Missä paikassa mielestäsi kaikkein teennäisin/ "överi" asiakaspalvelu?
Tuntuu omasta mielestä todella kiusalliselta sellainen, jossa henkilökunta vetää suoraan jostain käsikirjoituksesta....
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Elixian respan tyttö, joka kiljaisee kaikille tislin takaa "MÖÖÖÖÖÖÖIIIIJJJ". Mikä ihme estää sanomasta luonnollisella äänellä "Moi". Huvittavinta oli, kun kerran respa oli pyyhkimässä ovea jonka avasin, ja sain siis 120 desibelin MÖIIIJin suoraan vasempaan tärykalvoon, voin kertoa että sattui!
Elixian asiakastyytyväisyyskyselyissä on aina "Tervehdittiinkö sinua tullessa?" :)
Onks viime vuoden Putouksen Mallu-Jasmiina vaihtanut nakkikiskalta Elixialle? :D
Eräässä hyvässä pk-seudun ravintolassa oli täysin överi tarjoilija:). En viitsi kertoa paikan nimeä koska paikka on hyvä ja haluan että ihmiset käyvät siellä.
Hei, haluttaisiin tilata. V. Siis aivan loistavaa! (Tilataan). Maistuivatko alkuruuat? Kyllä, oli hyvää. Siis aivan mahtavaa, loistavaa! Maistuuko ruoka. Kyllä, mainiota. Siis aivan mahtavaa! Jne. jne. noin kuusi kertaa.
Hei, toisitko laskun ja eriteltynä. Siis aivan loistavaa, tottakai!
Eräässä maakuntakeskuksen kirjakaupassa et voi koskaan ostaa pelkkää ostostasi, vaan aina tyrkytetään jotain kynää tai kalenteria lisäostokseksi kassalla maksaessasi. Joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeaikoina asioinut ruokakaupoissa,joissa myyjät toivottavat hyvää päivänjatkoa. Omasta mielestäni jo ahdistavaa, vaikka itse en jaksaisi edes tuskin sanoa hei, pitää pinnistellä, kun myyjäparka joutuu olemaan ystävällinen sen kahdeksan tuntia ja hokemaan hyvää päivänjatkoa. Eli yritän vastata myyjälle aina paremminkin säälistä ja se tuntuu teennäiseltä omasta mielestäni.
Onhan se tietysti mukavaa, kun monet näistä myyjistä ystävällisiä, itse vaan olin helpottunut, kun kävin vanhemman rouvan kassalla ja tämä sanoi vain normaalisti ja ystävällisesti kiitos ja ole hyvä.
Sorry, mutta mä en tiedä mikä siinä on niin kamalaa että toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Ahdistaa, kun ihmiset eivät muutenkaan enää saa sanaa suustaan vaan ovat naama kiinni laitteilla. Muututaan entistä epäsosiaalisemmiksi ja lopuksi häviää normaaliin kanssakäymiseen liittyvä diskurssi.
Kun se päivänjatkon toivotus ei ole aitoa, pelkkää sanahelinää ja turhaa!
Juttelevat ja kavereiksi heittäytyvät tarjoilijat ärsyttävät suunnattomasti. Tarjoilijan tehtävä on tarjoilla tyylikkäästi ja huomaamattomasti niin, että keskustelua voidaan käydä pöytäseurueen kanssa. Tarjoilija ei ole mikään päähenkilö.
Minun kotikaupunkini S-Market. Osaa asiakkaista palvellaan kyllä todella hyvin, koska he ovat ilmeisesti myyjien tuttuja, kun taas esimerkiksi minua palvellaan todella huonosti. Viimeksi juuri torstaina myyjä puhui koko ajan toisen myyjän kanssa eikä lainkaan keskittynyt palvelemaan minua. Selvästi näki, että häntä ei olisi voinut minun palveluni lainkaan kiinnostaa, ei voinut edes ostosten hintaa minulle sanoa ja kun olin antamassa hänelle rahoja, niin kesti varmasti lähemmäs minuutin että hän huomasi minun ojentavan hänelle niitä rahoja. Niin keskittynyt hän oli siihen keskusteluun sen toisen myyjän kanssa ja takanani olevat asiakkaat katselivat ihmeissään, kun minä yritin maksaa ostoksia, myyjä vain puhui toisen myyjän kanssa ja takana olevat joutuivat jonottamaan siinä täysin tyhjän panttina.
Vilan/Vero Modan sanon minäkin. Siellä käyminen on sama kuin yrittäisi viettää piknikkiä lokkien valloittamalla rannalla. Ei hetkeäkään rauhassa! Nykyään vältän jo näitä kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeaikoina asioinut ruokakaupoissa,joissa myyjät toivottavat hyvää päivänjatkoa. Omasta mielestäni jo ahdistavaa, vaikka itse en jaksaisi edes tuskin sanoa hei, pitää pinnistellä, kun myyjäparka joutuu olemaan ystävällinen sen kahdeksan tuntia ja hokemaan hyvää päivänjatkoa. Eli yritän vastata myyjälle aina paremminkin säälistä ja se tuntuu teennäiseltä omasta mielestäni.
Onhan se tietysti mukavaa, kun monet näistä myyjistä ystävällisiä, itse vaan olin helpottunut, kun kävin vanhemman rouvan kassalla ja tämä sanoi vain normaalisti ja ystävällisesti kiitos ja ole hyvä.
Sorry, mutta mä en tiedä mikä siinä on niin kamalaa että toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Ahdistaa, kun ihmiset eivät muutenkaan enää saa sanaa suustaan vaan ovat naama kiinni laitteilla. Muututaan entistä epäsosiaalisemmiksi ja lopuksi häviää normaaliin kanssakäymiseen liittyvä diskurssi.
Kun se päivänjatkon toivotus ei ole aitoa, pelkkää sanahelinää ja turhaa!
Ihan aidosti ja vilpittömästi sitä tarkoitan. Toiset ihan aidosti ajattelee, että asiakaspalvelijana voi koettaa ilahduttaa ihmisiä omalla hyväntuulisuudella ja vaikkapa sillä päivänjatkon toivottamisella.
T. Kaupan tyttö
Ai kauhee, mun lähi R-kioskin myyjä. Ihanan pirteä ihminen, mutta kun sen puhetapa on kuin lapselle lässyttäisi. Itseäni se kyllä vähän huvittaa, verestelen päiväkotimuistoja siinä mielessäni.
Syötiin Lintsin Karusellissa, oli pitkä odotus että a) otettiin tilaus b) saatiin vihdoin ruokaa, ruoassa oleva kana oli raakaa, mutta koska lapset oli jo kestokykynsä rajoilla, söin siitä kana annoksesti kaiken paitsi jätin sen kanan, en tosiaan alkanut tilaamaan uutta annosta siinä vaiheessa kun aikaa oli mennyt jo tunti. Tarjoilija kysyi sitten iloisena kun keräsi syömättömän kanan että maistuiko ? Sanoin että oli raakaa, en uskaltanut syödä ja ruuhkan takia en tosiaan tilannut uutta, mutta sano palaute keittöön että katsovat vähän tarkemmin. Tarjoilija ei kommentoinut kuin että "no sehän mukavaa " :D
Itsepalvelukassat kaikkialle kiitos, väsyneenä musta on suuri kiitos jo itsessään se että annan kaupalle rahat, en halua kiittää kuitin antamisesta enkä toivottaa mukavaa päivänjatkoa, koska mua ei ihan oikeasti kiinnosta sen kassan päivän sujuminen sen enempää kuin jokaisen randomin vastaantulijan. Lisäksi mua ärsyttää "kuittia?" kyselyt, no totta vtussa mä otan sen kuitin, mua ei huvitä jäädä setvimään kuitittomia ostoksia jos vaikka portit hälyttää jostain ihmeen syystä, tai kotona löytyy häly vaatteesta ( niinkin on useammin kuin pari kertaa käynyt), kävelenkö liikkeeseen portit soiden ja pyydä irroittamaan hälyt kuitittomasta tuotteesta?
Saippua- ja kosmetiikkamyymälä Lush. Ihanat luontoystävälliset tuotteet ja hauska ja persoonallinen mainonta mutta yli-innokkaat myyjät. Hyökkäävät kimppuun heti kun kauppaan astuu sisälle. "No hei, mites täällä menee? Oletko käynyt meidän liikeessä ennen? Sano vaan heti jos tarviit apua!" Ihan kiva, jos tosiaan menee liikkeeseen ekaa kertaa, mutta kun on käynyt siellä jo n. 15 vuoden ajan, on todella ärsyttävää, kun joka kerran kysytään, onko se kiinteä sampoopala tai tuorekasvonaamio tuttu tuote. Yleensä vastaankin aika viileään sävyyn, että joo, olen käynyt jo vuosia, on tutut tuotteet ja tiedän mitä haluan. Kerran jopa kuulin, kun myymälässä oleskellessani myyjä sanoi puoliääneen toiselle ilmeisesti vasta koulutettavalle myyjälle, että "menepäs nyt kysymään tuolta asiakkaalta, tarviiko se apua"! Sitten kun myyjä tuli ja kysyi, ja sillä kertaa itse asiassa mulla oli kysyttävää - että onko heillä minkäänlaisia hilsesampoita - niin sitten hän ei osannutkaan vastata! Rupesi änkkäämään ja lukemaan pakkausten tuoteselosteita, että "niin, kyllähän nää siihenkin soveltuu..." Huvittaa tuommoinen retorinen asiakaspalvelu, että sitten ei kuitenkaan osata auttaa, kun todella apua kaivataan. Tämä takia tilaan nykyisin tuotteet mieluummin netistä. En jaksa makeilla ja jutustella myyjien kanssa, jos haluan vain ostaa tuotteet ja häipyä. Ketju on kotoisin Briteistä, ja siellä onkin kohteliaisuuskulttuuri varmaan erilainen, mutta suomalaiseen luonteeseen tuo ei sovi. Ainakaan itselleni.
Voi jeesus, kyllä suomalaiset on möllejä.
Ihan aidosti asiakkaille aina toivotan hyvää päivänjatkoa, mutta ilmeisesti näille arvon norsunvittu suomalaisille ei saa mitään sanoa. Ei jumalauta :D Onhan se nyt kamalaa, kun ollaan ystävällisiä ja hyvätapaisia.
Paljon mieluummin ylitsepursuavaa hyvää palvelua kuin sitä, että kohtaan maksavana asiakkaana palvelutehtävissä hymyttömiä ihmisiä. Ei tee mieli asioida paikassa enää koskaan, kun edes hymyä ei irtoa. Vaikka kuinka muuten olisi asiallinen ja asiansa osaava henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää mm. Glitter, Suomalainen kirjakauppa ja H&M siinä että yritetään väkisin myydä jotain lisää esim. jos ostan kirjakaupasta vihon niin aletaan tyrkyttää lisäksi kyniä tms, ikään kuin en itse tietäisi mitä tarvitsen.
Eihän myynti perustukaan vain harkittujen tarpeiden täyttämiseen, vaan niitä luodaan lisää. Ilmeisesti tyyli toimii ja riittävän moni ostaa, kun ei kehtaa sanoa "ei". Osa asiakkaista kaikkoaa tämän vuoksi, mutta se on kai laskettu myynnin kannalta pienemmäksi pahaksi kuin pakkomyynnistä luopuminen.
Joulun aikaan Suomalaisessa tyrkytetään ostamaan kirjojakin heräteostoksina. Mulla tapana kieltäytyä edes vilkaisematta tuotteeseen, jota esitellään.
Ei se perustu uusien tarpeiden luomiseen, vaan varmistetaan, että asiakkaan unohtuneet tai piilotetutkin tarpeet on varmasti täytetty. Vituttais varmaan kotona huomata, että muistit ostaa naulat mutta vasara unohtui? Uusien tarpeiden luomista olis se, jos vaikka varastaisin sun vasaran, eikä se jos muistutan sua siitä että se puuttuu.
