Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta loppuu sunnuntailisät ja ylityökorvaukset

Vierailija
25.10.2018 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/3afe84e9-2d19-488b-a94b-45ab46ef9c3…
Koska irtisanomissuojan heikentämistä vastustettiinn, nyt sitten pöydällä on sunnuntai- ja ylityölisistä luopuminen. Koska sitähän se tarkoittaa jos työnantaja ja työntekijä neuvottelevat keskenään ilman lain ja työehtosopimuksen turvaa.

Kommentit (277)

Vierailija
41/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois olla aika vaikea rekrytä henkilökuntaa sairaalaan sunnuntaisin töihin. Puhumattakaan joulusta ja juhannuksesta. Nytkin on jo vaikeuksia saada riittävästi pätevää henkilökuntaa. Haluavat jotain perheaikaa viettää viikonloppuisin ja pyhinä...

Vierailija
42/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo taas ajateltu loppuun asti. Miten ylitöiden ja muiden lisien korvaaminen vapailla käytännössä toteutetaan 0-tuntisoppareilla? Meitä jotka tekee kyseisellä sopimuksella töitä on paljon. Ja alani palkka laskisi lisien puottamisen jälkeen niin naurettavaksi, että jos tuo menee läpi, vaihdan alaa lennosta. En todellakaan suostu tekemään kolmivuorotyötä osittain väkivaltaisten ja epävakaiden asiakkaiden kanssa paskapalkalla. Onneksi minulla on mahdollisuus tehdä tämä päätös vaikka heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhäkorvaukset ovat se syy miksi ravintoloita ei aina kannata pitää sunnuntaisin auki -kannatan lämpimästi niiden pikaista poistamista.

No osaa kannattaa. Oliskohan ruuan laadulla mitään tekemistä asian kanssa?

Aivan sama.

Fakta nyt vaan on se että ravintolat -tämä siis vain yhtenä esimerkkinä- olisivat enemmän auki sunnuntaisin jos pyhätyökorvauksia ei olisi. Sopii siis oikein hyvin minulle, asiakkaalle.

Mee Mäkkäriin, siellä voit palvella itse itseäsi. On aina auki.

Ei käy.

Haluan valinnanvaraa ihan kunnon ravintoloihin eikä mihinkään pikaruokapaikkoihin. Jos itsellesi mäkkimoska kelpaa niin siitä vaan, itse haluan keskieurooppalaista ruokakulttuuria tänne.

Sheldonin suomalainen serkku?

Vierailija
44/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi hienoa, että sunnuntaina ja pyhäisin pidettäisiin kaupat kiinni. Silloin säästyy maksamasta niitä lisiä.

Pidetäänkö myös sairaalat ja paloasemat kiinni?

Sairaalan ja paloaseman työntekijöiden palkat maksaa valtio verovaroista. Ravintoloiden työntekijöiden palkat maksaa ravintolan asiakas. Ymmärrät varmaan, että nämä eivät ole vertailukelpoisia keskenään?

Vierailija
45/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhäkorvaukset ovat se syy miksi ravintoloita ei aina kannata pitää sunnuntaisin auki -kannatan lämpimästi niiden pikaista poistamista.

Sinähän voit sitten olla siellä töissä joka sunnuntai normipalkalla kun muut juhlivat ja ovat vapaalla :) olet sitten yksin kotona vapaalla vaikka maanantaina kun muut on töissä.

Kulta pieni: se on ammatinvalintakysymys.

Ei siis todellakaan minun ongelmani.

Voi kultapieni se on sinunkin ongelmasi kun sunnuntaisin ei saada töihin enää vapaaehtoisesti ketään.

Niin. Ei myöskään sairaaloihin, pelastustehtäviin tai poliisiin. Myös lastenkodit ja vankilat jää ilman työntekijöitä sunnuntaisin. Tai ylipäätään tulee joukkokato näiltä aloilta. Ajattelitteko näsäviisaat sitä, että myös apteekki on kauppa?

