Onko sinusta paljon jos yhden lapsen yh saa yhteensä 1600 e tukia käteen kuussa?
Siitä 720 e menee vuokraan. Tämä on siis oma tilanteeni.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei muuta mahdollisuutta kuin tuet niin ihan ok summa. Tuolla nipin napin elää jonkin aikaa. Pidemmän päällehän tuilla ei kannata elää vaikkei saisikaan työtä tekemällä enempää sillä onhan työtä tekemällä ansaittu raha omaa rahaa, itse ansaittua eikä kenenkään muiden rahoja ja itse ansaitun rahan saa käyttää niinkuin itse haluaa, sillä voi jopa pikkuhiljaa vaurastua makselemalla asuntolainaa pois tai vaihtoehtoisesti sijoittamalla vaikka satasen kuussa talletustilille ja siitä sitten vähän isommissa erissä osakkeisiin vaikka 500 euroa kerralla. Alkaa sitten aikanaan tuottaa niin ettei tarvitse sijoittaa muuta kuin osinkotuotot. Jos noin pienillä tuloilla elää niin eläkekin tulee olemaan aika pieni jos ei muita tuloja tai varallisuutta. Sen lisäksi että kyllähän osinkotuloja tarvii eri elämänvaiheissa jo ennen eläkettäkin.
Kokeile elää 300€ kuussa maassa missä apina saa vaate ja puhelinrahaa sekä pillua suomalaisilta naisilta.
T: Syrjäytetty mies
Älä nyt höpise, se on liki 500€ mitä sulle jää vuokran ja sähkön jälkeen käteen, tuo 300€ on lapsen summa. Jos et yksin tuolla 500€ pärjää kuukautta, niin ihan on oma vikasi.
Ei mulla ole lapsia idióotti. Olen mies joka saa vuokran jälkeen 300€ rahaa ruokaan, laskuihin ja lääkkeisiin. Kai minä nyt itse tiedän raha asiani paremmin kuin sinä.
Saatko 300e sen takia, koska olet kieltäytynyt jatkuvasti töistä? Eli napsahtanut tukileikkaus?
Mulle 9€ päivä työt ei ole työtä vaan hyväksikäyttöä. Saisin vähemmän rahaa silloin 9€ x 20pvä, mutta kulut kasvaisivat, koska pitäisi syödä enemmän, koska työtä tehdessä kuluttaa enemmän. Pitää ottaa myös huomioon pitkät matkat polkupyörällä mikä kuluttaa energiaa. Bussi on toinen vaihtoehto, mutta se maksaa. Paljon tässä maassa.
Jos olisit siellä kuntouttavassa saisit 500 euron päälle verotonta 180€ neljässä viikossa, kyllä sillä rahalla ostaa ruokaa varmasti yhdelle miehelle, vai miten ei muka riitä? Kuinka helvetisti sä syöt? Monet elättää tuolla 180 eurolla sen lapsenkin kun ostaa edullista ruokaa ja tekee paljon itse.
Vuokraan menee tuo 500€ ja käyttö rahaa jää 180€, siitä laskut ja ei jää kk ruokiin kuin 100€.
Et saa asumistukea????
Milläs olet elänyt kun ei ole ollut tuota ~180 lisänä?
Vai laskitko että toimeentulotukea on tullut tuon työttömyyskorvauksen lisäksi se n. 300e?
Ja kumpaakin on leikattu KOSKA et ole mennyt kuntouttavaan tms tomintaan?
Asumistuki 300€ + toimeentulotuki 550€. 550€ on vuokra ja siitä jaa rahaa laskuihin ja ruokaan 300€.
Toimeentulotuen pitäisi korvata se 250e mikä jää yli asumistuesta. Eli jos ottaisit vastaan kuntouttavan työtoiminnan saisit:
300e asumistukea
500+250e toimeentulotukea
180e korvausta töistä.
=1230e
Kyllä tuo 180€ vähennetään varmasti toimeentulotuesta.
Ei vähennetä, jos kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Ja yleisemmin kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta jos maksetaan pelkästään 9e päivä.
Onko näin? Vaikka lapsen synttärilahjarahatkin vähennetään?
On näin. Se 180e eli 9e päivä siitä kuntouttavasta työtoiminnasta on tarkoitus korvata mahdollisia kuluja joita töihin meno aiheuttavat ynnämuut, eli ne eivät vaikuta toimeentulotukiin tai muihin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Toi on mun kuukausi palkan verran.
Ainut ero, että mä joudun aamuyöstä heräämään töihin, olemaan siellä sen 8h, opiskelemaan saman aikasesti.
Sulla on siis huono palkka. Mene parempipalkkaiseen työhön, niin ongelma lakkaa.
Ja tämä teksti oli samaan tyyliin kuin omasi. Siirry sinäkin tuolle, kun niin hyviä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jensperi kirjoitti:
Mä saan kolmen lapsen lähihuoltajana 1400€/kk, jos lapsilisät lasketaan. Ja vuokra meillä on 900€/kk. Mä olen vastavalmistunut korkeakoulusta, joten nyt sitten tienaamaan kun töitä saan. Palkkatöitä tehdessäni saan tukia lapsilisät + hieman asumistukea ehkä, koska palkkani on käteen n.2000-2500€/kk. Mun mielestä yhden lapsen kanssa ap:n tuet on ruhtinaalliset!
Jossain laskussa mättää ja pahasti. Siis olet työtön ja saat pelkästään 1400e kuussa 4 henkilön elättämiseen? En usko.
Kyllä, lapsen osuus on 300€ per lärvi eli 900€, 450€ jos viikko-viikko systeemillä, + aikuisen osuus n. 500€ + vuokra 900€ (+sähkö ja lääkkeet jos saa sossusta)
Eli et voi millään saada vain 1400€.
450+500+900= 1850€
900+500+900= 2300€
Turha esittää laskennallisia esimerkkejä. Monella on joku asia, joka estää saamasta tuon. Meillä on pieni rahasto osuus ja lapsen säästöt. Kaverilla on sukumökki. Jollakin auttaa hoidoksi joku, mutta Kela ei hyväksy, niin hän maksaa sairaskulut itse. Meitä on tosi monia, jotka elävät syystä tai toisesta alle toimeentulotuen. Ja jokainen. Muu yksi lapsineen saa satasen lapsilisää. Sen voi vähentää aloituksesta ennen kuin vertaa mihinkään. Ja monella on puolison tili apuna arjessa.
Kyllä se lain mukaan noin menee. Ei lapsen säästöt vaikuta lapsilisiin, elatusmaksuihin, asumistukiin tai työttömyyskorvauksiin, eikä edes sukumökki.
Nyt ei puhuttu mitään niistä jotka eivät ole työttömiä tai yksinhuoltajia.
Mutta samalla tavalla laskelma menee myös niillä joilla on puoliso tai työpaikka.
Toimeentulotukea et saa vaikka tulot olisi nolla, jos on jotain realisoitavaa. Näin se pitää nennäkin. Mutta moni sinnittelee niillä lapsilisillä ja elatustuella, koska ei halua realisoida esim vanhaa mökkiä tai omaa osuuttaansa siitä. Silloin saattaa elää tosi pienellä ja maksaa itse lääkeetkin yms.
Aika hulppea sukumökki saa olla jos se pakotetaan myymään jos siitä omistaa vaan pienen osan, nykyään kun ei edes omaa asuntoa tarvi myydä, eikä autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Joudun eron jälkeen hakemaan tukia ja kyllä vuokran jälkeen yhden lapsen vanhemmalla on oikeus saada yhteensä 900 käteen (lisäksi vuokra maksetaan kokonaan n. 720 euroon saakka).
Tuki koostui toimeentulotuesta, elareista, asumistuesta ja lapsilisästä yh-korotuksella. Lisäksi minulla olisi ollut oikeus laittaa lapsi ilmaiseksi päiväkotiin.
Paitsi että se olisi n. 800€ käteen, ei 900€.
