Lihansyöjä, oletko harkinnut kasvissyöntiin siirtymistä?
Ja jos et, niin mikä on suurin syy ettet voisi edes harkita kasvissyöntiä tai vegaanista ruokavaliota?
Kommentit (75)
Tuskinpa tulen 100% kasvissyöjäksi alkamaan koskaan. Markettilihat ja prosessoidut lihavalmisteet olen jo jättänyt melkein kokonaan, toki en niille nokkaani nyrpistele jos sellaisia minulle jossakin tarjotaan.
Pääasiallinen ruokavalio kasvis-kala-muna, 90% itse pyydettyä kalaa, kolme-neljä kala-ateriaa viikossa. Punaista lihaa kerran viikossa tai kahdessa, yleensä hirveä tai poroa, joskus nautaa. Riistalintuja satunnaisesti jos joutaa metsälle, kanaa muutaman kerran vuodessa. Joulupöydässä ei ole kinkkua vaan poropaisti ja tietysti paljon kalaa.
En usko ehdottomuuksiin tässäkään asiassa ja lukemani tutkimustiedon perusteella kalapitoinen ruokavalio on täysvegaanista terveellisempi, enkä näe nykyisessä ruokavaliossani merkittäviä eettisiäkään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona syödessä jos on houkutteleva kasvisvaihtoehto niin valitsen sen, ja syön ihan mielelläni vegaaniruokaa mutten osaa laittaa sitä kotona (tarkoitan siis sitä kun pitää kikkailla kerman tai juuston korvikkeiden tms. kanssa, tai leipoa ilman munia).
Parhaat vegaaniruoat ovat juuri ne, joissa ei yritetäkään jäljitellä ei-vegaanisia ruokia. Teen niitä itse aika usein, tosin en oikeastaan ajattele että ne ovat vegaaniruokia, kun minulle sekasyöjänä ne ovat vain ruokia muiden ruokien joukossa. Välimeren, Intian, Kaakkois-Aasian keittiöistä löytyy hyviä reseptejä.
Totta! Monet parhaat ruoat ovat luonnostaan "vegaaneja" tai hyvin helposti sellaiseksi tuunattavia. Teen kotona aika paljon juuri tällaisia ruokia. Joskus on vaan "pakko" saada jotain ruokaa, jossa on kermaa, lihalientä tai munia. Esim. parsakaali-kukkakaaligratiini tai valkosipuli-kermaperunat ovat lemppareitani. Pysyn siis "flexitarianina".
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lihan mausta ja kasvisruoat ällöttää. Pelkällä salaatilla taas ei elä. Juustot ovat suurinta herkkuani, kun taas korvikejuustot maistuu pahalta. Kahvissa juon kauramaitoa, mutta muuten käytän laktoositonta maitojuomaa.
Hei alapeukuttajat. Onko mun syy, että kasvisruoat maistuu mun suuhun pahalta? Mikään ei ole kamalampaa kuin löllö ja lämmin kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lihan mausta ja kasvisruoat ällöttää. Pelkällä salaatilla taas ei elä. Juustot ovat suurinta herkkuani, kun taas korvikejuustot maistuu pahalta. Kahvissa juon kauramaitoa, mutta muuten käytän laktoositonta maitojuomaa.
Hei alapeukuttajat. Onko mun syy, että kasvisruoat maistuu mun suuhun pahalta? Mikään ei ole kamalampaa kuin löllö ja lämmin kasvisruoka.
No, on se vaan aika omituista jos ihmisestä kaikki kasvisruoat maistuvat pahalta.... Oletko kokeillut esim. rapeita ja kylmiä kasvisruokia, jos löllöt ja lämpimät inhottavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on se vaan aika omituista jos ihmisestä kaikki kasvisruoat maistuvat pahalta.... Oletko kokeillut esim. rapeita ja kylmiä kasvisruokia, jos löllöt ja lämpimät inhottavat?
Jep ja Sekin on omituista jos luulee että lihaa syömättömien mielestä liha on vain yksinkertaisesti pahaa. Kyllä olisikin helppoa jos asia olisi noin yksinkertainen. Jotkut kuitenkin tietävät jotain ”kamalampaa kuin löllö kasvisruoka”. Vinkki: eläintuotanto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin. Salaatteja kyllä syön, mutta jos kasvikset ovat höyrytetty, paistettu tai muuten käsiteltyjä, niin oksennus on lähellä. Se haju, koostumus ja maku on aivan järkyttävää.
Olen harkinnut. Tällä hetkellä lihankulutus on vähentynyt merkittävästi ja viikossa teen avomiehen kanssa keskimäärin kolme lihaa sisältävää ateriaa. Juustoa ja muita maitotuotteita tulee käytettyä, etenkin juustoista luopuminen olisi hyvin vaikeaa. Olen opetellut käyttämään soijarouhetta jauhelihan tilalta ja kikherneistä tulee hyviä pihvejä, linsseistä ja juureksista hyviä keittoja ja uunivihanneksia. Ihan jäävuorisalaatin käytön määrä taas on vähentynyt, kun olen opetellut käyttämään kasviksia siinä lämpimässä ruuassa.
Lapsena/nuorena itselle ei oikein opetettu terveellistä ruokavaliota ja kasvikset eivät juuri koskaan kuuluneet ruokavalioon. On ollut ihan mukavaa opetella, miten monella tavalla vaikka punakaalta, kukkakaalta, herneitä, maissia, punajuurta, porkkanoita tai omenoita voi käyttää. Täysin vegaaniksi en kyllä ihan heti voisi ryhtyä, juurikin tuon juuston takia, mutta myös hirvenlihan, jota meillä kotona syödään.
Olen paitsi harkinnut myös yrittänyt monta kertaa, mutta aina "langennut" takaisin lihansyöntiin.
Veganismi on itselleni käytännössä mahdotonta IBS:n (suolistosairaus) takia. Mahani ei kestä esim. palkokasveja kovinkaan paljoa, ja tietyt muutkin vihannekset on rajoitettuja. Tarvitsen siis maitoa ja munia proteiinin takia jos liha ja kala jää pois.
Lakto-ovovegenä olen ollutkin välillä pitkiä aikoja. Mutta sitten on tullut vaikka duunissa stressiä eikä ole jaksanut laittaa ruokia, ja on todennut että käynpä vetämässä sen hesen kerrosaterian tämän kerran, tai poikkean lähiön kebabpaikassa, ja siitä se on taas sortunut siihen sekasyöntiin. Varsinkin kun tuntuu että jotta vegetaristiruokavalio olisi monipuolinen ja terveellinen, se vaatii enemmän ruoan itse laittamista ja monipuolisuutta. Esim. olen välillä elänyt vuosia lähinnä pelkillä eineksillä, ja sekin toimii jos ne einekset on lihapitoisia. Mutta jos vege-eineksillä yrittäisi samaa, tulisi todella nopeasti ravinnepuutoksia, ihan proteiinista alkaen.
Mutta on mulla vieläkin haave että joskus kun elämä on rennompaa ja olisi aikaa itse kokkailla, alkaisin taas lakto-ovovegeksi.
Olen töissä elintarvikkeiden alkutuotannossa. Siis siellä ihan alkupäässä. Eli hoidan toisten elukoita. Minulla ei ole minkäänlaista moraalista ongelmaa syödä eläimiä tai niistä saatavia sivutuotteita. Olen aika pitkälti karnivoori, joskin kuitenkin sekasyöjä siltä osin, että mahdollisimman vähäfruktoosiset ja fruktoosittomat hiilarinlähteet kelpuutan tiettyyn grammarajaan asti. Työni puolesta saan helposti ja edullisesti käsiini lihaa, luita, sisäelimiä, munia ja raakamaitoa. Itse kasvatan kasvikset, ne vähät mitä tarvitsen. Kaupasta ostan maitorasvat ja loput rehut, mitä tarvitsen.
Ekologista, ekonomista, hyvää ja terveellistä ruokaa.
Vastaus kysymykseen, en.
Syön lihaa ja kasviksia. Lihaa syön koska pidän siitä ja se on terveellistä. Joskus pidän pelkän lihapäivän. Sopii vatsalle erinomaisesti ja tunnen voivani muutenkin hyvin.
Enkä tunne pätkääkään syyllisyyttä, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä elintarvikkeiden alkutuotannossa. Siis siellä ihan alkupäässä. Eli hoidan toisten elukoita. Minulla ei ole minkäänlaista moraalista ongelmaa syödä eläimiä tai niistä saatavia sivutuotteita. Olen aika pitkälti karnivoori, joskin kuitenkin sekasyöjä siltä osin, että mahdollisimman vähäfruktoosiset ja fruktoosittomat hiilarinlähteet kelpuutan tiettyyn grammarajaan asti. Työni puolesta saan helposti ja edullisesti käsiini lihaa, luita, sisäelimiä, munia ja raakamaitoa. Itse kasvatan kasvikset, ne vähät mitä tarvitsen. Kaupasta ostan maitorasvat ja loput rehut, mitä tarvitsen.
Ekologista, ekonomista, hyvää ja terveellistä ruokaa.
Kuin minun näppäimiltä, työstä lähtien. :)
Syön nyt jo pääosin kasvisruokaa. Olen luopunut lihasta arjessa, mutta spessutapauksissa syön edelleen. Siis lähinnä jotain herkullisia liharuokia tai ulkona syödessä, jos kasvisvaihtoehdot ei vaikuta kovin hyviltä.
En voisi harkita täyteen kasvissyöntiin siirtymistä, koska liha on hyvää. Näinkin itsekäs ja hedonistinen selitys. Kalasta en ainakaan voisi luopua.
Pyrin kuitenkin syömään kasvisruokaa noin kolmasosalla aterioita. Silloinkin kun syön liharuokaa, korvaan usein esim. puolet jauhelihakastikkeen jauhelihasta pavuilla. Maitotuotteet olen suurimmaksi osaksi korvannut kauratuotteilla, ainoastaan jugurtti on edelleen maitojugurttia. Uskon, että asian ei tarvitse olla absoluuttinen, vaan myös osittainen muutos auttaa.
Joskus osallistun esim. kuukausi kasvisruokaa- haasteisiin, ja niistä kyllä selviän ihan hyvin, mutta loppua kohden tulee aina sellainen olo että ruoka on yksipuoleista ja tylsää. Ehkä pitäisi vaan opetella kokkaamaan kasviksista monipuolisemmin.
TL;DR: Suosin kasvisruokaa siinä määrin, kun siitä ei ole minulle liikaa vaivaa.
En ole koskaan harkinnyt kasvissyöjäksi ryhtymistä. Jos joskus moista höpärehdin, niin ystävät ja sukulaiset ovat luvanneet suorittaa puolestani eutanasian.
Miksi normaalin sekaravinnon syöjiä ahdistellaan ehdottamalla kasvissyöntiin siirtymistä. Pitäisikö kaikkien olla omassa kuplassaan eläviä, saamattomia kasvissyöjiä, jotka ruokavalionsa puutteiden takia eivät jaksa kuin maleksia Kalliossa kuppilasta toiseen lehtikaalismoothieta nauttiakseen.