En käsitä miten joku ajattelee sunnuntaityötä pelkäksi kaupan- tai ravintola-alan asiaksi.

Vierailija
46/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ay liike ei saa ulkoparlamentaarisena voimana tulla väliin mutta SY saa ?!! tässä maassa halutaan heikentää työntekijän asemaa - kunhan herrat saa rahaa ja osinkoja.

Tämä onkin varsin huvittavaa. Tässä keississä on nillitetty, että AY-liike ei saisi ilmaista mielipidettään, koska tämä on hallituksen asia. Hallituksen takapiruna taas kikkailee SY, jonka siis ei pitäisi olla osapuoli yhtään missään, koska se on pelkkä loppauspulju. Entistä enemmän vaan alkaa vaikuttaa siltä, että itse hallitus ei ole tässä osapuoli, vaan pelkkä väline, jota hyväksikäyttäen Suomen yrittäjät kikkailee läpi sille suotuisia lakeja. Pentikäinen sanelee uskoveli Sipilälle ohjeet, joita sitten Juha uskollisesti toeuttaa.

Voi kuule, kyllä hallitus on tässä aktiivinen ja hyötyvä osapuoli, samaa porukkaa kaikki. Pitäiskö liivit hommata niille kansalaiskeräyksellä, liivijengi.   :D

Vierailija
47/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintola tarjoaa tarpeeksi hyvää ruokaa oikealla hinnoittelulla niin asiakkaita riittää kyllä kaikissa suuremmissa kaupungeissa.

Ei se sunnuntailisiin kaadu.

😂 ja mikähän olisi sinun mielestäsi oikea hinnoittelu..

Vierailija
48/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyhälisät loppuisi, en tekisi päivääkään 3-vuorotyötä sairaalassa. Onneksi on toinen ammatti. Saattaisi jäädä muutamat leikkaukset tekemättä kirurgeilta. 

Vierailija
49/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyhälisät loppuisi, en tekisi päivääkään 3-vuorotyötä sairaalassa. Onneksi on toinen ammatti. Saattaisi jäädä muutamat leikkaukset tekemättä kirurgeilta. 

En minäkään, todellakaan!

T:sh

Vierailija
50/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko tuo yrittäjällekään säästöä? Jos ylityöt, vuorotyöt korvataan vapaalla, täytyy työntekijöitä olla enemmän.

Vierailija
51/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vähän ihmettelen kun moni sanoo tässä ketjussa, ettei sunnuntai lisien poiston jälkeen olisi työntekijöitä sunnuntaisin. Eikö kuitenkin työnantaja määrää kuka on milloinkin työvuoroissa. Ja tämän työvuorolistan mukaan mennään, eikä sen mukaan kuka milloinkin huvittaa tulla paikalle

Vierailija
52/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit sitten olla siellä töissä joka sunnuntai normipalkalla kun muut juhlivat ja ovat vapaalla :) olet sitten yksin kotona vapaalla vaikka maanantaina kun muut on töissä.

Kulta pieni: se on ammatinvalintakysymys.

Ei siis todellakaan minun ongelmani.

Ei ole sen jälkeen ammatinvalintakysymys, kun työnantajasi päättää, että olekin vapaalla vaikka ke ja to, mutta teetkin viikonlopun töitä. Näin on mahdollista sitten päättää, kun viikonlopusta ei makseta korvauksia.

Vierailija
53/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osaa kannattaa. Oliskohan ruuan laadulla mitään tekemistä asian kanssa?

Aivan sama.

Fakta nyt vaan on se että ravintolat -tämä siis vain yhtenä esimerkkinä- olisivat enemmän auki sunnuntaisin jos pyhätyökorvauksia ei olisi. Sopii siis oikein hyvin minulle, asiakkaalle.

Mee Mäkkäriin, siellä voit palvella itse itseäsi. On aina auki.

Ei käy.

Haluan valinnanvaraa ihan kunnon ravintoloihin eikä mihinkään pikaruokapaikkoihin. Jos itsellesi mäkkimoska kelpaa niin siitä vaan, itse haluan keskieurooppalaista ruokakulttuuria tänne.

Sheldonin suomalainen serkku?

Täh?

Vierailija
54/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha olisi meikäläistä houkutella sunnuntaityöhön ilman korvauksia. Niin se vain menee. Palkat on usein niin pienet, että se tuplapalkka on iso kannuste.

Vierailija
55/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vähän ihmettelen kun moni sanoo tässä ketjussa, ettei sunnuntai lisien poiston jälkeen olisi työntekijöitä sunnuntaisin. Eikö kuitenkin työnantaja määrää kuka on milloinkin työvuoroissa. Ja tämän työvuorolistan mukaan mennään, eikä sen mukaan kuka milloinkin huvittaa tulla paikalle

Sunnuntaityöhön ei ole pakko suostua. Mä olen ruksinut sen suostumuskohdan omasta sopimuksestani. Jos sunnuntailisä poistetaan, tehdään uusi työsopimus, jossa en suostu tekemään sunnuntaisin töitä. Tuo ei ole, ainakaan vielä, irtisanomisperuste.

Vierailija
56/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten? Otetaan parempaa väkeä tilalle joille työ maittaa.

Vierailija
57/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tällaisen uudistuksen jälkeen olisi sellaiset joukkoirtisanoutumiset esim. hoitoalalla, että tosiaankin olisi työntekijöistä pulaa. Itse ainakin vaihtaisin työpaikkaa heti kolmivuorotyöstä pois.

Ja te, jotka märisette, että "ammatinvalintakysymys", niin kyllä - aika moni on varmasti valinnut kolmivuorotyön sillä ajatuksella, että on valmis uhraamaan viikonloppuja ja pyhäpäiviä _kunnollisella korvauksella_. Ihan sama mitä arkityötä tekevät aina sanovat, mutta ei lauantai tai sunnuntai ole vapaapäivänä todellakaan saman arvoinen, kuin esim. joku tiistai.

Vierailija
58/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha olisi meikäläistä houkutella sunnuntaityöhön ilman korvauksia. Niin se vain menee. Palkat on usein niin pienet, että se tuplapalkka on iso kannuste.

Ja sama sinullekin: joku muu tulee kyllä tekemään ne työt.

Makoilet kotona sohvalla sitten, oma valinta.

Ulkomailla homma toimii -ja tasan tarkkaan tulee toimimaan täälläkin.

Vierailija
59/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten? Otetaan parempaa väkeä tilalle joille työ maittaa.

Jos et ole huomennut niin kyllä osaavista sairaanhoitajista on pulaa ja tuollaisen säädön jälkeen vieläkin enemmän.

Vierailija
60/277 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisten ole pakko päästä kauppaan sunnuntaina. Ei ne ennenkään olleet auki sunnuntaisin. On typerää jos ei kykene suunnittelemaan viikon ruokalistaa kun kauppa on kuutena päivänä auki. Vaikeuttaa toisten vkl menoja. Aika monen ammattiryhmän.

Et ole huomannut että maailma on muuttunut?

Meitä ei holhota enää ihan niin paljoa kuin ennen: nykyään saamme ihan itse päättää koska käymme kaupassa (ja kauppias saa ihan itse päättää milloin sen liikkeensä auki pitää.)

Päätellen siitä että sunnuntai on vilkas kauppapäivä ihmiset ovat tyytyväisiä tähän.

Yhtenäiskulttuurin aika on ohi, mikä on upea juttu.

Kuka oikeasti kuvittelee että joku k-kauppias saa itse päättää aukioloaikansa? Ei yhtään sen enempää kuin ketjukauppakaan.

Voi hellanduudelis sun kanssas...

Aloita uusi ketju keskusliikkeiden vallasta jos aihe noin kiinnostaa. Ei kuulu tippaakaan tähän ketjuun tuo!

Kuuluu se sen verran että, joku (luultavasti sinä, kun noin hermostuit), väitti että ruokakauppiaat saavat päättää aukiolostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme