinkin hoidan lasta yksin ja teen tehtäviä. Ihme homma tuo luulo ja yleistäminen että yht istuu kotona!
Onhan toi nyt älytön määrä rahaa siitä , että olet tehnyt lapsen etkä käy töissä. Yksi kaverini tekee rakennusalalla 10 tunnin päiviä ja saa käteen suunnilleen saman verran. Joten en todellakaan itkisi tukien vähyydestä. Oletko harkinnut meneväsi töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on mun kuukausi palkan verran.
Ainut ero, että mä joudun aamuyöstä heräämään töihin, olemaan siellä sen 8h, opiskelemaan saman aikasesti.Minäkin monimuoto opiskelen ja käyn kokoaika työssä ja palkka 1600e/kk.
Jos eläisin tuilla opiskelun ohella niin saisim vain työttömyystuen.
...tai jos olisit raatanut niska limassa vuosia duunia niin voisit saada opiskelun ajalta korotettua opintorahaa jota minä saan elatus yms mukaan lukien tuon 1700kk kun opiskelen. T. yh (tuet on kyllä laskettu jokaiselle yksilöllisesti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö töissä? On se aika paljon. Itse tienaan kokopäivätyöstä vain 100 euroa enemmän.
Erona se, että sinä teet rahan eteen jotain.
Eikö tämä yh siis tee mitään? Mistä tiedät? Luulisi päivät olevan rankkoja jos on hoidettavana vammainen lapsi tuista päätellen. Onko esimerkiksi hiuspinnien myyminen sinusta oikeaa työtä verrattuna siihen jos yh hoitaa vammaista lasta kotona? Tämä oli karkea esimerkki mutta monesti duuni kuin duuni on arvokkaampi kuin yh n raatama duuni kotona. Opetelkaa arvostamaan!
On se, kun kukin muksukin saa viitisen hunttia tukia päälle.
Kuulostaa aika tolkuttoman suurelta summalta. Itse sain 2n lapsen yhna ehkä 1000e kaiken kaikkiaan. Siitä meni 500 vuokraan. Kaksiossa asuttiin kun tukea ei saanut isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt älytön määrä rahaa siitä , että olet tehnyt lapsen etkä käy töissä. Yksi kaverini tekee rakennusalalla 10 tunnin päiviä ja saa käteen suunnilleen saman verran. Joten en todellakaan itkisi tukien vähyydestä. Oletko harkinnut meneväsi töihin?
Niinpä niin. Porvoossa ne lehmät taas lentelevät. Jos tekee 10 tunnin työpäiviä oikeassa työpaikassa eikä jossain hämyfirmassa pimeästi, tienaa kyllä varmasti enemmän.
En saisi 230 €/kk asumistukea, jos ei minulla olisi lasta.
Kun hoidan talouteni hyvin, saan säästettyä.
Voimme matkustella tai käydä ravintolassa syömässä; tiedättekö kuinka ihanaa on mennä oman rakkaimmain kanssa ravintolaan???
Lapsen kanssa yksinhuoltajana eläminen kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
No on se paljon kun itse saan rankasta kokopäivätyöstäni kuussa käteen vähemmän. Vituttaahan se ja kovaa, olen harkinnut opiskelemistakin, jos vaikka saisi parempipalkkaisen työn. Vai pyöräyttäiskö muksun ja jäis työttömäks niin tienais siinäkin paremmin
Pyöräytä muksu ja jos se sattuu olemaan vammainen niin saat ilmeisesti nuo tuet. Et silti jää työtä vaille, sitä saat tehdä ihan kellon ympäri yksin. Siinä ei paljoa istuskea sohvalla tai laiteta säästöön. Miettikää oikeasti, ei se yh n arki helppoa ole!
Mietin oikeasti, ettei tämä yksinhuoltajan arki helppoa ole.
Koska voin lopettaa miettimisen?
Ei ole paljon, mutta selvästi enemmän kuin mitä meillä on kuukausittain käytettävissä per henkilö. Ja olen siis itsekin yh, työssäkäyvä sellainen, eli juuri tukia. Palkat on Suomessa ihan liian pienet elinkustannuksiin nähden.
Minäkin ihmettelen, miten jotkut so-ma-lit asuu tämän kerrostalon korkeimmissa huoneistoissa joissa kuukausivuokra on 1500€. Järkyttävää ajatella, että toiset käy töissä ja hädin tuskin pärjää ja sitten eräät saa elellä leveästi tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, miten jotkut so-ma-lit asuu tämän kerrostalon korkeimmissa huoneistoissa joissa kuukausivuokra on 1500€. Järkyttävää ajatella, että toiset käy töissä ja hädin tuskin pärjää ja sitten eräät saa elellä leveästi tekemättä mitään.
Juttelehan naapuriesi kanssa.
Voit oppia jotakin.
Isoltahan tuo kuulostaa.
Mullon bruttopalkka 1600e kuussa ja käyn töissä 5 päivää viikossa.
Kotoa lähden klo 7 ja kotona oon klo 16.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, millaisia ne muut huoneistot ovat ja minkä hintaisia? Oletko käynyt kylässä?
Terve, tässä työssäkäyvä lastentarhanopettaja-yh! Päivät hoidan 21 lasta, aamut ja illat kolmea omaani ja huolehdin vielä ikääntyneestä isästäni. Nettopalkka 1700€.
Vierailija kirjoitti:
Terve, tässä työssäkäyvä lastentarhanopettaja-yh! Päivät hoidan 21 lasta, aamut ja illat kolmea omaani ja huolehdin vielä ikääntyneestä isästäni. Nettopalkka 1700€.
Sinäkin unohdit elarit ja lapsilisät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on aika paljon mutta en ala tuista kieltäytymäänkään, se olisi tietenkin tyhmyyttä. Olen miettinyt että pärjäisi vähemmälläkin. -ap
No mut sähän olet tyhmä, jos elät tuilla, etkä pysty elättämään itseäsi omalla työlläsi. Jos on älyä, ei tarvitse mitään tukia. Mistä ajattelit repiä tukia sitten eläkeiässä, kun lapsista ei enää tule extraa?
Mitäpä luulet, pitääkö sitten eläkeiässä vielä maksaa sen lapsenkin menot?
Sinuna en puhuisi tyhmyydestä yhtään mitään.
Eli ei mitään suunnitelmia työllistyä?
Minäkin olen yksinhuoltaja. Kaksi lasta, vuositulot 60.000€. Ei tarvita tukia. Edes elareita exältä. En ikipäivänä kehtaisi elää muiden rahoilla. Sua odottaa eläkeiässä hulppea takuueläke ja varmaan vielä silloinkin Kela maksaa lisäksi kaikki mahdolliset reppanatuet.
Jotain tukijoukkoja varmaan on, ettei ihan totaaliyhäri ja lasten isälläkin varmaan kivat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Yksin et 21 lasta hoida ja eiks teille ole tulossa palkankorotuksia tietyillä paikkakunnilla?
Kuka sanoi, ettei tuo henkilö aikoisi työllistyä? Tuossa äskeisessä viestissä sanottiin, että tämä henkilö ei pärjää enää, kun lapsista saatavat tuet loppuvat. Eli lapsilisät ja elarit. Eihän se liity mitenkään siihen onko henkilö töissä vai ei.