Eipä ole köyhällä varaa ostaa edes kirpparilta kenkiä.
Hirveitä hintoja linttaanastuneista ja kulahtaneista sekä likaisista kengistä. Näistä kehdataan pyytää 20€ ja ylikin. Ilmoitustekstissä vielä maininta hyväkuntoiset.
En todellakaan maksa niistä mitään 20€ tai enemmän.
Meidän teinillä ei sit varmaan ole talvikenkiä tänä talvena.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asun.
Ap
Helsingissä on vaikka mitä! Itse ostin juuri eräältä kalliolaiselta vintagekirppikseltä uuden veroiset kengät 20 eurolla, ei ollut mitkään linttaan astutut.
Sama täällä . Kesällä olin kirppiksellä ja löysin kummallekin lapselle talvikengät, maksoivat yhteensä 5 e.
Olivat likaiset ja kuluneet, pesin vuoren, lankkasin värillisellä lankilla ja lisäksi kulumiin lisäsin väriä. Laitoin sisään sanomalehdestä tehtyjä palloja, tulivat alkuperäiseen muotoon ja toisen parin pohjalaiseen, muutaman pesun jälkeen lisäsin tukikangasta väliin. Halkaisin pohjallisen, tukea väliin ja ompelin kiinni. Aikaa meni työhön ainakin 3 h.
Lapset kun tulivat isältään kysyin kelpaako. Kummallekin kelpasi.
Kun rahat ovat lopussa, pitää ennakoida eikä mennä etsimään siinä vaiheesssa, kun lumi on maassa.
Voit pyytää apua esim. Hope ry:ltä https://hopeyhdistys.fi/kaipaan-apua/
Hopelle voi myös lahjoittaa vaatteita, kun joku täällä etsi sopivaa lahjoituskohdetta. Itse olen toimittanut hyväkuntoisia vaatteita päivätoimintakeskuksiin. Niissä suurin pula on miesten kalsareista - miehet kun tuppaavat käyttämään vaatteensa puhki ja harva haluaa lahjoittaa eteenpäin käytettyjä sukkia ja alusvaatteita.
Itselleni etsin kesällä talvitakkia kirpparilta ja järkytyin oikeasti niistä hinnoista. Moni takki oli ensinnäkin likainen ja haisi, joten ei oltu varmaankaan pesty. Osa takeista oli selkeästi 90- tai ehkä jopa -80-luvulta ja haisivat, mutta silti hintaa pyydettiin yli 20e.
Järkevistä/puhtaista takeista kamalin hinta oli 32e, eikä edes ollut merkkitakki. Yhdestä likaisesta, kauhtuneesta ja todella huonokuntoisesta merkkitakista taasen pyydettiin 50e. Suuressa osassa näistä takeista myös oli reikiä/repeämiä. Kurkkasin piruuttanu yhden takin hintalapun alle ja siellä ammotti kamala reikä. Näissäkin alin hinta jonka löysin, oli 20e.
Lopulta onneksi löysin yhden takin joka oli ehjä ja pesty, hinta 6e. Ostin sen, vaikka olikin mielestäni ruma, mutta aika monet vaatteeni ovat rumia, koska ostan itselleni hinnan perusteella, en ulkonäön.
Mutta oikeasti, kirpparilla ei todellakaan kuulu olla hintahaarukka 20-50e, yhtään missään tuotteessa. Sen idea on, että pienituloiset voisivat ostaa kunnollisia vaatteita pieneen hintaan.
Lidlistä löytää ihan hyviä vaatteita ja kenkiäkin edullisesti, niin aikuisille kuin lapsillekin. Alle kirpputorihintojen.
Mulla oli pitkään Torista myynnissä ihan käyttämättömät tennarit, 10€:lla. Ei ollut kiinnostusta 🙄
Riippuu Hgissäkin kirpparista. Itse ostin 10 eurolla käyttämättömät talvikengät kirpparilta ja olen tosi tyytyväinen. Näyttää tulevan tarve takillekin, mutta se tulee jossain vaiheessa kyllä vastaan. Usko siihen, että kyllä ne eteen tulevat. Jos ja kun etsit liian kiihkeästi, mikään ei onnistu. ;) Pientä malttia. Ja kyllä, ostan kenkiä käytettyinä mikäli mahdollista. Tarkastan tietty, etteivät ole astuttu linttaan ja vuori on ehjä (eivätkä haise...). Ei ole ikinä ollut ongelmia ja näin on mennyt jo varmaan 20 v. sekä lapselle että itselle.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni etsin kesällä talvitakkia kirpparilta ja järkytyin oikeasti niistä hinnoista. Moni takki oli ensinnäkin likainen ja haisi, joten ei oltu varmaankaan pesty. Osa takeista oli selkeästi 90- tai ehkä jopa -80-luvulta ja haisivat, mutta silti hintaa pyydettiin yli 20e.
Järkevistä/puhtaista takeista kamalin hinta oli 32e, eikä edes ollut merkkitakki. Yhdestä likaisesta, kauhtuneesta ja todella huonokuntoisesta merkkitakista taasen pyydettiin 50e. Suuressa osassa näistä takeista myös oli reikiä/repeämiä. Kurkkasin piruuttanu yhden takin hintalapun alle ja siellä ammotti kamala reikä. Näissäkin alin hinta jonka löysin, oli 20e.
