Olen käynyt 12 vuotta 2-3 kertaa viikossa analyyttistä psykoterapiaa, haluatko kysyä minulta jotakin?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen on ostanut tolla rahalla luxusmökin hyvällä tontilla ja jakanut ongelmansa ystävien kesken. Haluatko kysyä jotakin?
En ole ap, mutta etkai kuvittele, että kaikki ongelmat voi jakaa ystävien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet terapiassa? Maksatko terapiasi itse?
Tällä hetkellä käyn koska terapian tuella pystyn viemään elämääni eteenpäin haluamani suuntaan. Nuoruusiässä hakeuduin masennukseni takia terapiaan. Maksan terapian itse. Kela maksaa n. 30 % hinnasta. tällä hetkellä en ole kelan tukemana kuntoutuksella. Mutta sain sitä aikanaan, jolloin kela maksoi ainakin 50% hinnasta.
Mitä höpiset, maksaa ja ei maksa? Kela ei todellakaan maksa vuosikymmenten terapiassa ramppaamisesta senttiäkään. En ole ylipäätään koskaan kuullut, että psykoanalyysiin saisi Kelan tukea.
Kai psykoanalyysiin saa tukea siinä kuin muuhunkin terapiaan, oletan.
Ap:lle: Onko totta, että psykoanalyysin mukaan kaikki ongelmat johtuvat pohjimmiltaan ongelmista varhaisissa vuorovaikutussuhteissa?
Psykoanalyysi on erittäin huono terapiamuoto vuorovaikutus- ja kiintymyssuhdeongelmien käsittelyyn, koska siinä ei tarjota potilaalle tietoa tai työkaluja, ainoastaan kuulevaa korvaa.
Näin jälkikäteen ajatellen, se oli jopa haitallista minulle, koska se vahvisti sitä, että olen hylätty ja yksin, koska terapeuttikaan ei sanoittanut minulle sitä, mikä olisi ollut oikein, mikä on normaalia reagointia, mitä oletettavasti tunnen ja miksi jne noin niin kuin yleispsykologisella tasolla tarkasteltuna.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko sinusta siltä, että ymmärtisit kokemasi pohjalta paremmin myös muiden ihmisten traumoja tai ylipäätään muita ihmisiä? Onko herkkyytesi muita kohtaan muuttunut jollain lailla? Kadehditko ihmisiä, jotka luovivat elämässä ja törmäilevät milloin mihinkin ilman sen suurempia henkisiä haavoja?
Kyllä minusta tuntuu siltä, että pystyn hyviin ihmissuhteisiin, itseä ymmärtämällä uskon että pystyn ymmärtämään muitakin. Mielestäni olen herkempi armollisempi ja inhimillisempi muita kohtaan kun nuorempana. En kadehdi ihmisiä vaan ihailen heitä, jotka ilman terapiaa menestyvät heille tärkeissä asioissa. Olen itsekin sellainen, joka ei romahda pienistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Psykoanalyysi on erittäin huono terapiamuoto vuorovaikutus- ja kiintymyssuhdeongelmien käsittelyyn, koska siinä ei tarjota potilaalle tietoa tai työkaluja, ainoastaan kuulevaa korvaa.
Näin jälkikäteen ajatellen, se oli jopa haitallista minulle, koska se vahvisti sitä, että olen hylätty ja yksin, koska terapeuttikaan ei sanoittanut minulle sitä, mikä olisi ollut oikein, mikä on normaalia reagointia, mitä oletettavasti tunnen ja miksi jne noin niin kuin yleispsykologisella tasolla tarkasteltuna.
Harmi, että sinulla on huonoja kokemuksia kyseisestä terapiasta. Tunnistan tuon että on yksin, ainakin niin kauan kunnes itse pystyy tuntojaan sanoittamaan. Terapeutin on mahdotonta tietää miltä sinusta tuntuu jos et itse kerro ja välillä voi olla todella vaikeaa arvailla. Ihmisiä ne terapeutitkin ovat ja tekevät myös virheitä, ihan niinkuin muutkin ihmiset. Löysitkö isellesi lopulta jonkun muun avun? Ap
Vierailija kirjoitti:
1) Paljon maksaa ennen ja jälkeen Kelan osuuden?
2) Miten aloittaa? Pitääkö talsia terveyskeskukseen ja sieltä ohjaavat?
