Yrittäjä ei huvikseen irtisano työntekijöitä
Niin hassulta kuin se ikinä kuulostaakaan, yrittäjä on niin ahne ihminen, että pitää kyllä viimeiseen asti kiinni työntekijästä, joka on hyvä ja tuottaa hänelle. Nopeasti yritys ja yrittäjä menisivät konkurssiin, jos yrittäjä alkaisi ihan vain huvin ja urheilun vuoksi irtisanomaan ihmisiä. Loppupeleissä, suurin henkilökohtainen riski irtisanomissuojan heikennyksestä tulisi vain huonoille työntekijöille, joista yleensä kärsii koko työyhteisö.
Miksi siis tätä vastustetaan? En ymmärrä. Jos yrittäjä on niin tyhmä, että laittaa hyvää porukkaa pihalle, niin eiköhän yrityskin ole pian konkurssissa.
Kommentit (61)
Veikkaanpa, ettei tähän saada yhtään järkevää argumenttia irtisanomissuojan puolustajilta :D Pelkkää sosialismin katkuista öyhötystä!
Yrittäjä sanoo irti sairaan tai raskaana olevan, jos vain voi.
Yrittäjä irtisanoo heti, kun huomaa työntekijän
1) seurustelevan vakavasti (raskausriski)
2) osaavan TESin tulkintaa
3) kun uudelle naisystävälle pitää saada äkkiä työpaikka
Valitettavasti yrittäjässäkin on useita yksilöitä, jotka eivät ajattele rationaalisesti, vaan yrittävät irtisanoa työntekijöitään ilman asiallisia perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti yrittäjässäkin on useita yksilöitä, jotka eivät ajattele rationaalisesti, vaan yrittävät irtisanoa työntekijöitään ilman asiallisia perusteita.
Se on heidän oikeutensa. Mielummin ottaisin kenkää, kuin olisin sellaisen ihmisen alainen. Just sayin'.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä irtisanoo heti, kun huomaa työntekijän
1) seurustelevan vakavasti (raskausriski)
2) osaavan TESin tulkintaa
3) kun uudelle naisystävälle pitää saada äkkiä työpaikka
Sinä olet aivan pihalla koko maailmasta.
Yrittäjissäkin on monenlaista vipeltäjää. Toiset toimii järjen ääntä kuunnellen, eli firman etua ajatellen. Toiset toimii sen mukaan mitä sisäiset äänet/aviovaimo/aviomies/känkkäränkkä sanoo.
Siksi on lakipykälät.
No ei mun pomo ainakaan sano irti jos osaan TES:n tulkintaa, vaan päinvastoin, kysyy multa neuvoa ja että mikä TES on voimassa ja paljonkos nyt on se palkankorotus. Sitten kun etsin kohdan hänelle, niin korottaa palkkaa vähintään pyöristettynä seuraavaan sataseen.
Huonoista työntekijöistä eroon pääseminen on usein myös ahkeran työntekijän etu...kuka muka jaksaa laiskoja lusmuja työkaverina, paitsi laiska ja lusmu itse?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysijärkinen äänestä demareita.
Ei niin, eikä myöskään mitään näistä kesk,kok,vihreät, vas.
Täälläkin on moneen kertaan jo uhottu, kuinka lakimuutoksen jälkeen potkitaan kaikki raskaana olevat, sairastuvat ja pienten lasten vanhemmat kortistoon. Ei se aina ole työntekijän taidoista tai ahkeruudesta kiinni, kokeeko työnantaja hänet rasitteeksi vai ei. On tilanteita, joissa työnantajalle olisi varmasti taloudellisesti kannattavampaa palkata tilalle joku toinen, mutta kyseisellä perusteella irtisanominen katsotaan kohtuuttomaksi työntekijää kohtaan.
Olin joitain vuosia sitten pikkuyrityksessä, joka myytiin uudelle omistajalle. Uusi omistaja yritti kaikkensa, jotta olisi päässyt meistä kaupan mukana siirtyneistä työntekijöistä eroon jo ennen oman yrittäjänuransa alkua, koska halusi pyörittää hommaa perheen kesken. Perusteita ei tietenkään löytynyt, mutta olipa inhottava työskennellä esimiehelle, joka yritti päästä eroon heti kättelyssä, tai jo aiemminkin. Löysin onneksi pian uuden työn ja myöhemmin kuulin sinne vanhaan paikkaan iskeneen yt:t, joiden avulla yksi jonkin aikaa sairastellut (mutta oli enemmän töissä kuin poissa) potkittiin pihalle. And then there was one...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän oikeutensa. Mielummin ottaisin kenkää, kuin olisin sellaisen ihmisen alainen. Just sayin'.
Olen eri, mutta se nimenomaan ei ole heidän oikeutensa enkä tällaista oikeutta haluta heille myöskään antaa. Ja minä olen vaikka minkälaisen sekopään alainen mieluummin kuin jätän asuntolainat maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Niin hassulta kuin se ikinä kuulostaakaan, yrittäjä on niin ahne ihminen, että pitää kyllä viimeiseen asti kiinni työntekijästä, joka on hyvä ja tuottaa hänelle. Nopeasti yritys ja yrittäjä menisivät konkurssiin, jos yrittäjä alkaisi ihan vain huvin ja urheilun vuoksi irtisanomaan ihmisiä. Loppupeleissä, suurin henkilökohtainen riski irtisanomissuojan heikennyksestä tulisi vain huonoille työntekijöille, joista yleensä kärsii koko työyhteisö.