Itse myyjänä luotan ihmisten kykyyn ajatella itse, ei ole mikään pakko ostaa vaikka kysyn tai tarjoan lisätuotetta. Olen siellä palvelemassa asiakasta, autan löytämään tuotteet ettei asiakkaan tarvitse käyttää omaa aikaansa niiden etsimiseen, ehdotan lahjaideoita jos asiakas niitä kertoo miettivänsä ja varmistan, ettei kotona huomata jonkin asian unohtuneen. Sen palvelun perässähän asiakas käveli liikkeeseen, eikä itse tehnyt kaikkea tuota netissä.
Ei siitä tarvitse suuttua tai myyjälle tiuskia, jos ei haluakaan muuta ostaa kuin ne naulat. Työtänsä sekin vain tekee, tuskin minkään palkkion perässä, vaan koska myyjiltä odotetaan tiettyä myyntitulosta.
Vila ja Veromoda... Ai hitto sitä tuputuksen määrää :D Ja semmoiset 20-35v aikuispissis myyjät kimeällä äänellä ja liialla meikillä...
Kesällä kyllä VeroModa Tampereella veti pohjat; Olen hoikka mutta en mikään fitness-hirmu kuitenkaan. Ostin xs-kokoiset housut; kyseisiä pöksyjä oli vain ne yhdet jäljellä. Ne sopivat hyvin.
Menin kassalle ja siellä oli joku yli-ikäinen, kuiva pissis. Hän katsoi housuja ja katsoi minua ja taas housuja. Pieni hymy nousi hänen huulillensa.
"NÄÄ ON AIKA PIENTÄ KOKOA! MAHTUKO NÄÄ SIIS SULLE"
"Öhh... joo.."
"noh... AIKA HYVI SIT!"
Olen edelleen tyrmistynyt. Oikein vuoden asiakaspalvelija :D
En ole paikantanut näitä ylipirteitä, teennäisiä ja nuoleskelevia asiakaspalvelijoita mihinkään tiettyyn liikkeeseen, tuommoisia persoonia on siellä täällä töissä. Minunkin työpaikalla oli meidän muiden joukossa yksi yllämainituilla piirteillä varustettu myyjä. Voin kertoa että oli aika raskasta olla hänen kanssaan samassa vuorossa; tekopirteä ja kimeä ääni kuului toiselle puolelle myymälää vähän väliä, ihan pahaa teki sen asiakkaan puolesta joka siinä vieressä seisoi. 😅
Itse kävin kauppakeskuksessa pari viikkoa sitten ja eräässä liikkeessä töissä ollut myyjä lässytti asiakkailleen kuin pikkulapsille ja oli muutenkin niiiiiin makeileva ja teennäinen. Hyh hyh.
Onsiinäaaseja kirjoitti:
Ihan aidosti asiakkaille aina toivotan hyvää päivänjatkoa, mutta ilmeisesti näille arvon norsunvittu suomalaisille ei saa mitään sanoa. Ei jumalauta :D Onhan se nyt kamalaa, kun ollaan ystävällisiä ja hyvätapaisia.
Tosi hyvätapaista: norsunvittu suomalaiset, ei jumalauta... Siinä puhuu aidosti ystävällinen asiakaspalvelija!
Siis voi herranjestas. Itse pirteänä asiakaspalvelijana oon jotenkin luullut, et se että ku oot seissyt pitkässä jonossa ja kun vihdoinkin pääset asioimaan, olis mukava saada hyvä vuorovaikutuskokemus ja skarppi asiakaspalvelija kohdalle. Mitä mä tässä enää ala sit palvelemaan, pitäisköhän kysyä vaan ”MITÄ?” ja asiakkaan tilatessa ilmottaa hinta ja rahastaa? Oon kyllä puoliks jenkki että se taitaaki olla liikaa suomalaisille :D
Ainakin Turun Hansakorttelin Espresso Housessa on niin ylipirtsakat myyjät/tarjoilijat että vaikuttavat lähes maanisilta. Hirveää kovaäänistä kimitystä ja lässytystä ja kasvoilla niin valtavat tekohymyt että alkoi ihan pelottaa.