1) riippuu kuukaudesta, keskimäärin 560-600 e kk, josta kela maksaa takaisin n. 220e eli itselleni jää maksettavaa n. 300-350 /kk.
2) Itse menin aikanaan diacoriin.
3 kertaa viikossa yht 12 kertaa kuussa vain kuusi sataa euroa?
Mitä sä itse luulet, mitä sulta halutaan kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen on ostanut tolla rahalla luxusmökin hyvällä tontilla ja jakanut ongelmansa ystävien kesken. Haluatko kysyä jotakin?
En ole ap, mutta etkai kuvittele, että kaikki ongelmat voi jakaa ystävien kanssa?
En keksi, mitä ei voisi. Fiksut ihmiset voivat keksiä parempia oivalluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko terapeuttisi laskuttaa yhdeltä tapaamiselta? Jos käyntejä on ollut 3x vko eli 12krt xkk, sitten se kerrotaan 12kk saadaan vuoden käyntien hinnat. Tämä kerrotaan vielä 12 niin saadaan 12 vuoden hinta.
Oletko maksanut terapiasta kokonaisuudessaan kerrostaloasunnon putkiremontin, uuden auton, helsinkiläisen yksiön vai kaksion hinnan?
Jos tarkastelet terapiasta saamasi hyötyä.Onko se rahallisesti ylittänyt omassa elämässäsi kaikki nämä maksetut kulut. Toisin sanoen olet alkanut terapiasi ansiosta menestymään niin hyvin, että voit palkallasi maksaa auton, asunnon ym?
Tämä on tärkeä kysymyssarja, koska terapiasi jatkuminen kielii siitä, ettet ainakaan ole tullut henkisesti onnellisemmaksi, koska sinä käyt vieläkin terapiassa.
Kyllä olen joskus laskenut, että terapia on vuosien saatossa vienyt paljon rahaa, mutta paljon olen myös saanut. Itse koen jollain tavalla, että terapian hintaa voisi verrata oman elämän hinnaksi, niinkun akaisemmin kerroin, en olisi tässä nyt ja tälläisenä kun olen, jos en olisi terapiaa saanut. Sillä ei ole mitään merkitystä millaisella autolla ajan. Tiedän, että pitkiä terapioita on vaikeaa ymmärtää, minulla ei tällä hetkellä ole mitään akuuttia syytä käydä terapiaa. En ole onneton, päinvastoin. terapiassa käyminen ei aina tarkoita sitä, että olisi jotenkin onneton tai sairas. Terapiaa voi käyttää oman elämän ohjaamiseen, jos on kiinnostunut niistä asioista, esim. unista. unien tulkinta, joka on mielenkiintoista ja haastavaa. Minulla on ainakin tarve ymmärtää erilaisia asioita syvällisemmin ja sitä saan terapiasta. ap
Ok. Eli olet siis kehittänyt rahallisesti kalliin riippuvuuden terapiaan. Elämäsi tarvitsee terapian ohjausta muuten olet tuuliajolla? Tai ainakin hyvin tyyris "harrastus".
Puhuminen on toki tärkeä tapa käsitellä asioita yhä uudelleen ja uudelleen, mutta todennäköisesti saman vaikutuksen saa aikaan kirjoittamalla omia ajatuksiaan joka päivä. Kirjoittamalla kysyt itseltäsi joka päivä, mitä sinulle kuuluu. Pääset ehkä paremminkin yhteyteen tämänhetkisen minuutesi kanssa. Ja jauhamalla vaikka tajunnanvirranomaisesti kaikkea sitä, mikä juuri tällä hetkellä mielessäsi liikkuu, löydät ehkä vähitellen ratkaisuja elämääsi askarruttaviin ongelmiin. Halvempi ja tehokkaampi kuin mikään terapia, koska voit tehdä sitä päivittäin , ilmaiseksi, lähes missä tahansa.
Terapiasta on kirjoitettu kyllä yksi hyvä kirja - Pierre Rey: Mies Lacanin kourissa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä itse luulet, mitä sulta halutaan kysyä?
