Maailman turvallisemmassa maassa(Suomi) syntyvyys on nälkävuosien tasolla?
Paluumuuttaja (äiti/täti) Asuin ulkomailla (työnperässä) n.6 vuotta ja nyt asunnnut 2v suomessa, koko sen ajan olen lukenut suomen/ulkomaan medialta miten suomen syntyvyys on nälkävuosien tasolla. Tietävätköhän kansalaiset millaisessa vaikeaudessa (verot nousee, hallitus tekee lisää leikkauksia, yksinäisyys lisääntyy jne.)suomi tulee olemaan tulevaisuudessa. Mistä se johtuu? Vaikka lapsettomuus valintana ympäristö syistä johtuen on nykyisin trendikästä niin silti täällä kulutetaan, matkustellaan, ja olla materiaalin perään kuin viimeistä päivää, vastentahtoisia lapsettomia on entistä enemmän. Elintasommme on korkeampi kuin koskaan ennen(turha syyttää hallitusta kaikesta), jopa ex työkaverit pitivät suomea ihannemaana. Nykyisessä työpaikassani ja lähipiirissäni on muutamaa lapsetonta naista/miestä. Näiden kanssa juteltaessa tästä niin naiset vastaavat usein ”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja” ja miehet sanovat usein suoraa ettei ole kumppania. Tilastot sanovat että nykymiehet(ei kaikki mut enemmistö) osallistuvat lasten kasvattamiseen, kotitöihin ja ryyppääminen on vähenemään päin. Itse olen lisääntymiseni hoitanut enkä tod. ole porukan nätein van hieman painoa löytyy mutta silti suomesta on helppoa saada miestä(olen korkeastikoulutettu mieheni amiksen käynyt) tätä mieltä on myös kanadalainen ystävätterini? T:34v äiti/täti.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja”
Kaikilla näin toteavilla naisilla on harha omasta erinomaisuudestaan. He kuvittelevat, että he ansaitsevat hyvän miehen, vaikka juuri oman tasottomuutensa tai tilannetajuttomuutensa vuoksi heiltä on jäänyt sellainen saamatta.
Toinen vaihtoehto on se, ettei tajuttu tarpeeksi aikaisin (alle 25v) etsiä parisuhdetta ja sitten jäätiin iän myötä siitä hyvien miesten junasta. Tietenkin hyvät miehet ovat kadonneet saatavilta, koska hyvät miehet suunnittelevat elämänsä ja siihen suunnitelmaan ei koskaan kuulu "Etsin ikäiseni naisen sitten kun olen 35"
Naiset myös ulkoistavat kaikki ongelmat muille. On miesten vika etteivät palvele naisten tarpeita tarpeeksi hyvin silloin kun naisille passaa (eli kun naiset lähestyvät 40 ikävuotta ja parhaat vuodet on jo kaukana takana ja elämäntavat realisoituu jo naamassa)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta on siis saatava, mutta ei lapsia. Tällainen on nykynuorinainen. Sääliksi jollain tavalla käy.
Sääli on sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Lapsettomuus on suurin ekoteko. Kiittäkää siis kaikkia veloja kun sellaisiin törmäätte.
2. Työmarkkinat ovat huisin epävarmat. Koulutuksesta huolimatta joudutaan vuosiksi projekti- ja pätkätöihin, koskaan ei voi tietää onko töitä ensi vuonnakin. Olen itse vela ja nämä 2 ovat suurimmat syyt lapsettomuuteeni.
3. Naisilla on nykyään muutakin tekemistä kuin vaihdella vaippoja.
Loistoesimerkki asenteesta, joka on johtanut otsikon ilmiöön. Kaikki nämä velat, jotka ihmeellisessä minäminä-maailmassaan jaksavat toitottaa, miten heillä on oikeus omaan kehoonsa, ja keksivät lapsettomuuteensa jos jonkinlaista mielipidettään tukevaa tekosyytä.
Hyvillä mielin lähtevät sitten lentäen ulkomaanmatkalle kerran jos toisenkin vuodessa ja miettivät että on se vaan hyvä tämä minun ekoteko olla vela.
Matkustelevan velan hiilijalanjälki on silti pienempi kuin lisääntyvän Suomessa pysyvän ihmisen. Puhumattakaan matkustelevista perheistä. Velan kulutus loppuu siihen paikkaan kun hän kuolee, lisääntynyt sen sijaan jättää jälkeensä ihmisiä jotka saastuttavat ja kuormittavat maapalloa vielä vuosikymmeniä.
Itse velana matkustelen kohtalaisen pienin tunnontuskin. Lapsettomuus on niin jäätävän suuri ekoteko että saan kai hieman anteeksi.
/13
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta on siis saatava, mutta ei lapsia. Tällainen on nykynuorinainen. Sääliksi jollain tavalla käy.
Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niitä ei yksinkertaisesti halua? Mitä säälittävää siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kuinka näitä selityksiä tulee nuorilta naisilta. ”Minä” on muuttunut muotoon ”muut” ja ”ilmastonmuutos”.
Niin no kun eivät voi syyttää miehiä - kun ei heillä niitä ole ollut, ole, eikä tule.
M56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka mahtaa käydä viimeisinä hetkinä kuolinvuoteella sitten katsomassa? Ilmastonmuutos ehkä?
Niin, vanhainkodithan ovatkin täynnä omaisia, jotka istuvat siellä odottamassa äitinsä tai isänsä viimeistä hengenvetoa.
Vanhainkoti ei ole kuolinvuode. Kun vähän vanhenet nuoruuden kiihkostasi niin rupeat ymmärtämään asioita hiukan avarammin.
Kiitos, olenkin vasta 61-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kuinka näitä selityksiä tulee nuorilta naisilta. ”Minä” on muuttunut muotoon ”muut” ja ”ilmastonmuutos”.
Niin no kun eivät voi syyttää miehiä - kun ei heillä niitä ole ollut, ole, eikä tule.
M56
Minulla on kyllä mies, joka ei myöskään halua lapsia. Enkä tiedä miksi syyttäisin miehiä siitä etten halua lapsia ja jätän ne maapallon hyvinvoinnin vuoksi tekemättä.
/13
Vierailija kirjoitti:
”ettei hyviä miehiä ole enää tai kaikki hyvät miehet on varattuja”
Kaikilla näin toteavilla naisilla on harha omasta erinomaisuudestaan. He kuvittelevat, että he ansaitsevat hyvän miehen, vaikka juuri oman tasottomuutensa tai tilannetajuttomuutensa vuoksi heiltä on jäänyt sellainen saamatta.
Toinen vaihtoehto on se, ettei tajuttu tarpeeksi aikaisin (alle 25v) etsiä parisuhdetta ja sitten jäätiin iän myötä siitä hyvien miesten junasta. Tietenkin hyvät miehet ovat kadonneet saatavilta, koska hyvät miehet suunnittelevat elämänsä ja siihen suunnitelmaan ei koskaan kuulu "Etsin ikäiseni naisen sitten kun olen 35"
Mä menin naimisiin 21-vuotiaana ja tulin 22-vuotiaana äidiksi. Muutamaa vuotta myöhemmin mies valitsi pullon perheen sijasta. Hyvän miehen kanssa avioiduin 30-vuotiaana. Kasvatettiin se lapsi ja ollaan edelleen onnellisia. Niin että ei se aina mene putkeen niilläkään, jotka etsivät parisuhdetta nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Elintason nousu laskee syntyvyyttä. Toivottavasti sama nähdään pian myös Afrikassa ja Aasiassa.
Niinpä. Surullista, mutta totta että monelle nuorelle aikuiselle se kännykkä on tärkeämpi kuin ihminen. Mitä niitä lapsia vaivoiksi tehdä, jää vähemmän aikaa somettamiselle.
Thihihihiihihihihiiii.. kirjoitti:
Nooh, saatte vanhuutenne turvaamaan sitten lähivuosina taas ison lauman karvahanduja lähi-idästä..
Se se on varmaan kiva olla vaipanvaihtovuorossa odottamassa, kun ilo-ilmeiset idän-ihmeet malttamattomina odottavat saadakseen palvella juuri Teitä... :) :) :)
Thiihihihihihihiiiii...
Tässä suomaalaisten tulevaisuus..
Vapaaehtoinen lapsettomuus lisääntyy, koska ihmisillä on vaihtoehtoja. Lisäksi ei media eikä tutut ihmisetkään anna kovin mukavaa kuvaa lapsiperheiden elämästä. Pikemminkin tuntuu, että vanhemmuus on lapsettomuuteen verrattuna kuin hamsterin kokoinen paise takapuolessa. Kun hankit lapsen, katoaa niin aika, rahat kuin ystävätkin. Parisuhdekin alkaa voida huonommin.
On ihan hyvä, että vanhemmuuden nurjista puolista puhutaan. Mutta pitäisi puhua myös vanhemmuuden hyvistä puolista, jotta kuva lapsiperheiden elämästä ei olisi niin negatiivinen.
Ihanko oikein nälkävuosien tasolla, jaaha. Nyt kuollaan kaikki ihmisten puutteeseen.. joopa joo, sehän tässä onkin ongelma, "liian vähäinen" ihmismäärä. Mistä näitä vatipäisiä alotuksia sikiää.
Suomessa ei ole koskaan ollu ihmisiä yhtä paljon kuin nyt. Maailma hukkuu paskaan, mutta ei kun ei ole vielä tarpeeksi hukuttu jätteisiin, tehdään lisää ihmisiä.
Nykyään toitotetaan jatkuvasti, että elämä menee pilalle jos hankit lapsen ja että nainen on alistettu jos tulee äidiksi. Siksi lapsia ei synny.
Yhteiskunta vihaa lapsia ja tuomitsee lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintason nousu laskee syntyvyyttä. Toivottavasti sama nähdään pian myös Afrikassa ja Aasiassa.
Niinpä. Surullista, mutta totta että monelle nuorelle aikuiselle se kännykkä on tärkeämpi kuin ihminen. Mitä niitä lapsia vaivoiksi tehdä, jää vähemmän aikaa somettamiselle.
Nyt tajusinkin että on siinä nuorten kännyriippuvaiosuudessa jotain hyvääkin. Parempi somettaminen kuin lisääntyminen.
Ihmisten tekemisen pitäis loppua vähintään 30 vuodeksi, että meillä ois mitään mahdollisuuksia selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.
Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.
Joo. Rahaa tulee seinästäkin nykyään.
Rahaa tulee, kun sitä painetaan paperille tai laitetaan bittejä tilille. Eli se kirjaimellisesti tulee tyhjästä. Tuotanto on se, mikä meitä kiinnostaa. Tuotteet ja palvelut. Näiden määrä on aina vain kasvanut. Ei ole nähtävillä mitään syytä sille, miksi niiden määrä tulisi laskemaan tulevaisuudessa. Varsinkin kun automaatio alkaa yleistymään perinteisen ihmistyön tehostumisen rinnalla, joka mahdollistaa todella valtavat tuottavuusloikat.
Ei sitä rahaa ihan noin tule😂😂😂 Nyt on parempi ettet kommentoi asioista joista et tiedä höykäsenpöläystä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Money_creation
Kerrotko vielä, että mikä kommenteissani oli väärin.
Wikipedian tuputtajat tulee jättää omaan arvoonsa. Se ei ole tietolähde! Olet sinä ihme jankkaaja kun et ollenkaan lopeta!
Etkö tajua, että Wikipediassa on lähteet? Kuten tuossakin artikkelissa sellaiset tahot kuin European Central Bank, jenkkien Federal Reserve ja IMF. Väitätkö tietäväsi paremmin rahan syntymisen mekanismin kuin nämä tahot?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään toitotetaan jatkuvasti, että elämä menee pilalle jos hankit lapsen ja että nainen on alistettu jos tulee äidiksi. Siksi lapsia ei synny.
Yhteiskunta vihaa lapsia ja tuomitsee lapsiperheitä.
Annatko vähän esimerkkejä, miten ja millä tavalla yhteiskunta tuomitsee? Missä toitotetaan ja mitä?
Lapsen kasvattaminen vaatii rahaa. Nykyään tarjolla on vain keikkatyötä tai kuntouttavaa työtoimintaa. Itse pystyn elämään huonolla sapuskalla ja rikkinäisillä vaatteilla. Harrastuksena tuijotan vuokra-asuntoni maalarinvalkoiseksi maalattua seinää.
Moni mies elämässäni on niitä lapsia halunnut. Mutta he eivät halua heistä vastuuta ja haluavat jatkaa elämäänsä pelaten pelejä ja silti käydä joka päivä kaljalla. Mutta lasten äiti ei saa edes tuijottaa seinää rauhassa. Tämä ei ole juurikaan lisännyt intoa perheen hankkimiseen. Huono taloudellinen tilanne laukaisi uudestaan jo kerran voitetun masennuksen. En viitsi kasvattaa nälkäistä, rikkinäisiä vaatteita käyttävää lasta jonka isä vain pelaa ja juo kaljaa. Haluan sellaisen perheen kun itsellänikin oli lapsena. Ei ollut ehkä muotivaatteita, mutta aina oli ruokaa ja reissuunkin päästiin monta kertaa. Ja porukoilla oli töitä lamasta huolimatta.
Jos rahasta oli pulaa, ei sitä meille näytetty tai kerrottu.
Minun vanhempani perustivat perheen yhteisymmäryksessä. Ja ymmärtävät miksi yksikään lapsistaan ei ole moiseen ryhtynyt. Jos haluaa vastuuta kantavan miehen joka jakaa kulut niin vaatii jo liikoja. Minun "palkkani" ja voimavarani eivät yksin riitä tarjoamaan lapselle tarvitsemaansa onnellista lapsuutta. Ollaan sitten vanhoja piikoja😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, koska eläkejärjestelmää ei minun vanhuudessani enää ole. Se romahtaa jo paljon ennen.
Mihin se muka romahtaisi? Yhteiskunta ei yksinkertaisesti toimi niin, että jokin ihmisryhmä jätettäisiin ilman elatusta. Eikä mitään tarvetta sellaiselle tilanteelle olisikaan, koska rahaa on nykyään enemmän kuin koskaan ennen, ja sitä myös tulee olemaan huomattavan paljon enemmän jatkossakin. Väestöpyramidinkin ongelmat saadaan erittäin todennäköisesti korjattua automaation tuomilla hyödyillä.
Rahaa tulee, kun sitä painetaan paperille tai laitetaan bittejä tilille. Eli se kirjaimellisesti tulee tyhjästä. Tuotanto on se, mikä meitä kiinnostaa. Tuotteet ja palvelut. Näiden määrä on aina vain kasvanut. Ei ole nähtävillä mitään syytä sille, miksi niiden määrä tulisi laskemaan tulevaisuudessa. Varsinkin kun automaatio alkaa yleistymään perinteisen ihmistyön tehostumisen rinnalla, joka mahdollistaa todella valtavat tuottavuusloikat.
Ei sitä rahaa ihan noin tule😂😂😂 Nyt on parempi ettet kommentoi asioista joista et tiedä höykäsenpöläystä.
Wikipedian tuputtajat tulee jättää omaan arvoonsa. Se ei ole tietolähde! Olet sinä ihme jankkaaja kun et ollenkaan lopeta!
Etkö tajua, että Wikipediassa on lähteet? Kuten tuossakin artikkelissa sellaiset tahot kuin European Central Bank, jenkkien Federal Reserve ja IMF. Väitätkö tietäväsi paremmin rahan syntymisen mekanismin kuin nämä tahot?
Älä jaksa jankuttaa. Korkeakoulutetulle tutkijalle, kuten minulle, Wikipedian arvo tietolähteenä on pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat pitäisi tarkistaa noista alkuperäislähteistä, ei Wikipediasta.
Itseasiassa Wikipediaa pidetään nykyään ihan pätevänä tietolähteenä. Esim. viittauskäytäntöjä koskeva normisto on kehittynyt aika paljon siitä, mitä se oli vielä 10 vuotta sitten.
Ohis