Renkaanvaihto ja uusavuttomuus
Taas on se aika vuodesta kun Suomalaisten uusavuttomuus pääsee valloileen. Monikaan ei vaihda talvirenkaitaan itse, vaan rengasliike vaihtaa ne. Osoittaa kyllä melkoista mamoilua moneltakin mieheltä jotka eivät kykene vaihtamaan renkaita autoon. Ei muuta kuin hame päälle tuollaisille kädettömille nuijille.
Kommentit (76)
Niin moni haluaa asua kerrostalossa kun ei jaksa tehdä pihatöitä. Sekös sitten viitseliäisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Porukka puhuu ajankäytöstä, vaikka renkaat vaihtaa helposti itse kolmeen varttiin perusromppeilla. Sehän ei vie aikaa kun sinne liikkeeseen ajaa ja renkaita roudailee sekä siellä odottelee...
Ymmärrän että jotkut on mukavuudenhaluisia ja maksavat vaihdosta, mutta ajankäyttö nyt on aika paska peruste.
Mulla on rengasliike duunipaikan parkkihallissa ja säilyttävät renkaat myös. Ei tosiaan juuri mene ylimääräistä aikaa, ehkä 20 metriä kauemmas hissistä pitää jättää auto.
Pikkuhiljaa siirrytään kohti palveluyhteiskuntaa kun elintaso kasvaa. Ei sitä pidä pelätä, hyvähän se on että raha kiertää ja ihmisillä on sekä töitä että rahaa mitä kuluttaa.
? kirjoitti:
Ja miksihän vain miehestä tulee mamoilija, kun hän ei vaihda renkaita itse? Hommassa kun ei ole mitään sellaista, mihin nainen ei pystyisi.
Jos on autoton mies, niin ei tarvitse ottaa pulttia renkaiden vaihdosta. Autohan on taloudellisesti erittäin huono investointi, sillä uuden auton arvo putoaa heti kun sen ajaa liikkeestä ulos eikä sen arvo säily tai nouse riippumatta siitä miten hyvässä kunnossa sen pitäisi. Hankintahinnan ohella auton ylläpito tuo mukanaan monenlaisia juoksevia kuluja kuten vakuutus- ja pysäköintimaksut, polttoainekustannukset ja erilaiset huolto- ja korjauskustannukset. Jos asuu lähellä jonkun yliopistokaupungin keskustaa, niin ei henkilöauto ole mitenkään välttämätön etenkin jos haluaa ja jaksaa kävellä, pyöräillä tai käyttää linja-autoa pidemmillä matkoilla. Jos ostaa jotain isompaa tavaraa kuten huonekaluja tai television, niin ne kyllä tuodaan kotiin asti kyseisen firman pakettiautolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka puhuu ajankäytöstä, vaikka renkaat vaihtaa helposti itse kolmeen varttiin perusromppeilla. Sehän ei vie aikaa kun sinne liikkeeseen ajaa ja renkaita roudailee sekä siellä odottelee...
Ymmärrän että jotkut on mukavuudenhaluisia ja maksavat vaihdosta, mutta ajankäyttö nyt on aika paska peruste.
Mulla on rengasliike duunipaikan parkkihallissa ja säilyttävät renkaat myös. Ei tosiaan juuri mene ylimääräistä aikaa, ehkä 20 metriä kauemmas hissistä pitää jättää auto.
Hieno juttu sinulle, kaikilla ei ole näin.
Me vaihdetaan itse koska siihen on tilaa ja välineet. Mies ei enää vaihda kun ei pääse kyykkyyn polvien takia mutta katsoo ja neuvoo kun vaihdan.
Jos meillä ei olisi noin hyvät puitteet ja välineet kompuraa myöten, ehdottomasti veisin liikkeeseen. Mikäpä se mukavampaa kun saada vanhat renkaat puhtaana kyytiin ja tietää että rengaspaineet ja kaikki on kunnossa. Ei jossain soraparkissa ole kovinkaan kummoista tuota hommaa tehdä.
Pystyn vaihtamaan polkupyörän renkaat, mutta autossa renkaiden
vaihto vaatii välineitä, joita minulla ei ole,
joten jätän ko. homman ammattilaisille.
Auton kesä-/talvikiekot sen sijaan vaihdan itse.
Taas on se aika vuodesta, kun tämä aihe yllättää kestustelussa vähemmän kuin talvi autoilijat.
Eikö se ole hyvä, että ostetaan palveluita. Vaihdatan renkaat liikkeessä, meillä käy siivooja ja käytän myös ruokakaupan kotiinkuljetuspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Taas on se aika vuodesta, kun tämä aihe yllättää kestustelussa vähemmän kuin talvi autoilijat.
Toivon mukaan talvi ei tänä vuonna yllätä helsinkiläisiä eikä muita eteläsuomalaisia autoilijoita. Viisarien siirtokin jo kertoo että kesäaika on ohitse.
Olen takavuosina vaihtanut renkaita rengasraudoilla ja paikannut sisärenkaita polttamalla vulkanoitavilla paikoilla, mitä useimmat täällä kirjoittavat eivät ole edes nähneet, mutta en viitsi enää tehdä sitä.
Monet isot nykyiset pyörät painavat kolme kertaa vanhojen pienten pyörien painon. Mielelläni annan reippaiden nuorten vaihtaa ne.
Vain hienostelijoiden alumiinivanteiden pultit pitää jälkikiristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin niin. Runsas puoli tuntia menee aikaa kun renkaat ovat vaihdettu. Ja säästyy myös rahaa.
Samalla herkistelee jarrut ja katsoo muutenkin kaiken olevan kunnossa. Rengasliikkeet eivät sitä tee.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, että ostetaan palveluita. Vaihdatan renkaat liikkeessä, meillä käy siivooja ja käytän myös ruokakaupan kotiinkuljetuspalvelua.
Tähän yhteiskunta juuri pyrkiikin: ihmiset laitetaan asumaan pinohimoihin, joissa ei voi tehdä yhtään mitään, vaan on pakko lähteä ulos ja kuluttaa. Sama pätee myös kaikkeen osaamiseen: kohta ei osata vaihtaa edes lamppua, vaan siihenkin pitää tilata helvetin kallis huoltomies, joka käytännössä pilaa lampun vaihdolla koko valaisimen. Eli samaan aikaan kun ollaan tyhmistetty ihmiset ja alettu ostamaan perusosaamista palveluna, on laatu mennyt todella huonoksi. Vain itse tekemällä saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan talvi ei tänä vuonna yllätä helsinkiläisiä eikä muita eteläsuomalaisia autoilijoita. Viisarien siirtokin jo kertoo että kesäaika on ohitse.
Tänä vuonna eniten taisivat yllättyä landet jossain Jyväskylän seutuvilla. Hämmästyttävän sotkun saivat aikaan muutaman sentin lumipyryn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän yhteiskunta juuri pyrkiikin: ihmiset laitetaan asumaan pinohimoihin, joissa ei voi tehdä yhtään mitään, vaan on pakko lähteä ulos ja kuluttaa. Sama pätee myös kaikkeen osaamiseen: kohta ei osata vaihtaa edes lamppua, vaan siihenkin pitää tilata helvetin kallis huoltomies, joka käytännössä pilaa lampun vaihdolla koko valaisimen. Eli samaan aikaan kun ollaan tyhmistetty ihmiset ja alettu ostamaan perusosaamista palveluna, on laatu mennyt todella huonoksi. Vain itse tekemällä saa hyvää.
Yleensähän näiden "Itse tein ja säästin"-kavereiden työn jälki on kyllä ihan kuraa.
MIKSI on niin vaikeaa kirjoittaa oikein oma kansallisuus: suomalainen?
Taas on se aika vuodesta kun ei osata
... metsästää itse vaan ostetaan kaupasta.
... kokata vaan syödään ravintolassa.
... leikata hiuksia vaan käydään parturissa.
... pestä astioita vaan käytetään astianpesukonetta.
... pestä vaatteita vaan käytetään pyykkikonetta/pesulaa.
.........
Kyllä mä toisaalta ymmärrän, ettei hakua missään Hämeentien varrella katuparkissa alkaa värkkäämään tunkkia katumaasturin alle. Tai ajella Jumbon parkkihalliin. Sitä en kyllä tajua, jos okt-asujat käy mielummin liikkeessä. Jos on tilaa ja hyvät välineet, ne renkaat vaihtaa melkein samalla vaivalla kun vie liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä toisaalta ymmärrän, ettei hakua missään Hämeentien varrella katuparkissa alkaa värkkäämään tunkkia katumaasturin alle. Tai ajella Jumbon parkkihalliin. Sitä en kyllä tajua, jos okt-asujat käy mielummin liikkeessä. Jos on tilaa ja hyvät välineet, ne renkaat vaihtaa melkein samalla vaivalla kun vie liikkeeseen.
Ja sen lisäksi itse tehden ne saa alle juuri sillon kun haluaa.
Rengasliikkeessä ne ei kyllä yhtään katso miltä siellä jarruissa ja ripustuksuissa näyttää, eivöt kuuntele laakereita yms ennakoivaa huoltoa.
Voi kyynel...