Miksi siis tätä vastustetaan? En ymmärrä. Jos yrittäjä on niin tyhmä, että laittaa hyvää porukkaa pihalle, niin eiköhän yrityskin ole pian konkurssissa.
Näillä tulevilla ehdoilla sosiaalisesti taitava vähän huonompikin työtekijä pärjää paremmin kuin se ahkerampi ja pätevämpi jonka kanssa pomolla ei niin hyvin synkkaa tai uskaltaa tuoda epäkohtia esille.
Pomot on ihmisiä ja ihminen no nyt on mikä on. Reiluja yrittäjiä on se uskotaan, mutta entä jos se huono mielivaltainen sattuu kohdalle ja ajaa perheen taloudellisesti konkurssiin. Mielummin teen sen yhden lusmunkin työt kyn mietin riittääkö työpanokseni ja mitä pomon huono päivä merkitsee. Puolikuolleenakin tulen töihin vaikka tulisi sydänlihastulehdus ja lapset kuumeilkoon hoitopaikassa sitten vaikka sydämmestä jo riipaisee ajatuskin.
Henkilökohtaisesti karenssin kohdalle sattuminen tuntuu pelottavalta.
Mut palkattiin 4kk sijaisuuteen. Suoriuduin työstä hyvin, enkä ollut koskaan sairaslomalla. Työsopparia ei jatkettu. Myöhemmin kuulin, että esimieheni oli palkannut kaksi alan opiskelijaa. Niin, että mietin vaan, että eikö hän tarjonnut minulle jatkoa siksi, koska hänellä oli jotain henkilökohtaista minua vastaan.
Pikkuyrityksetkin voisivat palkata työntekijöitä, jos sellaisesta työntekijästä pääsisi eroon, joka ei tee tehtäviään. Eli todellisuudessa työttömyys vähenisi.
Olisitko itse yrittäjänä valmis maksamaan palkkaa ihmiselle, joka ei hoida työtään tai pilaa muidenkin työntekijöiden fiilikset lorvimisellaan?
Jos olet valmis, niin tulen heti töihin sulle, saan kyllä aikani kulumaan vaikka somessa, etenkin jos siltä ajalta maksat minulle palkan.
Tuskin lakiehdotuksessa (jota siis ei ole vielä edes kokonaisuudessaan esitelty, vaan lakkoilevat hieman etukäteen) on tarkoitus, että noin vaan joku irtisanottaisiin. Perustelut ihan varmasti pitää silloinkin olla. Eikä sairaus- ja/tai raskausaika tule olemaan irtisanomisen peruste.
Esim. Työntekijän vauva maksaa yrittäjälle 17.500 euroa. Siinä saa yksinyrittäjä painaa selkä märkänä keikkaa, että pääsee kuiville. Suomessa ei kannata palkata ketään töihin, älä vaan yksinyrittäjä tee sitä virhettä. Parhaiten tienaa kun painaa yksin hommia, ja käyttää ammattilaisia kumppaneina.
Ehkä ei huvikseen mutta tehdäkseen voittoa tai kiusaksi.
Meillä oli miehen kanssa firma johon oli palkattu 6 henkilöä.
Töitä tehtiin miehen kanssa 10-12 h ma-pe ja vie 1-3h la-su.
Palkkaa jäi käteen yhteensä 1500-3000e/kk.
Kaksi työntekijöistä osottautui huonoiksi, tekivät työn välinpitämättömästi ja asiakkailta alkoi tulla palautetta tuotteiden laadusta.
Kun tästä sanoi näille työntekijöille oli vastaus vain, että me ollaan ammattilaisia ja tiedetään mitä tehdään ja selän takana armotonta haukkumista paskasta pomosta.
No ei jääty odottelemaan sitä, että asiakkaat lakkaa tilaamasta meiltä tuotteita vaan myytiin koko pulju pois.
Uusi omistaja perusti sen firmansa ihan toiselle puolelle Suomea ja kaikki 6 työntekijää jäi työttömäksi.
Jos oltaisiin voitu irtisanoa nuo kaksi tyyppiä ja palkata uudet tilalle olisi niillä 4 entisellä työntekijällä ja 2 uudella edelleen työpaikat.
Ehkäpä oltaisiin jo saatu kasvua aikaiseksi ja palkattua lisääkin porukkaa.
Tuolloin kuitenkin päätettiin, ettei enää ikinä palkata yhtään ketään!
Perustettiin uusi yritys (sama ala), mutta pienemmässä mittakaavassa. Eli ei palkattu eikä palkata ketään vaan tehdään se mitä itse keretään.
Työpäivät on tällähetkellä n. 5h ma-pe, la vapaa ja sunnuntaina jompikumpi käy n.1h valmkstelemssa Maanantaita varten.
90% stressistä pieneni ja palkkaa jää käteen 5000-8000e/kk.
Yrittäjien joukossa on pilvinpimein narsisteja, kiusaajia ja ilkeitä v****a jotka kyllä irtisanovat silkkaa ilkeyttään väkeä vaikkapa siksi, että kadehtivat itseään älykkäämpää ja pätevämpää alaista. Näitä on nähty.
Ei kukaan täysijärkinen äänestä demareita.