Kyllä se puoristyssääntöjen mukaan on 900 euroa vaikka hieman jää alle. Tämän vuoden päätöksessä näin on summat ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on aika paljon mutta en ala tuista kieltäytymäänkään, se olisi tietenkin tyhmyyttä. Olen miettinyt että pärjäisi vähemmälläkin. -ap
No mut sähän olet tyhmä, jos elät tuilla, etkä pysty elättämään itseäsi omalla työlläsi. Jos on älyä, ei tarvitse mitään tukia. Mistä ajattelit repiä tukia sitten eläkeiässä, kun lapsista ei enää tule extraa?
Mitäpä luulet, pitääkö sitten eläkeiässä vielä maksaa sen lapsenkin menot?
Sinuna en puhuisi tyhmyydestä yhtään mitään.
On paljon,mutta jos saat tuon käteen niin ymmärrän ettei ainakaan mikään matalapalkkatyö kiinnosta.
Jos puoliso kuolee, yksinhuoltaja ja lapset voivat saada perhe-eläkettä. Muuten yksinhuoltajuus on itse valittu elämäntapa (hulttio äijä, surkea ammatti tms), joten tukia ei pitäisi maksaa ainakaan äitiysloman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Joudun eron jälkeen hakemaan tukia ja kyllä vuokran jälkeen yhden lapsen vanhemmalla on oikeus saada yhteensä 900 käteen (lisäksi vuokra maksetaan kokonaan n. 720 euroon saakka).
Tuki koostui toimeentulotuesta, elareista, asumistuesta ja lapsilisästä yh-korotuksella. Lisäksi minulla olisi ollut oikeus laittaa lapsi ilmaiseksi päiväkotiin.
Tässä asumistuessa on kyllä melko isoja eroja paikkakunnittain. Esim. Rovaniemi joka on melko kallis nykyään. Asumistuen katto on yh+lapsi jotain vajaa 460€. Tuon hintaiset asunnot on aika kelvottomia lapsiperheelle, huonoilla alueilla jne. Meillä normaali varusteltu kaksio, hinta tässä reilusti alakanttiin 550e, vastaavat yleensä lähes 700 paikkeilla. Tästä menee omaosuus vesineen 134e. Jää ~820e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä tuista tuo koostuu? onko siinä jotain vammaistukia tms. mukana?
Työmarkkinatuki, toimeentulotuki, asumistuki, lapsilisä, elatustuki, elatusraha. -ap
milläs oikeudella sinä saat työmarkkinatukea.. istut perseesi päällä etkä aiokaan mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
On. Saan vähemmän kokopäivätyöstä päiväkodissa.
Mutta, jos sun pitää elättää sillä perhe, saat kyllä tukia päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ja yksinasuvat saa max sen 500€ kk jos eivät töissä.. Reilua.
No eipäs, kyllä se yksinasuva työtön saa myös asumistuen ja mahdollisesti vielä toimeentulotukeakin, riippuu vähän missä ja miten asuu.
Ongelma on juuri tässä, tuo summa kuulostaa valtavan suurelta verrattuna palkkatuloihin mutta tosiasiassa siinä ei edes ole mitään ylimääräistä. Sitä en tosin tiedä mikä on elatusraha ja mistä ap sen saa tai paljonko se on mutta epäilenkin koko avausta provoksi. Tässä tapauksessa kuitenkin suuri vuokra on se mikä nostaa tukisumman taivaisiin mutta kannattaa muistaa kenen taskuun se asumistuki menee, ei suinkaan ap:n itsensä vaan jonkun ihan muun.
Loppuun vielä, kaikki te jotka ilmoitatte saavanne saman verran vaikka raadatte töissä niin varsinkin jos teillä on lapsia - tarkistaa asumistuen mahdollisuus. Tässä maassa kun on oikeus tukiin ihan jokaisella, ei vain työttömillä.
Suomessa maksetaan liian pieniä palkkoja.
Ymmärrän jos joku jää kotiin, jos töistä saa saman verran rahaa kuin erilaisina tukina. Vielä jos lapsi hyötyy siitä, on kohtuuton työmatka, raskas työ, sitä suuremmalla syyllä.
Jos saisi palkan, jolla elää ilman tukia, jolla elää kohtuullista elämää ja saisi pikkasen säästöön pahan päivän varalle, niin suurin osa hankkiutuisi töihin heti, jos niitä olisi tarjolla.
Ja eiks markkinatalouteen kuulu joku 5% työttömyys, että systeemi toimii. Eiköhän ne velttoilijat ja vieroksujat siihen mee.
Jos työssäkäyvä ihminen ei saa maksettua edes omaa asumistaan!
Onneksi on asumistuki, että asuntosijoittaja saa vähän lohturahaa kun se pääomavero on niin korkea.
Jensperi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jensperi kirjoitti:
Mä saan kolmen lapsen lähihuoltajana 1400€/kk, jos lapsilisät lasketaan. Ja vuokra meillä on 900€/kk. Mä olen vastavalmistunut korkeakoulusta, joten nyt sitten tienaamaan kun töitä saan. Palkkatöitä tehdessäni saan tukia lapsilisät + hieman asumistukea ehkä, koska palkkani on käteen n.2000-2500€/kk. Mun mielestä yhden lapsen kanssa ap:n tuet on ruhtinaalliset!
Jossain laskussa mättää ja pahasti. Siis olet työtön ja saat pelkästään 1400e kuussa 4 henkilön elättämiseen? En usko.
Kyllä, lapsen osuus on 300€ per lärvi eli 900€, 450€ jos viikko-viikko systeemillä, + aikuisen osuus n. 500€ + vuokra 900€ (+sähkö ja lääkkeet jos saa sossusta)
Eli et voi millään saada vain 1400€.
450+500+900= 1850€
900+500+900= 2300€
Mitä nää laskut on? Ilmeisesti olen ihan pihalla tuista. Vai puhutaanko nyt työttömistä? Mä olen tehnyt kyllä keikkaa koko viisivuotisen opiskeluni ajan. Toki naimisissa tuolloin oltiin vielä.
Puutaan ihan kaikista. Toimeentulotukea laskettaessa yhdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle tulisi vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jäädä käytettäväksi n 1400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei muuta mahdollisuutta kuin tuet niin ihan ok summa. Tuolla nipin napin elää jonkin aikaa. Pidemmän päällehän tuilla ei kannata elää vaikkei saisikaan työtä tekemällä enempää sillä onhan työtä tekemällä ansaittu raha omaa rahaa, itse ansaittua eikä kenenkään muiden rahoja ja itse ansaitun rahan saa käyttää niinkuin itse haluaa, sillä voi jopa pikkuhiljaa vaurastua makselemalla asuntolainaa pois tai vaihtoehtoisesti sijoittamalla vaikka satasen kuussa talletustilille ja siitä sitten vähän isommissa erissä osakkeisiin vaikka 500 euroa kerralla. Alkaa sitten aikanaan tuottaa niin ettei tarvitse sijoittaa muuta kuin osinkotuotot. Jos noin pienillä tuloilla elää niin eläkekin tulee olemaan aika pieni jos ei muita tuloja tai varallisuutta. Sen lisäksi että kyllähän osinkotuloja tarvii eri elämänvaiheissa jo ennen eläkettäkin.
Kokeile elää 300€ kuussa maassa missä apina saa vaate ja puhelinrahaa sekä pillua suomalaisilta naisilta.
T: Syrjäytetty mies
Älä nyt höpise, se on liki 500€ mitä sulle jää vuokran ja sähkön jälkeen käteen, tuo 300€ on lapsen summa. Jos et yksin tuolla 500€ pärjää kuukautta, niin ihan on oma vikasi.
Ei mulla ole lapsia idióotti. Olen mies joka saa vuokran jälkeen 300€ rahaa ruokaan, laskuihin ja lääkkeisiin. Kai minä nyt itse tiedän raha asiani paremmin kuin sinä.
Saatko 300e sen takia, koska olet kieltäytynyt jatkuvasti töistä? Eli napsahtanut tukileikkaus?
Mulle 9€ päivä työt ei ole työtä vaan hyväksikäyttöä. Saisin vähemmän rahaa silloin 9€ x 20pvä, mutta kulut kasvaisivat, koska pitäisi syödä enemmän, koska työtä tehdessä kuluttaa enemmän. Pitää ottaa myös huomioon pitkät matkat polkupyörällä mikä kuluttaa energiaa. Bussi on toinen vaihtoehto, mutta se maksaa. Paljon tässä maassa.
Jos olisit siellä kuntouttavassa saisit 500 euron päälle verotonta 180€ neljässä viikossa, kyllä sillä rahalla ostaa ruokaa varmasti yhdelle miehelle, vai miten ei muka riitä? Kuinka helvetisti sä syöt? Monet elättää tuolla 180 eurolla sen lapsenkin kun ostaa edullista ruokaa ja tekee paljon itse.
Vuokraan menee tuo 500€ ja käyttö rahaa jää 180€, siitä laskut ja ei jää kk ruokiin kuin 100€.
Et saa asumistukea????
Milläs olet elänyt kun ei ole ollut tuota ~180 lisänä?
Vai laskitko että toimeentulotukea on tullut tuon työttömyyskorvauksen lisäksi se n. 300e?
Ja kumpaakin on leikattu KOSKA et ole mennyt kuntouttavaan tms tomintaan?
Asumistuki 300€ + toimeentulotuki 550€. 550€ on vuokra ja siitä jaa rahaa laskuihin ja ruokaan 300€.
Toimeentulotuen pitäisi korvata se 250e mikä jää yli asumistuesta. Eli jos ottaisit vastaan kuntouttavan työtoiminnan saisit:
300e asumistukea
500+250e toimeentulotukea
180e korvausta töistä.
=1230e
Kyllä tuo 180€ vähennetään varmasti toimeentulotuesta.
Ei vähennetä
Vierailija kirjoitti:
Siitä 720 e menee vuokraan. Tämä on siis oma tilanteeni.
Minäkin saan ja vuokraan menee 950 e kaksioon lähiössä. Nyt olen töissä lastenhoitajana ja vuokran jälkeen jää sama mitä toimeentulotuesta eli 750 e elämiseen. Toki lapsilisä 120 päälle tuohon. Mutta ei alle 700 e kk tule toimeen lapsen kanssa vaikka puhelin,netti ja vakuutus eivät vie kuin 100 e kk. En tiedä miten tulemme toimeen lastenhoitajan palkallani kun lapsi on teini
Kyllä se on valtava rahasumma ilmaiseksi. Työttömät työmarkkinatuella olevat joutuvat kituuttamaan n 500 eurolla. Mene töihin ja laita lapsi hoitoon. Esim. kaupasta saa aina töitä. Tai siivoustyötä.
Mua ei kiinnosta mitä sanotte, mutta 300€ mulla jää rahaa laskuihin ja ruokaan vuokran maksun jälkeen.
Laki ei todellakaan ole kaikille sama.
Jos ja kun vuokran jälkeen jää 880 € muihin menoihin, se on minustakin paljon.
Kun saat noin hyvät tuet, käytä ne järkevästi.
Pistä satanen kuussa salaperäiselle tilille säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on aika paljon mutta en ala tuista kieltäytymäänkään, se olisi tietenkin tyhmyyttä. Olen miettinyt että pärjäisi vähemmälläkin. -ap
No mut sähän olet tyhmä, jos elät tuilla, etkä pysty elättämään itseäsi omalla työlläsi. Jos on älyä, ei tarvitse mitään tukia. Mistä ajattelit repiä tukia sitten eläkeiässä, kun lapsista ei enää tule extraa?
Mitäpä luulet, pitääkö sitten eläkeiässä vielä maksaa sen lapsenkin menot?
Sinuna en puhuisi tyhmyydestä yhtään mitään.
Eli ei mitään suunnitelmia työllistyä?
Minäkin olen yksinhuoltaja. Kaksi lasta, vuositulot 60.000€. Ei tarvita tukia. Edes elareita exältä. En ikipäivänä kehtaisi elää muiden rahoilla. Sua odottaa eläkeiässä hulppea takuueläke ja varmaan vielä silloinkin Kela maksaa lisäksi kaikki mahdolliset reppanatuet.