Lopulta onneksi löysin yhden takin joka oli ehjä ja pesty, hinta 6e. Ostin sen, vaikka olikin mielestäni ruma, mutta aika monet vaatteeni ovat rumia, koska ostan itselleni hinnan perusteella, en ulkonäön.
Mutta oikeasti, kirpparilla ei todellakaan kuulu olla hintahaarukka 20-50e, yhtään missään tuotteessa. Sen idea on, että pienituloiset voisivat ostaa kunnollisia vaatteita pieneen hintaan.
Olen itsekin huomannut että moni myy liian kalliilla,mutta kirpparin idea on kierrättää eikä myydä köyhille vaatetta. Siellä on paljon hyvätuloistakin porukkaa asiakkaana nykyään ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä hintoja linttaanastuneista ja kulahtaneista sekä likaisista kengistä. Näistä kehdataan pyytää 20€ ja ylikin. Ilmoitustekstissä vielä maininta hyväkuntoiset.
En todellakaan maksa niistä mitään 20€ tai enemmän.
Meidän teinillä ei sit varmaan ole talvikenkiä tänä talvena.
Jätä hiusväri, kaljat, röökit ostamatta.
Käytettyjä kenkiä ei vain yksinkertaisesti kannata ostaa, kenenkään. Tai sitten niiden pitää olla tasan sen pari kertaa kokeillut, konepestävät ja vielä ostettava joku sienimyrkky lisäksi. Toisen ihmisen kengät ovat muotoutuneet sen toisen ihmisen jalkaan ja astuntaan, ja ovat keskenäänkin siksi jo "eripariset", koska kukaan meistä ei kävele täydellisen symmetrisesti. Toisen ihmisen kengillä saa siis suurella todennäköisyydellä monenlaisia jalkavaivoja, pidemmässä käytössä jopa ryhtivian.
Kiitos hope linkistä, lahjoitan omat käyttämättömät kengät sinne tai jouluapuun.
Jos tulet siivoamaan asuntoni ja annat hartiahieronnon ;) niin voin ostaa vapaavalintaiset kengät lapsillesi prismasta tai citymarketista.
Helsingissä on hyvät kirpputorit, kannattaa näin talvikaudella käydä ainakin jäähallin kirpputorilla viikonloppuisin ja Vallilan Brunossa sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulet siivoamaan asuntoni ja annat hartiahieronnon ;) niin voin ostaa vapaavalintaiset kengät lapsillesi prismasta tai citymarketista.
Jos ei ole pervouksia takana niin kerrankin hieno tarjous .
Olen itse lahjoittanut aiemmin muutamat kengät päivää-"tutun" teinille ja olisi hienoa jos joku voisi organisoida annetaan kenkiä- ketjun joka kaupunkiin. Olen ostanut kenkiä, jotka ovat kaupasssa vaikuttaneet hyviltä ja sitten ovat kuitenkin hiertäneet tms. kun ovatkin olleet epäsopivat, joten osa kengistä on vain pari kertaa käytettyjä. Kokoja 38-42 ja löytyy kesä-, talvi- ja urheilukenkää.
Kirpparipöytää en ala maksamaan kun sieltä vain varastetaan tavara ja pöytä jää itselle maksettavaksi ja netti-postirevohkaan en ala. Paikallinen ryhmä (ei vain facebookissa toimiva) olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Hyyyyyyyyyi toisten jalkasilsaiset kengät. Ei missään nimessä toisten käytettyjä kenkiä saa alkaa käyttelemään.
Linttaan astutut vääntävät omaa jalkaasi ja kaikenmaailman jalkasienet saat vaivoiksesi.
Kengät voi puhdistaa, jotkut voi pestä, kaikki voi pakastaa, osan vuorittaa ja jopa myrkyttää. Uudet kengät olisivat toki paras ratkaisu jos olisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin huomannut että moni myy liian kalliilla,mutta kirpparin idea on kierrättää eikä myydä köyhille vaatetta. Siellä on paljon hyvätuloistakin porukkaa asiakkaana nykyään ja hyvä niin.
No onhan pääidea kierrätys, mutta kyllä vuosien saatossa ideaksi vakiintui myös se, että pienituloiset voisivat ostaa kunnollisia vaatteita, kun uusiin ei varaa ole. Minusta on silti törkeää kiskoa tuollaisia hintoja, varsinkin kun tunnistin yhden huonokuntoisen takin samaksi, joka oli myynnissä Prismassa ihan normaaliin hintaan. Kirpparilla hinta oli tuon 32e, kun Prismassa 29,95e.
Vierailija kirjoitti:
Onko tupakit ja kaljat jo jätetty ostamatta? Entä roskaruoka? Äkkiä yhden teinin kenkiin säästää kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, ei tarvitse olla mitään huippumerkkiä ja esimerkiksi verkkokaupoista löytyy edullisesti kun vaan viitsii etsiä...
Kaikki köyhät eivät käytä alkoholia, tupakkaa tai roskaruokaa.
Mikset osta esim. Tokmannilta lapsellesi kenkiä? Itse ostin sieltä tukevat, hyvän näköiset talvikengät, nilkkakorkeus, väri musta. Hinta oli 16,90 e. Halvempiakin oli saatavilla. Ei kai kirpparin kengistä kannata maksaa 20 e, kun uutena saa halvemmalla.
Ei saa. Ja jos saa se raha on minimaalinen. Kokemusta on. Ikävä kyllä.