Missä paikassa mielestäsi kaikkein teennäisin/ "överi" asiakaspalvelu?
Tuntuu omasta mielestä todella kiusalliselta sellainen, jossa henkilökunta vetää suoraan jostain käsikirjoituksesta....
Kommentit (293)
Jokawatunpaikassa. 80-luvulla sentään kaupassa kassa ei sanonut mitään muuta kun hinnan. Kuittikin annettiin, eikä kyselty haluaako sitä vai ei. Nykyään moikkaillaan tuntemattomia joka paikassa. Naapuritkin moikkailevat rapussa. Vittuuntunutta mulkoilua ei kohtaa enää juuri missään. Kaksinaamainen hymyily on korvannyt rehelliset suomalaiset käytöstavat. Prkl.
Siis Seinäjoen Vilassa multa kysyttiin kerran kun olin jo ostokseni tehnyt ja jäin vielä katselemaan jotain tuotetta, että "mitäs sulle kuuluu?". Siis myyjä kysyi.
Nostin hitaasti pääni ja katsoin vähän kysyvästi kun en uskonut, että kysyy random asiakkaalta kuin kaverilta että mitä tälle kuuluu :D Olen aika taitava small talkissa ja sosiaalisesti, niin en alkanut änkyttämään siinä. Mutta outoa se oli ja teennäistä. En tiedä yritikkö myyjä tahallaan asettaa mut kiusalliseen tilanteeseen vai mitä? Enpä ole huomannut Helsingissäkään tämmöistä tilanneta.
Se kun YA'n henkilökunta esittelee itsensä on aina yhtä hämmentävää ja jäädyn siihen joka kerta. Ihan jees jos tullaan tarjoamaan apua mutta se oman nimen kertominen tekee kaikesta jotenkin liian kiusallista.
Vierailija kirjoitti:
Onsiinäaaseja kirjoitti:
Ihan aidosti asiakkaille aina toivotan hyvää päivänjatkoa, mutta ilmeisesti näille arvon norsunvittu suomalaisille ei saa mitään sanoa. Ei jumalauta :D Onhan se nyt kamalaa, kun ollaan ystävällisiä ja hyvätapaisia.
Tosi hyvätapaista: norsunvittu suomalaiset, ei jumalauta... Siinä puhuu aidosti ystävällinen asiakaspalvelija!
Jos ei halua vastaavaa leimaa niin ei varmaan kannata sen mukaan elää. Ei aasiakas termi ihan turhasta tuu ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pikkukaupungissa on yks thaikkuravintola mitä pitää sellanen suomalainen mies. Tosi mukava ja varmasti vain hyvää tarkoittava - ruoka on tosi hyvää ja ravintola on suosittu. Mutta ai vitsi mua ärsyttää kun tämä omistaja pörrää jokaisessa pöydässä höpöttelemässä kesken ruokailun. Ymmärrän sellaisen "Maistuukos ruoka?" -tyyppisen heiton, mutta tämä omistaja jää siis muistelemaan ääneen omia aikojaan Thaimaassa ja kuinka päätyi ravintolan avaamaan sunmuuta.
Riihimäellä?
Sielläpä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkossa. Harvoin saa olla rauhassa valitsemassa viinejä, aina joku myyjä on kintereillä kyselemässä kaipaisinko apua.
Ja sitten kassalla lähes aina toivotetaan jotain ylimääräistä "mukavaa viikonloppua" tai "mukavaa iltaa". Siitä tulee mielleyhtymä että he olettavat että vietän illan juopottelemalla niitä viinejä. Oikeasti kuulostaa siltä että on tarkoitus sanoa "no niin, mukavia ryyppäjäisiä vaan, juoppo, heh heh".
Hahaa, vain Suomessa! Miten joku edes pystyy ajatella tuolla tavalla? Et taida pahemmin matkustella ja käydä ulkomaisissa alkoholimyymälöissä?! :D Niissä henkilökunta juttelee ja neuvoo mielellään ja Alkon myyjät käyvät viinikursseja ja maistiaisia, ja heistä huomaa että tietävät juomista paljon ja neuvovat oikein mielellään. Jos olisin itse Alkossa tai vastaavassa töissä, niin enemmän kiinnittäisin "juoppo"huomiota niihin jotka hiippailee hakemaan sen kossupullon säännöllisesti, maksavat, eivät puhu mitään, ja hiipivät pois.
Kerropa seuraavan kerran Alkon myyjälle millaista ruokaa olet tekemässä, ja he osaavat kyllä neuvoa niihin sopivat viinit ja aperitiivit.
Ulkomailla on yleensä parasta se että alkoholit voi ostaa ruokakaupasta ihan rauhassa eikä ole niskaan hengittelijöitä kintereillä. Tunnen viinit sen verran hyvin etten kaipaa siihen valintaan apua. Varmaan useimmat suomalaiset toivoisivat että valtio lopettaisi kansalaistensa holhouksen ja viinit ja muut väkevät saisi marketista Alkoa halvemmalla. Jos suosituksia kaipaa niin niitä ei ole vaikea löytää netistä, yleensä ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Jyskissä töissä ja siellä konseptiin kuului tervehdyksen jälkeen huikata perään "tervetuloa Jyskiin!" Tuon sanomiseen tottui, mutta monesti asiakkaat olivat selvästi hämmästyneitä. Usein sisääntulo meni näin:
myyjä: "moi ja tervetuloa Jyskiin!"
asiakas: "mitä?"
m: "tervetuloa Jyskiin!"
a: "aa, mä kuulin että mennään just kiinni"
m: "ehei, hyvin on vielä aikaa shoppailla :)"Tuntui aina tosi typerältä sanoa tuo, että tervetulleeks tässä vaan toivottelin. Ja se asiakkaan hämmennys, monesti näyttivät jopa kiusaantuneilta.
Ihan unohdin!
Konseptiin tosiaan myös kuului se, että asiakasta olisi pitänyt lähestyä näin: "hei, mä oon Kati, miten olisin voinut olla avuksi?" Eli ihan esittäytyä olisi pitänyt, kuulemma mielellään ihan kätellä. Tuota nimijuttua käytettiin kaikissa myyntikoulutuksien harjoituksissa ja aluepäälliköt aina tuosta paasasivat. Eipä vaan minun kotimyymälässäni eikä toisessakaan jossa välillä työskentelin, edes esimiehet tuota käyttäneet, enkä kyllä ihmettele.Kertokaahan, onko teille joku Jyskin myyjä esittäytynyt nimellä, kun on tullut palvelemaan?
Eikö teidän konseptiin kuulunut allekirjoittaa semmoinen paperi, missä tällaisista asioista ei laverrella ulkopuolisille? Olin itse töissä monikansallisessa yrityksessä ja meillä piti.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka valitatte apteekin tuttavallisesta palvelusta, niin ettekö ymmärrä, mitä kaikkea se tiskin toisella puolella oleva teistä tietää? Minusta on ihan tasapuolista kuulla että "Matti/Maija" palvelee minua.
Niillä on nimikyltit rinnassa. Luen siitä jos nimi kiinnostaa. Apteekin henkilökunta sais olla hajutonta ja mautonta teflonia, jotka unohtuu mielestä kun ovi käy takana.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen marketin kassatäti on nyt hiljattain alkanut viljellä tätä "mukavaa päivänjatkoa"-fraasia. Ennen täti oli niin hiljainen, että liekö sit joku ohje näin pakottaa sanomaan. Eihän siinä muuta, mutta ei vaan yhtään sovi kyseisen henkilön suuhun nämä fraasit.
Tämä.
Muutaman vuoden kun olin käynyt omassa lähikaupassa niin yhtäkkiä siellä alkoivat välillä myyjät käytävällä tervehtimään, ilmeisesti koska on pakko. No ei kyllä alkanut tuntua yhtään tervetulleemmalta.
