Onko sinusta paljon jos yhden lapsen yh saa yhteensä 1600 e tukia käteen kuussa?
Siitä 720 e menee vuokraan. Tämä on siis oma tilanteeni.
Kommentit (215)
Mielestäni summa ei ole suuren suuri. Se , mikä on ongelma Suomessa, on matalapalkka-alat, joista maksetaan palkkaa vähemmän. Olen itsekin sitä mieltä, että jokainen palkkatulo pitäisi olla suurempi, kuin yksikään tuilla elävän tulo. Se, että saa kotona ollessaan saman, kuin toiset palkkatyöstä ei todellakaan ole kannustin mennä töihin. Tämä on asia , joka pitäsi korjata, eikä niin, että tukia lasketaan, koska Suomen asumis ja elinkulut ovat muutenkin korkeita, vaan niin , että palkat olisi joka alalla sellaiset, että saat enemmän. Töissä olevalla henkilöllä saattaa myös mennä isoja summia matkakuluihin ja jos on lapsellinen, niin myös päivähoitomaksuihin. Vuokrat ovat myös joissakin kaupungeissa aivan törkeät, kun taas toisissa paikoissa, missä vuokrat ovatkin pienemmät, menee kulkemiseen hyvässä lykyssä se erotus.
Suhteutettuna siihen, miten opiskelijat elää tuo summa on tähtitieteellinen.
Ainiin, mutta opiskelijoillahan on "valoisa tulevaisuus edessä". Tai sitten ei. Itse kouluttauduin terveydenhoitajaksi, sain pari lasta siinä opintojen aikana ja totesin että 1800e nettopalkalla ei yksinkertaisesti elä pk-seudulla. Nyt uudelleen koulunpenkillä, aikalailla kaikki opintotuet käytetty joten yritän tehdä 15h viikkoon töitä ja akna jossain kohtaa opiskellakin että jotenkin pärjäisi. Aika pitkiä viikot on, työtunnit lähentelee viittäkymmentä + perhe-elämä päälle.
Toivon vaan, ettei kukaan sairastu. Rahaa tulee kuussa nyt n. 800e/kk käteen sillä että yhtään löysää viikkoaikataulussa ei ole. Kannattaisi muuttaa vuokralle niin saisi tukia.
Että sinällään minusta 1600e kk tekemättä mitään on tosi paljon.
Se että lapsen vanhemmat eivät asu yhdessä tulee kalliiksi. Aina sanotaan, että ei yh-tuet ole paljoa, mutta ei oteta kuitenkaan huomioon sitä, että usein maksetaan lisäksi asumistuki vieläpä molemmalle isälle ja äidille. Kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, mutta opiskelijoillahan on "valoisa tulevaisuus edessä". Tai sitten ei. Itse kouluttauduin terveydenhoitajaksi, sain pari lasta siinä opintojen aikana ja totesin että 1800e nettopalkalla ei yksinkertaisesti elä pk-seudulla. Nyt uudelleen koulunpenkillä, aikalailla kaikki opintotuet käytetty joten yritän tehdä 15h viikkoon töitä ja akna jossain kohtaa opiskellakin että jotenkin pärjäisi. Aika pitkiä viikot on, työtunnit lähentelee viittäkymmentä + perhe-elämä päälle.
Toivon vaan, ettei kukaan sairastu. Rahaa tulee kuussa nyt n. 800e/kk käteen sillä että yhtään löysää viikkoaikataulussa ei ole. Kannattaisi muuttaa vuokralle niin saisi tukia.
Elät siis yksin lasten kanssa?
Ja olet itse valinnut jäädä pois työstä
En jaksa lukea ketjua, mutta ihmettelen, miksi ap ei ole töissä. Miksi hän haluaa elää yhteiskunnan loisena? Ei anna hyvää kuvaa apn itsekunnioituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko ollenkaan?
Itse saan yhden lapsen yksinhuoltajana tukia n. 1450e. Riippuu vuokrasta, paljonko saa. Itsellä pienempi vuokra kuin alottajalla, eli 620e. Tuohon summaan sisältyy siis asumistuki (jonka koko riippuu vuokrasta), työmarkkinatuen, toimeentulotuen, jossa vuokraosa (eli se yli menevä osuus, jota asumistuki ei kata), perusosan, joka takaa vuokran jälkeen sen summan käteen, millä kustantaa välttämättömät elämisen kustannukset aikuiselle ja lapselle (n. 800e) ja sitten on vielä lapsilisä ja elatustuki. Eli vaikka yhden lapsen yh:lla olis tuet 2000e, niin sillon hänellä todennäköisesti on jumalaton vuokra, koska käteenjäävä osuus on aina tuo n. 800e vuokran jälkeen, ei yhtään enempää. Jos saa isommat elarit niin silloin se vähenee tt-tuesta. Ja ps. Lapsilisää pitää hakea Kelasta, sitä ei siis automaattisesti makseta, jos ei tee hakemusta siitä.
No aika halpaahan tuo verrattuna siihen että NASA sanoo että muutaman ihmisen kuussa uudelleen käyttäminen maksaisi jo kymmeniä miljardeja.
Mitäs onko sieltä hyvät näkymät tännepäin?
Ihan normi toi 1600 on, jos siitä laskee pois lapsilisät ja elarit. Niitä nimittäin saa myös työssäkäyvät, lapsilisiä vieläpä jokainen jolla on lapsia.
Eli työttömarkkinatuki lapsikorotuksella, asumistuki ja tt-tuki ovat oikeasti tuloina.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helvetisti, kun minä joka raadan perheeni vuoksi puutarha-alalla ja saan ylitöinä painettua hädin tuskin sen 1400e kk ja olen ihan loppu työpäivän jälkeen ja saan kamppailla itseni kanssa että jaksan antaa aikaa ja huomiota lapsilleni niin mielestäni tuo tuki on todella paljon ja et ole ansainnut sitä.
Ei kovin kauaskantoista. Lapset kasvaa hiton nopeasti. Ennen kuin huomaakaan, ne on 17-18 ja lapsilisät ja elarit loppuu.
Siinä on vielä monta kymmentä vuotta elämää elettävänä. Ehkä 20-30 vuotta minimieläkkeellä?
En ole kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko ollenkaan?
Kyllä. Rahaa tulee 800e kk. Ei mainintaa kumppanista
Töitä olisi mutta on itse valinnut alkaa opiskelemaan. Täysin oma valinta
Mikä olisi oikea yhtälö?
Vaadittiin palkkoja paremmiksi.
Jos vaikka juuresten lajittelijalle maksettaisiin 9€|sijasta 15€/h?
Mikä on ruokakaupan kassan tuntipalkka?
Epäilen, että lähempänä tuota 9 euroa.
Automaattikassat vievät kassojen työt, nettikaupat eivät paljon henkilökuntaa tarvitse.
Hallitus ratkaisee ongelmaa lisäämällä koulutusta.
Mutta keskivertoihminen on keskiverto myös älyltään.
Jos keskivertoihmiselle halutaan keskivertoa korkeampi koulutus, pitää rimaa laskea.
Mitäs hyvää siitä seuraa?
Työskentelin ylemmän toimihenkilön statuksella IT-alalla 2000-luvun alussa.
Bruttopalkkani oli 1800€/kk.
En voi uskoa silmiäni, että täälläkö mammat kadehtivat jo työtöntä yksinhuoltajaäitiäkin!
Kyllä on kauhea elämä itsellänne. Tehkää sille mieluummin jotain ettei tarvi heti olla naama norsunv:lla heti jos toisen elämä on erilainen kuin omanne.
Sosiaalituet ovat täysin samat kaikille.
Itse olen työssä käyvä äiti ja minulla on kaikki hyvin juuri nyt. Ei tulisi mieleenikään miettiä, miksi ja mitä sosiaalitukia joku saa kun elämä on rankasti potkinut.
Eikö ole hienoa, että tällainen viimesijainen turva meillä on? En halua elää yhteisössä, jossa heikommat ja huonotuurisemmat ihmiset kerjäisivät tuolla kaduilla häveten itseään. Näin on hyvä.
Onnellinen ja henkisesti tasapainoinen ihminen ei kadehdi vaan tsemppaa ja tarvittaessa auttaa sitä, jolla menee huonommin. Yhteistä leipäähän me viime kädessä syömme.
Jokainen heikoista lähtökohdista terveenä ja tyytyväisenä opintielle lähtenyt lapsi on voitto tulevaisuudelle ja meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Se että lapsen vanhemmat eivät asu yhdessä tulee kalliiksi. Aina sanotaan, että ei yh-tuet ole paljoa, mutta ei oteta kuitenkaan huomioon sitä, että usein maksetaan lisäksi asumistuki vieläpä molemmalle isälle ja äidille. Kalliiksi tulee.
Etävanhemmalle asumistukeen ei lasketa lapsia. Saman verran saa asumistukea kuin lapsetonkin.
On todella paljon. Minulla jää kokopäivätyön palkasta vähemmän käteen vähennysten jälkeen.
Kahvitunnilta huomenta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helvetisti, kun minä joka raadan perheeni vuoksi puutarha-alalla ja saan ylitöinä painettua hädin tuskin sen 1400e kk ja olen ihan loppu työpäivän jälkeen ja saan kamppailla itseni kanssa että jaksan antaa aikaa ja huomiota lapsilleni niin mielestäni tuo tuki on todella paljon ja et ole ansainnut sitä.
Ja sinäkään et saa lapsilisää etkä elareita. Montakohan näitä saadaan tähän ketjuun iltaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvitunnilta huomenta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkään et saa lapsilisää etkä elareita. Montakohan näitä saadaan tähän ketjuun iltaan mennessä.
Sepä siinä kun en saa elareita keneltäkään. Vaimo nostelee ansiosidonnaista. Kirjoittelee päivät pitkät aihe vapaalle törkyä ja saa ansiosidonnaista kuussa yli 1500e kk. Minä en saa edes töitä tekemällä lähellekään tuota summaa vaikka painaisin ylitöissä päivittäin.
Joku tässä mättää kun tukien kanssa elellään leveästi ja työ ei kannata.
Minulle työnteko työväenluokan kommunistille on perusarvo. Työ on se millä eletään.
En helevtissäkään jäisi tukien varaan vaikka tukina saisin enemmän rahaa kuin työtä tekemällä.
Hieno hyvinvointiyhteiskunta se vaan murenee tätä menoa kun ei työnteko laiskureita kiinnosta.
Ei tässä oikein innosta mikään muu kuin käydä töissä ja juoda illalla aina kännit. Töihin ja kännit.
Juon tänään kunnon kännit töiden jälkeen jumalauta. Tulen vielä avautumaan kunnolla teille oikeistoloisille.
Mikä ihme siinä on että ei osata ottaa selvåä MITEN tt-tuki lasketaan?
Kuvitellaan että se perusosa on se mikä tulee tilille..
Näinhän se ei ole..
Se perusosa LASKETAAN menosarakkeeseen mukaan..
Eli kaikki tulot miinus hyväksyttävät meno SISÄLTÄEN tuon perusosan..
Eli jos tulos on miinus merkkinen niin sen erotuksen verran saa tukena...
Jos plussaa niin ei saa tukea..
Kuinka vaikeata on myös ymmärtää, että AINA työssäkäyvä saa enempi?
Jos ei saa PALKKAA enempi niin sitten kannattaa miettiä alavalintaa (ja työnantajan maksupolitiikkaa)
Kun kyllä se työssäkäyväkin saa lapsilisää, elatusta ja jopa jotkut asumistukea...
Laskekaa ne pois sekä omista tuloista ETTÄ sitä tt-tukea saavalta...
Pystyykö lapsilisistä siis kieltäytymään Suomessa? Vai saatko kuitenkin valtiolta tukea?
Ja ymmärränkö oikein , että jos sairastut, etkä pysty töihin niin lapsesi näkisi nälkää koska sinä et ikipäivinä kehtaisi tukia hakea? Vai kehtaisitko kuitenkin vadtaanottaa sairaspäivärahaa?