Kirjoitatko koulutuksesi esim. FM/KTM jne. työsähköpostin allekirjoitukseen?
Olen aloittanut uudessa työpaikassa ja olen huomannut, että moni työkaveri listaa työnimikkeensä perään suorittamansa tutkinnot esim. Ttm, KK, sairaanhoitaja tai jos tutkintoja on yksi niin sitten se. En ole aiemmin tällaisen törmännyt ja mietin että onko tämä yleistäkin? Kirjoitatko sinä tutkinnot sähköpostin allekirjoitukseen?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Itse en laita, koska sillä ei sinänsä osaamiseni kanssa ole mitään merkitystä. Olen KTM töissä mainostoimistossa. Tuntuisi kummalliselta, toisaalta joskus julkisiin kilpailutuksiin pitää laittaa tiimin cv:t tarjouksen yhteyteen.
Mieheni on Tekniikan lisensiaatti ja töissä kansainvälisessä pörssiyhtiössä. Siellä näemmä laitetaan koulutus käyntikorttiinkin ja ilman muuta sähköpostin allekirjoitukseen. Kun isojen kauppojen toteutusmiehistöä esitetään tarjousvaiheessa asiakkaalle, pitää kuulemma aina laittaa CV:t tarjouksen liitteenä. Koulutuksella on asiakkaalle merkitystä, itse oppinut AMK insinööri ei kelpaa.
Eihän tuollainen käy että ansioluetteloita jaellaan talon ulkopuolelle kenelle tahansa. Itse kieltäisin sen.
En laita, pitäisi laittaa tuplatiedot kun on kaksi korkeakoulututkintoa.
Työsähköpostiin työhöni liittyviin sposteihin kyllä, muihin se ei ole tarkoituksenmukaista. Eikä se ole mitään elvitelyä.
Koen perustelluksi ilmoittaa viestieni saajille olevani OTM, kun lähestyn heitä oikeudellisissa asioissa, joita työssäni hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö ei ole töissä tittelillä vaan tehtävänimikkeellä. Samaa tehtävää voi tehdä eri taustakoulutuksilla, myös vaikka elämänkoululla. Näin ollen työasioissa oleellista on käyttää omaa tehtävänimikettään, eikä koulutusta. Pois lukien yliopistot ja vastaavat, joissa töissä on surkimuksia, joiden ainoa mahdollisuus päteä on heidän maisterin tai tohtorin tutkintonsa.
Et siis saanut maisterin tutkielmaasi valmiiksi?
iniesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö ei ole töissä tittelillä vaan tehtävänimikkeellä. Samaa tehtävää voi tehdä eri taustakoulutuksilla, myös vaikka elämänkoululla. Näin ollen työasioissa oleellista on käyttää omaa tehtävänimikettään, eikä koulutusta. Pois lukien yliopistot ja vastaavat, joissa töissä on surkimuksia, joiden ainoa mahdollisuus päteä on heidän maisterin tai tohtorin tutkintonsa.
Et siis saanut maisterin tutkielmaasi valmiiksi?
Olen saanut, mutta en ole töissä "maisterina", vaan työpaikan määrämällä nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laita, koska sillä ei sinänsä osaamiseni kanssa ole mitään merkitystä. Olen KTM töissä mainostoimistossa. Tuntuisi kummalliselta, toisaalta joskus julkisiin kilpailutuksiin pitää laittaa tiimin cv:t tarjouksen yhteyteen.
Mieheni on Tekniikan lisensiaatti ja töissä kansainvälisessä pörssiyhtiössä. Siellä näemmä laitetaan koulutus käyntikorttiinkin ja ilman muuta sähköpostin allekirjoitukseen. Kun isojen kauppojen toteutusmiehistöä esitetään tarjousvaiheessa asiakkaalle, pitää kuulemma aina laittaa CV:t tarjouksen liitteenä. Koulutuksella on asiakkaalle merkitystä, itse oppinut AMK insinööri ei kelpaa.
Eihän tuollainen käy että ansioluetteloita jaellaan talon ulkopuolelle kenelle tahansa. Itse kieltäisin sen.
Meiltä lähtee aina cv:t rahoittajille, jotka todellakin haluavat tietää tittelit, toteutetut projektit, niiden arvon ja tekemämme julkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota tittelillä pätemistä ole kuin yliopistoduuneissa.
Ammattitaito ratkaisee, ei tittelit.
Tarkoitatko yliopistoduunilla sitä, että duunia tehdäkseen on oltava yliopistotutkinto, vai sitä, että työnantaja on yliopisto? Nämähän on eri asioita.
On töitä joissa noin tehdään, esim. lääkärillä voi olla ihan normaalia kirjoittaa se LL tai LKT, koska ne pätevöittävät duuniin virallisesti. Samoin tutkija saattaa ilmoittaa onko esim. FM, FL vai FT; se kertoo jotain siitä mihin asti on urallaan edennyt, eli tavallaan pätevyydestä.
Mutta muualla, enpä ole huomannut että tuo olisi tapana, enkä todellakaan ole itse noin tehnyt.
Käyntikorttiini kyllä yksi työnantaja halusi ammatin jälkeen pistää FM. Ehkä hänestä oli hienoa, että hänellä on niinkin koulutettu alainen, ja sitä piti korostaa. Tämä oli joskus 90-luvulla. En kyllä tainnut ainuttakaan niistä käyntikorteista koskaan tarvita :)
Työskentelen julkishallinnossa, osa kollegoista käyttää tittelin lisäksi koulutusta, minä en. Minulla on useampi korkeakoulututkinto, mutten koe tarpeelliseksi tätä kaikille mainostaa. Teen virkamiehenä työtä, jota ei voi edes tehdä kuin ylemmällä korkeakoulututkinnolla (+muut sälät päälle, tehtävänkuvasta riippuen).
En tietenkään vaan käytän ammattinimikettäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähtee aina cv:t rahoittajille, jotka todellakin haluavat tietää tittelit, toteutetut projektit, niiden arvon ja tekemämme julkaisut.
En kirjoita. Meilläkin määrämuotoinen allekirjoitus, jossa ei ole koulutustitteli mukana, eikä koulutus edes kerro alallamme mitään olennaista. Tarjouksiin tarvitaan joskus tiimin cv:t.
Pitää miettiä. En kuitenkaan kirjoita työsä vaan työssä.
Vierailija kirjoitti:
En kirjoita. Meilläkin määrämuotoinen allekirjoitus, jossa ei ole koulutustitteli mukana, eikä koulutus edes kerro alallamme mitään olennaista. Tarjouksiin tarvitaan joskus tiimin cv:t.
Onko tuo kovin yleinenkin käytäntö Suomessa?
Meillä määrämuotoinen allekirjoitus on: nimi, nimike ja tutkinto, työpaikan nimi ja osoite, puhelin, sähköposti, linkki firman sivuille. Eli juu, tutkinto tulee näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa kilpailutuksissa on, jos sillä tiimin osaamisella ja kokemuksella on paljon merkitystä. Jos kilpailutetaan vaikka kirjapainoa, tuskin tarvitaan mitään cv-liitteitä.
Mutta esim. mainostoimistokilpailutuksissa usein halutaan että työhön nimetään jo tarjousvaiheessa tiimi ja heidän kokemuksensa on yksi pisteytyskriteereistä. Helpointa on laittaa cv:t. Meillä ne tehdään tiettyyn, hyvin lyhyeen muotoon, josta köy ilmi koulutus, työkokemus ja nykyisessä työssä keskeiset asiakkuudet ja referenssit, ei mitään sillä lailla henkilökohtaista, kuin vaikka että keskeisimmät vahvuuteni ovat tai jotain että harrastan sitä tai tätä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa kilpailutuksissa on, jos sillä tiimin osaamisella ja kokemuksella on paljon merkitystä. Jos kilpailutetaan vaikka kirjapainoa, tuskin tarvitaan mitään cv-liitteitä.
Mutta esim. mainostoimistokilpailutuksissa usein halutaan että työhön nimetään jo tarjousvaiheessa tiimi ja heidän kokemuksensa on yksi pisteytyskriteereistä. Helpointa on laittaa cv:t. Meillä ne tehdään tiettyyn, hyvin lyhyeen muotoon, josta köy ilmi koulutus, työkokemus ja nykyisessä työssä keskeiset asiakkuudet ja referenssit, ei mitään sillä lailla henkilökohtaista, kuin vaikka että keskeisimmät vahvuuteni ovat tai jotain että harrastan sitä tai tätä jne.
Aaa, eli ei työntekijöiden nimiä, kuvia tai entisiä työnantajia?
Pelkästään ammattinimike, tutkintoa ei edes saalattaa.
Pelkkä työnimike, sillä asiantuntijstyössä FM-tausta on ilmiselvä asia. Oman kokemuksen mukaan vaativassa asiantuntijatyössä ei tutkintoja ole kellään tarve mainita kun yliopistotutkinto on kelpoisuusvaatimuksena.