Minusta on mukavaa, jos henkilökunta tervehtii jos otamme katsekontaktin. Minusta se on hyvää palvelua. Jos en ota katsekontaktia, kävelköön sanaa sanomatta ohi. Kun aloitin 12-vuotiaana työelämääni asiakaspalvelun parissa, minulle ihan neuvottiin että kaikkia asiakkaita kuuluu tervehtiä, jos naamatusten osutaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkossa. Harvoin saa olla rauhassa valitsemassa viinejä, aina joku myyjä on kintereillä kyselemässä kaipaisinko apua.
Ja sitten kassalla lähes aina toivotetaan jotain ylimääräistä "mukavaa viikonloppua" tai "mukavaa iltaa". Siitä tulee mielleyhtymä että he olettavat että vietän illan juopottelemalla niitä viinejä. Oikeasti kuulostaa siltä että on tarkoitus sanoa "no niin, mukavia ryyppäjäisiä vaan, juoppo, heh heh".
Mukavaa kun neuvotaan mutta hauska kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko teennäisin, mutta yksi övereimpejä oli Tapahtumahotelli Huone, eli siis firmojen käyttämä neukkarikeskittymä. Mä oon tullut oman firmani ja tiimini päivän palavereihin, missä respan tyttö aloittaa esittelemällä vessojen sijainnit, mistä saa kahvia, teetä ja vettä, mihin katetaan aamiainen ja milloin, mitä siinä on ja missä voi soittaa rauhassa puheluita yms. Aina kysytään "oletko käynyt täällä ennen?" ja aina vastaan "en". Nautin tuosta överiksi vedetystä showsta yhden palaverin takia.
En saanut tekstistäsi nyt oikein käsitystä, että mikä tuossa on överiä ja teennäistä? Totta kai asiakkaalle esitellään tilat, jos ei ole siellä ennen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko teennäisin, mutta yksi övereimpejä oli Tapahtumahotelli Huone, eli siis firmojen käyttämä neukkarikeskittymä. Mä oon tullut oman firmani ja tiimini päivän palavereihin, missä respan tyttö aloittaa esittelemällä vessojen sijainnit, mistä saa kahvia, teetä ja vettä, mihin katetaan aamiainen ja milloin, mitä siinä on ja missä voi soittaa rauhassa puheluita yms. Aina kysytään "oletko käynyt täällä ennen?" ja aina vastaan "en". Nautin tuosta överiksi vedetystä showsta yhden palaverin takia.
Nautitko siksi, että tulee tärkeä olo?
Vierailija kirjoitti:
Gigantit on kieltämättä mielenkiintoisia paikkoja. Sä et mene Gigantista nopeasti hakemaan uutta puhelinta tai tietokonetta, vaan sä seisot sen kolme varttia siinä kun myyjä selittää virusturvasta, vakuutuksesta, ulkoisista kovalevyistä ja muistikorteista. Ei riitä, kun sanoo ettei koe tarvitsevansa. "No mutta jos sä kaadat kahvit näppäimistölle! Eikö sitten tällänen vakuutus olisi ihan hyvä? Ota nyt vaan!"
En minäkään tykkää kaiken tyrkyttämisestä, mutta mulla on kyllä kokemus siitä että menen Giganttiin, vietän puhelinhyllyn välissä 5 minuuttia ja kävelen kassalle maksamaan valitsemani tuotteen.
Pitää sitä itsekin osata sanoa, jos ei ole kiinnostunut kuuntelemaan kaikenlaista. Ihan sanoo suoraan että "kiitos, olen ostamassa nyt vain tämän asian enkä ota muuta" ja säästää elämästään kolme varttia kuuntelua virusturvasta ja vakuutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gigantit on kieltämättä mielenkiintoisia paikkoja. Sä et mene Gigantista nopeasti hakemaan uutta puhelinta tai tietokonetta, vaan sä seisot sen kolme varttia siinä kun myyjä selittää virusturvasta, vakuutuksesta, ulkoisista kovalevyistä ja muistikorteista. Ei riitä, kun sanoo ettei koe tarvitsevansa. "No mutta jos sä kaadat kahvit näppäimistölle! Eikö sitten tällänen vakuutus olisi ihan hyvä? Ota nyt vaan!"
En minäkään tykkää kaiken tyrkyttämisestä, mutta mulla on kyllä kokemus siitä että menen Giganttiin, vietän puhelinhyllyn välissä 5 minuuttia ja kävelen kassalle maksamaan valitsemani tuotteen.
Pitää sitä itsekin osata sanoa, jos ei ole kiinnostunut kuuntelemaan kaikenlaista. Ihan sanoo suoraan että "kiitos, olen ostamassa nyt vain tämän asian enkä ota muuta" ja säästää elämästään kolme varttia kuuntelua virusturvasta ja vakuutuksista.
Toinen hyvä on "Maksaako se jotain? Ai no en mä sitten ota"
Vila. Vila ja Vila. Menet liikkeeseen niin tulee kysymys ”ootko jotain tiettyä etsimässä?” Sanoo ”ei, katselen rauhassa kiitos” niin hymyilevä myyjä kertoo, että ”meillä on nyt kaikki takit -20..” ja sitten ”huomasitko, meillä on ihanat syysneuleet nyt tullut..”.. ”nuo muhkeat huivithan on sitten 2 yhden hinnalla..”
Sitte onkin pakko lähteä
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus, kyllä suomalaiset on möllejä.
Kyllä, tämä on juurikin sitä alkuperäistä suomalaisuutta. Kuuluu meidän kulttuuriin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vila ja Veromoda... Ai hitto sitä tuputuksen määrää :D Ja semmoiset 20-35v aikuispissis myyjät kimeällä äänellä ja liialla meikillä...
Kesällä kyllä VeroModa Tampereella veti pohjat; Olen hoikka mutta en mikään fitness-hirmu kuitenkaan. Ostin xs-kokoiset housut; kyseisiä pöksyjä oli vain ne yhdet jäljellä. Ne sopivat hyvin.
Menin kassalle ja siellä oli joku yli-ikäinen, kuiva pissis. Hän katsoi housuja ja katsoi minua ja taas housuja. Pieni hymy nousi hänen huulillensa.
"NÄÄ ON AIKA PIENTÄ KOKOA! MAHTUKO NÄÄ SIIS SULLE"
"Öhh... joo.."
"noh... AIKA HYVI SIT!"
Olen edelleen tyrmistynyt. Oikein vuoden asiakaspalvelija :D
Mulla kävi vähän saman tyylinen helsingissä cubuksella! Paitsi että myyjä repesi nauramaan ja sano että nää ei voi mahtua sulle. Siirryin mangolle rahoineni!
Vierailija kirjoitti:
Onsiinäaaseja kirjoitti:
Ihan aidosti asiakkaille aina toivotan hyvää päivänjatkoa, mutta ilmeisesti näille arvon norsunvittu suomalaisille ei saa mitään sanoa. Ei jumalauta :D Onhan se nyt kamalaa, kun ollaan ystävällisiä ja hyvätapaisia.
Tosi hyvätapaista: norsunvittu suomalaiset, ei jumalauta... Siinä puhuu aidosti ystävällinen asiakaspalvelija!
Haha, totta, en ees huomannu :D On vissiin niin yleistä että aspat ovat kaikenkirjavaa sakkia, niin ei tuntunut mitenkään oudolta tuo :D
-ohis
Tuli vastikään vastaan se oman elämän överein asiakaspalvelutilanne. Yhdysvalloissa Disney-storessa:
- How can I help you, my Queen?
-Is that all, my Queen?
-Would you like to purchase a bag, my Queen?
Ei pitänyt pokka vaan alkoi naurattaa, että älkää viittikö, aikuiselle naiselle. 😀
''
Vaikka sinä totta vtussa otat sen kuitin, miten monta aloitusta täälläkin on ollut siitä, että älkää nyt prkl kassalla työntäkö sitä kuittia asiakkaalle? Myyjän lainmukainen velvollisuus on tarjota kuittia, mutta tekipä sen miten vain, joku veteen hemmetinmoisen herneen nenään.