Missä paikassa mielestäsi kaikkein teennäisin/ "överi" asiakaspalvelu?
Tuntuu omasta mielestä todella kiusalliselta sellainen, jossa henkilökunta vetää suoraan jostain käsikirjoituksesta....
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jysk meni Ahvenanmaalle ja laittoi vahingossa kaksikieliset mainokset. No tästä affenanmaalaiset suuttuivat (ihanan suvaitsevaisia kun ovat) ja vaativat Jyskiä lähettämään uudet mainokset joissa pelkkää ruotsia.
Nyt kun soitat jyskin palvelupuhelimeen, sanoo nauhoite HETI aluksi että om du prata svesnska press ett. Kyllä on Jyskin markkinointivasstaavalla mittakaavat pielessä. Minäkin luulin soittaneeni vahingossa Ruotsiin kun kyselin onko pöytäni jo saapunut.
No hei, "Scandinavian living" vai miten se niiden slogan menikään. Taitaa siis olla maantietokin pielessä matematiikan lisäksi.
Voidaanhan me täällä suomen peräpohjolassa ostella itsellemme skandinaavista elämäntyyliä, vaikkei kaikilta osilta siihen kuulutakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeaikoina asioinut ruokakaupoissa,joissa myyjät toivottavat hyvää päivänjatkoa. Omasta mielestäni jo ahdistavaa, vaikka itse en jaksaisi edes tuskin sanoa hei, pitää pinnistellä, kun myyjäparka joutuu olemaan ystävällinen sen kahdeksan tuntia ja hokemaan hyvää päivänjatkoa. Eli yritän vastata myyjälle aina paremminkin säälistä ja se tuntuu teennäiseltä omasta mielestäni.
Onhan se tietysti mukavaa, kun monet näistä myyjistä ystävällisiä, itse vaan olin helpottunut, kun kävin vanhemman rouvan kassalla ja tämä sanoi vain normaalisti ja ystävällisesti kiitos ja ole hyvä.
Sorry, mutta mä en tiedä mikä siinä on niin kamalaa että toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Ahdistaa, kun ihmiset eivät muutenkaan enää saa sanaa suustaan vaan ovat naama kiinni laitteilla. Muututaan entistä epäsosiaalisemmiksi ja lopuksi häviää normaaliin kanssakäymiseen liittyvä diskurssi.
Mietin jo, olenko jotenkin pudonnut suomalaisesta kelkasta vai mitä.
Ymmärrän tietysti tungettelun ja tuputtamisen olevan ärsyttävää.
Mieltä lämmittää aina hyvä palvelu ja ystävällinen toivotus. Meilläpäin tosin asioidaan pikkuliikkeissä ja pienissä ruokamarketeissa, joissa niin kauppiaat kuin myyjätkin tulevat hyvänpäiväntutuiksi. Heidän kanssaan vaihdetaan myös muutama kohtelias sana. Sekin tuntuu mukavalta.
Ketjuliikkeissä kaiketi yleisemminkin myyjien tai näiden kauppa-assistenttien löytäminen on ongelma. Varsinkin silloin, kun heitä eniten tarvitsisi, ei näy niin ketään. Nyt opin, että ilmeisesti siellä on livahdettu takahuoneeseen vakoilemaan minua kameroista ja ei ole edes tarvetta näyttäytyä ennenkuin on pakko suorittaa rahastus.
Ketjujen osalta asioin harvoin itse liikkeissä ja tilaan pääosin netistä, jolloin sujuva lähettipalvelu tuottaa iloa. Siinäkin tervehditään, hymyillään ja toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Kivalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen K-Kaupan omistajat vaihtuivat. Kun menin kauppaan, yhtäkkiä jostakin kuului HHHHÄHEI!! Ostoskoripino heilahti käteni alla kun olin juuri ottamassa koria - vastasin että hei.
Toisen kerran sama juttu. Yrittäjäpariskunnan mies huusi heti kassalta HHHÄÄÄÄEI. Sitten vaimo yllätti maustehyllyjen välistä HEI!
Kun olin kolmisen kertaa säikäytetty parin viikon aikana, tapahtui jotakin, jonka perusteella ymmärsin, että se HHHHHÄÄÄIIH oli kuin olikin vihan purkamista asiakkaaseen. Siltä se nimittäin tuntuikin.
Ystävällisyys olikin jotain muuta. JÄIHhe.
Olen itse kokenut samanlaista huutoheitä, joka tuntui ilkeältä sydänalassa.
Tuli vain mieleen. Päivää voi sanoa normaalilla äänellä. Joillakin nuoremmilla ON todella tapana huutaa 😱 HEI 😱 kun tulee liikkeeseen.
Ikäänkuin HEEEI sinä siellä älä varasta 😁
Yleensä näissä kaupoissa, joissa erityisen yltiöpositiivisesti tuputetaan tuotteita (Vero Moda, Glitter yms.), myyjät eivät tunnu uskovan / sisäistävän sitä, kun heille sanoo, että vain katselen ja että pyydän apua, jos tarvitsen. Ei, alkaa se tuputus ja mainostus 3 tuotetta 2 hinnalla / ihanat syysuutuudet / ihanan väriset neuleet yms. yms. Tässä on vielä sekin ongelma, että asioin näissä "tuputusliikkeissä" todella harvoin ja hätäpäissäni hakemassa jotain tiettyä tuotetta (hiuslenkkiä äkilliseen tarpeeseen tai trikootoppia yllättäen hajonneen tilalle tms.) ja ne myyjien tyrkyttämät tuotteet ovat mielestäni aina hirveitä ja huonolaatuisia. Mitä siinäkin oikein voi sanoa, kun myyjä hehkuttaa ihanan värisen syysneuleen ihanuutta, vaikka se on epämääräinen polyesteririepu, tai kehuu ostamaani hiuslenkkiä ihanaksi, vaikka se on ihan perus ankea.
Apteekissa. Jos haen vaikka aina samaa tuotetta itsepalveluna, vähintään kaksi on ympärillä kyselemässä.
No aina sitten ravintolat ja jopa kampaajat, jotka yrittävät saada tippiä. Säälittävää.
Kamalimmat näitä välttelen:
Name it
Vila
Bik Bok
Glitter
(XXL:ssä joutuu moikkaamaan aivan liian monta kertaa, saa pikakävellä jos haluaa välttää edes puolet moikkauksista.)
Näissä saa asioida rauhassa:
Zara
H&M
Gina Tricot
Mango
Vierailija kirjoitti:
Päivän ja illan ja joulun jatkot kirjoitti:
Kaupoissa tiskejä lastaavat myyjät jotka lopettavat hommansa ja säntäävät toivottamaan hyvää huomenta. Ja sitten se "hyvää päivänjatkoa"..... huoh. Moi/ hei ja kiitos riittää. Kauppiaat: Imelät sanonnat henkilökunnalta pois, ollaan SUOMESSA!
Tuskin KUKAAN työntekijä nyt niin imelä on. Sitäpaitsi joku mielensäpahoittaja laittaisi varmasti julkisen, valittavan Facebook-päivityksen, jos ei tervehdittäisi yms. Niitä tuntuu Suomessa riittävän entistä enemmän.
Itsekin aikoinaan asiakaspalvelualalla työskennelleenä ymmärrän, että alan paikat tuntuvat katoavan ja ihmiset pitävät mieluummin työpaikastaan kiinni kuin haluavat saada potkuja/varoituksia. Sitäpaitsi lisämyynti kuuluu osaksi kauppojen koulutuksia. Asiakas osaa kuitenkin sanoa ei kiitos, jos eiole tarvetta.
No HÖH! Kai minä nyt tiedän mitä olen kokenut, miksi muuten siitä kirjoittaisin? Ihme palikka! Vastaan aiheeseen rehellisesti, ei siitä sinun tarvitse alkaa kuplimaan jos ei miellytä. Hankipa vaikka elämä, kaikesta mielensä pahoittaminen EI yleisestä käsityksestä huolimatta ole muodikasta, heh!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näissä kaupoissa, joissa erityisen yltiöpositiivisesti tuputetaan tuotteita (Vero Moda, Glitter yms.), myyjät eivät tunnu uskovan / sisäistävän sitä, kun heille sanoo, että vain katselen ja että pyydän apua, jos tarvitsen. Ei, alkaa se tuputus ja mainostus 3 tuotetta 2 hinnalla / ihanat syysuutuudet / ihanan väriset neuleet yms. yms. Tässä on vielä sekin ongelma, että asioin näissä "tuputusliikkeissä" todella harvoin ja hätäpäissäni hakemassa jotain tiettyä tuotetta (hiuslenkkiä äkilliseen tarpeeseen tai trikootoppia yllättäen hajonneen tilalle tms.) ja ne myyjien tyrkyttämät tuotteet ovat mielestäni aina hirveitä ja huonolaatuisia. Mitä siinäkin oikein voi sanoa, kun myyjä hehkuttaa ihanan värisen syysneuleen ihanuutta, vaikka se on epämääräinen polyesteririepu, tai kehuu ostamaani hiuslenkkiä ihanaksi, vaikka se on ihan perus ankea.
Myyjä voi hyvinkin uskoa, mutta kun hänen on _pakko_ jatkaa sitä palvelutilannetta, kuuluu ketjun ohjeistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bikbok...
Asiakas: *astuu liikkeeseen
Myyjä: *odottelee patsasmaisessa petolinnun hyökkäysasennossa lähellä oviaukkoa
Myyjä: "MoikkkkAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!"
Asiakas: Hei * yrittää livahtaa myyjän ohi
Myyjä: Milläs mielellä sitä ollaan tänään liikenteessä?!
Asiakas: Ihan hyvällä...
Myyjä: Mahtavaa! Onks sulla jotain tietty hakusessa?
Asiakas: Eiku ihan vaan kattelen
Myyjä: Meillon tullu tällasia ihania velourtakkeja, kato kui makeita.
Asiakas: ...
Myyjä: Mitäs kokoo sä oot? Voisin kattoo sulle tästä muutamaa väriä, nyt on siis tullu tosi herkullisii syksyn värejä!
Asiakas: En nyt tällä kertaa tarvi tollasia
Myyjä: Aha. No, kerro heti jos tarviit apua
Asiakas: *Valitsee muutaman vaatteen, menee sovituskoppiin
30 sek. myöhemmin:
Myyjä: *sovituskopin verhon takana: MITES SIELLÄ SOVARISSA SUJUU???? TARVIITKO KUULE LISÄÄ KOKOJA?!
Asiakas: ... En tarvii
Myyjä: Arvaas mitä? Meille on tullu ihanii neuleit ja katoin et otit parit farkut sovitukseen ni haluisiks kuule et tuon sulle noiden farkkujen kaveriks vähän yläosia?
Asiakas: En nyt kyllä tarvi neuleita
Myyjä: Joo-o. No mites sit hei kuule, meil on tollanen uus farkkumalliki tullu josta löytyy kuule vaik mitä väriä ja pesua ni haluisiks sitä testaa?
Jne jne jne.
Ärsyttävä tyyli konseptissa, mutta eikö tule mieleen avata suuta ja sanoa "Kiitos ystävällisestä avusta, mutta haluaisin shoppailla ihan rauhassa ja yksin nyt. Pyydän apua jos tarvitsen"?
Olen eri kirjoittaja, mutta ainakin itselläni ongelma on siinä, että osaan kyllä sanoa noin, mutta kun en halua. En halua kokea myyjien tungettelua enkä torjua heitä, haluaisin vain kierrellä kauppoja rauhassa. Eli vaikka myyjä perääntyisikin kehotuksesta, niin olen jo ehtinyt ärsyyntyä, tai itse asiassa yleensä poistun kaupasta heti tuputusta koettuani enkä jää torjumaan myyjiä. Tiivistyksenä siis: tiedän, että tuputustilanne on katkaistavissa oman suun avaamalla, mutta se ei poista sitä, että tuputus ottaa päähän.
En viitsi enää käydä Helsingin Morticiassa, ellei se yksi ainoa miesmyyjä ole vuorossa. Naiset kun hyökkää suorastaan päälle, tunkee käsiisi hirveät määrät vaatteita ja toitottaa (suora lainaus): "Siis tää sopisi sulle niiiin hyvin, kun sulla on niin hoikat sääret ja timmi pylly!" tai jotain vastaavaa. Ja jokainen vaate on muka hyvönnäköinen päälläsi. Kerran tulin sovituskopista ja totesin, että vaate ei ollut sopiva. Myyjät alkoivat selittää, että onhan se kuitenkin halpa ja minun tyyliseni ym. Lopulta ihan hermostuin ja sanoin kovalla äänellä, etten voi ostaa liian pientä vaatetta. Yhden aika herkän kaverini vein kauppaan kerran, eikä hän enää ikinä halua sinne, vaikka pitää niistä vaatteista.
Apteekeissa yritän kävellä mahdollsimman nopeasti oikealle hyllylle ja siitä kassalle, jotteivät myyjät ehtisi tulla tarjoamaan apua.
Kookenkä. En viitsi paljastaa paikkakuntaa, mutta kyseinen myyjä on mies. Hyökkää heti ovella ”HEI!! MINKÄSLAISTA KENKÄÄ SAIS OLLA???” Jos sanoo, että on vain katselemassa niin myyjä häipyy 20 sekunniksi jonnekkin, mutta tulee hetken päästä jonkun kengän kanssa sun naamalle. ”Tässä ois tälläne iiiihana uus kenkä. Tosi hyvää materiaalia. Mitäs tykkäisit tästä?” Jos sanoo ei, myyjä tulee pian uudestaan uuden kengän kanssa. Todella rauvostuttava ihminen!!! Puhuu tyyliä ”MINKÄSLAISTA KENKÄÄ SAIS OLLA? ONKO TANSSIKENKÄ, JUHLAKENKÄ, LENKKIKENKÄ, TALVIKENKÄ, KESÄKENKÄ, SYKSYKENKÄ, KEVÄTKENKÄ” jne...
Olin viimeksi siellä 10min (etsin talvikenkiä) ja siinä ajassa hän esitteli minulle varmaan 20 eri kenkää. Sinänsä ihan ok, mutta hän on ihan liian överi ja tulee ahdistunut olo koko tyypistä. Kun en ostanut lopulta mitään (lähdin pakoon myyjää... pää ei enää kestänyt) hän vielä kaupan ovella huutaa ”VIELÄ TARKENEE LENKKAREILLA MUTTA PIAN EI ENÄÄ!!”
voi s*atana sanon minä
Ei ollut kyse palvelusta, vaan yliteennäisistä ulkoapetelluista höpinöistä, kota ei vät mitenkään vaikuta luontevilta, ainoastaan hyökkääviltä.
ap
Tämä. Olin ostamassa juhlamekkoa, vasta kotona muistin ettei minulla ollut siihen sopivia sukkahousuja. Toki tämä olisi ihan itse tarvinnut muistaa, mutta siinä olisi kyllä mainio lisämyynnin paikka myyjällekin kysäistä niiden tarvetta...