Hah hah! Erittäin hyvä sutkautus. Nimittäin juuri noin terapeutit vastaavat kysymyksellä kysymykseen asiakkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Toiko luxusmökki sinulle onnea ja elämään sisältöä? Vai olisiko ehkä sittenkin pitänyt panostaa rahat hyvään koulutukseen, jotta voisit tehdä haluamaasi töitä niin, että saat siitä iloa ja voimavaroja itsellesi? Ap
en halua kysyä, jos nuin kauan jotain tekee eikä mikään muutu, niin sitten tekee väärin.
Vierailija kirjoitti:
en halua kysyä, jos nuin kauan jotain tekee eikä mikään muutu, niin sitten tekee väärin.
Mutta ap on tässä juurikin kertonut, kuinka asiat ovat muuttuneet terapiassa käynnin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että sinulla on huonoja kokemuksia kyseisestä terapiasta. Tunnistan tuon että on yksin, ainakin niin kauan kunnes itse pystyy tuntojaan sanoittamaan. Terapeutin on mahdotonta tietää miltä sinusta tuntuu jos et itse kerro ja välillä voi olla todella vaikeaa arvailla. Ihmisiä ne terapeutitkin ovat ja tekevät myös virheitä, ihan niinkuin muutkin ihmiset. Löysitkö isellesi lopulta jonkun muun avun? Ap
Minä osasin kyllä sanoittaa omat tunteeni muutenkin ja tunnistaa ne ja jauhaa niitä mielessäni loputtomana virtana ilman terapiatuntejakin, mutta olisin tarvinnut juuri työkaluja ja peiliä, mikä on oikein ja normaalia -> tietoa teorioista ja toipumisesta jne. Kerroin kahden vuoden ajan suhteestani, jossa meitä oli kaksi rikkinäistä ihmistä ja toinen käytti minuun oman rikkinäisyytensä vuoksi henkistä väkivaltaa. Kerran terapeutille tuli kyyneleet silmiin, mutta hän ei kertaakaan sanonut, että minulla on oikeus luovuttaa ja lähteä pois suhteesta. Vasta terapian loputtua aloin käyttää omaa arvostelukykyäni ja tajusin, ettei minun ole pakko kestää sitä, mitä jouduin suhteessa kestämään.
Kognitiivinen lyhytterapia oli tuota kahta vuotta tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ap on tässä juurikin kertonut, kuinka asiat ovat muuttuneet terapiassa käynnin myötä.
Mutta terapiassa käymisen pitäisi jossain vaiheessa alkaa tuntua tarpeettomalta ja siltä, että olisi aika lopettaa ja pärjätä ilman. Kovasti kuulostaa siltä, että ap on jäänyt koukkuun. Kovasti ihmettelen myös noita väitettyjä Kelan korvausosuuksia. Korvataanko todella sairaanhoitokorvauksina ja matkakuluina tuollaisia summia, kun ihminen haluaa käydä yksityisellä psykoterapeutilla vuosikausia?
miltä tuntuu kun vieraat ihmiset on käyttäny sun takia elämästään satoja tunteja ellei jopa tuhansia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet terapiassa? Maksatko terapiasi itse?
Tällä hetkellä käyn koska terapian tuella pystyn viemään elämääni eteenpäin haluamani suuntaan. Nuoruusiässä hakeuduin masennukseni takia terapiaan. Maksan terapian itse. Kela maksaa n. 30 % hinnasta. tällä hetkellä en ole kelan tukemana kuntoutuksella. Mutta sain sitä aikanaan, jolloin kela maksoi ainakin 50% hinnasta.
Mitä höpiset, maksaa ja ei maksa? Kela ei todellakaan maksa vuosikymmenten terapiassa ramppaamisesta senttiäkään. En ole ylipäätään koskaan kuullut, että psykoanalyysiin saisi Kelan tukea.
Kai psykoanalyysiin saa tukea siinä kuin muuhunkin terapiaan, oletan.
Kelan intressinä on saada ihminen mahdollisimman nopeasti työkykyiseksi ja se tosiaan korvaa sen max. 3 vuotta ja max. 80 krt vuodessa. Psykoanalyysi on turhan tiivis ja pitkäkestoinen ja osittain vanhanaikaisena pidetty terapiasuuntaus.
Ikäviä asioita on elämässä ollut mutta en oo tarvinnut ammattiauttajaa siihen. Itse mietin asiat puhki ja voin jollekin kertoa kun oon jo sinut sen asian kanssa.
Mitä on analyyttinen psykoterapia? Tarkoitatko psykoanalyyttinen?