Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitatko koulutuksesi esim. FM/KTM jne. työsähköpostin allekirjoitukseen?

Vierailija
27.10.2018 |

Olen aloittanut uudessa työpaikassa ja olen huomannut, että moni työkaveri listaa työnimikkeensä perään suorittamansa tutkinnot esim. Ttm, KK, sairaanhoitaja tai jos tutkintoja on yksi niin sitten se. En ole aiemmin tällaisen törmännyt ja mietin että onko tämä yleistäkin? Kirjoitatko sinä tutkinnot sähköpostin allekirjoitukseen?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota tittelillä pätemistä ole kuin yliopistoduuneissa.

Ammattitaito ratkaisee, ei tittelit.

Itse asiassa yliopiston puolella tittelillä pätemistä on todella vähän. Virallisissa yhteyksissä on yliopiston määräämä allekirjotus missä on kaikkea virkanimikettä ja yliopiston postilokeroa ja sellasta. Epävirallisissa yhteyksissä allekirjotus on muotoa "Paavo". Pahinta pätemistä on tullut vastaan amkin puolella, jossa jokainen yamkin lukenut korostaa sitä kaikissa mahdollisissa yhteyksissä

Vierailija
42/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirjoita. Meilläkin määrämuotoinen allekirjoitus, jossa ei ole koulutustitteli mukana, eikä koulutus edes kerro alallamme mitään olennaista. Tarjouksiin tarvitaan joskus tiimin cv:t.

Onko tuo kovin yleinenkin käytäntö Suomessa?

Kun myydään konsultin työtä niin ainakin meillä asiakkaat ensin arvioi ja joskus myös haastattelee tarjottavat työntekijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaiset on niin pöhköjä, että ne tunkee tittelinsa joka välin. Herr Doktor tai Herr Diplomingenieur jne.

Eivät ole pöhköjä, vaan muodollisia.  Parempi oppia olemaan virnistelemättä, jos vaikka joudut saksalaisten kanssa tekemisiin joskus.

Jos on kaksi tohtorintutkintoa, niin se on muuten sitten Herr Doktor Doktor.

Vierailija
44/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ennen ei ollu ja siitä tuli jatkuvasti kyselyä. Tosin yliopistomaailma ja se yleisesti on kaikilla

Vierailija
45/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirjoita. Meilläkin määrämuotoinen allekirjoitus, jossa ei ole koulutustitteli mukana, eikä koulutus edes kerro alallamme mitään olennaista. Tarjouksiin tarvitaan joskus tiimin cv:t.

Kun myydään konsultin työtä niin ainakin meillä asiakkaat ensin arvioi ja joskus myös haastattelee tarjottavat työntekijät.

Juuri näin. Me ostetaan palveluita ja halutaan nähdä kuka ne työt itseasiassa tekee.

Vierailija
46/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän lähtökohtaisesti epäilyttävinä ihmisiä, joilla on tarve tehdä noin. Olen koodari, amk-taustalla ja amkin suorittamiseenkin meni pitkän aikaa, mutta olen silti aivan mielettömästi taitavampi kuin joku keskimääräinen ekonomi tai valtiotieteen tohtori tai muu koulutushuijari. Sillä aikaa kun elvistelijät ja huijarit miettii asuvalintojaan ja meiliallekirjoituksiaan, minä koodaan lisää ja opettelen yhä uusia asioita ja tulen koko ajan vain pätevämmäksi verrattuna näihin koijareihin.

t. mies

Miksi amk taustaisilla on usein niin heikko itsetunto. Jos olisit fiksumpi, ymmärtäisit miten noiden työ ja asenne yleensä eroaa sinun. Varmasti nekin tuovat oman arvonsa organisaatioon vaikkei juuri Koodaa. Tuo on juuri duunariasenne että verrataan kaikkien työtä siihen omaan erikoisalaan eikä nähdä laajemmin asioita.

Vierailija
47/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalaiset on niin pöhköjä, että ne tunkee tittelinsa joka välin. Herr Doktor tai Herr Diplomingenieur jne.

Eivät ole pöhköjä, vaan muodollisia.  Parempi oppia olemaan virnistelemättä, jos vaikka joudut saksalaisten kanssa tekemisiin joskus.

Jos on kaksi tohtorintutkintoa, niin se on muuten sitten Herr Doktor Doktor.

Mitä lisäarvoa toinen tohtorintutkinto antaa verrattuna siihen että on kolme-neljä vuotta tutkijana ensimmäisen jälkeen?

Vierailija
48/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän. Koska asiakkaiden vakuuttamiseksi on hyvä näyttää ne, ettei olla mikään pieni duunaripulju, vaan ihan vakavasti otettava firma. Huonot firmat eivät houkuttele korkean osaamisen ja koulutuksen tyyppejä.

Vierailija
49/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusille ihmisille yleensä laitan ekassa viestissä. Eli en todellakaan joka viestiin, hyvä jos kerran viikossa.

Vierailija
50/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassa aina kirjattiin, seuraavassa ei. Nyt nykyisen yrityksen on ostanut ruotsalainen yritys ja osa näyttää kirjaavan koulutuksen. Sinänsä hyvä, teknikko-asentajalle on turha selittää jotain ilmiötä kovin tieteellisesti. Työtehtävä tittelit ovat kovin ympäripyöreitä...

Vierailija
51/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä kukaan laita vaikka meillä on amiksia, amk inssejä ja dippoja. Meillä amikset on aina asisstentteja ja inssit ja dipat tappelee samoista tehtävistä ja esim. osastopäälliköistä toinen on dippa ja toinen inssi ja molemmilla lukee nimi ”osastopäällikkö” puh, sähköposti ja firman osoite. Meillä tosin oli yks YAMK ins. joka käytti MEng. lyhennettä joka paikassa mikä oli kyllä naurettavaa ja samaan aikaan oli töissä yks jenkkiyliopiston käynyt kaveri jolla tarpeen vaatiessa luki DI, jos siis oli täytettävä koulutus johonkin.

Vierailija
52/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa aina kirjattiin, seuraavassa ei. Nyt nykyisen yrityksen on ostanut ruotsalainen yritys ja osa näyttää kirjaavan koulutuksen. Sinänsä hyvä, teknikko-asentajalle on turha selittää jotain ilmiötä kovin tieteellisesti. Työtehtävä tittelit ovat kovin ympäripyöreitä...

Onko Sweco millanen työpaikkana?

Vierailija
53/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisemmassa allekirjoitusversiossa on, tutuille allekirjoitan pelkällä nimellä. Varmaan alakohtaistakin. Itse alalla, jossa se koulutus tuo tietyt oikeudet, tehtävänimike saattaa sitten kertoa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
54/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee: ”työnimike, DI”. Meillä töissä ehkä suurin osa ei laita, mutta itse olen siitä niin ylpeä (vaikean tien kautta olen saanut itseni asunnottomasta, kaiken menettäneestä, masentuneesta vailla päämäärää olevasta, ihmisestä tähän pisteeseen), että kivalta tuntuu laittaa. Ei se titteli ole ainut hyvä saavutus, mutta itselleni tärkeä, konkreettinen teko kuitenkin. :)

Vierailija
55/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö ei ole töissä tittelillä vaan tehtävänimikkeellä. Samaa tehtävää voi tehdä eri taustakoulutuksilla, myös vaikka elämänkoululla. Näin ollen työasioissa oleellista on käyttää omaa tehtävänimikettään, eikä koulutusta. Pois lukien yliopistot ja vastaavat, joissa töissä on surkimuksia, joiden ainoa mahdollisuus päteä on heidän maisterin tai tohtorin tutkintonsa.

Itse ole töissä yliopistolla, 25 alaista ja 2 500 000 euron vuosibudjetti käytössä. Sähköpostin allekirjoituksessa on sekä tutkintosi että ammattinimikkeeni. Ja aiemmin ollessani yksityisellä sama homma kuten silloisilla kollegoillanikin.

Vierailija
56/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon suomijunttilaa, että tutkintoakaan ei saisi kertoa, jos sellainen on. :D

Saahan sen kertoa, mutta noi listat suoritetuista tutkinnoista hieman huvittaa. :D

Vierailija
57/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisissa kilpailutuksissa on, jos sillä tiimin osaamisella ja kokemuksella on paljon merkitystä. Jos kilpailutetaan vaikka kirjapainoa, tuskin tarvitaan mitään cv-liitteitä.

Mutta esim. mainostoimistokilpailutuksissa usein halutaan että työhön nimetään jo tarjousvaiheessa tiimi ja heidän kokemuksensa on yksi pisteytyskriteereistä. Helpointa on laittaa cv:t. Meillä ne tehdään tiettyyn, hyvin lyhyeen muotoon, josta köy ilmi koulutus, työkokemus ja nykyisessä työssä keskeiset asiakkuudet ja referenssit, ei mitään sillä lailla henkilökohtaista, kuin vaikka että keskeisimmät vahvuuteni ovat tai jotain että harrastan sitä tai tätä jne.

Aaa, eli ei työntekijöiden nimiä, kuvia tai entisiä työnantajia?

Nimet ja entiset työnantajat kyllä, varmaan monella kuvatkin. 

Meidän alalla se cv jolla töitä haetaan, on usein aika persoonallinen, vähän kuin portfolio, jossa kerrotaan jotain myös omista tavoitteista ja vahvuuksista, ehkä itsestä aivan lyhyesti.

Kilpailutukseen menevä on muodollisempi ja karsitumpi. Vain juuri nimi, koulutus, työkokemus ja referenssit. Kaikilla samanlainen.

Vierailija
58/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä meillä kukaan laita vaikka meillä on amiksia, amk inssejä ja dippoja. Meillä amikset on aina asisstentteja ja inssit ja dipat tappelee samoista tehtävistä ja esim. osastopäälliköistä toinen on dippa ja toinen inssi ja molemmilla lukee nimi ”osastopäällikkö” puh, sähköposti ja firman osoite. Meillä tosin oli yks YAMK ins. joka käytti MEng. lyhennettä joka paikassa mikä oli kyllä naurettavaa ja samaan aikaan oli töissä yks jenkkiyliopiston käynyt kaveri jolla tarpeen vaatiessa luki DI, jos siis oli täytettävä koulutus johonkin.

Mua huvittaa yksi Yamk tradenomi, joka kirjoittaa allekirjoitukseen MBA.

Vierailija
59/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin ihmisen olen työpaikallani huomannut titteliä käyttävän. Itsestäni tuntuisi nololta alleviivaamiselta.

Vierailija
60/90 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kansainvälisessä rakennusalan organisaatiossa ei käytetä koulutusta allekirjoituksissa.

Vaikka meillä varmaan yli 90% onkin korkeakoulutettuja. Firmalla on siis yhtenäinen viestintälinja, ihan ohjeistuksen mukaan siis mennään, eikä sooloilua sallita.

Mutta monessa muussa alan firmassa käytetään.

Olishan se hyvä jos kaikki laittais tittelin allekirjoitukseen, niin tietäis millä tavalla asioita esittää. Pelkkä titteli kun ei sitä kerro.

Siinä on meinaan vissi ero, kirjoitatko professorille, maisterille, dippainssille vai merkonomille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän